AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Vi har en 5 uker gammel gutt som i følge barnelege har kraftig kolikk.. Han gråter (les skriker for full hals) 10-12 timer i døgnet og sover ikke lengre enn 2 timer om gangen de få gangene han gjør dette. Han skriker generelt hele sin våkentid, utenom når han ammer (han får ofte skrikeanfall når han ammer også). Han sover også veldig urolig da han ligger og presser og sliter generelt mye med luftplager. Vi har prøvd Minifom og Semper dråper uten hell, manuellterapi, sykler og masserer han jevnlig. Vi har også forsøkt melkefritt, men sliter litt her da han nekter å drikke melkefri MME selvom vi har brukt en del triks for å få han til å drikke det. Er det noen som har noen andre gode råd, vi begynner å bli rimelig frynsete av dette. Anonymkode: 4d8c7...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Utrede for refluks? Evt. Prøve å blande mme sammen med melkefri mme for å venne over til den melkefrie. Det finnes også forskjellige typer, kanskje mini liker en annen type bedre? Det kan ta 2-4 uker før man merker bedring ved å kutte ut melkeprotein, men av personelig erfaring ble barnet mitt en ny baby da det viste seg at hen hadde melkeproteinallergi. Ellers vil jeg bare si at jeg føler med dere og baby, dette er så utrolig tøft og slitsomt. Håper dere har mulighet til litt avlastning, evt. avlaste hverandre så godt det lar seg gjøre. ❤️ Anonymkode: 66fb1...4c5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Ts her. Vi har prøvd 3 forskjellige typer. Med både blanding av melkefritt og vanlig mme, vaniljesukker osv. Han er så dramaqueen at han brekker seg bare det har vært melkefri mme i flaska selvom det er vanlig mme der nå. Vi har vært på Volvat og blir henvist til ØNH spesialist. De mistenkte kanskje stille refluks. Men er vel ikke stort man får gjort med det? Vi har god støtte rundt oss og klarer å få ok med søvn Ila et døgn. Men hodet blir jo bare grøtete og verkende med det sinnsyke volumet disse små produserer! 😮💨 Anonymkode: 4d8c7...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har en 5 uker gammel gutt som i følge barnelege har kraftig kolikk.. Han gråter (les skriker for full hals) 10-12 timer i døgnet og sover ikke lengre enn 2 timer om gangen de få gangene han gjør dette. Han skriker generelt hele sin våkentid, utenom når han ammer (han får ofte skrikeanfall når han ammer også). Han sover også veldig urolig da han ligger og presser og sliter generelt mye med luftplager. Vi har prøvd Minifom og Semper dråper uten hell, manuellterapi, sykler og masserer han jevnlig. Vi har også forsøkt melkefritt, men sliter litt her da han nekter å drikke melkefri MME selvom vi har brukt en del triks for å få han til å drikke det. Er det noen som har noen andre gode råd, vi begynner å bli rimelig frynsete av dette. Anonymkode: 4d8c7...d1f AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Vi har prøvd 3 forskjellige typer. Med både blanding av melkefritt og vanlig mme, vaniljesukker osv. Han er så dramaqueen at han brekker seg bare det har vært melkefri mme i flaska selvom det er vanlig mme der nå. Vi har vært på Volvat og blir henvist til ØNH spesialist. De mistenkte kanskje stille refluks. Men er vel ikke stort man får gjort med det? Vi har god støtte rundt oss og klarer å få ok med søvn Ila et døgn. Men hodet blir jo bare grøtete og verkende med det sinnsyke volumet disse små produserer! 😮💨 Anonymkode: 4d8c7...d1f Stille refluks og MPA er hånd i huske. De hører nesten alltid sammen. Og ikke kall ungen din dramaqueen - det er en reell smaksopplevelse han har. De smaker drit. Men hvilken MME er det dere bruker? Og hvordan ser avføringen hans ut? Anonymkode: 1a114...c74 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Er fullt klar over at de smaker forferdelig, brakk meg nesten selv av den. Men var vel en liten vits der fordi ansiktet vrenger seg på en litt morsom måte. Vi har prøvd Althera og Neocate, husker ikke navnet på den siste. Høres vel mer og mer ut som stille refluks dette her.. Anonymkode: 4d8c7...d1f 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Stille refluks og MPA er hånd i huske. De hører nesten alltid sammen. Og ikke kall ungen din dramaqueen - det er en reell smaksopplevelse han har. De smaker drit. Men hvilken MME er det dere bruker? Og hvordan ser avføringen hans ut? Anonymkode: 1a114...c74 Glemte å svare på siste delen. Avføringen hans er gul og kremete, litt grønne flekker i ny og ne. Alt mellom 4-8 bleier med avføring om dagen, veldig variert i mengde avføring fra eksplosjoner til små striper. Så vi synes vel foreløpig at denne ser bra ut og han har rikelig med tissebleier. 5 uker og har gått opp fra 3.1 til 4.3 ca siden vi kom hjem fra Barsel. Anonymkode: 4d8c7...d1f
Myml1 Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 Ville holdt meg til en melkefri mme, bland i sukker, oboy eller vaniljesukker for å bedre smaken i overgangen. De blir vandt til det til slutt.
Myml1 Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 Prøv kiropraktor, å tenk over å få nokk søvn på babyen. Jobb med soving, da overtrøtthet gir samme symptomer også
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Glemte å svare på siste delen. Avføringen hans er gul og kremete, litt grønne flekker i ny og ne. Alt mellom 4-8 bleier med avføring om dagen, veldig variert i mengde avføring fra eksplosjoner til små striper. Så vi synes vel foreløpig at denne ser bra ut og han har rikelig med tissebleier. 5 uker og har gått opp fra 3.1 til 4.3 ca siden vi kom hjem fra Barsel. Anonymkode: 4d8c7...d1f Det er alt for tidlig å anta stille refluks, all den tid alle babyer har mye gulping og refluks på denne tiden. Du hører om det er stille refluks, det skvulper i ungen. Og er ikke nødvendigvis REFLUKS heller, bare en del av utviklingen i starten. Høres ikke ut som MPA, nei. Anonymkode: 1a114...c74
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 Myml1 skrev (1 minutt siden): Prøv kiropraktor, å tenk over å få nokk søvn på babyen. Jobb med soving, da overtrøtthet gir samme symptomer også Signerer dette. Overtrøtthet gir skrikende babyer som ikke sover. Vår baby på 5 uker er trøtt etter 30 minutters våkentid. Anonymkode: 1a114...c74
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi har en 5 uker gammel gutt som i følge barnelege har kraftig kolikk.. Han gråter (les skriker for full hals) 10-12 timer i døgnet og sover ikke lengre enn 2 timer om gangen de få gangene han gjør dette. Han skriker generelt hele sin våkentid, utenom når han ammer (han får ofte skrikeanfall når han ammer også). Han sover også veldig urolig da han ligger og presser og sliter generelt mye med luftplager. Vi har prøvd Minifom og Semper dråper uten hell, manuellterapi, sykler og masserer han jevnlig. Vi har også forsøkt melkefritt, men sliter litt her da han nekter å drikke melkefri MME selvom vi har brukt en del triks for å få han til å drikke det. Er det noen som har noen andre gode råd, vi begynner å bli rimelig frynsete av dette. Anonymkode: 4d8c7...d1f Vent nå litt. Du skriver at du ammer, hvorfor gir dere MME da? Du kan jo bare kutte ut melkeproteiner og soya fra kosten? Det er jo mye bedre enn å tvinge i han den ekle MME-en? Anonymkode: 1a114...c74
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Har dere sjekket om han har stramt tungebånd? Prøvd kiropraktor? Anonymkode: 3d352...ea4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Signerer dette. Overtrøtthet gir skrikende babyer som ikke sover. Vår baby på 5 uker er trøtt etter 30 minutters våkentid. Anonymkode: 1a114...c74 Vi går til manuellterapeut (jobbet med barn i 20 år) med han, så det vil vel være like effektivt som en kiropraktor? Har ikke helt troen på kiropraktorer merker jeg. Vi vet ikke helt hvordan vi skal få han til å sove mer enn det han gjør? Vi går fort 10 000 skritt om dagen mens vi bærer/triller han. Anonymkode: 4d8c7...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vent nå litt. Du skriver at du ammer, hvorfor gir dere MME da? Du kan jo bare kutte ut melkeproteiner og soya fra kosten? Det er jo mye bedre enn å tvinge i han den ekle MME-en? Anonymkode: 1a114...c74 Fikk beskjed på helsestasjonen å prøve å supplere litt med mme for å se om det hjalp. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere sjekket om han har stramt tungebånd? Prøvd kiropraktor? Anonymkode: 3d352...ea4 Vi har mistenkt stramt tungebånd men ble avfeid på helsestasjonen siden han gikk opp i vekt. Han sliter med vakuum på puppen, så derav ØNH henvisning fra Volvat 😊 Anonymkode: 4d8c7...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #15 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk beskjed på helsestasjonen å prøve å supplere litt med mme for å se om det hjalp. Vi har mistenkt stramt tungebånd men ble avfeid på helsestasjonen siden han gikk opp i vekt. Han sliter med vakuum på puppen, så derav ØNH henvisning fra Volvat 😊 Anonymkode: 4d8c7...d1f Men har du sluttet å spise melkeproteiner i tillegg? (Og soya, samme proteiner) ellers er det jo nytteløst. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi går til manuellterapeut (jobbet med barn i 20 år) med han, så det vil vel være like effektivt som en kiropraktor? Har ikke helt troen på kiropraktorer merker jeg. Vi vet ikke helt hvordan vi skal få han til å sove mer enn det han gjør? Vi går fort 10 000 skritt om dagen mens vi bærer/triller han. Anonymkode: 4d8c7...d1f Man legger til rette for søvn ekstremt mye tidligere enn man tror de trenger det. Bikker de overtrøtt er det byssing og bæring og trilling. De er våkne maks 1 time. Min på 5 uker er klar for å sove igjen etter bleieskift og amming. ser det bare fordi jeg har hatt en før hvor jeg bommet helt på dette med soving. Anonymkode: 1a114...c74
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men har du sluttet å spise melkeproteiner i tillegg? (Og soya, samme proteiner) ellers er det jo nytteløst. Man legger til rette for søvn ekstremt mye tidligere enn man tror de trenger det. Bikker de overtrøtt er det byssing og bæring og trilling. De er våkne maks 1 time. Min på 5 uker er klar for å sove igjen etter bleieskift og amming. ser det bare fordi jeg har hatt en før hvor jeg bommet helt på dette med soving. Anonymkode: 1a114...c74 Sluttet såklart med melkeproteiner og soya når vi gikk over til melkefri mme. Det eneste gode vi har oppnådd med den er at han nå er blitt enda mer glad i pupp siden den smaker så jævlig. Og vi gir alltid pupp før vi i det hele tatt tilbyr flaske. Vi er førstegangsforeldre, så det er nok veldig mye vi bommer på. Søvn er nok en av dem, men vi forsøker å holde han oppreist og få en rap etter måltidene før vi begynner bæring og byssing for å få han til å prøve å sove. Er bare vondt å se han spenne seg som en banan og skrike til han nesten blir hes 😮💨 Anonymkode: 4d8c7...d1f
Fotballmamma Skrevet 3. desember 2021 #17 Skrevet 3. desember 2021 Jeg var til kiropraktor med min, helt ny gutt etter tre behandlinger. Verdt et forsøk, når situasjonen er som den er?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sluttet såklart med melkeproteiner og soya når vi gikk over til melkefri mme. Det eneste gode vi har oppnådd med den er at han nå er blitt enda mer glad i pupp siden den smaker så jævlig. Og vi gir alltid pupp før vi i det hele tatt tilbyr flaske. Vi er førstegangsforeldre, så det er nok veldig mye vi bommer på. Søvn er nok en av dem, men vi forsøker å holde han oppreist og få en rap etter måltidene før vi begynner bæring og byssing for å få han til å prøve å sove. Er bare vondt å se han spenne seg som en banan og skrike til han nesten blir hes 😮💨 Anonymkode: 4d8c7...d1f Det stod ingenting om dette i HI, så da må vi som faktisk har erfaring på dette spørre om alle disse tingene for å få et helhetlig bilde. Nesten alle babyer spenner seg som bananer når de gråter. Dersom det hadde vært stille refluks ville han ha vært fornøyd når han var oppreist, og dere kunne ha båret han i bæresele for at han ikke skulle gråte. Anonymkode: 1a114...c74
esmeralda1 Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 Vi var hos homeopat 2 ganger så var sønnen vår helt bra. Da begynte han og prompe og fikk da også sovet. Anbefaler dette Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 Har du sett på hva som trigger IBS og hva du da bør holde deg unna når du ammer? Jeg var kolikkbaby og har funnet ut i voksen alder at jeg har IBS. Har hatt diaré hele livet og trodde det var normalt til jeg var ca 25 år gammel... Legen hadde visst bare sagt til foreldrene mine at så lenge jeg var frisk ellers så "var jeg bare sånn" og gadd ikke å utrede noe mer. Moren min fikk knapt noen råd, annet enn å kutte ut kål, tror jeg det var hun sa. Etter at jeg oppdaget at jeg har IBS, så har jeg eksperimentert litt med hva jeg tåler og ikke tåler. Jeg reagerer på de fleste planter... Uten planter (carnivore-kosthold - bare kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter) så har jeg perfekt avføring og ingen smerter! Etter en periode med dette leget tarmene seg, så jeg tåler planter bedre nå. Jeg holder meg fortsatt borte fra det i hverdagen, men jeg får ikke lenger diaré av å spise litt planter nå og da. Melk tåler jeg fint. Jeg tåler upasteurisert melk bedre enn pasteurisert. Jeg kan drikke en liter upasteurisert melk på styrten uten at jeg får noen plager. Men vi er forskjellige. Jeg vil anbefale deg å prøve å kutte planter og melk en uke eller to og se hvordan babyen reagerer på det. Så kan du legge til og se om baby reagerer på det. Anonymkode: 832ac...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå