Gå til innhold

40 år og i 4 prøveperiode - gi opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble gravid på første forsøk tidligere i år, men mistet.

Nå er jeg inne i fjerde prøveperiode og lurer på om jeg bare skal gi opp. Føler vi har truffet ganske godt på eggløsning og, men lykkes ikke.

Har også en del bekymring knyttet til avvik som downs etc om jeg klarer å bli gravid.

Får inntrykk av at de som blir gravide rundt 40, enten blir det med en gang eller etter laaaang tids prøving? Hvor lang tid har dere andre rundt min alder prøvd før det lyktes?

Anonymkode: e54e6...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4pp er ikke lenge. Gi det tid! Brukte mye lenger tid enn det da jeg var i begynnelsen av tyveårene.

Anonymkode: 678c1...cd0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

4pp er ikke lenge. Gi det tid! Brukte mye lenger tid enn det da jeg var i begynnelsen av tyveårene.

Anonymkode: 678c1...cd0

Enig i at det, objektivt sett, ikke er lenge. Men pga alderen min har jeg ikke så lang tid på meg dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det, objektivt sett, ikke er lenge. Men pga alderen min har jeg ikke så lang tid på meg dessverre. 

F2F9133A-61FD-4C06-B775-5BF7FE0D73ED.thumb.jpeg.d1dd627d82f7e524b5b6b131962e790d.jpeg

Anonymkode: c7f69...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på 4 pp når jeg akkurat hadde fylt 40. Mistet. Ble så gravid på 10 pp etter jeg mistet. Den gangen gikk det bra, og var da blitt 41. Fødte for noen uker siden. 

4 pp er ikke lenge. Det hadde ikke vært lenge om du så hadde vært 25.

Anonymkode: 0b13c...fb3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble gravid på 3. pp da jeg var 39, og på 1.pp da jeg var 41. Hadde to barn fra før som jeg fikk da jeg var 29 (pp 2) og 33 (pp 3) deretter et barn da jeg var 40 og er nå halvveis i svangerskapet med nr. 4. 

Tok KUB-test med nr 3, frisk baby, og NIPT nå med sistemann, også frisk baby👍🏻

Anonymkode: eec08...5af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på PP 9 eller 10 da jeg var 35. Tenker dere kan prøve litt til da, er ikke noe sånn at enten går det fort eller så tar det lang tid, er bare en viss % sjanse per PP og det blir jo ikke mer eller mindre dess flere PP man har. 

Anonymkode: 09469...833

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41 og dette er min 12 pp, og har brukt 1,5 år fordi jeg alltid har eggløsning mlm cd 20-25, dvs litt lange sykluser. Har ikke gitt opp enda, men  kjenner jo at forhåpningene synker. Får bare ta det som det kommer, gir man opp blir det hvertfall ingen baby. Orker ikke noe ivf nå, har to barn og er glade for de jeg har , selv om jeg veldig ønsker en til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ble gravid på 3. pp da jeg var 39, og på 1.pp da jeg var 41. Hadde to barn fra før som jeg fikk da jeg var 29 (pp 2) og 33 (pp 3) deretter et barn da jeg var 40 og er nå halvveis i svangerskapet med nr. 4. 

Tok KUB-test med nr 3, frisk baby, og NIPT nå med sistemann, også frisk baby👍🏻

Så bra! Du gir meg litt håp, selv om jeg tviler ppå at det lykkes i denne syklusen for meg. Hvor tidlig fikk du tatt KUB-test og NIPT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (21 minutter siden):

Jeg er 41 og dette er min 12 pp, og har brukt 1,5 år fordi jeg alltid har eggløsning mlm cd 20-25, dvs litt lange sykluser. Har ikke gitt opp enda, men  kjenner jo at forhåpningene synker. Får bare ta det som det kommer, gir man opp blir det hvertfall ingen baby. Orker ikke noe ivf nå, har to barn og er glade for de jeg har , selv om jeg veldig ønsker en til.

Når du har lange sykluser, blir lutealfasen også lang, eller blir den for kort?

Men du har to barn allerede, så du vet i alle fall at du kan få barn. Lykke til.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt opp enda. 

Førstemann tok 12 eller 13 inseminasjoner, da jeg var 23-26 år. Og der traff vi rett hver eneste gang, men ble uansett ikke gravid før vi mer eller mindre hadde gitt opp.

Andremann satt på første forsøk, med samme oppskrift. 

Så jeg tror det er mye tilfeldig. Krysser fingrene for deg! 

Anonymkode: 9e120...85e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har lange sykluser, blir lutealfasen også lang, eller blir den for kort?

Men du har to barn allerede, så du vet i alle fall at du kan få barn. Lykke til.:) 

Nei lutealfasen er alltid stabil. Mensen kommer 14 hele dager etter el, dvs morgenen 15dpo hver gang. Så heldigvis er den lang. Fikk de andre barna også på sen el. Har alltid el hver syklus men litt sen, så er jo så lang ventetid hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (20 minutter siden):

Nei lutealfasen er alltid stabil. Mensen kommer 14 hele dager etter el, dvs morgenen 15dpo hver gang. Så heldigvis er den lang. Fikk de andre barna også på sen el. Har alltid el hver syklus men litt sen, så er jo så lang ventetid hver gang.

Skjønner, da blir ventetiden lengre ja. Jeg har ganske korte sykluser, ca. 24 dager. Men frustrerende å vente uansett. Er nå på DPO 3 eller 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner, da blir ventetiden lengre ja. Jeg har ganske korte sykluser, ca. 24 dager. Men frustrerende å vente uansett. Er nå på DPO 3 eller 4.

Åh så heldig. Vet ikke hvorfor hormonene mine er så rare at de alltid har gitt meg sen el. Har googlet og lest masse men blir ikke klok. Har i det minste el da, men skjønner jo at eggene mine nå sannsynligvis begynner bli veldig gamle. 
første brukte vi derimot 2 år på å få, jeg var i slutten av 20-årene. Så tok sin tid da også, men hadde 2 SA på de to årene også da. Andre kom helt uplanlagt, hadde sjelden sex og prøvde ikke få barn da, så et under at det klaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig dette ikke handler om deg, dette kan likesågodt være spermkvalitet det er snakk om. Hvor gammel er mannen din? 4 pp er ikke mye, men når du nærmer deg 7-12 mnd lønner det seg å sjekke. Går jo an å sjekke nå også, siden du er i den alderen. 

Anonymkode: 3fc69...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, om dere gir opp, får du garantert ikke flere barn. Om dere fortsetter uten prevensjon, kan det hende du blir gravid med en spire som sitter. Med mindre du opplever det som så ekstremt belastende å prøve, så skjønner jeg ikke helt hva du har å tape på å fortsette?

Du har blitt gravid en gang allerede, det er et godt tegn. Veldig vanlig å miste i din alder, men det betyr ikke at du ikke har noen gullegg igjen. Ville vært mindre bekymret for Downs og slikt, om du først blir gravid og holder på spiren, så er det fremdeles relativt liten sjanse for avvik (selv om den er forhøyet sammenlignet med yngre kvinner) - og i motsetning til yngre kvinner får du tilbud om fosterdiagnostikk om du ønsker det. 

Anonymkode: ea49c...8bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så bra! Du gir meg litt håp, selv om jeg tviler ppå at det lykkes i denne syklusen for meg. Hvor tidlig fikk du tatt KUB-test og NIPT?

Rundt uke 12 i begge svangerskap der dette ble sjekket. 
Krysser fingrene for at det klaffer for dere❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha en grense for dette da? Dere kan vel fortsette å ha ubeskyttet sex og evt se hva som skjer om det er slitsomt å være "prøver"?

Anonymkode: 0933b...a46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...