Gå til innhold

Utsettelse av husleie, uenighet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en husleie kontrakt der jeg betaler 12 000kr i måneden. Jeg sendte en melding 2 måneder siden til min utleier om jeg vil være ca. 15 dager forsinket med husleia i Desember. Utleier svarte «ok?». Jeg tolket det som at utleieren syntes det va ok. Utleieren sendte verken oppfølgingsspørsmål eller uttrykte at vedkommende syntes det va ugreit. Nå har utleieren sendt en purring… og når jeg prøver å forklare at jeg ga beskjed i god tid, så får jeg svar tilbake om at det va mitt ansvar å følge opp «ok?» svaret til vedkommende. Hva tenker dere om dette? Finnes det forskrifter/retningslinjer som tar for seg dette?

Endret av Sunshine7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sa at du ville være en halv måned forsinket med husleia? Du spurte ikke om det var greit, du kom ikke med noen forklaring, begrunnelse eller unnskyldning og du svarte ikke da huseier svarte med et spørsmålstegn? Det er ingen selvfølge å få utsatt å betale, og din oppførsel er ganske arrogant. Jeg vil si at du ikke har særlig mye å slå i bordet med her...

• Liker 43
Skrevet

Et «ok?» med spmtegn bak er tegn på at utleier vil ha oppfølgings- informasjon. Åpenbart.

• Liker 33
Skrevet

Det hjelper ikke å «gi beskjed om at man blir forsinket med leia». Man har ikke noen rettigheter til å betale for seint selv om man hat «gitt beskjed». 

Anonymkode: 472e3...86c

• Liker 18
Skrevet
KristinF skrev (1 minutt siden):

Et «ok?» med spmtegn bak er tegn på at utleier vil ha oppfølgings- informasjon. Åpenbart.

Enig. 
Her burde du svart utleier, TS

Anonymkode: 27a18...d8e

• Liker 9
Skrevet

Vil si at både leier og utleier har ganske store kommunikasjonsproblemer. Nei, "ok?" er ikke en bekreftelse på at du kan bli 14 dager forsinket. En utleier som også bare gidder å svare "ok?" virker også svært useriøs. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg synest huseier her burde selv kommentert på en ordentlig måte og ikke bare ok?.

Anonymkode: c71d8...18a

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

OK. Her er det tydeligvis to parter som ikke evner å kommunisere.

Du TS, burde forstått at "Ok?" ikke er det samme som "Ok!". Det spørsmålstegnet betyr at det ønskes mer informasjon fra din side.

Men jeg hadde ALDRI skrevet det på den måten. Jeg ville stilt spørsmål om hva som var årsaken og om dette var et varig problem - som i "sier jeg OK nå, har jeg det gående regelmessig fremover".

Likevel, TS, er det du som har bedt om en utsettelse, noe du aldri har fått bekreftet.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

OK. Her er det tydeligvis to parter som ikke evner å kommunisere.

Du TS, burde forstått at "Ok?" ikke er det samme som "Ok!". Det spørsmålstegnet betyr at det ønskes mer informasjon fra din side.

Men jeg hadde ALDRI skrevet det på den måten. Jeg ville stilt spørsmål om hva som var årsaken og om dette var et varig problem - som i "sier jeg OK nå, har jeg det gående regelmessig fremover".

Likevel, TS, er det du som har bedt om en utsettelse, noe du aldri har fått bekreftet.

Hun har jo ikke bedt om utsettelse, hun har informert om at leien blir betalt forsinket. Hadde hun spurt og forklart hadde utleier trolig svart ordentlig.

Anonymkode: 6fe19...ba8

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har jo ikke bedt om utsettelse, hun har informert om at leien blir betalt forsinket. Hadde hun spurt og forklart hadde utleier trolig svart ordentlig.

Man kan ikke "informere om" dette. Man må spørre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir for dårlig unnskyldning til å ikke svare ordentlig. 

Skrevet
Vhgj skrev (1 time siden):

Det blir for dårlig unnskyldning til å ikke svare ordentlig. 

Likeså en dårlig unnskyldning for å ikke spørre ordentlig, ei heller svare ordentlig når man får ett "ok?" tilbake.

Leietaker har forpliktet seg til en kontrakt, hvor det skal betales leie til korrekt dato. Om man ikke får bekreftet at en forsinket betaling er greit, så er det ikke greit, og en purring er på sin plass. Utleier har stilt spørsmålstegn til hvorfor leietaker ikke kan betale til avtalt tid, leietaker velger å ikke besvare dette, og heller ikke betale.

Man kan heller ikke bare si til banken "jeg kan ikke betale huslånet nå", eller hvilken som helst annen regning, og så la vær betale uten å ha fått betalingsutsettelse godkjent, da får man purring.

Anonymkode: b718c...67f

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, Sunshine7 said:

Jeg har en husleie kontrakt der jeg betaler 12 000kr i måneden. Jeg sendte en melding 2 måneder siden til min utleier om jeg vil være ca. 15 dager forsinket med husleia i Desember. Utleier svarte «ok?». Jeg tolket det som at utleieren syntes det va ok. Utleieren sendte verken oppfølgingsspørsmål eller uttrykte at vedkommende syntes det va ugreit. Nå har utleieren sendt en purring… og når jeg prøver å forklare at jeg ga beskjed i god tid, så får jeg svar tilbake om at det va mitt ansvar å følge opp «ok?» svaret til vedkommende. Hva tenker dere om dette? Finnes det forskrifter/retningslinjer som tar for seg dette?

Tenker du at det finnes en lov som sier du slipper å følge kontrakter/betale som avtalt så lenge du informerer? 

Anonymkode: d085c...27c

• Liker 9
Skrevet

Derfor bør du ta opp slike spørsmål ansikt til ansikt. Ikke over sms. Da kan det fort oppstå slike misforståelser som dette. «Ok?» betyr ikke ok, selv om huseier selvsagt kunne uttrykt seg annerledes. 

Anonymkode: 8bb26...03c

Skrevet

Huseier har ikke skrevet OK. 

Huseier skrev Ok? Som i "Hvorfor det?" 

Selvfølgelig er det ikke Ok å bare bestemme seg for å betale husleien 15 dager senere. Du bestemte deg for det og spurte ikke engang huseier om det var greit, du bare informerte om at det kom til å skje. Huseier har all rett til å sende deg purring for manglende innbetaling. Utsettelse av husleien var ikke avtalt og godkjent her 

Anonymkode: e4600...00d

• Liker 9
Skrevet

Du er rimelig frekk. Du har ingen rett til å være for sein med husleien, selv om du sier fra på forhånd. Du kan spørre, men du har ikke noe krav, og da ville det vært normalt å sende en mld og f.eks si "pga *det forholdet som gjelder* får jeg en utfordring med å betale husleien som planlagt innen 1.12. Er det mulig at jeg kan utsette innbetaling til 15.12?". Det er ditt ansvar å ha pengene, det er egentlig irrelevant for utleier hvordan du prioriterer så lenge du betaler når du skal, og husleie bør alltid være førstepri. Når han svarer med spørsmålstegn betyr det at han etterspør mer info, og det har du droppet å gi. Jeg hadde også sendt purring som utleier, og hadde det skjedd igjen hadde det kommet oppsigelse. 

Anonymkode: b63fb...cdb

• Liker 9
Skrevet

Når noen velger å leie ut bolig, er det fordi de er avhengige av leieinntektene. Husleien du betaler går kanskje til å betale ned på lån eller andre utgifter. Du kan ikke ta det for gitt at utleier slipper å betale sine utgifter fordi du prioriterer å bruke pengene på noe annet enn husleie.

"Ok?" betyr ikke "helt i orden". Det var et spørsmålstegn der som du burde lagt merke til, som indikerer at utleier forventer ytterligere informasjon. 

Husleie er en fast, månedlig utgift som MÅ betales før du kan bruke det du har igjen av penger på andre ting. Du kan ikke bare konstatere at husleien ikke kommer inn på konto i henhold til husleiekontrakten. Du må faktisk spørre om det er greit at husleien blir to uker forsinket. Får du nei, må du betale til den datoen du selv har vært med på å avtale. 

• Liker 7
Skrevet

Her jeg bor betyr OK? =Og hva/hvorfor mener du det?

Du: jeg trenger å utsette husleia 

Han: og hvorfor det?

Du svarer ikke og tror alt er ok. 

Aldri ta et svar som slutter med spm tegn som i orden. 

Anonymkode: 7818b...869

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her jeg bor betyr OK? =Og hva/hvorfor mener du det?

Du: jeg trenger å utsette husleia 

Han: og hvorfor det?

Du svarer ikke og tror alt er ok. 

Aldri ta et svar som slutter med spm tegn som i orden. 

Anonymkode: 7818b...869

Ok? og Hvorfor det? kan faktisk ikke tolkes på samme måte. 

Huseier burde skrevet noe annet enn ok? Leietaker burde spurt og ikke bare informert. 

• Liker 1
Skrevet

Du skal alltid betale husleie når du skal. Det er din plikt som leietaker. Leste du ikke hele kontrakten eller? Jeg har alltid vært ekstremt nøye på å betale for meg i riktig tid, og det at du bare bestemmer deg for å betale senere er direkte frekt. Du kunne jo heller spurt pent i så tilfelle. 

Anonymkode: edfd4...ed4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...