Gå til innhold

Alle i kommunen får 3000 kr for hjelp hver til strømregningen. Vi leier ut til par i kjelleren inklusiv strøm. Hvem burde få pengene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

smilo skrev (58 minutter siden):

Disse pengene fra kommunen er jo ikke støtte til strømkostnaden, men en bonusutbetaling fordi kommunen pr nå tjener grovt.  Derfor er det rett at alle mottar de 3000, fordi de er innbyggere i kommunen. Og de pengene kan alle, inkl leieboerne, benytte til hva de ønsker. 

Jo, det er en støtte til høye strømpriser. Elsker hvordan folk får informasjon fra løse lufta. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pengene kommer vel ikke i hvert enkelt husstandsmedlems navn, men samlet til det navnet strømregningen står på, ganget med antall husstandsmedlemmer? Lille Mille på 7 måneder får vel ikke sin andel utbetalt i sitt eget navn? Lille Mille har ikke egne penger eller egen strømregning i sitt navn. 

Da bør du oppgi til kommunen at i ditt hus bor du, din eventuelle partner, eventuelle barn samt leieboerne som har strømmen inkludert i husleien. Dette kan verifiseres i form av at leieboerne ikke har strømabonnement i sitt navn. Pengene er øremerket strøm, de er ikke ment som ferie- eller partypenger. Har man ikke strømregning i sitt navn, bør pengene gå til den som betaler for strømmen, så vedkommende kan sikre at alle beboere i huset får den strømmen de trenger. 

Endret av Chiubi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kommer til alle i kommunen, inklusive barn, så sier det seg selv at de også får penger og at de kan bruke de på hva de vil. Barn betaler jo heller ikke strøm. Jeg syns du virker helt kvalm! Du har selv valgt å leie inkludert strøm og nå må du stå i det valget. Du kan jo eventuelt sjekke opp om det går an å endre avtalen og hvor lenge før du må varsle de som leier. 

Anonymkode: 42077...c8d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uffda. Straffet det seg tilslutt å være for gjerrig til å skille strømmen og installere egen måler? Ts driter seg ut, du leier vel ut fordi du tjener på det, og hvis ikke, bare slutt med det. Det er ikke en menneskeretighet å kjøpe over evne og la andre betale boligen sin. Og du får vel tilskudd du også? Smil og vær glad for at du bor i en generøs kommune, og ikke vær så innmari grådig. 

Anonymkode: a087f...47f

Jeeezez, det er for mange løker der ute.

Anonymkode: b73a2...4fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene burde heller vært fordelt til de personene som har strømabonnement og ikke til alle. 

Skjønner ikke logikken til de som har ansvaret for å dele ut pengene. 

Anonymkode: 6c264...cf8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som leier ut med strøm inkludert, er som de leier ut svart.

Anonymkode: 1b2a6...8cf

Jeg leier en leilighet der strøm er inkludert. Heldig for meg (selvom leieprisen er høy i utgangspunktet). Men håper virkelig huseier betaler sin skatt. 

Anonymkode: 218de...dec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Det tror jeg ikke.  Du kan godt leie ut helt skattefritt hvis du selv bor i huset og leier ut en leilighet som er mindre enn du selv bor i.   Typisk kjellerleilighet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De som leier ut med strøm inkludert, er de som har skattefri utleie i egen bolig. 

Anonymkode: eb045...3a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud menneske, du må ALDRI leie ut inkludert strøm. Alltid strøm i tillegg!

Anonymkode: eb045...3a6

Ja det kan man jo si. Leier ut selv. Og det er ikke bare å splitte sikringsboksen for at utleiedelen skal få egen kurs. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg leser i denne tråden er "meg, meg, meg".

Leietakerne dine har utgifter til strøm. De betaler jo høyere husleie fordi det er inkl. strøm.

Etter all sannsynlighet har de tapt på det noen måneder og nå vinner de på det.

Vi har leieboer selv, og når strømmen har vært billig, så har vi selvsagt satt av penger til når strømmen blir dyrere.

Anonymkode: 08fdc...dcb

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS

Håper de er like rederlige som deg :) 

Anonymkode: 1bc60...bfc

Men spiller det noen rolle for deg da? Om de tar imot pengene eller ikke? Om de ikke tar imot dem så går dem jo ikke til dere uansett. Og hva med alle barna som mottar disse pengene? Som er i familier som har klart å redusere strømforbruket slik st de får mer i støtte enn hva regningen kommer seg på? Skal du kreve at de ikke tar imot pengene også? Skal du gå rundt og passe på hele Sirdal??

Anonymkode: e9aa7...85b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

De pengene burde heller vært fordelt til de personene som har strømabonnement og ikke til alle. 

Skjønner ikke logikken til de som har ansvaret for å dele ut pengene. 

Anonymkode: 6c264...cf8

Logikken er at det er helt håpløst å skulle sette seg ned og dele ut penger til de som har strømabonnement, og kontrollere for antall mennesker abonnementet dekker. Det er administrativt mye enklere å dele ut likt beløp til alle. Enkelt og effektivt og alle får noe. Dette er å dele avkastningen kommunen får, så det er helt rett at alle innbyggere har rett på disse pengene. Det er ment som en støtte i en periode mange har det tungt økonomisk, men det er ikke en betingelse at man har det tungt.

Staten har gjort det samme under pandemien. Alle kommuner har fått ekstra rammetilskudd pga pandemien, selv om mange kommuner faktisk ikke har betydelig ekstra kostnader til pandemi. Dette har ført til at enkelte kommuner har tjent godt på pandemien. Kanskje litt urettferdig ja, men sånn er det, av og til må man gjøre enkle tiltak i stedetfor å bruke masse tid og penger på en rettferdig fordeling. 

Det er 1800 innbyggere i Sirdal, å bruke masse tid på å sjekke hvem som har strømabonnement rettferdiggjør ikke det mikroskopiske utslaget det utgjør på "rettferdighet". Da ville ikke leietakerne til ts fått mer penger, neivel, hva så? Ville jo ikke hjulpet ts det? 

Kommune og stat må tenke på makronivå. 

Men hytteeierne i Sirdal er selvfølgelig lynforbanna... 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Hvis jeg hadde leid hos privatpersoner inkl strøm. Kanskje også rimelig leie, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å beholde noe  man fikk til støtte for strøm. Da ville jeg ha tilbudt meg å betale. 
Hvis pengene var ment som en gave til alle innbyggere, uten noe spesielt formål, så hadde jeg tatt pengene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo helt tydelig i artikkelen fra Sirdal at dette er ikke BARE for strøm, men generelt for å gi ekstra romslighet til familier. Ja strøm er nok hovedårsaken, men når ALLE skal få så forstår jo alle at det ikke er alle som bruker pengene på kun strøm. Dere som leier ut får jo også disse pengene. Regner med de som leier av dere har dårligere økonomi enn dere, hva med å være takknemlig for det dere får.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chiubi said:

Pengene kommer vel ikke i hvert enkelt husstandsmedlems navn, men samlet til det navnet strømregningen står på, ganget med antall husstandsmedlemmer? Lille Mille på 7 måneder får vel ikke sin andel utbetalt i sitt eget navn? Lille Mille har ikke egne penger eller egen strømregning i sitt navn. 

Da bør du oppgi til kommunen at i ditt hus bor du, din eventuelle partner, eventuelle barn samt leieboerne som har strømmen inkludert i husleien. Dette kan verifiseres i form av at leieboerne ikke har strømabonnement i sitt navn. Pengene er øremerket strøm, de er ikke ment som ferie- eller partypenger. Har man ikke strømregning i sitt navn, bør pengene gå til den som betaler for strømmen, så vedkommende kan sikre at alle beboere i huset får den strømmen de trenger. 

TS her.

Takk for gode argumenter og tips! Dette skal jeg gjøre 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

I denne artikkelen står det skrevet om en strømregnings-økning på 30 000 kr i vinter. Så jo - regningen kan bli veldig mye høyere enn 6000 kr.

Etter min mening så blir det feil om de takker ja til å få støtte fra kommunen for å betale strømregningen - for å ikke bruke en eneste krone på akkurat det de får støtte til.

I verste fall lar vi leiekontrakten gå ut de siste månedene det er igjen av den, for så å ikke leie ut mer.

Du må jo kommunisere med leieboerene dine nå. "Hei. Strømregningen er såpass høy nå at jeg ikke har råd til å ha dere boende lenger hvis vi ikke kan finne en løsning hvor dere bidrar med betaling av strømmen. Jeg beklager virkelig dette men dette er ting vi ikke kunne forutse. Håper jeg hører fra dere raskt." eller noe slikt. 

Anonymkode: b4c4b...079

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart om kommunen bare gir penger til alle, selv om de ikke betaler strøm. Man må vel bevise at man har faste strømregninger? Står det noe info på kommunens nettside?

Anonymkode: e9ec7...2d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her var det mange med lav moral! Selvfølgelig er det den som betaler strømmen som bør få pengene. Dersom dere ikke tjener penger på utleie ville jeg gitt leieboer valget mellom å øke leien eller flytte. Alle dere som sier at det endelig er leietakers tur: Dere hadde vel heller ikke giddet leie ut gratis eller med tap?!

Anonymkode: 3f36c...218

Ingen leier ut med tap. Det er snakk om at utleier ikke får så stort overskudd som forventet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøø regner man må ha strøm abo for å få utbetalt:p Problem løst. Uansett, hvem vedtok dette? 🤣🤣🤣

Anonymkode: 23c6b...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må jo kommunisere med leieboerene dine nå. "Hei. Strømregningen er såpass høy nå at jeg ikke har råd til å ha dere boende lenger hvis vi ikke kan finne en løsning hvor dere bidrar med betaling av strømmen. Jeg beklager virkelig dette men dette er ting vi ikke kunne forutse. Håper jeg hører fra dere raskt." eller noe slikt. 

Anonymkode: b4c4b...079

TS her.

Takk for et bra innspill! Dette er absolutt noe vi kan vurdere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...