Gå til innhold

Alle i kommunen får 3000 kr for hjelp hver til strømregningen. Vi leier ut til par i kjelleren inklusiv strøm. Hvem burde få pengene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gud skrev (13 minutter siden):

Og kva skal avrenkninga av faktisk forbruk vere basert på?

Størrelsen på utleiedelen, som sagt. Hvis utleiedelen utgjør f.eks. 20% av boarealet, så skal den stå for 20% av strømutgiftene i løpet av et år. Når det har gått et år kan man så foreta en avregning og se om det forhåndsbetalte beløpet er for mye eller lite, og enten betale tilbake eller ta betalt for resterende. 

Anonymkode: eb045...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke se at TS har svart på hvor mye han eller hun tar i leie og hvor mye av denne, som er for strøm i måneden?

Og nei TS, du har ikke krav på pengene leieboerne dine får av kommunen. Hvorfor skulle du ha det? De betaler for strøm inkludert i leien sin. Hva gjør du om vår og sommeren når strømmen er billig? Betaler du tilbake til dem? :riste:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du fikk med deg at jeg svarte på at TS ikke trodde det var mulig å dele opp strømmen fordi utleiedelen ikke har egen måler?

Han kan ikke endre eksisterende kontrakt, men når den går ut i sommer trenger han ikke slutte å leie ut, han kan sette at strøm skal betales forholdsmessig i den nye kontrakten. 

Akkurat som det står at man kan i den artikkelen du lenket til 🙂 

Ja, men jeg fikk ikke med meg at kontrakten gikk ut...så ja, det er mulig, men ikke noe å gjøre med nå. TS kan selvfølgelig velge å ikke leie ut.

Noe sier meg at TS ikke har vært fullt så ivrig på å senke leia når strømprisene har vært lave eller renta har gått ned og dermed utgifter :)

Å leie ut deler av egen bolig er en gullgruve...

Anonymkode: e9cd1...f5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du må jo gjerne ringe kommunen men det er bare veldig flaut for deg

Din leietaker betaler allerede for strøm inkl leien. Noen ganger går du i pluss og noen ganger i minus avhengig av strømprisen.

De 3000 kr som Sirdal kommune deler ut, gis ikke med betingelse av at de skal gå til strøm. Man kan bruke pengene på hva man vil. Men de gis som tilskudd i en vanskelig tid mår strømpeisene er høye.

Din husstand vil også få 3000 kroner hver.

Du kan ikke kreve leieboer for disse pengene.

Du må gjerne ringe meg. Men du får samme svaret.

Også flaut om du faktisk blir sur på leieboer om han ikke gir pengene til deg. Du høres bare veldig grådig ut.

Anonymkode: b0fe2...fd1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men jeg fikk ikke med meg at kontrakten gikk ut...så ja, det er mulig, men ikke noe å gjøre med nå. TS kan selvfølgelig velge å ikke leie ut.

Noe sier meg at TS ikke har vært fullt så ivrig på å senke leia når strømprisene har vært lave eller renta har gått ned og dermed utgifter :)

Å leie ut deler av egen bolig er en gullgruve...

Anonymkode: e9cd1...f5d

Dumt å slutte å leie ut bare fordi man ikke har god nok kunnskap om hvordan man tar betalt for strøm uten egen måler, så jeg prøvde å veilede ham litt. 

Fordelen med å leie ut med strøm a konto er jo også at den blir korrekt justert ved avregning en gang i året. Har strømmen vært billig så får leietaker tilbake penger, har strømmen vært dyr så får utleier dekket merkostnaden for utleiedelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

foreta en avregning og se om det forhåndsbetalte beløpet er for mye eller lite, og enten betale tilbake eller ta betalt for resterende. 

Og dette er vanskeleg/umogeleg å gjere utan eigen måler. («Det er bare å bruke størrelsen på utleigedelen bla bla bla» - Nei, det vil ein ikkje få godkjent som faktisk forbruk)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud skrev (6 timer siden):

Og dette er vanskeleg/umogeleg å gjere utan eigen måler. («Det er bare å bruke størrelsen på utleigedelen bla bla bla» - Nei, det vil ein ikkje få godkjent som faktisk forbruk)

Hvis du leste lenken som ble postet litt lenger opp så står det tydelig at det er slik man gjør det 😊 "...enkelt fylle ut der at strømmen kommer i tillegg. Men det er jo en del tilfeller hvor det er vanskelig. For eksempel om man leier ut sokkeletasjen og bare har en strømmåler i huset, sier Magnussen. Husleieloven åpner for at man kan avtale at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel kan fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen".Du kan jo synes hva du vil om det, men nå er det faktisk slik det er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som forbauser meg litt er at det er så mange som er sinte på utleier her...og noen sier at å leie ut bolig er en gullgruve. Noe sier meg at dere aldri har leid ut? Skal bare si det at leietakere er mennesker. Mennesker gjør mye rart! Selv har jeg vokst opp med at foreldrene mine leide ut. Nå, etter å selv ha leid i mange år, eier jeg egen bolig. Jeg gidder ikke å leie ut....vil ikke ha fremmede i huset mitt! Samtidig har jeg hatt greie utleiere, jeg er GLAD for at jeg fikk leie billig sokkelleilighet slik at jeg fikk mulighet til å spare til eget hus!

Anonymkode: 3f36c...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...