Gå til innhold

Overvåker komfyrvakten stekeovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at den sjekker temperatur ved platene, men hva med selve ovnen? 

Anonymkode: ae147...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det korte svaret er ja.

Det lange svaret er at komfyrvakten består av to deler: en del som overvåker platetoppen, og en del som ligger skjult bak komfyren eller er plassert i sikringsskapet. Hvis ingen slår av alarmen når den piper, så kuttes strømmen til kretsen som steketopp/stekeovn er koblet på.

Endret av seda
Skrevet (endret)
seda skrev (6 minutter siden):

Det korte svaret er ja.

Det lange svaret er at komfyrvakten består av to deler: en del som overvåker platetoppen, og en del som ligger skjult bak komfyren eller er plassert i sikringsskapet som skrur av strømmen til komfyren når overvåkingsenheten oppdager en uønsket tilstand på platetoppen som kan føre til brann. Hvis ingen slår av alarmen, så kuttes strømmen til kretsen som steketopp/stekeovn er koblet på.

Det forutsetter at steketopp/stekeovn er koblet til samme kurs, noen som ikke er tilfellet dersom man har disse separat. Og dersom komfyrvakten skal slå ut grunnet brann i stekeovnen i en kombinert komfyr, er det nok allerede for seint. 

Jeg vil derfor si at det korte svaret er et klart nei. 

Endret av Traktor
  • Liker 5
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Det forutsetter at steketopp/stekeovn er koblet til samme kurs, noen som ikke er tilfellet dersom man har disse separat. Og dersom komfyrvakten skal slå ut grunnet brann i stekeovnen, er det nok allerede for seint. 

Komfyrvakta tar strømmen lenge før det begynner å brenne noe sted. Det er 3x3 pip, og innen ti sekunder er strømmen borte. Men TS kunne kanskje forhørt seg med en elektriker hvis de er i tvil? Hvis dette er noe som nylig er satt inn, så skal det være koblet på samme kurs – er det eldre opplegg, så kan det være kjekt å betale en elektriker én times tid for å ta en rask gjennomgang av kurser og vern inn til kjøkkenet.

Skrevet

Min komfyrvakt slår ut hvis det blir for varmt på sensoren som sitter 20 - 30 cm over platene. Det må bli veldig varmt i komfyren for det blir så varmt oppe ved sensoren at den slår ut.

Anonymkode: f1946...28f

• Liker 1
Skrevet
seda skrev (Akkurat nå):

Komfyrvakta tar strømmen lenge før det begynner å brenne noe sted. Det er 3x3 pip, og innen ti sekunder er strømmen borte. Men TS kunne kanskje forhørt seg med en elektriker hvis de er i tvil? Hvis dette er noe som nylig er satt inn, så skal det være koblet på samme kurs – er det eldre opplegg, så kan det være kjekt å betale en elektriker én times tid for å ta en rask gjennomgang av kurser og vern inn til kjøkkenet.

Det er forskjell på komfyrvakter. Min har pepet, men aldri kuttet strømmen.

Skrevet (endret)
seda skrev (5 minutter siden):

Nå var det snakk om inne i stekeovnen da. Dette har du åpenbart ikke peiling på. Da er det bedre at du lar være å uttaler deg, og ikke sprer feilinformasjon, som potensielt kan gjøre at noen brenner inne. 

Dersom du har separat stekeovn, noe de fleste nye kjøkken i dag har, skal tvert i mot stekeovnen og platetopp ha hver sin kurs. 

Endret av Traktor
  • Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min komfyrvakt slår ut hvis det blir for varmt på sensoren som sitter 20 - 30 cm over platene. Det må bli veldig varmt i komfyren for det blir så varmt oppe ved sensoren at den slår ut.

Den lille boksen over platetoppen tar platene, og den andre delen er montert bak komfyren og tar deb hvis det blir for varmt.

Endret av seda
Skrevet

Min stekeovn ble ødelagt for en stund siden. Den kortsluttet. Kom ingen pip fra komfyrvakten. Bare sikringene som gikk i sikringsskapet.

Skrevet

Takk for svar! Det ble montert i 2016-2017 om det hjelper. Og en hvit greie ved vifta piper om noe renner over på platene eller om man skulle glemme å slå av. Så den er aktiv for stekeplaten iallfall 

Skrevet
seda skrev (37 minutter siden):

Den lille boksen over platetoppen tar platene, og den andre delen er montert bak komfyren og tar deb hvis det blir for varmt.

Det er ingen del bak komfyren.

Skrevet
seda skrev (12 timer siden):

Det korte svaret er ja.

Det lange svaret er at komfyrvakten består av to deler: en del som overvåker platetoppen, og en del som ligger skjult bak komfyren eller er plassert i sikringsskapet. Hvis ingen slår av alarmen når den piper, så kuttes strømmen til kretsen som steketopp/stekeovn er koblet på.

Det korte svaret er nei.

Dette har du ikke peiling på. Komfyrvakten kutter strømmen til koketopp/komfyr når det blir varmt på kokesone/kokekar. Det du mener kutter strømmen bak komfyren, er enheten som kutter når det blir varmt oppå, etter en tid om du ikke kvitterer på varslet. 
Er nok ingen som har noen vakt på selve stekovnen, selv har jeg koketopp og stekovn, altså separate. Det er kun koketoppen som har vakt som kutter strømmen. Stekovnen har egen kurs/sikring, og ikke noe som kutter automatisk.

• Liker 2
Skrevet
tdm900 skrev (2 timer siden):

Det korte svaret er nei.

Dette har du ikke peiling på. Komfyrvakten kutter strømmen til koketopp/komfyr når det blir varmt på kokesone/kokekar. Det du mener kutter strømmen bak komfyren, er enheten som kutter når det blir varmt oppå, etter en tid om du ikke kvitterer på varslet. 
Er nok ingen som har noen vakt på selve stekovnen, selv har jeg koketopp og stekovn, altså separate. Det er kun koketoppen som har vakt som kutter strømmen. Stekovnen har egen kurs/sikring, og ikke noe som kutter automatisk.

Er det en spesiell grunn for at stekeovnen ikke har sin egen? Er det mindre sannsynlig for brann som starter i stekeovnen? Om grandisen tar skikkelig fyr

Skrevet

Komfyrvakten er i de aller fleste tilfellene selve kontakten som støpselet til koketoppen er koblet til, føleren som normalt er trådløs kommuniserer med denne kontakten som kutter strømmen om alarmen ikke kvitteres ut.

Det er ikke noen komfyrvakt for stekeovnen hvis man har integrerte hvitevarer, men om man har en tradisjonell komfyr med både platetopp og stekeovn med felles støpsel vil begge naturlig miste strømmen om komfyrvakten slår ut.

Meg bekjent er det aldri noen komponent til komfyrvakt i sikringskapet.

Anonymkode: df16b...834

• Liker 1
Skrevet

Fascinerende hvordan mange uttaler seg skråsikkert om noe de åpenbart ikke har noen som helst peiling på 🤣

Skrevet
prt90 skrev (Akkurat nå):

Fascinerende hvordan mange uttaler seg skråsikkert om noe de åpenbart ikke har noen som helst peiling på 🤣

Men da kan jo du opplyse oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da kan jo du opplyse oss.

Jeg er ikke elektriker, men det håper jeg virkelig ikke Seda er heller 🤣

• Liker 1
Skrevet

Komfyrvakta har aldri gitt boe lyd fra seg når vi tar oyrolyse på stekeovnen, og det blir jo rimelig varmt når den funksjonen er i bruk. Har detallerede tatt fyr i steika hjelper det lite med komfyrvakt

Anonymkode: e0679...544

Skrevet

*pyrolyse

Anonymkode: e0679...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...