Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha hjemme-eksamen og er av ulike grunner ikke forberedt. Prøver å lese, men har «for mye rundt» som forstyrrer. Jeg må klare det, men har skrivesperre og mangler konsentrasjon. Det synes umulig å skrive noe som helst. Jeg er godt utdannet og har mange år i arbeidslivet og nå angrer jeg på denne videreutdanningen. Jeg må klare det, men vet ikke hvordan. Råd? 

Anonymkode: 9e008...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det videregående eller høyskole? Hvor lenge varer eksamen? 

Mitt beste tips er å finne frem pensum for faget, skrive ut power poin og artiker, og ta det med deg på ett sted du kan sitte å skrive. 

Det som funker for meg er å sette meg på gulvet på en stor pute inne på ett lite rom, jeg bruker gangen. Lukk alle dørene og ha ett lys over skuldern. Da "tvinges" jeg til å kun fokusere på det jeg skal fokusere på. 

Om eksamen er under 8 timer - Ingen matsnacks, bare drikke - jeg har pepsi max.  Spis en god frokost på forhånd. Og dusj før eksamen for egen velvære og for å våkne. 

Når eksamen kommer, se bakerst i boken i stikkorsregisteret om du finner ett ord oppgaven baserer seg på. F.eks sykepleiereskamen og du må skrive noe om blodtyper. (jeg aner ingenting om sykepleierutdannelsen altså, er bare ett eksempel). Så finner du sidetall og slår opp der. Da finner du noe pensum som kan brukes i oppgaven. 

Når det kommer til kildehenvisning bruk kildekompasset. Det er gull. 

Om du bruker pensum som står i pensumlista er den korrekte apa7 standarden brukt der, så da sparer du litt tid når du skal legge inn kildehenvisningen i litteraturlisten.

Google scholor er også ett fint virkemiddel om eksamen er 48 timer eller mer og du trenger flere kilder. 

Anonymkode: 968b3...8b7

• Liker 1
Skrevet
  • Finn deg et sted du ikke blir forstyrret.
  • Slå av telefonen.
  • Bruk pomodoro-teknikken (Les/skriv i 20-25 minutter, ta 5 minutter pause, les/skriv 20-25 minutter).