Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha hjemme-eksamen og er av ulike grunner ikke forberedt. Prøver å lese, men har «for mye rundt» som forstyrrer. Jeg må klare det, men har skrivesperre og mangler konsentrasjon. Det synes umulig å skrive noe som helst. Jeg er godt utdannet og har mange år i arbeidslivet og nå angrer jeg på denne videreutdanningen. Jeg må klare det, men vet ikke hvordan. Råd? 

Anonymkode: 9e008...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det videregående eller høyskole? Hvor lenge varer eksamen? 

Mitt beste tips er å finne frem pensum for faget, skrive ut power poin og artiker, og ta det med deg på ett sted du kan sitte å skrive. 

Det som funker for meg er å sette meg på gulvet på en stor pute inne på ett lite rom, jeg bruker gangen. Lukk alle dørene og ha ett lys over skuldern. Da "tvinges" jeg til å kun fokusere på det jeg skal fokusere på. 

Om eksamen er under 8 timer - Ingen matsnacks, bare drikke - jeg har pepsi max.  Spis en god frokost på forhånd. Og dusj før eksamen for egen velvære og for å våkne. 

Når eksamen kommer, se bakerst i boken i stikkorsregisteret om du finner ett ord oppgaven baserer seg på. F.eks sykepleiereskamen og du må skrive noe om blodtyper. (jeg aner ingenting om sykepleierutdannelsen altså, er bare ett eksempel). Så finner du sidetall og slår opp der. Da finner du noe pensum som kan brukes i oppgaven. 

Når det kommer til kildehenvisning bruk kildekompasset. Det er gull. 

Om du bruker pensum som står i pensumlista er den korrekte apa7 standarden brukt der, så da sparer du litt tid når du skal legge inn kildehenvisningen i litteraturlisten.

Google scholor er også ett fint virkemiddel om eksamen er 48 timer eller mer og du trenger flere kilder. 

Anonymkode: 968b3...8b7

• Liker 1
Skrevet
  • Finn deg et sted du ikke blir forstyrret.
  • Slå av telefonen.
  • Bruk pomodoro-teknikken (Les/skriv i 20-25 minutter, ta 5 minutter pause, les/skriv 20-25 minutter).
  • Skriv notater mens du leser: Skriv ned gode sitat (med riktig kildehenvisning), gjenfortell og forklar sitatene med egne ord. (Hvorfor det er viktig/relevant/henger sammen med noe annet osv.)
  • Disse notatene kan du bruke rett inn i en hjemmeeksamen - litt avhengig av hvilket fag du skal skrive hjemmeeksamen i.

Anonymkode: 8efdd...40a

Skrevet

I tillegg:
Les smart og selektivt. Ikke les alt.

Har du artikler på pensum? Start med å lese introduksjonen og konklusjonen. Ikke les hele artikkelen. Eventuelt kan du gjøre dette etter at du har lest introduksjon og konklusjon.

Få tak i og se på tidligere eksamensoppgaver: Hvilke tema eller oppgaver vil være viktigst?

Skrevet

Da jeg var student leste jeg ingenting i de fagene jeg hadde hjemme eksamen i. Jeg lagde bare tankekart, ut ifra læringsmålene og forelesningsnotatene. Også hadde jeg lapper i pensum bøkene - så jeg fant referansene.

Anonymkode: 44c13...13c

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det videregående eller høyskole? Hvor lenge varer eksamen? 

Mitt beste tips er å finne frem pensum for faget, skrive ut power poin og artiker, og ta det med deg på ett sted du kan sitte å skrive. 

Det som funker for meg er å sette meg på gulvet på en stor pute inne på ett lite rom, jeg bruker gangen. Lukk alle dørene og ha ett lys over skuldern. Da "tvinges" jeg til å kun fokusere på det jeg skal fokusere på. 

Om eksamen er under 8 timer - Ingen matsnacks, bare drikke - jeg har pepsi max.  Spis en god frokost på forhånd. Og dusj før eksamen for egen velvære og for å våkne. 

Når eksamen kommer, se bakerst i boken i stikkorsregisteret om du finner ett ord oppgaven baserer seg på. F.eks sykepleiereskamen og du må skrive noe om blodtyper. (jeg aner ingenting om sykepleierutdannelsen altså, er bare ett eksempel). Så finner du sidetall og slår opp der. Da finner du noe pensum som kan brukes i oppgaven. 

Når det kommer til kildehenvisning bruk kildekompasset. Det er gull. 

Om du bruker pensum som står i pensumlista er den korrekte apa7 standarden brukt der, så da sparer du litt tid når du skal legge inn kildehenvisningen i litteraturlisten.

Google scholor er også ett fint virkemiddel om eksamen er 48 timer eller mer og du trenger flere kilder. 

Anonymkode: 968b3...8b7

Tusen takk for gode tips! Det er høyere utdanning og to døgn. Kildekompasset, apa7 og google scholor er ukjent for meg. Jeg har selvfølgelig brukt kildehenvisninger i «gamledager» og vet at apa7 er en type kildehenvisning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):
  • Finn deg et sted du ikke blir forstyrret.
  • Slå av telefonen.
  • Bruk pomodoro-teknikken (Les/skriv i 20-25 minutter, ta 5 minutter pause, les/skriv 20-25 minutter).
  • Skriv notater mens du leser: Skriv ned gode sitat (med riktig kildehenvisning), gjenfortell og forklar sitatene med egne ord. (Hvorfor det er viktig/relevant/henger sammen med noe annet osv.)
  • Disse notatene kan du bruke rett inn i en hjemmeeksamen - litt avhengig av hvilket fag du skal skrive hjemmeeksamen i.

Lurt, takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I tillegg:
Les smart og selektivt. Ikke les alt.

Har du artikler på pensum? Start med å lese introduksjonen og konklusjonen. Ikke les hele artikkelen. Eventuelt kan du gjøre dette etter at du har lest introduksjon og konklusjon.

Få tak i og se på tidligere eksamensoppgaver: Hvilke tema eller oppgaver vil være viktigst?

Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da jeg var student leste jeg ingenting i de fagene jeg hadde hjemme eksamen i. Jeg lagde bare tankekart, ut ifra læringsmålene og forelesningsnotatene. Også hadde jeg lapper i pensum bøkene - så jeg fant referansene.

Anonymkode: 44c13...13c

Takk! Jeg tenkte det skulle la seg gjøre her og… men nå er jeg bare så ukonsentrert og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å skrive side på side. 

Skrevet

Pust inn.....................
Pust ut.....................

Skjønner at du føler deg litt overveldet akkurat nå. Men det går nok mye bedre enn du tror. Jeg skal snart ha eksamen selv. Du har fått mange gode tips her! Du har jo også hele to dager på eksamen, det synes jeg er bedre enn en 3-timers eksamen, hvor man knapt har tid til å tenke. Du har god tid til å virkelig forstå oppgaven, og tenke over hvordan du skal løse den. Se på læreplanmålene, og finn ut hvilke tema som har fått mest fokus i løpet av semesteret. Har du tilgang til eksamener fra foregående år? Det kan gi deg en god pekepinn. Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: bd14f...822

Skrevet

Jeg pleier å ta opptak av pensum og tankekart jeg skal pugge. Hører på det dagene i forkant når jeg ikke kan lese og før jeg sovner.
Tar ting i etapper. 
Henger tankekart på en vegg der jeg pugger alle kartene slik at jeg på eksamen kan se for meg hvor ulike deler av pensum er. Bruker tegninger og ulike farger slik at jeg husker lettere. Blir litt som at man vet at sør Amerika er nederst til venstre og Australia nederst til høyre. 

Anonymkode: c1cbc...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk! Jeg tenkte det skulle la seg gjøre her og… men nå er jeg bare så ukonsentrert og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å skrive side på side. 

Du har fått tipsene for å konsentrere deg. Nå må du bestemme deg for å følge dem. Konsentrasjonen kommer jo ikke av seg selv, man må dessverre bestemme seg for å konsentrere seg. 

Anonymkode: da42d...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...