Gå til innhold

Har baby samme "døgnrytme" som inne i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at baby er våken og aktiv rundt de samme tidspunktene hver dag, vil det ha den samme rytmen etter fødsel med tanke på når det sover og når det er våkent?

Anonymkode: b0de8...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var sånn med vår første i alle fall. Termin om noen dager nå med nr to, så innstiller meg på ei ny nattugle. 

Anonymkode: 6eafe...eec

Skrevet

Nei, ikke egentlig. I hvert fall var den første veldig aktiv i magen om natten, og holdt meg våken. Jeg husker jeg ved flere anledninger gikk (eller vagget) fram og tilbake på gulvet om natten i håp om å bysse henne i søvn der inne så jeg kunne få sove. Denne babyen sov generelt mye de første ukene, og det ble aldri så mye nattevåk med henne. Nr. to var mye våken om natten som baby. Og hun hadde også holdt meg også våken med sprell i magen til tider, men ikke så mye som storesøster.

Anonymkode: fde08...fed

Skrevet

Nei, livet i magen og livet utenfor magen er veldig forskjellig. Dessuten endrer de søvnmønster i løpet av babytiden uansett. 

Anonymkode: d6f9a...0b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner at baby er våken og aktiv rundt de samme tidspunktene hver dag, vil det ha den samme rytmen etter fødsel med tanke på når det sover og når det er våkent?

Næh. Babyen sov hele tiden første måneden. Det gjorde den ikke i magen egentlig

Anonymkode: da133...1db

Skrevet

Tror det var ganske likt, ja. Hadde klare adskilte aktivitetstider og roligtider inne i magen. Ble en sovebaby med regelmessig søvnmønster. Selv sov jeg 11 timer hver natt som gravid, og babyen begynte med regelmessige 11-timers netter før 2 måneder 😄 spiste som en hest på dagen og var stor og fin, så helsesøster sa at vi bare fikk nyte det 😄

Gravid igjen, og prøver å sove masse for å få en ny sovebaby 😅

Anonymkode: 46344...aa8

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tror det var ganske likt, ja. Hadde klare adskilte aktivitetstider og roligtider inne i magen. Ble en sovebaby med regelmessig søvnmønster. Selv sov jeg 11 timer hver natt som gravid, og babyen begynte med regelmessige 11-timers netter før 2 måneder 😄 spiste som en hest på dagen og var stor og fin, så helsesøster sa at vi bare fikk nyte det 😄

Gravid igjen, og prøver å sove masse for å få en ny sovebaby 😅

Har det sammenheng, om man sover mye under graviditeten altså?😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har det sammenheng, om man sover mye under graviditeten altså?😃

Tror neppe du finner at det er vitenskapelig bevist. Men det gir mening. Jo mer du sover og hviler, jo mindre stresshormoner produserer du, som i aller høyeste grad påvirker babyen. 

Babyen merker også signalene på at din kropp er i ro, eller i aktivitet, og kan søke å følge disse. 

Søvn er uansett en vidunderkur mot det meste, og etter baby kommer, blir det mindre av det, sovebaby eller ei, så det skader i alle fall ikke :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei de er stort sett på når du er på så du får sove når de sover.

Anonymkode: 2fb0c...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nja var mye aktivitet om kvelden, det er det nå også. Og stille når jeg kjørte bil. Det stemmer også. 

Anonymkode: 02669...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror neppe du finner at det er vitenskapelig bevist. Men det gir mening. Jo mer du sover og hviler, jo mindre stresshormoner produserer du, som i aller høyeste grad påvirker babyen. 

Babyen merker også signalene på at din kropp er i ro, eller i aktivitet, og kan søke å følge disse. 

Søvn er uansett en vidunderkur mot det meste, og etter baby kommer, blir det mindre av det, sovebaby eller ei, så det skader i alle fall ikke :)

Baby sover når man er i bevegelse, det fungerer som en vugge for dem, også er de våkne når du er i ro. Så det du skriver gir ikke mening. 

• Liker 1
Skrevet

De siste ukene i magen hadde babyen en vane med å ha full fest når jeg la meg om kvelden.

De første ukene ble det vræling i opptil en time mellom kl 22 og midnatt.

Ellers var det veksling mellom søvn og aktivitet hele døgnet både før og etter fødsel. 

Anonymkode: 13631...d90

Skrevet

Min hadde eksakt samme sove/våken monster inni magen som utenfor. Veldig spesielt, men veldig forutsigbart da 😄 det var på timen. 

Anonymkode: cf422...b46

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Baby sover når man er i bevegelse, det fungerer som en vugge for dem, også er de våkne når du er i ro. Så det du skriver gir ikke mening. 

Det er jeg fult klar over, men det gjør om du har faste langvarige mønstere, så vil jeg tro at babyen også har større sjanse for å utvikle faste langvarige mønstere, selv om de er motsatt fra dine. 

Skrevet

Håper virkelig ikke min får det, må opp og bevege meg med jevne mellomrom gjennom hele døgnet så bønna sovner og jeg kan slappe av en liten stund før discoen starter igjen. 😳

Anonymkode: 4ec05...a69

Skrevet

Det stemte godt med min. Han var veldig aktiv i magen og hadde aldri lange perioder hvor det var rolig. Sånn ble det også utenfor magen. Veldig aktiv rundt midtnatt i magen og det var han også utenfor magen de første tre månedene. 

Anonymkode: 577f4...6e2

Skrevet

Begge mine to fikk stikk motsatt rytme enn det de hadde i magen iallefall. En var aktiv på dagen og den andre om natten…

Anonymkode: df29e...b33

Skrevet

Her våknet baby til mat kl 01.00 og 05.00, samme tidene jeg stod opp for å tisse da jeg gikk gravid. Umulig tilfeldig, tenker jeg iallfall. Varte til han var 2-3 mnd

Anonymkode: 47874...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...