Gå til innhold

Er det noen som IKKE ble sykemeldt i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hører man bare om de som er sykmeldte store deler av svangerskapet, hvor vanlig er det å ikke bli sykmeldt, er det noen her som ikke ble det? Evt kun minimalt?

Anonymkode: e054f...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet fult. Gikk på fjellet 2 dager etter termin 😅 

Anonymkode: 2ad88...3f0

• Liker 6
Skrevet

Jobbet fullt til permisjonen startet med første. Er nå gravid igjen og usikker på hvordan det vil gå denne gangen

Anonymkode: 23357...e42

• Liker 1
Skrevet

Jobbet fullt frem til permisjonsstart med begge to.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet fullt hele svangerskapet.  Hadde ca 1 ukes sykemelding når jeg hadde mykoplasma lungebetennelse.

Anonymkode: a01e6...0a5

Skrevet

Jeg, verken første eller andre graviditet 🤷 For så vidt, ikke aller første graviditet heller, som endte i SA i uke 10.. 

Men, jeg har kontorjobb, med mulighet for hjemmekontor når jeg vil. Det er også godt betalt jobb, så jeg ville tapt mye penger på sykemelding. Og, jeg følte ansvar ovenfor kunden (jeg er konsulent innen IT). 

Jeg slett med kvalmen deler av graviditetene. Jeg slett med pusten på slutten. Og hovne bein, så gikk i kompresjonsstrømper. Men ellers, egentlig ingen store helseproblemer. 🤷

Anonymkode: 7abb9...f52

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke sykmeldt under noen av mime svangerskap. Hadde bekkenlåsning, men klarte å komme til og fra jobb. Hadde også kvalme i 7 mnd på begge, samt rastløse ben. Fikk tilbud om sykmelding, men fant ut at jeg ikke ble bedre av å gå hjemme…. Jobber på kontor da, så MÅ ikke bevege meg hele dagen, men trente mye og Jar hund som måtte lufte seg minst 2 timer for dagen. 

Anonymkode: f2fe8...3d6

• Liker 2
Skrevet

Jobbet fullt frem til permisjonstart

Anonymkode: c57b2...bb3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her hører man bare om de som er sykmeldte store deler av svangerskapet, hvor vanlig er det å ikke bli sykmeldt, er det noen her som ikke ble det? Evt kun minimalt?

Jeg ble sykemeldt i det ene pga nedpress allerede i ca 4 måned. Det andre hadde jeg kun en sykedag, ble da dårlig av noe mat. 

Skrevet

Jobbet fullt til to-tre dager før fødsel begge gangene. Syntes det gikk fint, har en kontorjobb.

Anonymkode: 68174...a71

Skrevet

Jobbet fullt hele første svangerskap, var sykemeldt 40 % de tre siste ukene i andre svangerskap. 

Anonymkode: 96874...750

Skrevet

Så og si norske damer blir sykemeldt, de er jo som aspeløv sammenlignet med resten av verden. Litt i samme sjanger som at norges befolkning har stor grad av uføre sammenlignet med andre i-land. Det må skyldes en biologisk defekt eller lignende.

Anonymkode: 83778...f2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så og si norske damer blir sykemeldt, de er jo som aspeløv sammenlignet med resten av verden. Litt i samme sjanger som at norges befolkning har stor grad av uføre sammenlignet med andre i-land. Det må skyldes en biologisk defekt eller lignende.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg var ikke sykmeldt under noen av mime svangerskap. Hadde bekkenlåsning, men klarte å komme til og fra jobb. Hadde også kvalme i 7 mnd på begge, samt rastløse ben. Fikk tilbud om sykmelding, men fant ut at jeg ikke ble bedre av å gå hjemme…. Jobber på kontor da, så MÅ ikke bevege meg hele dagen, men trente mye og Jar hund som måtte lufte seg minst 2 timer for dagen. 

Anonymkode: f2fe8...3d6

Stemmer kanskje her med hun som kaller seg kvalm, men klarer å trene, jeg var sengeliggende store deler av savngerskapet grunnet ekstrem kvalme, klarte ikke en gang dusje, å trene var helt utenkelige. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I andre land har man ikke noe valg. De fleste gravide er absolutt syke nok til å sykemeldes, hvis du sammenligner med hvor dårman blir av f.eks influensa, forkjølelse osv, som er andre, helt plausible grunner til å ikke møte på jobb. I de landene du snakker om, går de også på jobb med slike sykdommer.

Det er forresten slike holdninger som gjør at mange presser seg mye lenger enn de bør. Jeg har aldri vært i så dårlig form som jeg var i første trimester, og jeg har aldri vært så tømt for energi og utmattet som jeg var gjennom hele graviditeten. Allikevel hadde jeg ikke én eneste fraværsdag før permisjonsstart, pga dårlig samvittighet skapt av slike holdninger som dette. Var det verdt det? Nei! Og det hadde faktisk vært komplett umulig om jeg hadde hatt et barn til og skulle fungere for det, for jeg lå kun på sofaen når jeg ikke var på jobb, i 9 mnd. 

Anonymkode: 6ee2c...7f9

• Liker 20
Skrevet

Jobbet fullt til permimjonstart begge gangene. 

Jeg opplevde det som at det var fullstendig akseptert og nærmest forventet at man skulle sykemelde seg ila. svangerskapet. Bare det at det er en egen kolonne for sykemeldinsggrad i helseskjemaet sier jo sitt. Jeg opplevde å bli møtt på kontroller med holdningen «hvor mange prosent sykemelding trenger du»? 

Jeg tror det dels handler om en forventning mange har om dagen om at aldri skal oppleve ubehag. Jeg kastet daglig opp på toalettet på jobb, og har flere ganger hoppet av bussen på vei dit for å spy. Men det betyr jo ikke at jeg ikke var i stand til å jobbe?! 
Jeg forventer at en graviditet skal føre med seg en del plager og utfordringer, men likevel har jeg selv valgt å lage barn.

Men så klart - de som reelt ikke er i stand til å jobbe burde jo sykemeldes. Spørsmålet er vel bare hvor denne grensen er.

Anonymkode: a79d1...616

• Liker 4
Skrevet

Jobbet 100% til siste slutt

Skrevet

Var veldig heldig og var frisk som en fisk. 🙂

Anonymkode: e7108...026

• Liker 1
Skrevet

Jobbet 100% fram til permisjon med nr 2. Med nr 1 var jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet pga høyt blodtrykk og bekkenlåsning. Jobbet i barnehage da, og fungerte ikke på jobb. Hva slags jobb man har vil jo garantert ha noe å si for om legen mener sykemelding er på sin plass eller ei.

Anonymkode: 1b4f4...3db

• Liker 4
Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg fikk bare åtte uker med svangerskapskvalme med første, og mild bekkenløsning med andre, så jeg kunne jobbe fullt til permisjonsstart i begge svangerskapene. 

Skrevet

Jobbet fullt begge gangene.

Men her er det jo stor forskjell på hvilken jobb man har, så skal man først sammenligne må man nesten sammenligne de som har like jobber. 

Jeg har fleksibel kontorjobb og kunne komme senere i perioder med mest morgenkvalme. Jobbet bare inn timene. 

Anonymkode: 32825...7f3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...