Gå til innhold

Hva er galt med "Sambo"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Vhgj said:

Sambo er navnet på en russisk kamsport, og har ingenting med det engelske undertrykkende ordet sambo.

Is på norsk er ikke det samme som is på engelsk.

Cappelens Norsk-Engelske ordbok: E6252660-3EB1-4DD7-917D-246F5E4DF8E3.thumb.jpeg.dedf709c4017924c2f971b8759b51e5b.jpeg

Sambo= neger eller blanding av indianer og neger. Greit å skrive neger er det ikke? Betyr jo det samme som sambo. 

Anonymkode: 3c40b...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Cappelens Norsk-Engelske ordbok: E6252660-3EB1-4DD7-917D-246F5E4DF8E3.thumb.jpeg.dedf709c4017924c2f971b8759b51e5b.jpeg

Sambo= neger eller blanding av indianer og neger. Greit å skrive neger er det ikke? Betyr jo det samme som sambo. 

Norsk-engelsk ordbok...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1950 ringte og vil ha holdningene sine tilbake

Anonymkode: 8af7a...856

Oioi, ble du krenket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan for øvrig spise Black Sambo-kaker, jødekaker og negerboller ikke sant? Kakene og bollene er jo ikke rasistiske, sant? For det hele er konteksten, ikke sant? Hvorfor kalles det derfor ikke negerboller lenger? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vhgj said:

Norsk-engelsk ordbok...

Beklager så mye altså. Jeg tok jo feil! CF1CD9B1-1491-4694-B166-47B45F0536DB.thumb.jpeg.c2edf7a518565b519886cc6dd17bc314.jpeg

Sånn! Bedre nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo havner samme sted som ordet «Bea». Jeg vet ikke hva, men jeg blir helt 😵😵🤢🤮🤮 av det. Tror kanskje det er det samme med folk som ikke takler ord som «moist». Det bare trigger et eller annet i meg, og det er bare et helt forferdelig ord.

Anonymkode: 621ef...ebe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager så mye altså. Jeg tok jo feil! CF1CD9B1-1491-4694-B166-47B45F0536DB.thumb.jpeg.c2edf7a518565b519886cc6dd17bc314.jpeg

Sånn! Bedre nå? 

Fortsatt ikke et norsk ord... Det er et engelsk ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhgj skrev (Akkurat nå):

Helt riktig at sambo ikke er et norsk ord i betydningen samboer.

Anonymkode: 4c9c4...c6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig å anti-rasister vi har blitt, blir helt flau. Kan ikke si noenting uten at det kan tolkes som rasisme. Håpløst! 

Anonymkode: 4cbf5...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhgj skrev (17 minutter siden):

Oioi, ble du krenket? 

Oioi, bruker du krenke-kortet for å forsvare dårlige holdninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vhgj said:

Ja, riktig. Så hvorfor brukes et engelsk ord som betyr neger på norsk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det seriøst ikke bare å godta at man er forskjellig, snakker forskjellig, har forskjellige oppfatninger av ord og meningene av dem? MÅ man faktisk gå så lavt å mene at andre tar feil, mens man selv har rett? Kan man ikke bare lese ting andre skriver, velge å prøve forstå hva den andre mener, (for alle skjønner jo egentlig hva andre mener når man skriver feks "sambo") uten å kverulere på om ordet er riktig eller galt? Er slik dere opererer i det virkelige liv? Hvis ei venninne sier et ord du er uenig i bruken av, bruker du kvelden til å diskutere det ene "feile" ordet hun brukte, ikke poenget i historien?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

1950 ringte og vil ha holdningene sine tilbake

Hvilken holdninger har jeg som hører hjemme i 1950? Det at jeg mener at språk er kontekstuelt og lages i samspillet mellom mennesker? Dette har vært (og er fremdeles) den vanligste oppfattelsen av språk i språkforskning i over hundre år. 

Eller det at en gamling sier feil ting kan tilgis på bakgrunn at vedkommende ikke veit bedre? Tror du folk brukte ordet melatoninrik på 80-tallet? Tror du alle var rasister på 80-tallet? Eventuelt alle var rasister unntatt svarte? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheAliass skrev (6 minutter siden):

Er det seriøst ikke bare å godta at man er forskjellig, snakker forskjellig, har forskjellige oppfatninger av ord og meningene av dem? MÅ man faktisk gå så lavt å mene at andre tar feil, mens man selv har rett? Kan man ikke bare lese ting andre skriver, velge å prøve forstå hva den andre mener, (for alle skjønner jo egentlig hva andre mener når man skriver feks "sambo") uten å kverulere på om ordet er riktig eller galt? Er slik dere opererer i det virkelige liv? Hvis ei venninne sier et ord du er uenig i bruken av, bruker du kvelden til å diskutere det ene "feile" ordet hun brukte, ikke poenget i historien?

Hvis en venninne sier et rasistisk ord så protesterer jeg definitivt på det. Det er faktisk et felles ansvar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (3 minutter siden):

Hvilken holdninger har jeg som hører hjemme i 1950? Det at jeg mener at språk er kontekstuelt og lages i samspillet mellom mennesker? Dette har vært (og er fremdeles) den vanligste oppfattelsen av språk i språkforskning i over hundre år. 

Eller det at en gamling sier feil ting kan tilgis på bakgrunn at vedkommende ikke veit bedre? Tror du folk brukte ordet melatoninrik på 80-tallet? Tror du alle var rasister på 80-tallet? Eventuelt alle var rasister unntatt svarte? 

At rasistiske ord skal tillates ut fra kontekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en venninne sier et rasistisk ord så protesterer jeg definitivt på det. Det er faktisk et felles ansvar. 

Er du en hvit kvinne?

Anonymkode: ea21d...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

et par hvor det går i paradise hotell og se &hør, kebab og øl likesom. 

Anonymkode: 13fb6...144

Det er ugreit å sjå ned på andre på bakgrunn av kva dei liker av underholdning og matvarer.

Hanna! skrev (1 time siden):

Akkurat! Kontekst! 

Og var jeg rasistisk når jeg refererte til bruken av "nigger" ved å selv skrive "nigger"? Jeg mener det helt klart ikke er rasistisk for eksempel.

Det er greit om du bruker hermeteikn.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

At rasistiske ord skal tillates ut fra kontekst. 

No lagar du ein stråmann. Dette var ikkje det brukaren sa. Ho har heilt rett i at ingen ord er iboande rasistisk, eller iboande noko som helst. Språk og ord ville ikkje ha eksistert utan oss menneske, og har dermed heller ingen meining i seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes "sambo" høres teit ut. Ut i fra kontekst skjønner man jo klart at det ikke er snakk om et uttrykk for rasisme, men hvor vanskelig er det å skrive samboer? Hvorfor gidde å kutte ut 2 bokstaver? skjønner bare ikke vitsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tanuki said:

men hvor vanskelig er det å skrive samboer? Hvorfor gidde å kutte ut 2 bokstaver? skjønner bare ikke vitsen.

D r som man skulle beg å skrv slik. Folk skjNr sik d som står, mn d cr t8t ut. Lik gr8 d. Om jg cr et innleG m «sambo» skal jg skrv såN her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, hvorfor er forkortelsen "Sambo" så ille å bruke? Er det fordi Jumbo, Sambo og Amandus Dukkemann skulle på tur i trekkoppbilen til Johan?

Forkortelser på ord er veldig vanlig, men hvorfor er Sambo blitt så ille på KG...? Bare fordi det er blitt en "ting", eller er det et reelt problem med denne forkortelsen?

Anonymkode: ef2f4...20d

Alt er feil med sambo.

Anonymkode: 1bb71...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...