Gå til innhold

Hva er galt med "Sambo"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tenker du at min tanke om hva er et kjælenavn er feil, så sier det vel kanskje mer om deg enn om meg..m

Anonymkode: ef2f4...20d

hva du bruker som kjkelenavn er opp til deg, men trenger ikke bruke noe såpass utdatert ofenetlig

Anonymkode: ea1a4...81a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Hanna! said:

Er alle rapperne som sier "nigger" rasistiske også da? 

Om de er selv er svarte så er det ikke rasistisk for dem. Om du derimot er hvit…

Anonymkode: 3c40b...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om de er selv er svarte så er det ikke rasistisk for dem. Om du derimot er hvit…

Akkurat! Kontekst! 

Og var jeg rasistisk når jeg refererte til bruken av "nigger" ved å selv skrive "nigger"? Jeg mener det helt klart ikke er rasistisk for eksempel.

Endret av Hanna!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Det høres ut som en rasistisk talefeil

Rasistisk talefeil faktisk. Nå har jeg hørt den også...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man legger noe rasistisk i ordet sambo når man faktisk skriver om samboeren sin, så leter man virkelig etter noe å irritere seg over. Tror de aller fleste forstår at det ikke omhandler noe rasistisk når man spør etter tips til julegave til sambo, eller lurer på om sambo er utro her på kvinneguiden. 
Det blir bare for dumt

Jeg bruker den forkortelsen ofte, min SAMBO er svensk og det er vanlig å si det der. Har aldri tenkt noe rasistisk eller tenkt at det er feil å bruke den forkortelsen. Ikke før jeg kom inn på kvinneguiden og så slike tråder som dette. 

Man har lite å finne på om man skal ødelegge tråder fordi ts bruker ordet sambo

Anonymkode: 7337d...3cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi som er hvite og priviligerte kan ikke bestemme hva som er passende og ikke for andre etnisiteter, spesielt ikke for dem som har opplevd undertrykking vi aldri kan forstå.

2. "Sambo" er i seg selv uansett tåpelig da det er meningsløst som forkortelse siden man bare fjerner de to siste bokstavene.

Anonymkode: 84f0c...bb0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sambo er på linje med «svarting»/«nigger», «guling». Rasistiske ord man bare ikke bruker lenger. Dvs de oppegående gjør det ikke. 

Nå er det forskjell på norsk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (8 minutter siden):

Herregud, selvsagt ikke! Ord er ikke iboende rasistiske. 

Kan jeg ikke si at sola er gul? Kan jeg ikke si at sangeren i Turboneger har dødd? Er alle rapperne som sier "nigger" rasistiske også da? 

Selvfølgelig er rasistiske ord iboende rasistiske. 

Anonymkode: 8af7a...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Vi som er hvite og priviligerte kan ikke bestemme hva som er passende og ikke for andre etnisiteter, spesielt ikke for dem som har opplevd undertrykking vi aldri kan forstå.

Neida, for mennesker blir aldri trakassert. Folk blir ikke mobbet for å være overvektig, tro på religion, psykiske eller fysiske skader osv. 

Mennesker kan bli undertrykt utenom rasisme også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vhgj said:

Neida, for mennesker blir aldri trakassert. Folk blir ikke mobbet for å være overvektig, tro på religion, psykiske eller fysiske skader osv. 

Mennesker kan bli undertrykt utenom rasisme også. 

Det gir oss fortsatt ikke rett til å bestemme hva andre etnisiteter skal "få lov" til å reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er rasistiske ord iboende rasistiske. 

Hvorfor? Forklar gjerne.

Jeg mener at ord ikke er iboende rasistiske. Språket er hele tida i forandring. Det brukes forskjellig fra området til område, tid til tid. Språk har bare den betydningen mennesker gir språket. Det må sees i kontekst. Ingen ord er heller ikke iboende hatefulle, sexistiske, vakre, stygge, snille, slemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vhgj said:

Nå er det forskjell på norsk og engelsk.

Sambo er ikke norsk. Samboer er norsk. 
Jeg tror de sier sambo i Sverige, men dette er et norsk forum og de fleste bor vel i Norge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir oss fortsatt ikke rett til å bestemme hva andre etnisiteter skal "få lov" til å reagere på.

Hvem gir den retten? Finnes det en talsmann for mørkhudede? Hva som blir oppfattet som rasistisk er individuelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser seriøst ikke poenget. Ikke bare må man presisere offisiell status som ikke har betydning for noen andre enn staten. Så forkorter man det også.... 😭 

Kan man ikke bare si kjæreste eller mann? Partneren? 

Øsjæsøw sambo bla bla bla æhæhæ 

Sambo høres bare så dumt ut. Skal jeg kanskje begynne å skrive ektefe istedet for mannen. 😊 

Anonymkode: 654ff...b68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke slik at folk fra afrika enes om hva de krenkes av. Det er ikke sånn at damer enes om hva vi krenkes av. Eller funksjonshemmede osv. Det går på en generell grense av hva grupper krenkes av, og historisk bruk av ordet, og jeg mener også intensjon er viktig. Om en gamling på 90 sier "neger" uten noen som helst baktanke eller diskriminerende tendenser er det ikke en rasistisk ytring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hanna! said:

Akkurat! Kontekst! 

Og var jeg rasistisk når jeg refererte til bruken av "nigger" ved å selv skrive "nigger"? Jeg mener det helt klart ikke er rasistisk for eksempel.

Det var en bok i USA som het «Nigger». Alle de hvite som kom inn for å kjøpe, pekte bare på boken eller sa navnet til forfatteren for bruk av «nigger» er rasistisk om man er hvit. Også om man skriver det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sambo er ikke norsk. Samboer er norsk. 
Jeg tror de sier sambo i Sverige, men dette er et norsk forum og de fleste bor vel i Norge. 

Sambo er navnet på en russisk kamsport, og har ingenting med det engelske undertrykkende ordet sambo.

Is på norsk er ikke det samme som is på engelsk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (6 minutter siden):

Hvorfor? Forklar gjerne.

Jeg mener at ord ikke er iboende rasistiske. Språket er hele tida i forandring. Det brukes forskjellig fra området til område, tid til tid. Språk har bare den betydningen mennesker gir språket. Det må sees i kontekst. Ingen ord er heller ikke iboende hatefulle, sexistiske, vakre, stygge, snille, slemme. 

Det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var en bok i USA som het «Nigger». Alle de hvite som kom inn for å kjøpe, pekte bare på boken eller sa navnet til forfatteren for bruk av «nigger» er rasistisk om man er hvit. Også om man skriver det. 

Neida, lite rasistisk å si navnet på boken, folk er bare redde for å krenke folk og bli oppfattet som rasister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhgj skrev (10 minutter siden):

Hvem gir den retten? Finnes det en talsmann for mørkhudede? Hva som blir oppfattet som rasistisk er individuelt. 

Hanna! skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke slik at folk fra afrika enes om hva de krenkes av. Det er ikke sånn at damer enes om hva vi krenkes av. Eller funksjonshemmede osv. Det går på en generell grense av hva grupper krenkes av, og historisk bruk av ordet, og jeg mener også intensjon er viktig. Om en gamling på 90 sier "neger" uten noen som helst baktanke eller diskriminerende tendenser er det ikke en rasistisk ytring.

Vhgj skrev (5 minutter siden):

Neida, lite rasistisk å si navnet på boken, folk er bare redde for å krenke folk og bli oppfattet som rasister. 

1950 ringte og vil ha holdningene sine tilbake

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...