Gå til innhold

Hva er galt med "Sambo"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er nok akkurat det det gjør..Men noen her inne mener at det er viktig å bruke "er" bak Sambo, for ellers er det bare tullete.

Anonymkode: ef2f4...20d

Men da er det et verb, ikke et substantiv. Å sambo.

Anonymkode: 4c9c4...c6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du har rett.  I noen dialekter ER det helt vanlig, og ikke noe negativt i det hele tatt. I andre, derimot, er type "jævla kjerring", noe ikke veldig positivt..

Det er jævla som gjør det da, ikke kjærring i seg selv

Anonymkode: ea1a4...81a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper du tuller? Sambo er et kjælenavn...? Altså, dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest på KG, og det sier ikke rent lite. Gratulerer.

Anonymkode: 3ad40...13d

Forresten, TAKK! Hvis jeg har slått en eller annen rekord på KG, så tar jeg den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blobette skrev (3 minutter siden):

Det spørs jo på konteksten.

Om jeg skriver «jeg leste en bok som Sambo i går» og det refererer til denne boka så er det ikke rasistisk. 

Om jeg skriver «sambo og jeg skal gifte oss» er det kanskje dumt, men ikke rasistisk. 

Om jeg derimot skriver «Jævla sambo som stinker kebab» om en tilfeldig svart person er det sannsynligvis rasistisk.

Det er ikke hver enkelt som bestemmer om et ord er rasistisk.

Jeg mener ikke noe rasistisk hvis jeg sier neger, men det er ikke jeg som bestemmer om neger er rasistisk eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det et verb, ikke et substantiv. Å sambo.

"Å VÆRE samboer" er da evt. verbet. Ikke "Å sambo".. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tenker du at min tanke om hva er et kjælenavn er feil, så sier det vel kanskje mer om deg enn om meg..m

Nei, det gjør det virkelig ikke. Herregud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har hørt annet, det betyr uansett ikke at kjerring ikke har blitt et negativt ord i enkelte dialekter. 

Bare å slå opp etymologien til kjerring, det: 

ETYMOLOGI av norrønt kerling, avledet av karl 'mann'; se kar; jf. tilsvarende dansk form kælling, av gammeldansk kærlingh

https://naob.no/ordbok/kjerring 

Aldri sagt at det ikke brukes negativt også, men at det ikke er universelt negativt. 

Anonymkode: 8af7a...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🍿mange rare folk ute i verden🍿morro å lese at gjøker krangler om en ikketing🍿komedie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blobette skrev (9 minutter siden):

Det spørs jo på konteksten.

Om jeg skriver «jeg leste en bok som Sambo i går» og det refererer til denne boka så er det ikke rasistisk. 

Om jeg skriver «sambo og jeg skal gifte oss» er det kanskje dumt, men ikke rasistisk. 

Om jeg derimot skriver «Jævla sambo som stinker kebab» om en tilfeldig svart person er det sannsynligvis rasistisk.

Nei, et rasistisk ord er rasistisk uansett. Det er derfor man ikke skal bruke dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å VÆRE samboer" er da evt. verbet. Ikke "Å sambo".. 

God dag mann økseskaft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hver enkelt som bestemmer om et ord er rasistisk.

Jeg mener ikke noe rasistisk hvis jeg sier neger, men det er ikke jeg som bestemmer om neger er rasistisk eller ikke.

Nemlig. Derfor lurer jeg på hvorfor så mange reagerer på at noen sier sambo. Jeg har fått svar på spørsmålet, noen mener det er negativt fordi det kommer i en rasistisk betydning, andre mener det er dårlig rettskriving. Svarene er altså ikke entydige. Det er helt greit, vi er alle forskjellige, heldigvis. Konklusjonen er at det ikke er noen egentlig seriøs grunn til å droppe kjælenavnet "Sambo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nemlig. Derfor lurer jeg på hvorfor så mange reagerer på at noen sier sambo. Jeg har fått svar på spørsmålet, noen mener det er negativt fordi det kommer i en rasistisk betydning, andre mener det er dårlig rettskriving. Svarene er altså ikke entydige. Det er helt greit, vi er alle forskjellige, heldigvis. Konklusjonen er at det ikke er noen egentlig seriøs grunn til å droppe kjælenavnet "Sambo".

Jo, det er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Derfor lurer jeg på hvorfor så mange reagerer på at noen sier sambo.

? Argumentet til den du svarte var at ordet er rasistisk uansett hvordan det brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Så, er da Sambo negativt fordi noen har sagt det er rasistisk?

Her er en Sambo statue: https://www.dreamstime.com/my-landlord-has-black-sambo-statue-her-garden-sambo-image118457718

«Little Black Sambo» ble forbudt i mange land pga slik det ble fremstilt. https://mseffie.com/assignments/invisible_man/Sambo.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sambo_(racial_term)

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Sambo&amp=true
«Archetypal Negro: Apologetic and subservient, yet will pilfer whenever unsupervised. He schemes constantly, but lacking cleverness, always ends up in trouble when his half-baked plans fail - hence the apologetic nature. 

Counterpart of Buck

"Some tell me 'tis a burnin' shame 
To make the naygers fight, 
And that the trade of bein' kilt 
Belongs but to the white. 
But as for me, upon my soul! 
So lib'ral are we here, 
I'll let Sambo be shot instead of myself 
On ev'ry day in the year."»

«Sambo is a character from the book "Uncle Toms Cabin." Sambo was a slave whose characteristics were to turn against his own people and "sell out" to the slave owner. This characters "sell out" attributes are largely placed on the wrong character, Uncle Tom

Your a sell out; a Uncle Tom (WRONG) 
Your a sell out, a Sambo (CORRECT) "you show me give me the right, Ill show you how to tress the coons. Ill shows ya where they hides."»

«Sambo» er på linje med «svarting»/«nigger», «guling». Rasistiske ord man bare ikke bruker lenger. Dvs de oppegående gjør det ikke. 

Anonymkode: 3c40b...d0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det virkelig ikke. Herregud.

Ikke? Mener du at mitt kjælenavn på SAMBO er feil? Eller er det faktisk min "rett" til å kalle min samboER for det jeg ønsker, uten at andre skal si at det galt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er det.

Okei. Hva er den ene grunnen til at jeg skal droppe det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det høres bare så utrolig dumt ut. Og hva er vitsen med å forkorte et ord fra syv til fem bokstaver? 

Anonymkode: 58043...4de

Enig

Anonymkode: 4cbf5...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som en rasistisk talefeil

Nei, det gjør det ikke, men idiotisk er det uansett. 

Anonymkode: 4cbf5...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, et rasistisk ord er rasistisk uansett. Det er derfor man ikke skal bruke dem. 

Herregud, selvsagt ikke! Ord er ikke iboende rasistiske. 

Kan jeg ikke si at sola er gul? Kan jeg ikke si at sangeren i Turboneger har dødd? Er alle rapperne som sier "nigger" rasistiske også da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...