Gå til innhold

Hva er galt med "Sambo"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.. Jeg har brukt ordet Sambo i alle år, selv før jeg begynte vanke på KG. Altså, for meg er det et kosenavn, som bare er koseligere enn hele ordet Samboer, som blir en smule kaldt. Selvfølgelig klarer jeg skrive "er" i tillegg, det er jo ikke det som er problemet. Men hvorfor skal jeg gjøre det, når Sambo er koseligere? 

Kjerring har utgangspunkt/ er forkortelsen av ordet "Kjær ting", hvilket jo er positivt, men ordet kjerring er jo blitt negativt.

Så, er da Sambo negativt fordi noen har sagt det er rasistisk?

Anonymkode: ef2f4...20d

Ingenting er rasistisk bare fordi noen har sagt det er rasistisk. Utrykk er rasistiske om de har hatt en rasistisk historie som brukes med rasistisk intensjon. Sambo er ikke et rasistisk uttrykk på norsk (tror jeg), det er på engelsk at sambo gir spesielt negative assosiasjoner. På norsk er det et egennavn på en figur fra barnelitteraturen og navn på en dans. 

Språket forandrer seg. Kjerring har blitt en del av språket vårt. Sambo har ikke blitt det enda. Kan godt hende det heter sambo om tjue år, men det gjør det ikke enda. Dog har jeg ingenting i mot at noen bruker det. For meg ser det ut som en skrivefeil, ikke noe verre.

Endret av Blobette
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det slik at du kaller ham for «Sambo» i stedet for navnet hans da eller?

»Sambo, kom å se hva katten har dratt inn»! Eller? «Min «Sambo» jobber på Rema?» 

Jeg skjønner det ikke helt. 

Anonymkode: f2b23...55f

Selvfølgelig ikke. Men når jeg omtaler han til folk som ikke kjenner han, kan jeg bruke sambo. Eller samboer, alt ettersom.. Men for meg er ordet samboer veldig kaldt og upersonlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjerring er ikke negativt - det er helt vanlig å bruke i enkelte dialekter.

Anonymkode: 4c9c4...c6f

Ja, du har rett.  I noen dialekter ER det helt vanlig, og ikke noe negativt i det hele tatt. I andre, derimot, er type "jævla kjerring", noe ikke veldig positivt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde sambo beskrev boformen?

Det er nok akkurat det det gjør..Men noen her inne mener at det er viktig å bruke "er" bak Sambo, for ellers er det bare tullete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syn at sambo er et fint uttry. Min kjæres er en god sambo for meg, mer tren ikke sis om den sak!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nok akkurat det det gjør..Men noen her inne mener at det er viktig å bruke "er" bak Sambo, for ellers er det bare tullete.

Samboer = er en person, noen man bor sammen med, som ektefelle.

Sambo = er en boform, å bo sammen med noen, som særbo er en boform.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du sett raske baller 2? Der ser du hvorfor det er feil

Anonymkode: ea1a4...81a

Han brukte ordet i samtale med en afroamerikaner med lite kjennskap til norsk språk, om jeg husker riktig? Det betyr fortsatt ikke at det er et rasistisk ord. 

Anonymkode: 683d6...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blobette skrev (8 minutter siden):

Sambo er ikke et rasistisk uttrykk på norsk (tror jeg), det er på engelsk at sambo gir spesielt negative assosiasjoner. På norsk er det et egennavn på en figur fra barnelitteraturen

Figuren fra barnelitteraturen er grunnen til at Sambo er rasistisk. Så jo, det er rasistisk på norsk også. 

Anonymkode: 8af7a...856

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann heter Sambo. Han er fra Afrika. Jeg har utviklet stressykdom på bakgrunn av alle trådene om han her inne. Jeg går på AAP nå. Vel er han skjønn, men utrolig aktiv i andres liv. Det kan umulig være nødvendig å skrive om alle hans krumspring. Det er en gift mann som skrives om.

Anonymkode: 0f6a8...b2c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (Akkurat nå):

Samboer = er en person, noen man bor sammen med, som ektefelle.

Sambo = er en boform, å bo sammen med noen, som særbo er en boform.

Uenig.. Samboer= man er en "tilfeldig" samboer, en boform

Sambo= kjælenavn på en man bor sammen med.

Mener dog at du rent teoretisk sett har rett, men personlig er altså Samboer veldig "kaldt" og upersonlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjerring har utgangspunkt/ er forkortelsen av ordet "Kjær ting", hvilket jo er positivt, men ordet kjerring er jo blitt negativt

Nei da, kjerring er den feminine formen av karling. Forøvrig et helt nøytralt ord i mange dialekter som betyr kone. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan nok klart stå for at din mening ikke stemmer.. Har ingenting med ulike skarpheter på kniver i skuffer å gjøre, men det faktum at man velger hva man ønsker omtale sin kjære som.

Jeg kan jo si at alt av andre kallenavn som "pus", "kjære", "elskede", "kjæresten", "sussebass" osv. er I følge meg like idiotiske, men det betyr jo ikke at jeg mener/påstår folk er dumme fordi de sier dette til/om den de elsker.

Min mening stemmer ikke? Hva i alle dager er det for en påstand? Du kan gjerne være uenig, men du kan ikke påstå at min mening ikke stemmer. 
Akkurat dette bygde jo bare opp under min påstand dessverre da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du sett raske baller 2? Der ser du hvorfor det er feil

Anonymkode: ea1a4...81a

Har definitivt ikke sett raske baller 2. Bare tittelen sier at det ikke er noe å ta seriøst. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teiteste forkortelsen av alle er "ID", hvor "I" er kort for "i", og "D" er kort for "dentifikasjon". Men av en eller annen grunn er det ingen som klager over det.

Anonymkode: ea21d...6c0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, kjerring er den feminine formen av karling. Forøvrig et helt nøytralt ord i mange dialekter som betyr kone. 

Jeg har hørt annet, det betyr uansett ikke at kjerring ikke har blitt et negativt ord i enkelte dialekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uenig.. Samboer= man er en "tilfeldig" samboer, en boform

Sambo= kjælenavn på en man bor sammen med.

Mener dog at du rent teoretisk sett har rett, men personlig er altså Samboer veldig "kaldt" og upersonlig.

Jeg håper du tuller? Sambo er et kjælenavn...? Altså, dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest på KG, og det sier ikke rent lite. Gratulerer.

Anonymkode: 3ad40...13d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Figuren fra barnelitteraturen er grunnen til at Sambo er rasistisk. Så jo, det er rasistisk på norsk også. 

Det spørs jo på konteksten.

Om jeg skriver «jeg leste en bok som Sambo i går» og det refererer til denne boka så er det ikke rasistisk. 

Om jeg skriver «sambo og jeg skal gifte oss» er det kanskje dumt, men ikke rasistisk. 

Om jeg derimot skriver «Jævla sambo som stinker kebab» om en tilfeldig svart person er det sannsynligvis rasistisk.

Endret av Blobette
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening stemmer ikke? Hva i alle dager er det for en påstand? Du kan gjerne være uenig, men du kan ikke påstå at min mening ikke stemmer. 
Akkurat dette bygde jo bare opp under min påstand dessverre da. 

Okei,jeg trekker akkurat det tilbake.  Din mening stemmer selvfølgelig,  men det er din mening,  ikke et faktum. Og jeg er uenig i din mening. Det er ikke meg å påstå at andres mening er feil, og jeg innrømmer så gjerne at jeg tråkket veldig i salaten nå. Beklager, din mening er selvfølgelig din mening, men ikke min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper du tuller? Sambo er et kjælenavn...? Altså, dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest på KG, og det sier ikke rent lite. Gratulerer.

Anonymkode: 3ad40...13d

Hvorfor tenker du at min tanke om hva er et kjælenavn er feil, så sier det vel kanskje mer om deg enn om meg..m

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...