Gå til innhold

Hva er galt med "Sambo"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, hvorfor er forkortelsen "Sambo" så ille å bruke? Er det fordi Jumbo, Sambo og Amandus Dukkemann skulle på tur i trekkoppbilen til Johan?

Forkortelser på ord er veldig vanlig, men hvorfor er Sambo blitt så ille på KG...? Bare fordi det er blitt en "ting", eller er det et reelt problem med denne forkortelsen?

Anonymkode: ef2f4...20d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. Bare kverulanter på KG som bruker hele livet og fritiden sin på nettforumer som som lager en diskusjon ut av det

Anonymkode: 10462...ff5

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bare så utrolig dumt ut. Og hva er vitsen med å forkorte et ord fra syv til fem bokstaver? 

Anonymkode: 58043...4de

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Sambo er ikke noen vanlig forkortelse. Det er ingen utenfor KG som bruker det, som jeg har sett. Forkortelser pleier dessuten være mye kortere enn å bare kutte de to siste bokstavene. «Diverse» blir «div», ikke «diver». «Og så videre» blir «osv», ikke «og så vide».

2) Sambo har allerede andre betydninger. Det er på engelsk et nedsettende begrep om afrikaner eller indianer. Dette begrepet har videre gitt navnet til hovedpersonen i en bildebok. Det er nok ham mange tenker på når de leser sambo.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bare veldig stygt og Harry ut. Ser for meg et par hvor det går i paradise hotell og se &hør, kebab og øl likesom.

Samboer er og Harry, men ikke like mye som sambo. 

Anonymkode: 13fb6...144

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blobette skrev (1 minutt siden):

1) Sambo er ikke noen vanlig forkortelse. Det er ingen utenfor KG som bruker det, som jeg har sett. Forkortelser pleier dessuten være mye kortere enn å bare kutte de to siste bokstavene. «Diverse» blir «div», ikke «diver». «Og så videre» blir «osv», ikke «og så vide».

2) Sambo har allerede andre betydninger. Det er på engelsk et nedsettende begrep om afrikaner eller indianer. Dette begrepet har videre gitt navnet til hovedpersonen i en bildebok. Det er nok ham mange tenker på når de leser sambo.

Tror ikke så mange nordmenn kjenner til fortellingen om sambo, ærlig talt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det høres bare veldig stygt og Harry ut. Ser for meg et par hvor det går i paradise hotell og se &hør, kebab og øl likesom.

Samboer er og Harry, men ikke like mye som sambo. 

Hva skal man kalle samboer for da mener du da? Eller må man unngå ordet helt for å unngå å være harry?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på samme nivå som "psyk". Gidder man ikke å skrive ordentlig klarer jeg ikke å ta vedkommende seriøst.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har såpass lite å henge seg opp i, at små bagateller provoserer... 

Selv bruker jeg ikke ordet, men jeg forstår da at det er en forkortelse for samboer. Man legger to og to sammen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig komisk og høres veldig lite intelligent ut. Får litt inntrykk av at folk som kaller samboeren sin for «Sambo» ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Anonymkode: f2b23...55f

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blobette said:

1) Sambo er ikke noen vanlig forkortelse. Det er ingen utenfor KG som bruker det, som jeg har sett.

2 minutter siden, Katten.2.0 said:

Det er på samme nivå som "psyk". Gidder man ikke å skrive ordentlig klarer jeg ikke å ta vedkommende seriøst.

1. Mye brukt på Jodel blant annet og på diverse blogger og lignende.

«Psyk» høres bare åndssvakt ut. Pun intended. 

Anonymkode: 3c40b...d0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt sånn "æhh, orker ikke å skrive hele ordet ass..". Sambo høres bare dumt ut. Er to bokstaver så vanskelig å legge på? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.. Jeg har brukt ordet Sambo i alle år, selv før jeg begynte vanke på KG. Altså, for meg er det et kosenavn, som bare er koseligere enn hele ordet Samboer, som blir en smule kaldt. Selvfølgelig klarer jeg skrive "er" i tillegg, det er jo ikke det som er problemet. Men hvorfor skal jeg gjøre det, når Sambo er koseligere? 

Kjerring har utgangspunkt/ er forkortelsen av ordet "Kjær ting", hvilket jo er positivt, men ordet kjerring er jo blitt negativt.

Så, er da Sambo negativt fordi noen har sagt det er rasistisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.. Jeg har brukt ordet Sambo i alle år, selv før jeg begynte vanke på KG. Altså, for meg er det et kosenavn, som bare er koseligere enn hele ordet Samboer, som blir en smule kaldt. Selvfølgelig klarer jeg skrive "er" i tillegg, det er jo ikke det som er problemet. Men hvorfor skal jeg gjøre det, når Sambo er koseligere? 

Kjerring har utgangspunkt/ er forkortelsen av ordet "Kjær ting", hvilket jo er positivt, men ordet kjerring er jo blitt negativt.

Kjerring er ikke negativt - det er helt vanlig å bruke i enkelte dialekter.

Anonymkode: 4c9c4...c6f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det slik at du kaller ham for «Sambo» i stedet for navnet hans da eller?

»Sambo, kom å se hva katten har dratt inn»! Eller? «Min «Sambo» jobber på Rema?» 

Jeg skjønner det ikke helt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sett raske baller 2? Der ser du hvorfor det er feil

Anonymkode: ea1a4...81a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er utrolig komisk og høres veldig lite intelligent ut. Får litt inntrykk av at folk som kaller samboeren sin for «Sambo» ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Kan nok klart stå for at din mening ikke stemmer.. Har ingenting med ulike skarpheter på kniver i skuffer å gjøre, men det faktum at man velger hva man ønsker omtale sin kjære som.

Jeg kan jo si at alt av andre kallenavn som "pus", "kjære", "elskede", "kjæresten", "sussebass" osv. er I følge meg like idiotiske, men det betyr jo ikke at jeg mener/påstår folk er dumme fordi de sier dette til/om den de elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...