Gå til innhold

Positivt med ny mutering?

Tulla1982

Anbefalte innlegg

Example skrev (3 timer siden):

Det er stor mulighet for reinfeksjon med omikron. Spørsmålet er da om gjennomgått infeksjon med omikron gir immunitet mot delta. 

Omikron er sannsynligvis veldig dårlige nyheter.

Hvorfor det? Ifølge de i Afrika så var den vel ikke så farlig. De er usikker på hvor godt vaksinen virker mot den, men er den så mild som de hevder så ser jeg ikke problemet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tulla1982 skrev (6 timer siden):

Er det bare meg som tror den nye versjonen av Covid kan være positiv for oss? Om dette er en mild variant, (som vi forhåpentligvis vet om noen uker) er det jo bare til å spre den rundt hele landet. Så den tar over for delta. 
Jeg har ventet lenge på at det skulle komme en ny versjon, da virus gjerne blir mildere når det muterer. Blir spennende å se om dette endelig er slutten på pandemien.  

Tenker det samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (6 timer siden):

Tror den er mildere ja, men om den utrydder delta har jeg ingen peiling på.. 

Hvor ble det av delta+??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? Ifølge de i Afrika så var den vel ikke så farlig. De er usikker på hvor godt vaksinen virker mot den, men er den så mild som de hevder så ser jeg ikke problemet. 

men dette vet vi vel ikke ennå? Står litt om det her, bl.a. det at Sør-Afrika har en ung befolkning, og at covid typisk forverrer seg etter et par uker, slik at det er litt for tidlig å trekke konklusjoner verken den ene eller den andre veien:

https://www.aftenposten.no/verden/i/jagQRb/fortsatt-veldig-mye-vi-ikke-vet-om-omikron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken i at denne "Omicron"-greia skal være positiv gitt at det som antas hittil er riktig?

Tidligere har vi hatt en gradvis evolusjon med en markant kryssimmunitet (selv om den har avtatt fra den originale som vaksinene er laget av). Nå har vi en ny variant som er så endret at den har veldig lav kryssimmunitet, selv for de med best forsvar (naturlig smitte). Hvis det er slik vil delta sannsynligvis fortsette å smitte, selv om "omikron" tar over og blir majoriteten av de smittede, og man får ikke nevneverdig immunitet etter omikron.

Nå skal det sies at vi ikke VET noe ennå, og heller ikke om den nye varianten faktisk gir mildere sykdom. Det kan jo hende at det viser seg at den er verre for f.eks. det kardiovaskulære eller indre organer, selv om de foreløpige symptomene er milde.

Det eneste som ser ganske sikkert ut nå er at den er ekstremt smittsom, og at vaksinene ikke har god effekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (5 timer siden):

Definer "ikke så farlig". Folk blir innlagt med omikron også. Det er sannsynligvis såpass farlig at vi må ha meget strenge tiltak for å holde dette viruset i sjakk så ikke helsevesenet kollapser her i Norge også. 

Med mindre vaksinene og naturlig immunitet fra delta og andre varianter bidrar til betydelig mildere sykdomsbilde for mange nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (7 timer siden):

Står litt om det her, bl.a. det at Sør-Afrika har en ung befolkning, og at covid typisk forverrer seg etter et par uker, slik at det er litt for tidlig å trekke konklusjoner verken den ene eller den andre veien:

På den annen side, så hadde vel også de som ble veldig dårlige etter et par uker også ganske merkbare symptomer før den tid? Ihvertfall ifølge de beskrivelsene jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
PeeWee skrev (10 timer siden):

Gitt at mange ble smittet på julebord i store norske bedrifter kan man vel gjette at noen av de smittede i Norge er middelaldrende?

Lurer jeg på, har ikke hørt alderen til de ( er det 88 nå? ) som er smittet og ikke syke, men vil jo tro det ikke er et firma med bare unge ansatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla1982 skrev (14 timer siden):

Er det bare meg som tror den nye versjonen av Covid kan være positiv for oss? Om dette er en mild variant, (som vi forhåpentligvis vet om noen uker) er det jo bare til å spre den rundt hele landet. Så den tar over for delta. 
Jeg har ventet lenge på at det skulle komme en ny versjon, da virus gjerne blir mildere når det muterer. Blir spennende å se om dette endelig er slutten på pandemien.  

Ja, kanskje det.

Hvor lang tid tenker dere det tar-før julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...