Gå til innhold

Positivt med ny mutering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som tror den nye versjonen av Covid kan være positiv for oss? Om dette er en mild variant, (som vi forhåpentligvis vet om noen uker) er det jo bare til å spre den rundt hele landet. Så den tar over for delta. 
Jeg har ventet lenge på at det skulle komme en ny versjon, da virus gjerne blir mildere når det muterer. Blir spennende å se om dette endelig er slutten på pandemien.  

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper veldig på det samme. Krysser fingrene!

• Liker 6
Skrevet

Tror den er mildere ja, men om den utrydder delta har jeg ingen peiling på.. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Thaila said:

Tror den er mildere ja, men om den utrydder delta har jeg ingen peiling på.. 

Delta har jo så godt som utryddet den første versjonen av Covid. Så det skjer nok denne gangen også. 

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet

Helt enig. Har hele tiden tenkt at det kommer til og snu og mutere seg mindre og mindre farlig . Vaksineprodusentene ønsker selvsagt at vi må ta nye vaksiner hele tiden, men jeg tror og håper dette er begynnelsen på slutten. 

Skrevet

I verste fall ender vi opp med "covid a" og "covid b" som influensa, siden de er så forskjellige. Det er ikke gitt at delta plutselig bare skal forsvinne. Mye tyder på at det er veldig lite kryssimmunitet, og vi er jo ikke i nærheten av å få bort delta...

Skrevet

Det er stor mulighet for reinfeksjon med omikron. Spørsmålet er da om gjennomgått infeksjon med omikron gir immunitet mot delta. 

Omikron er sannsynligvis veldig dårlige nyheter.

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (9 minutter siden):

Det er stor mulighet for reinfeksjon med omikron. Spørsmålet er da om gjennomgått infeksjon med omikron gir immunitet mot delta. 

Jeg er enig med deg. Det er en grunn til at flere eksperter er bekymret.

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (16 minutter siden):

Hvorfor mener du det er dårlige nyheter hvis det tyder på at den ikke gir alvorlig sykdom? Ekspertene er jo bekymrer fordi de må være føre var og man ikke vet. Men så langt tyder det jo ikke opnar man blir sykere av omikron

• Liker 6
Skrevet
rosemarin skrev (45 minutter siden):

Hvorfor mener du det er dårlige nyheter hvis det tyder på at den ikke gir alvorlig sykdom? Ekspertene er jo bekymrer fordi de må være føre var og man ikke vet. Men så langt tyder det jo ikke opnar man blir sykere av omikron

Det er ikke negativt om viruset gir mindre alvorlig sykdom, men om faren for reinfeksjon går begge veier, slik at omikronsmittede for eksempel ikke har immunitet mot delta, da står vi i praksis i to pandemier på en gang. Forhåpentligvis skjer ikke dette.

Hvorvidt omikron faktisk gir mindre alvorlig sykdom er enda ikke sikkert. Innleggelsestallene øker i Sør-Afrika nå. Det herjer også blant en yngre befolkning. Hva som skjer når denne varianten treffer norske middelaldrende og eldre er alt for tidlig å si. 

• Liker 3
Skrevet
rosemarin skrev (45 minutter siden):

Jeg skrev litt om det i innlegget over, mye samme innhold men jeg forklarte også hvorfor det mest sannsynlig er dårlig nytt.

Kort fortalt; foreløpig informasjon tyder på at det er lite kryssimmunitet, om noen, siden de er så forskjellige. Det blir med andre ord en helt annen sykdom og vil ikke utrydde delta som vi allerede har, det blir i tillegg.

Det er tidlig å være skråsikker, men uten kryssimmunitet er det jo ingen grunn til at det skal være gode nyheter. Det er lite grunnlag å trekke konklusjoner fra så langt, men det er i alle fall en mulighet.

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Hva som skjer når denne varianten treffer norske middelaldrende og eldre er alt for tidlig å si. 

Gitt at mange ble smittet på julebord i store norske bedrifter kan man vel gjette at noen av de smittede i Norge er middelaldrende?

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, NorthernLight said:

Jøss, så rart at du vet det når forskerne ikke vet hvor farlig det er enda. 

Dersom den er farlig for utsatte grupper vil det jo fortsatt være behov for vaksine. Litt som den vanlige influensavaksinen . 

• Liker 2
Skrevet
PeeWee skrev (Akkurat nå):

Gitt at mange ble smittet på julebord i store norske bedrifter kan man vel gjette at noen av de smittede i Norge er middelaldrende?

Ja. Også tar det gjerne et par uker før folk blir så syke at de legges inn. I alle fall med tidligere varianter av viruset.

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Ja. Også tar det gjerne et par uker før folk blir så syke at de legges inn. I alle fall med tidligere varianter av viruset.

Men det er jo også en tendens til at de som blir veldig syke føler seg "ganske dårlige" relativt tidlig, bare at det blir verre og verre over tid. Når det gjelder innlagte barn, kan de forveksle Korona og RS-virus om de ikke tester alle i den alderen?

• Liker 2
Skrevet
likestilling skrev (9 minutter siden):

Jeg skrev litt om det i innlegget over, mye samme innhold men jeg forklarte også hvorfor det mest sannsynlig er dårlig nytt.

Kort fortalt; foreløpig informasjon tyder på at det er lite kryssimmunitet, om noen, siden de er så forskjellige. Det blir med andre ord en helt annen sykdom og vil ikke utrydde delta som vi allerede har, det blir i tillegg.

Det er tidlig å være skråsikker, men uten kryssimmunitet er det jo ingen grunn til at det skal være gode nyheter. Det er lite grunnlag å trekke konklusjoner fra så langt, men det er i alle fall en mulighet.

Men om det viser seg å stemme at den ikke gir noe særlig sykdom så er det jo ikke noe dårlige nyheter. Da er vi i verste fall på samme sted som vi var med delta-som vi vet at vaksinene fungerer litt mot 

Skrevet
rosemarin skrev (Akkurat nå):

Men om det viser seg å stemme at den ikke gir noe særlig sykdom så er det jo ikke noe dårlige nyheter. Da er vi i verste fall på samme sted som vi var med delta-som vi vet at vaksinene fungerer litt mot 

Ja, om det viser seg å stemme... men her må man jo bare krysse fingrene. COVID (vanlig) er en lunefull sykdom som er noe helt annet enn influensa, så det kan ha langtidsvirkninger vi ikke er klar over nå, pluss at vi foreløpig har veldig lite data.

Det er mange mulige utfall her, men ingen av dem er "bra" slik jeg ser det, bare mindre dårlige. Det er vel ingen som vet noe særlig enn så lenge.

Det som er rart er at denne varianten ikke er i slekt med "forgjengerne" 

The origin of omicron is a mystery. Here's why we need to crack the case : Goats and Soda : NPR

Sitat

In other words, while scientists can tell that this variant evolved from a strain that was circulating in mid-2020, in the intervening months there has been no trace of all the intermediate versions that scientists would have expected to find as it morphed into its current form.

IL7XBVTYLJEIZAWTL434OGDV2Q.jpeg

Plutselig har vi fått en variant som skilte seg fra de andre i tidlig 2020 og plutselig dukket opp? Merkelig.

Igjen, vi vet veldig lite, men det kan også være at immunforsvaret/vaksiner klusser til, slik som vi har med de forskjellige variantene av dengue. Det er en del ting som kan gå galt her, men svarene får vi nok ikke før om en liten stund.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

"Immunolog Anne Spurkland, professor i medisin ved Universitetet i Oslo (UiO), sier hennes drømmescenario er at omikron er lite farlig og brer seg som en ildbrann overalt:

– Da blir alle blir eksponert og nesten ingen blir syke. Da vil viruset fungere som en naturlig booster.

Men om det skjer, er hun ikke sikker på:

– Når man ser på ferske uoffisielle tall fra Sør-Afrika, kan det ser ut til at omikron gir samme effekt på innleggelser som tidligere varianter. Altså er det ikke noen spesiell grunn til å håpe på et spesielt mildt forløp her."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7VKwq/fhi-om-omikron-frykter-daarligere-vaksineeffekt

• Liker 2
  • Opprett ny...