Gå til innhold

På tide at regjeringen ber folk avlyse julebordene. Mistenkt omicronsmitte på nytt julebord.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sitat

RUNDT 20 MISTENKT SMITTET MED OMIKRON ETTER MAARUD-JULEBORD

– Det er foreløpig påvist om lag 20 smittetilfeller i etterkant av et julebord ved Maarud i Sør-Odal. Arrangementet fant sted lørdag 27. november

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/20-mistenkt-smittet-med-omikron-etter-maarud-julebord.gmA__E7KV?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1

Nå er det på tide at bedriftene avlyser julebordene og at regjeringen anbefaler at det gjøres. Det er helt tydelig at det er høy risiko for smitte hvis noen ankommer med den meget smittsomme omicron varianten på julebordet. Det er på tide å ikke bare tenke på fest og moro. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første studie har også kommet om omicron, den er ikke publisert og dermed ikke fagfellevurdert. 

Sitat

Omikron smitter mennesker som har gått gjennom covid-19 meget lett. Det er konklusjonen i den første foreløpige vitenskapelige studien av utbruddet i Sør-Afrika.

Ekspertene som nå analyser informasjonen fra Sør-Afrika frykter at vaksinen heller ikke vil gi noen beskyttelse mot virusvarianten omikron.

Mer sykdom

Studien viser heller ikke om omikron gir mer alvorlig sykdom. Likevel frykter ekspertene det. De støtter seg i studien og smittetallene som kommer fra Sør-Afrika. Smitten øker så hurtig, at viruset må ha visse egenskaper.

https://www.nrk.no/urix/forste-studie_-tidligere-smitte-gir-nesten-ingen-beskyttelse-mot-omikron-1.15756077

Man burde ta omicron alvorlig. 

• Liker 2
Skrevet

Hvilke kutt tenker du for eksempel helsevesenet skal ta med de økonomiske nedgangstidene som kommer av dette og andre tiltak?

Dette er kroken på døra for de fleste småbedrifter som driver med mat, drikke og kultur. 

De økonomiske implikasjonene av nye tiltak i vinter vil ramme skjevt, men også brett. På sikt betyr det nok lavere uføretrygd, mindre penger til helse, utdanning og mye annet. Heier man frem tiltak, må man være klar over det også. 

• Liker 9
Skrevet
NorthernLight skrev (25 minutter siden):

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/20-mistenkt-smittet-med-omikron-etter-maarud-julebord.gmA__E7KV?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1

Nå er det på tide at bedriftene avlyser julebordene og at regjeringen anbefaler at det gjøres. Det er helt tydelig at det er høy risiko for smitte hvis noen ankommer med den meget smittsomme omicron varianten på julebordet. Det er på tide å ikke bare tenke på fest og moro. 

Helt frivillig å dra på julebord 

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Hvilke kutt tenker du for eksempel helsevesenet skal ta med de økonomiske nedgangstidene som kommer av dette og andre tiltak?

Dette er kroken på døra for de fleste småbedrifter som driver med mat, drikke og kultur. 

De økonomiske implikasjonene av nye tiltak i vinter vil ramme skjevt, men også brett. På sikt betyr det nok lavere uføretrygd, mindre penger til helse, utdanning og mye annet. Heier man frem tiltak, må man være klar over det også. 

Man må jo gi støtte til bedriftene som rammes så klart. Helsevesenet må få økonomisk støtte også. Skal man bare gamble med at omicron ikke er skummelt og at alt går bra ? hva hvis det fører til nedstengning? hva med helsen til folk? hva med kapasiteten på sykehusene hvis mange blir alvorlig syke? 

Skrevet
kølla skrev (1 minutt siden):

Helt frivillig å dra på julebord 

Får man fullskala spredning med omicron og si at mange blir innlagt på sykehusene feks + nedstengning , så tror jeg mange ville syntes det hadde vært lurt å ha avlyst julebordene og ellers tatt smitten mye mer alvorlig også på ett tidligere tidspunkt. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
49 minutter siden, Example said:

Hvem tror du presset Støre og Kjerkhol for å gi etter med å innføre inngripende tiltak?

Og dessuten, det vil bli stadig vanskeligere og få folk til å følge de mest inngripende tiltakene når man har holdt på i to fuckings år:

https://www.nettavisen.no/nyheter/tilliten-til-myndighetenes-koronainformasjon-faller/s/12-95-3424214307

Endret av Anonymus1986
  • Liker 4
Skrevet
Ax2020 skrev (7 minutter siden):

Jaja, sitter og tenker litt på Korona i forhold til tannhelse.  Politikere flest liksom: "Yeah, vi ha'kke råd til universiell tannhelse - det vil koste mellom 6 til 8 MRD i året.

Jeg er helt enig i at man burde ta tannhelse mer alvorlig og gi økonomisk støtte der. 

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Det kommer de nok ikke til å gjøre. Ikke før det nærmest er ute av kontroll. Folk får nå bare gå på julebord. Hvis de vil ta den sjansen og se hvordan det går. Så lenge jeg får holde meg unna julebord. Orker ikke noe julebord mas, korona eller ei. 
Det er i alle fall bra mange har avlyst julebord i år. Det er bra gjort i en pandemi. Ikke alle har lyst å ta sjansen på å ligge syk hele jula. 

Skrevet

Jeg er litt delt. 

I Afrika har det vært lite folk som er innlagt til tross for høye smittetall. 

Samtidig så blør kultur og restaurantbransjen og flere bedrifter ligger i fare for å gå konkurs. Forrige regjering har som vanlig prioritert firmaer som allerede er bedre stilt og som har tatt ut rekordutbytte på utbytte. 

Jeg skal på julebord ikveld og har valgt å ikke avlyse. Vi har avtalt med ansatte at vi skal holde oss til vår avdeling og bruke masker hver gang vi reiser oss fra bordet. Vi jobber i en bransje som er veldig utsatt for smitte og har lært oss å være forsiktige. 

Jeg er ikke typen som drar på julebord, men syns det er viktig å støtte restaurantbransjen nå, men forstår også at noen velger å bli hjemme. 

• Liker 5
Skrevet
Warrior skrev (Akkurat nå):

Det kommer de nok ikke til å gjøre. Ikke før det nærmest er ute av kontroll. Folk får nå bare gå på julebord. Hvis de vil ta den sjansen og se hvordan det går. Så lenge jeg får holde meg unna julebord. Orker ikke noe julebord mas, korona eller ei. 
Det er i alle fall bra mange har avlyst julebord i år. Det er bra gjort i en pandemi. Ikke alle har lyst å ta sjansen på å ligge syk hele jula. 

Tror ikke de gjør det jeg heller før de blir enda verre... Det er som hvis det skulle regne gjennom taket på hytta, så ville de fleste fikset det med en gang og ikke ventet til det stod 30cm vann over hele hytta. Greit å gjøre ting litt i tide... Særlig nå som forskere over hele verden advarer om omicron. Det er utrolig mye man ikke vet om den varianten. Og nå er det norske folk dessverre prøvekaniner for å se hvordan det går med den varianten.

Uansett så har regjeringen/FHI har gjort en utrolig dårlig jobb i det siste med smitten i Norge. Man nedjusterte TISK, noe som fører til at man får store mørketall, får dårlige testkapasitet, se feks i Oslo nå, lange køer, folk må til og med gå hjem uten å få testet seg for det tar så lang tid. Ikke har man hatt tiltak mot luftsmitte. Først i det siste har man begynt å prate litt mer om det. I utlandet har man vært mye mer obs på det i lang tid.Ikke har man massetestet i stor nok skala, Ikke har man tatt importsmitte alvorlig heller. osv osv.

• Liker 3
Skrevet
bonsaijenta skrev (5 minutter siden):

Jeg skal på julebord ikveld og har valgt å ikke avlyse. Vi har avtalt med ansatte at vi skal holde oss til vår avdeling og bruke masker hver gang vi reiser oss fra bordet. Vi jobber i en bransje som er veldig utsatt for smitte og har lært oss å være forsiktige. 

Jeg er ikke typen som drar på julebord, men syns det er viktig å støtte restaurantbransjen nå, men forstår også at noen velger å bli hjemme. 

Det er iallefall fornuftig at dere bruker maske.Men nå er dette viruset meget smittsomt... Jeg skjønner at du syns det er viktig å støtte restaurantbransjen, men jeg vil si det er viktigere å bidra til at samfunnet ikke blir stengt ned igjen og at mange ikke blir alvorlig syke evt. Helse er viktigst. Regjeringen kan gi økonomisk støtte til bedriftene evt. 

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (8 minutter siden):

Det er iallefall fornuftig at dere bruker maske.Men nå er dette viruset meget smittsomt... Jeg skjønner at du syns det er viktig å støtte restaurantbransjen, men jeg vil si det er viktigere å bidra til at samfunnet ikke blir stengt ned igjen og at mange ikke blir alvorlig syke evt. Helse er viktigst. Regjeringen kan gi økonomisk støtte til bedriftene evt. 

Joda, jeg har stått i front siden korona kom til Norge og har vært forsiktig hele veien.  Jeg kjenner mine kollegaer og vet meget godt konsekvensen av å bli smittet, så vi er forsiktige.

Hadde dette vært rølpefest, så hadde jeg glatt droppet julebord. 

• Liker 3
Skrevet
bonsaijenta skrev (11 minutter siden):

Joda, jeg har stått i front siden korona kom til Norge og har vært forsiktig hele veien.  Jeg kjenner mine kollegaer og vet meget godt konsekvensen av å bli smittet, så vi er forsiktige.

Hadde dette vært rølpefest, så hadde jeg glatt droppet julebord. 

Bra at dere er forsiktige. 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (2 timer siden):

Man må jo gi støtte til bedriftene som rammes så klart. Helsevesenet må få økonomisk støtte også. Skal man bare gamble med at omicron ikke er skummelt og at alt går bra ? hva hvis det fører til nedstengning? hva med helsen til folk? hva med kapasiteten på sykehusene hvis mange blir alvorlig syke? 

Den støtten koster, og den er ikke nok. Mange bedrifter vil nok gå dukken nå. 

Dette må vi alle betale for. Folk klager over høye strømregninger nå, men dette er trolig bare starten på at en del vil få mindre rutte med. Tiltak koster.

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (4 timer siden):

Hvorfor? 

Hittil har omicron ikke vist seg spesielt farlig..! 

• Liker 5
Skrevet
LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? 

Hittil har omicron ikke vist seg spesielt farlig..! 

Fakta er ikke så viktig, spre frykt og hysteri er

• Liker 6
Gjest havrekaffe
Skrevet

Husk at VG er avisen som skriver om flott i fontstørrelse 72 hver eneste sommer for å selge aviser. De lever av frykt og Covid har vært en gavepakke for dem. Det er viktig å ta situasjonen på alvor og følge råd og anbefalinger, men full panikk hjelper ikke når det gjelder å redusere smitte.

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet. Elaine Marley, mod.

• Opprett ny...