Gjest Chicchi Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Baby er ni uker og har alltid hatt omvendt døgnrytme. Hun sover fem-seks timer sammenhengende om dagen, men våkner hver andre time om natten (etter noen timers kveldsuro). Kroppen min er full av adrenalin og jeg klarer ikke å sovne om dagen; ligger bare og lytter etter gråt. Jordmor er tydelig: "Ikke vekk babyen, hun må få bestemme sin egen døgnrytme", men jeg merker at det går utover min hjernekapasitet. Korttidshukommelsen svikter, jeg glemmer ord. Og enda verre: Jeg blir en mindre tilstedeværende mamma. Vi er alltid musestille når babyen sover om dagen, for det er jo en lettelse å se henne sove og jeg vet jo at hun trenger god, uforstyrret søvn. Men det er SÅ fristende å styre rytmen hennes! Kanskje jeg ikke skal være så stille om dagen, men heller lage litt lyd så hun skjønner at det egentlig er tid for å leke og være sosial? Hvordan gjør dere det? Og kjære dere, kan dere bekrefte det igjen: Det blir bedre, ikke sant? Snart??
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Det blir bedre! De begynner å produsere melatonin når de er ca 3 mnd har ikke holdt det stille for mine babyer på dagtid. Har latt de sove i fullt lys og med lyd fra radio/tv/storesøsken så lenge det har gått. På natta har jeg ikke snakka noe mer enn bare rolig hysjing osv og holdt det mørkt (brukt nattlampe bare). Så har det gått seg til etterhvert! Anonymkode: de8c7...1ff 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Det blir bedre, du kan nok begynne å styre rytmen litt mer etterhvert, rundt 3mnd. Men, når babyen våkner på natta, er det kun for mat eller ønsker hun våkentid? Hvis det er det første så hadde jeg ikke gjort noe med det, kanskje forsøkt smokken først, om det bare var 2 timer siden forrige mating. Ønsker hun våkentid så hadde jeg ikke gitt det, men vært i ro på soverommet med lite lys. Her har vi aldri vært stille, men smeller ikke med dørene akkurat. Mine sover ute, og når skolen er slutt kjører det mange biler forbi, og barn går/løper/sykler/leker/roper osv, ca 10 m fra der minste sover. Har de sovet inne har det vært med tv/radio på, eller prating. Anonymkode: 80ba4...b4e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 Chicchi skrev (5 timer siden): Baby er ni uker og har alltid hatt omvendt døgnrytme. Hun sover fem-seks timer sammenhengende om dagen, men våkner hver andre time om natten (etter noen timers kveldsuro). Kroppen min er full av adrenalin og jeg klarer ikke å sovne om dagen; ligger bare og lytter etter gråt. Jordmor er tydelig: "Ikke vekk babyen, hun må få bestemme sin egen døgnrytme", men jeg merker at det går utover min hjernekapasitet. Korttidshukommelsen svikter, jeg glemmer ord. Og enda verre: Jeg blir en mindre tilstedeværende mamma. Vi er alltid musestille når babyen sover om dagen, for det er jo en lettelse å se henne sove og jeg vet jo at hun trenger god, uforstyrret søvn. Men det er SÅ fristende å styre rytmen hennes! Kanskje jeg ikke skal være så stille om dagen, men heller lage litt lyd så hun skjønner at det egentlig er tid for å leke og være sosial? Hvordan gjør dere det? Og kjære dere, kan dere bekrefte det igjen: Det blir bedre, ikke sant? Snart?? Med nummer 1 måtte vi liste oss. Jeg lagde ikke en eneste lyd fordi da våknet ungen eller jeg var redd for at den skille våkne og det orket jeg ikke! Med nummer to kan vi støvsuge, hører på podcast. Han sover best når storebror er hjemme og herjer. Anonymkode: e4dfa...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Chicchi skrev (6 timer siden): Baby er ni uker og har alltid hatt omvendt døgnrytme. Hun sover fem-seks timer sammenhengende om dagen, men våkner hver andre time om natten (etter noen timers kveldsuro). Kroppen min er full av adrenalin og jeg klarer ikke å sovne om dagen; ligger bare og lytter etter gråt. Jordmor er tydelig: "Ikke vekk babyen, hun må få bestemme sin egen døgnrytme", men jeg merker at det går utover min hjernekapasitet. Korttidshukommelsen svikter, jeg glemmer ord. Og enda verre: Jeg blir en mindre tilstedeværende mamma. Vi er alltid musestille når babyen sover om dagen, for det er jo en lettelse å se henne sove og jeg vet jo at hun trenger god, uforstyrret søvn. Men det er SÅ fristende å styre rytmen hennes! Kanskje jeg ikke skal være så stille om dagen, men heller lage litt lyd så hun skjønner at det egentlig er tid for å leke og være sosial? Hvordan gjør dere det? Og kjære dere, kan dere bekrefte det igjen: Det blir bedre, ikke sant? Snart?? Nei, vi fortsatte som normalt på dagtid med de lydene som alltid har vært hos oss. Dette var vi bevisst på fra begynnelsen. Det er så slitsomt å gå rundt på tå hev og hysje på hverandre hele dagen. På kveldstid derimot så roer vi helt ned å tar ned støynivået mange hakk. Anonymkode: 042a2...26a 2
Flamme Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Dagtid: Vanlig bråk i huset, sove i dagslys, alle lys på, gardiner trekt opp, si "nå er det morgen!" Kveld: Mørkt, stille, rolig. "Nå er det natta". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå