Gå til innhold

Ville dere datet en som ikke har vaksinert seg og nekter å gjøre det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vaksinert, men blir stadig overrasket hvor stor tillit mange vaksinerte har til vaksinen. Virker som mange tror at man er trygg for smitte og å smitte andre med vaksinen. 

Dessuten er det ekstremt mange vaksinerte som forhøyer seg selv, «vi er de empatiske», «vi bryr oss om andre», «vi sørger iallfall ikke at andre dør av korona», «vi har gjort alt vi kan for å hindre smitte», «vi er mye smartere enn antivaxxere».

Først og fremst; vi vaksinerte er ikke mer fantastiske og bedre mennesker enn de som ikke har vaksinert seg. Vaksinerte kan til og med være skikkelige drittmennesker, som bryr seg nada om andre mennesker. Vaksinen har ingen betydning hvor hvor godt menneske man er. Og er vi egentlig så mye mer smartere enn antivaxxere? Vi har tatt vaksinen, basert på relativt raskt forskning gjort av forskere som i stor grad er betalt av legemiddelindustrien. I hvilken grad har vi egentlig tenkt selv? Eller i det minste tatt vurderinger basert på gode kvantitative studier gjort av uavhengige forskere? Og sist, men ikke minst, har vi egentlig gjort det vi kan for å hindre smitte? Bruker vi munnbind hver gang vi er i offentligheten? Bruker vi munnbind riktig? Vasker og spriter vi hendene nok? Holder vi god nok avstand til andre mennesker? Handler vi når det er minst mulig mennesker på butikken? Er vi forsiktig nok med antall mennesker vi er sammen med, både mtp. jobb, fritidsaktiviteter, venner og familie? For selv om ting er lov av myndighetene, betyr det jo ikke at vi ikke kan gjøre egne vurderinger for å hindre smitte. Så nei, jeg tviler på at vaksinerte faktisk har gjort alt de kan for å hindre smitte. Faktisk kan det hende at mange uvaksinerte tar mye tryggere forholdsregler i hverdagen, enn mange vaksinerte. 

En liten utblåsning, for jeg er så lei av å høre hvor fantastiske mennesker mange vaksinerte føler seg, totalt unyansert og tydeligvis med lav evne til refleksjon. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. En person som ikke vil ta vaksinen og dermed bidra til at færrest mulig blir smittet og alvorlig syke har en helt annen moral enn meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Så lenge han ikke er en paranoid fyr som tror på alle de rareste konspirasjoner.... Du skriver jo også at han har gjennomgått Covid-19, og han har jo da en naturlig "vaksine". 

Jeg er selv uvaksinert, men ingen antivax'er. Har tatt alle vaksinene i vaksineprogrammet, og har også boostet opp de nødvendige vaksinene i voksen alder. 

Jeg er skeptisk til NYE vaksiner som ikke er godkjent/man ikke ser langtidseffekt av. Med tid og stunder er det mulig at jeg også lar meg vaksinere mot Covid-19.

Endret av Frisk
Retting av skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (30 minutter siden):

Jeg er vaksinert, men blir stadig overrasket hvor stor tillit mange vaksinerte har til vaksinen. Virker som mange tror at man er trygg for smitte og å smitte andre med vaksinen. 

Dessuten er det ekstremt mange vaksinerte som forhøyer seg selv, «vi er de empatiske», «vi bryr oss om andre», «vi sørger iallfall ikke at andre dør av korona», «vi har gjort alt vi kan for å hindre smitte», «vi er mye smartere enn antivaxxere».

Først og fremst; vi vaksinerte er ikke mer fantastiske og bedre mennesker enn de som ikke har vaksinert seg. Vaksinerte kan til og med være skikkelige drittmennesker, som bryr seg nada om andre mennesker. Vaksinen har ingen betydning hvor hvor godt menneske man er. Og er vi egentlig så mye mer smartere enn antivaxxere? Vi har tatt vaksinen, basert på relativt raskt forskning gjort av forskere som i stor grad er betalt av legemiddelindustrien. I hvilken grad har vi egentlig tenkt selv? Eller i det minste tatt vurderinger basert på gode kvantitative studier gjort av uavhengige forskere? Og sist, men ikke minst, har vi egentlig gjort det vi kan for å hindre smitte? Bruker vi munnbind hver gang vi er i offentligheten? Bruker vi munnbind riktig? Vasker og spriter vi hendene nok? Holder vi god nok avstand til andre mennesker? Handler vi når det er minst mulig mennesker på butikken? Er vi forsiktig nok med antall mennesker vi er sammen med, både mtp. jobb, fritidsaktiviteter, venner og familie? For selv om ting er lov av myndighetene, betyr det jo ikke at vi ikke kan gjøre egne vurderinger for å hindre smitte. Så nei, jeg tviler på at vaksinerte faktisk har gjort alt de kan for å hindre smitte. Faktisk kan det hende at mange uvaksinerte tar mye tryggere forholdsregler i hverdagen, enn mange vaksinerte. 

En liten utblåsning, for jeg er så lei av å høre hvor fantastiske mennesker mange vaksinerte føler seg, totalt unyansert og tydeligvis med lav evne til refleksjon. 

Som jeg skulle skrevet det selv....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En mann som virker spennende har invitert meg på date. Jeg spurte i dag om han hadde vaksinert seg, men han sa han ikke ønsker å ta vaksinen. Ville dere datet en som ikke gidder å vaksinere seg? Er det trygt å date denne mannen? Han har visst hatt korona. Jeg har aldri hatt korona og er fullvaksinert. 

Anonymkode: 792bb...49e

Kanskje hvis jeg virkelig kunne se at det var kjemi og kunne holdt, men hvis ting ikke hadde stemt så hadde jeg det ikke. Så egentlig vanskelig og svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, spekulasjoner, brudd på retningslinjene på koronarommet, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg nok ikke gjort. Ikke fordi jeg er spesielt redd for å bli smittet, men fordi det reflekterer noen holdninger som ikke være vil være forenlig med mine.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Nei, det hadde vært vanskelig da jeg bor i utlandet og reiser mye til vanlig. Det er stor sannsynlighet for at personen ville fått det mye vanskeligere med å bli med til Norge til og med. Vi kunne ikke dratt på forestillinger eller en god del utesteder sammen. Hadde jeg også vært vaksinemotstander, kunne vi sikker stått i det sammen, men for meg blir det for mange hindringer for noe jeg i utgangspunktet ikke skjønner motstanden mot.

Nå har jeg samboer som er og får tredje dosen as we speak, så heldigvis ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs for meg om det handler om generell holdning eller medisinsk grunn.

Konspirasjonsteoretiker, dårlig kildekritikk, i div Facebook grupper fulle av ytre høyre tull = jeg takker pent nei takk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo bare hypotetisk, men det kunne vært interessant å vite grunnen for vaksinering eller ikke vaksinering. Uansett er det andre ting som er viktigere men en gjennomtenkt grunn til det ene eller andre ville betydd noe. At det har blitt reflektert rundt dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 16.20):

En mann som virker spennende har invitert meg på date. Jeg spurte i dag om han hadde vaksinert seg, men han sa han ikke ønsker å ta vaksinen. Ville dere datet en som ikke gidder å vaksinere seg? Er det trygt å date denne mannen? Han har visst hatt korona. Jeg har aldri hatt korona og er fullvaksinert. 

Anonymkode: 792bb...49e

Det kommer an på årsaken. Jeg ville nok gått på en første date for å se an personen. Får jeg inntrykk av at personen er en antivakser som tror på diverse konspirasjonsteorier så hadde jeg aldri gått på flere dates med hen. Da hadde vi ikke passet sammen

Om det er trygt å date en uvaksinert person. Vel, det kommer jo an på. Man kan jo holde litt avstand selv på date

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (3 timer siden):

Nei, det hadde vært vanskelig da jeg bor i utlandet og reiser mye til vanlig. Det er stor sannsynlighet for at personen ville fått det mye vanskeligere med å bli med til Norge til og med. Vi kunne ikke dratt på forestillinger eller en god del utesteder sammen. Hadde jeg også vært vaksinemotstander, kunne vi sikker stått i det sammen, men for meg blir det for mange hindringer for noe jeg i utgangspunktet ikke skjønner motstanden mot.

Nå har jeg samboer som er og får tredje dosen as we speak, så heldigvis ikke noe problem.

Jeg synes det er utrolig irriterende at dere kaller oss "vaksinemotstandere". Det gjelder nok en ekstrem minoritet, men jeg har tatt alt jeg skal og kan av vaksiner ellers, med største selvfølge og "glede". De aller fleste vaksiner er trygge og effektive, mens denne ikke er noen av delene. Jeg var sist i køen og da jeg endelig fikk tilbudet var det nok data til at jeg var i tvil, men jeg meldte meg likevel på. Jeg ble syk den dagen jeg egentlig hadde time og da jeg fikk innkalling et par uker senere takket jeg nei.

Nå er jo situasjonen enda verre igjen med Omikron og lite om noe effekt. Vaksinen beskytter i all hovedsak den som har tatt den, så spar meg for dette med at dere er så gode. De aller fleste som har tatt vaksinen har tatt den for sin egen del, enten det er for å reise eller fordi de feilaktig har trodd at de ikke lenger kan smittes og smitte og kan gjøre som de vil med god samvittighet. Alle jeg omgås er vaksinerte, så om jeg blir syk vet jeg hvor jeg har fått det fra, men jeg er forsiktig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Nei kunne aldri datet noen som: 

- Nekter å vaksinere seg. (snakker ikke om de som ikke kan vaksinere seg av forskjellige årsaker men de som bare nekter)

-Hører mer på falske rykter om vaksinene på nett (om hvor farlig vaksiner er osv) enn å høre på fakta og de som faktisk kan mer om vaksiner  enn noen tilfeldige som legger ut en YouTube video.

-Er vaksinemotstander og har alltid vært det.

Ikke fordi det ikke er trygt å være med de, men fordi jeg kunne bare aldri vært i noe forhold med de. Er alt for forskjellig, og frykter det hadde endt med krangling. Mest på grunn av meg😅

Kunne vært venner med noen som nekter å vaksinere seg da, men ikke noe seriøst kjærlighetsforhold. 

Du spør om det er trygt å date han? Ja det er det helt sikkert. Du er jo fullvaksinert selv. Tryggere for deg å date enn det er for han som har null beskyttelse.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linny111
1 hour ago, likestilling said:

Jeg synes det er utrolig irriterende at dere kaller oss "vaksinemotstandere". Det gjelder nok en ekstrem minoritet, men jeg har tatt alt jeg skal og kan av vaksiner ellers, med største selvfølge og "glede". De aller fleste vaksiner er trygge og effektive, mens denne ikke er noen av delene. Jeg var sist i køen og da jeg endelig fikk tilbudet var det nok data til at jeg var i tvil, men jeg meldte meg likevel på. Jeg ble syk den dagen jeg egentlig hadde time og da jeg fikk innkalling et par uker senere takket jeg nei.

Nå er jo situasjonen enda verre igjen med Omikron og lite om noe effekt. Vaksinen beskytter i all hovedsak den som har tatt den, så spar meg for dette med at dere er så gode. De aller fleste som har tatt vaksinen har tatt den for sin egen del, enten det er for å reise eller fordi de feilaktig har trodd at de ikke lenger kan smittes og smitte og kan gjøre som de vil med god samvittighet. Alle jeg omgås er vaksinerte, så om jeg blir syk vet jeg hvor jeg har fått det fra, men jeg er forsiktig.

Ok, koronavaksinemotstander da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Linny111 skrev (1 minutt siden):

Ok, koronavaksinemotstander da.

Koronavaksineskeptiker for de som ikke er i risikosone :) Dårlig kost/nytte så vidt jeg kan vurdere, i forhold til å være forsiktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
1 minutt siden, likestilling said:

Koronavaksineskeptiker for de som ikke er i risikosone :) Dårlig kost/nytte så vidt jeg kan vurdere, i forhold til å være forsiktig.

Det blir en veldig lang tittel.

Men ja, jeg hadde hatt problemer med å date en koronavaksinespektiker for de som ikke er i risikosone fordi det ville hindret livet vårt en god del og jeg ikke forstår grunnen til å ikke ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellia skrev (Akkurat nå):

Aldri i livet. En person som motstrider seg fakta har jeg ingenting til felles med.

Hvilke fakta motstrides her?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...