Tunique Skrevet 3. desember 2021 #1 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Å bruke fysisk tvang for å vaksinere folk i Norge mot Covid, kan man nok utelukke først som sist. Det vil aldri aksepteres innenfor rammene av Grunnloven. Advokat Jon Wessel-Aas har menneskerettigheter som spesialfelt. https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-aldri-aksepteres/74794317 Endret 3. desember 2021 av Tunique 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 3. desember 2021 #2 Del Skrevet 3. desember 2021 Tunique skrev (3 timer siden): Å bruke fysisk tvang for å vaksinere folk i Norge mot Covid, kan man nok utelukke først som sist. Det vil aldri aksepteres innenfor rammene av Grunnloven. Advokat Jon Wessel-Aas har menneskerettigheter som spesialfelt. https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-aldri-aksepteres/74794317 Dessverre mange former for tvang. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 3. desember 2021 #3 Del Skrevet 3. desember 2021 Dette er jo akkurat det samme som folk har sagt hele tiden. Tvangsvaksinasjon er uaktuelt. Obligatorisk vaksinering derimot, det er det åpent for. Ingen kan tvinge ei sprøyte i armen på deg, men du kan oppleve sanksjoner ved å ikke følge et pålegg. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 3. desember 2021 #4 Del Skrevet 3. desember 2021 Example skrev (2 timer siden): Dette er jo akkurat det samme som folk har sagt hele tiden. Tvangsvaksinasjon er uaktuelt. Obligatorisk vaksinering derimot, det er det åpent for. Ingen kan tvinge ei sprøyte i armen på deg, men du kan oppleve sanksjoner ved å ikke følge et pålegg. Samme som tvang. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 3. desember 2021 #5 Del Skrevet 3. desember 2021 Example skrev (2 timer siden): Dette er jo akkurat det samme som folk har sagt hele tiden. Tvangsvaksinasjon er uaktuelt. Obligatorisk vaksinering derimot, det er det åpent for. Ingen kan tvinge ei sprøyte i armen på deg, men du kan oppleve sanksjoner ved å ikke følge et pålegg. Og du mener det er veldig stor forskjell på det? Tenker du fengsel, bot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 3. desember 2021 #6 Del Skrevet 3. desember 2021 Det sier seg selv at det er grunnlovsstridig. Folk har rett til å bestemme over egen kropp. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaur Skrevet 3. desember 2021 #7 Del Skrevet 3. desember 2021 Haha men det er vel ingen som har sagt at nordmenn skal fysisk tvinges heller! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 4. desember 2021 #8 Del Skrevet 4. desember 2021 Gjenferdet skrev (49 minutter siden): Det sier seg selv at det er grunnlovsstridig. Folk har rett til å bestemme over egen kropp. Har vi det? Om de sier oss opp hva skal vi som helsepersonell leve av? Jeg er heldig som har en annen utdannelse også, men hva med alle de andre om det blir tvang i helsevesenet? Dette blir så feil! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. desember 2021 #9 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (7 timer siden): Og du mener det er veldig stor forskjell på det? Tenker du fengsel, bot? zemer skrev (7 timer siden): Samme som tvang. Se for dere følgende to scenarier. Det ene innebærer tvang, det andre ikke. 1. Du får en innkalling til vaksinering. Når du ikke dukker opp, kommer politiet på døra og henter deg. Om du stritter i mot blir du ilagt håndjern, puttet inn i en politibil og kjørt til et vaksinesenter. Der blir du stroppet fast og satt ei sprøyte på. 2. Du får en innkalling til vaksinering, men dukker ikke opp. Du får deretter et brev hvor du får beskjed om at du må leve under spesielle tiltak i tiden fremover. Brudd på disse tiltakene straffes på samme måte som de som bryter andre koronatiltak, med bøter. Ved gjentatte brudd eller manglende betaling av bøter kan man dømmes til fengselsstraff, slik man som regel kan med de fleste lovbrudd. Det ene scenariet er det tvang involvert, det andre ikke. Det ene scenariet er helt uaktuelt i Norge, det andre ikke. Jeg regner med at dere ser forskjellen. Endret 4. desember 2021 av Example 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. desember 2021 #10 Del Skrevet 4. desember 2021 Example skrev (53 minutter siden): Se for dere følgende to scenarier. Det ene innebærer tvang, det andre ikke. 1. Du får en innkalling til vaksinering. Når du ikke dukker opp, kommer politiet på døra og henter deg. Om du stritter i mot blir du ilagt håndjern, puttet inn i en politibil og kjørt til et vaksinesenter. Der blir du stroppet fast og satt ei sprøyte på. 2. Du får en innkalling til vaksinering, men dukker ikke opp. Du får deretter et brev hvor du får beskjed om at du må leve under spesielle tiltak i tiden fremover. Brudd på disse tiltakene straffes på samme måte som de som bryter andre koronatiltak, med bøter. Ved gjentatte brudd eller manglende betaling av bøter kan man dømmes til fengselsstraff, slik man som regel kan med de fleste lovbrudd. Det ene scenariet er det tvang involvert, det andre ikke. Det ene scenariet er helt uaktuelt i Norge, det andre ikke. Jeg regner med at dere ser forskjellen. Definisjonen på obligatorisk: Obligatorisk betyr tvunget, i motsetning til valgfri. https://snl.no/obligatorisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SolstrålaMichelle Skrevet 4. desember 2021 #11 Del Skrevet 4. desember 2021 Tunique skrev (17 timer siden): Å bruke fysisk tvang for å vaksinere folk i Norge mot Covid, kan man nok utelukke først som sist. Det vil aldri aksepteres innenfor rammene av Grunnloven. Advokat Jon Wessel-Aas har menneskerettigheter som spesialfelt. https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-aldri-aksepteres/74794317 Tvang betyr bare å presse noen til å gjøre noe de ikke vil. Dette gjør myndighetene våre hele tiden. De trenger ikke "fysisk tvang" så lenge de kan ta fra folk jobben, maten på bordet, gi de bøter og/eller kaste de i fengsel. Personlig kommer jeg ALDRI til å ta disse koronavaksinene og er villig til å ofre alt jeg har - selv livet og friheten min. Hvor mange andre tror du er det her i landet?... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 4. desember 2021 #12 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Tror ikke aå mange kommer til å ta den 3. dosen nå som man vet dose 4 er rett rundt hjørnet. Tror folk er lei. Glad jeg ikke har vaksinert meg, da hadde jeg nok vært ganske forbannet nå. Det kommer ikke til å bli tvang så lenge folk ikke vil ta flere doser og folk kommer til å si NEI. Dessuten hvordan kan man tvinge folk til å ta vaksiner som bare virker i noen uker og som ikke stopper smitte, men sprer det videre og medfører bivirkninger og covid-død? Endret 4. desember 2021 av Tussa84 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 4. desember 2021 SolstrålaMichelle skrev (12 minutter siden): Tvang betyr bare å presse noen til å gjøre noe de ikke vil. Dette gjør myndighetene våre hele tiden. De trenger ikke "fysisk tvang" så lenge de kan ta fra folk jobben, maten på bordet, gi de bøter og/eller kaste de i fengsel. Personlig kommer jeg ALDRI til å ta disse koronavaksinene og er villig til å ofre alt jeg har - selv livet og friheten min. Hvor mange andre tror du er det her i landet?... Samme her. Nå er det viktig å stå opp mot galskapen. Vil ikke at barna mine skal vokse opp I et diktatorisk samfunn. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. desember 2021 #14 Del Skrevet 4. desember 2021 Sirisiri10 skrev (57 minutter siden): Definisjonen på obligatorisk: Obligatorisk betyr tvunget, i motsetning til valgfri. https://snl.no/obligatorisk Ikke i denne konteksten. Tvang innenfor helse, blant annet, er fysisk tvang. Det er det jusprofessoren sikter til her. At man føler seg presset er noe annet. Pressmidler blir brukt i mange sammenhenger der man ønsker å endre folks handlingsmønster. Hva man opplever som tvang er egentlig ikke så interessant i denne sammenhengen. Rent juridisk går det et tydelig skille her i forhold til både grunnloven og menneskerettigheter. Staten kommer ikke til å fysisk tvinge noen til å ta en koronavaksine, men de kommer garantert til å utøve økende grad av press i tiden fremover. Det kan bli både ubeleileielig og dyrt å være antivaxxer. Det er forsåvidt ganske fortjent da tiltakene vi alle trolig må leve med i vinter blir det samme. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 4. desember 2021 #15 Del Skrevet 4. desember 2021 Tussa84 skrev (27 minutter siden): Tror ikke aå mange kommer til å ta den 3. dosen nå som man vet dose 4 er rett rundt hjørnet. Tror folk er lei. Glad jeg ikke har vaksinert meg, da hadde jeg nok vært ganske forbannet nå. Det kommer ikke til å bli tvang så lenge folk ikke vil ta flere doser og folk kommer til å si NEI. Dessuten hvordan kan man tvinge folk til å ta vaksiner som bare virker i noen uker og som ikke stopper smitte, men sprer det videre og medfører bivirkninger og covid-død? Ja, de som regnet med årevis eller livslang immunitet er nok skuffet. Andre tar også influensavaksine hver sesong uten å bli spesielt demotiverte og oppgitte av den grunn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 4. desember 2021 #16 Del Skrevet 4. desember 2021 Tussa84 skrev (40 minutter siden): Tror ikke aå mange kommer til å ta den 3. dosen nå som man vet dose 4 er rett rundt hjørnet. Tror folk er lei. Glad jeg ikke har vaksinert meg, da hadde jeg nok vært ganske forbannet nå. Hvorfor det? Jeg har tatt to doser, og når vi fikk vite at de ikke var så effektive på smittespredning og langvarighet som håpet, så tenkte jeg "Jaja, det var jo kjipt. Fremdeles glad for at noen har laget vaksiner som gir meg mye bedre beskyttelse enn uten vaksiner." Hvem skulle jeg ha blitt forbanna på? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. desember 2021 #17 Del Skrevet 4. desember 2021 Example skrev (23 minutter siden): Ikke i denne konteksten. Tvang innenfor helse, blant annet, er fysisk tvang. Det er det jusprofessoren sikter til her. At man føler seg presset er noe annet. Pressmidler blir brukt i mange sammenhenger der man ønsker å endre folks handlingsmønster. Hva man opplever som tvang er egentlig ikke så interessant i denne sammenhengen. Rent juridisk går det et tydelig skille her i forhold til både grunnloven og menneskerettigheter. Staten kommer ikke til å fysisk tvinge noen til å ta en koronavaksine, men de kommer garantert til å utøve økende grad av press i tiden fremover. Det kan bli både ubeleileielig og dyrt å være antivaxxer. Det er forsåvidt ganske fortjent da tiltakene vi alle trolig må leve med i vinter blir det samme. Det finnes andre land som kanskje passer deg bedre hvor staten dikterer og bestemmer det meste i livet til innbyggerne. Tror du ville ha trivdes bedre der enn i et fritt og åpent land. Holdningene dine hører ikke til Norge. Du kan ikke tilpasse et ord etter det du selv ønsker. Obligatorisk = tvang. Ellers får du begynne å bruke andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 4. desember 2021 #18 Del Skrevet 4. desember 2021 Nicathv skrev (Akkurat nå): Hvorfor det? Jeg har tatt to doser, og når vi fikk vite at de ikke var så effektive på smittespredning og langvarighet som håpet, så tenkte jeg "Jaja, det var jo kjipt. Fremdeles glad for at noen har laget vaksiner som gir meg mye bedre beskyttelse enn uten vaksiner." Hvem skulle jeg ha blitt forbanna på? De som har valgt strategien med å sette 4 vaksiner på ett år? En framtredende virolig sa at man ikke må begynne å vaksinere under en pandemi, ser ut til at han har rett. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 4. desember 2021 #19 Del Skrevet 4. desember 2021 Tussa84 skrev (1 minutt siden): De som har valgt strategien med å sette 4 vaksiner på ett år? En framtredende virolig sa at man ikke må begynne å vaksinere under en pandemi, ser ut til at han har rett. Hvorfor skulle det gjøre meg forbanna? Annet enn på viruset selv. Politikerne har jo ikke bestemt at vaksinene skulle være ikke fullt så effektive som håper like lenge som håpet. Skulle jeg ha blitt forbanna på kommunen om de stengte skolen 3 ganger på en måned fordi det var 3 orkaner den måneden? Det sitatet fra en anonym virolog som er uenig med de aller fleste medisinske eksperter, setter jeg ikke mye lit til. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. desember 2021 #20 Del Skrevet 4. desember 2021 Sirisiri10 skrev (25 minutter siden): Det finnes andre land som kanskje passer deg bedre hvor staten dikterer og bestemmer det meste i livet til innbyggerne. Tror du ville ha trivdes bedre der enn i et fritt og åpent land. Holdningene dine hører ikke til Norge. Du kan ikke tilpasse et ord etter det du selv ønsker. Obligatorisk = tvang. Ellers får du begynne å bruke andre ord. Jeg er på ingen måte fan av stor statlig styring. Derfor mener jeg at obligatorisk vaksinering er det riktige, om det et nødvendig, slik at vi slipper tiltak som i mye større grad begrenser livene våre. Opp gjennom historien har vi som mennesker vært vant til at smittsomme sykdommer er en stor trussel. Det er bare det siste århundret at vi har sluppet ganske billig fra det. Mye takket være vitenskapelige fremskritt. Personlig anser jeg at min rett til å kunne besøke min egen familie, forlate eget hjem og gå ute fritt uten munnbind er viktigere enn din rett til å slippe ei sprøyte. Slik er det blant de fleste. Når det kommer til stykket vil nok flertallet at mindretallet ikke skal diktere dagsorden. Det er også en del av demokratiet. Ikke bare rettigheter, men også plikter. Jeg er ganske overbevist om at alle som ikke har medisinske grunner vil ha minst to doser med koronavaksine i armen innen utgangen av 2022. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg