Gå til innhold

Kan man komme seg unna ppsigelsestiden om det er tungvekter grunner som leger begrunner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ganske streng beskjed om å sykemelde meg ut året pga dårlige arbeidsforhold som påvirker helsen min, men jeg velger å stå i dette og aktivt søke nye jobber. 

Jeg har enda prøvetid, men om jeg ikke får ny jobb innenfor prøvetid, vil oppsigelsestiden bli 3 mnd. 

Kan jeg likevel søke jobber med rask oppstart, og få legen til å skrive erklæring på å oppheve oppsigelsestiden? Slik at jeg kan ga jobber med oppstart på kortere tid enn tre mnd etter tilbud? 

Anonymkode: 8300e...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det tjener jo alle på? 

Gammel arbeidsgiver slipper ha ansatt som ikke trives, og kan komme fortere igang med ny ansettelse. Jeg kan slippe å bli syk og sykemeldt. 

Skrevet

Nei, legen har ikke noe å si ifht arbeidskontrakten din. Noe annet er at det er mulig å bli enig med arbeidsgiver, og det er kanskje et alternativ for dem hvis du ellers vil bli sykemeldt. Men legeattest har juridisk sett ikke noe med oppsigelsestid å gjøre.

Anonymkode: 2cff5...c3a

• Liker 7
Skrevet

Legen kan ikke kutte ned oppsigelsesperioden nei, men du kan strengt tatt sykemelde deg og jobbe på den nye arbeidsplassen. Gamle arbeidsplassen kan derimot bestride sykemeldingen så det er bare rot og lite vits.

En arbeidsgiver er som regel lite interessert i å ha noen som ikke vil være der, og når du fortsatt er i prøvetiden og sykemeldt deg har du bare vært det en kort tid. Så si det som du er at du ønsker å si opp, og vil gjerne gå på dagen

Su kan ikke ha bidratt så mye akkurat at de skal kreve at du skal lære opp noen andre før du slutter. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Legen kan ikke kutte ned oppsigelsesperioden nei, men du kan strengt tatt sykemelde deg og jobbe på den nye arbeidsplassen. Gamle arbeidsplassen kan derimot bestride sykemeldingen så det er bare rot og lite vits.

En arbeidsgiver er som regel lite interessert i å ha noen som ikke vil være der, og når du fortsatt er i prøvetiden og sykemeldt deg har du bare vært det en kort tid. Så si det som du er at du ønsker å si opp, og vil gjerne gå på dagen

Su kan ikke ha bidratt så mye akkurat at de skal kreve at du skal lære opp noen andre før du slutter. 

Å nei du. 

Jeg har bidratt svært mye og hatt ansvaret for hele stedet. Jeg har god arbeidsmoral, og gjør mine oppgaver godt selv om jeg kjenner jeg ikke makter det i lengden.

Hvorfor skal jeg være dum å si opp en fast stilling uten å ta ny jobb å gå til?! Dagpenger har tre måneder karenstid om man sier opp selv. Jeg kan sykemelde meg å få full lønn, men unngår det for å bevare mitt rykte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å nei du. 

Jeg har bidratt svært mye og hatt ansvaret for hele stedet. Jeg har god arbeidsmoral, og gjør mine oppgaver godt selv om jeg kjenner jeg ikke makter det i lengden.

Hvorfor skal jeg være dum å si opp en fast stilling uten å ta ny jobb å gå til?! Dagpenger har tre måneder karenstid om man sier opp selv. Jeg kan sykemelde meg å få full lønn, men unngår det for å bevare mitt rykte. 

Anonymkode:

Hvor lang prøvetid har du på arbeidsplassen? 

Jeg har ikke sagt du skal si opp før du har en ny jobb, men når du sier opp så kan du be om å få gå på dagen. 

Anonymkode: aa47e...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor lang prøvetid har du på arbeidsplassen? 

Jeg har ikke sagt du skal si opp før du har en ny jobb, men når du sier opp så kan du be om å få gå på dagen. 

Jeg kan ikke det når jeg har tre måneder oppsigelsestid etter prøvetiden. 

Seks mnd prøvetid, er noen uker igjen av den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke det når jeg har tre måneder oppsigelsestid etter prøvetiden. 

Seks mnd prøvetid, er noen uker igjen av den. 

Jo, du kan be om muligheten for å gå på dagen selv om du har 3 måneders oppsigelsestid 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, du kan be om muligheten for å gå på dagen selv om du har 3 måneders oppsigelsestid 

Men det må jeg spør om etter prøvetiden er over 🥴

Skrevet

Sykemelding. 
Får du ny jobb, sier du opp den gamle og lar være å sende krav om sykepenger fra gamle arbeidsgiver mens du jobber i den nye jobben, om de ikke vil la deg gå på dagen. 

Anonymkode: 19ef3...e86

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er sykmeldt på grunn av at jobben din gjør deg syk, men kan ta annet arbeid, så kan du bli friskmeldt til arbeidsformidling.

Da beholder du inntekten din i 12 uker, samtidig som du søker nye jobber. Snakk med legen din og NAV, så ordner det seg nok.

Anonymkode: 974a5...a29

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du er sykmeldt på grunn av at jobben din gjør deg syk, men kan ta annet arbeid, så kan du bli friskmeldt til arbeidsformidling.

Da beholder du inntekten din i 12 uker, samtidig som du søker nye jobber. Snakk med legen din og NAV, så ordner det seg nok.

Anonymkode: 974a5...a29

Man har rett på sykepenger 12 mnd. 

Om jeg ikke får jobb innen 12 uker, så må jeg jo evt gå over på dagpenger og ikke null inntekt??? 

Skrevet

Man har rett på sykepenger i et år dersom man er syk et år. Dersom man kan friskmeldes til arbeidsformidling, så er man ikke syk et år. 

Anonymkode: 2fbf2...aa4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har rett på sykepenger i et år dersom man er syk et år. Dersom man kan friskmeldes til arbeidsformidling, så er man ikke syk et år. 

Anonymkode: 2fbf2...aa4

Det er jo også et dilemma. Da må jeg jo få dagpenger etter de 12 ukene om jeg ikke får jobb. Det ville jeg jo fått ved oppsigelse. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (2 timer siden):

Nei, man kan ikke jobbe hos en annen arbeidsgiver samtidig som man er sykmeldt. 

Anonymkode: bae25...742

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, man kan ikke jobbe hos en annen arbeidsgiver samtidig som man er sykmeldt. 

Er du sikker på det? 

Vet om flere som har to jobber og som sykemelder seg fra den ene. 

Anonymkode: a2dc3...269

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på det? 

Jeg har ringt legen, og fått bekreftet at det går ann. Grunnlag arbeidsforholdet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på det? 

Det er en helt annen situasjon - du tenker på en person som i utgangspunktet har to deltidsjobber - da kan man bli sykmeldt fra den ene jobben, men kan fortsatt jobbe i den andre hvis man klarer det. Det er ikke noe problem. 
Her er det snakk om å ha en 100% stilling som man sykmelder seg fra, og så begynner man i stedet å jobbe et annet sted 100%. Jeg går i alle fall ut fra at det er tilfellet, siden TS ikke har spesifisert at det er snakk om deltidsstillinger. Man kan ikke la arbeidsgiver 1 tro at man er 100% sykmeldt, mens man i skjul jobber 100% et annet sted. Det vil være brudd på arbeidskontrakten, siden man ikke kommer på jobb mens man faktisk IKKE lenger er sykmeldt.  (Jeg forutsetter også her selvfølgelig at man sier fra til NAV om at man har begynt å jobbe et annet sted, slik at sykepengene opphører - ellers er det i tillegg trygdesvindel.)

Her bør TS høre med arbeidsgiver om de kan se bort fra oppsigelsestiden og la henne slutte med en gang hvis hun får en annen jobb. Eventuelt kan hun si opp jobben - hvis jobben er problemet og fastlegen er enig, kan hun friskmeldes til å søke jobb, og vil ikke få karenstid på dagpenger. Men det mest gunstige rent økonomisk vil være å være sykmeldt, ikke gå på dagpenger. Men da må hun leve med at det er en oppsigelsestid på tre måneder hvis hun får en annen jobb og arbeidsgiver ikke lar henne slutte umiddelbart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en helt annen situasjon - du tenker på en person som i utgangspunktet har to deltidsjobber - da kan man bli sykmeldt fra den ene jobben, men kan fortsatt jobbe i den andre hvis man klarer det. Det er ikke noe problem. 
Her er det snakk om å ha en 100% stilling som man sykmelder seg fra, og så begynner man i stedet å jobbe et annet sted 100%. Jeg går i alle fall ut fra at det er tilfellet, siden TS ikke har spesifisert at det er snakk om deltidsstillinger. Man kan ikke la arbeidsgiver 1 tro at man er 100% sykmeldt, mens man i skjul jobber 100% et annet sted. Det vil være brudd på arbeidskontrakten, siden man ikke kommer på jobb mens man faktisk IKKE lenger er sykmeldt.  (Jeg forutsetter også her selvfølgelig at man sier fra til NAV om at man har begynt å jobbe et annet sted, slik at sykepengene opphører - ellers er det i tillegg trygdesvindel.)

Her bør TS høre med arbeidsgiver om de kan se bort fra oppsigelsestiden og la henne slutte med en gang hvis hun får en annen jobb. Eventuelt kan hun si opp jobben - hvis jobben er problemet og fastlegen er enig, kan hun friskmeldes til å søke jobb, og vil ikke få karenstid på dagpenger. Men det mest gunstige rent økonomisk vil være å være sykmeldt, ikke gå på dagpenger. Men da må hun leve med at det er en oppsigelsestid på tre måneder hvis hun får en annen jobb og arbeidsgiver ikke lar henne slutte umiddelbart. 

Man kan gjøre det jo, for da avklarer legen med nav om at det ikke skal utbetales sykepenger. Da vet arbeidsgiver at man har gått over til annen jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sagt opp en fast stilling i prøvetiden mens jeg samtidig var sykemeldt. Kort tid etter at sykemeldingen går ut, starter jeg i ny jobb. Sykemeldingen skal ikke påvirke antall oppsigelsesdager (har jeg fått beskjed om iallefall). 

Var uaktuelt fra legen sin side at jeg ikke skulle sykemelde meg videre, dermed ble det bare slik. Hadde samme dilemma med at jeg fikk 3 mnds oppsigelse dersom jeg ventet for lenge. 

Anonymkode: b7e5f...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...