Guppy88 Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Hvis jeg forstår rett, mener de fleste abortmotstandere at abort er drap fordi livet burde reddes for enhver pris; livet skal beskyttes og er uvurdelig. Hvilke tanker gjør dere når dere spiser rogn/kaviar, egg, kylling og lam, for eksempel? Dette er jo grunnlag for liv, og det er liv som ble alt for korte, da dyra ikke fikk vokse opp til å bli fullvoksne, frie individer. Det er forskjell på dyr og mennesker, ja. Men hvor er det skillet går, der det er galt å "ta" et menneskeliv, men helt ok å ta et dyreliv? Og når vi vet at dyrevelferden er helt forkastelig i store deler av matproduksjonen, hvordan kan dere forfekte menneskeliv, mens dere så lett ignorerer dyras rett til et godt liv? Er dette noe dere har reflektert over og klarer å gi et reflektert svar på? 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 For meg henger dette sammen med at jeg er kristen. Anonymkode: e016f...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 Da er vel også alle vegetarianere og veganere abortmotstandere. Anonymkode: 8de7d...1ed 5
Entern Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er vel også alle vegetarianere og veganere abortmotstandere. Anonymkode: 8de7d...1ed De burde jo absolutt være abortmotstandere ja. Ellers sier de jo at dyr er verdt mer enn menneskebarn. 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 Ja, det er så stor forskjell på dyr og mennesker. Man skal selvfølgelig være snille med dyr som lever, men både dyr og mennesker skal få lov til å spise dyr for å leve sunt og godt. Anonymkode: 86fab...491 1
KvinneMannen Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 Du forventer nok for mye hvis du tror at abortmotstandere evner å reflektere rundt dette 12
Guppy88 Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2021 KvinneMannen skrev (2 minutter siden): Du forventer nok for mye hvis du tror at abortmotstandere evner å reflektere rundt dette Jeg har liten tro på det selv, egentlig. Jeg er bare så utrolig nysgjerrig på svaret dersom de hadde gjort det.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Mange veganske menn kjøper sex med prostituerte. Mange som er i mot abort spiser kjøtt hver dag. . Mange som er mot abort bryr seg også lite om hva som skjer med dette potensielle barnet når det er født. Folk flest klarer ikke holde 100% på sin mening i alle felt. For så vidt er abort mer om kontroll av kvinner enn at de faktisk mener at alt liv er like verdifullt. Anonymkode: 89a58...4e4 7
linsejesus Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 11 hours ago, Guppy88 said: Hvis jeg forstår rett, mener de fleste abortmotstandere at abort er drap fordi livet burde reddes for enhver pris; livet skal beskyttes og er uvurdelig. Hvilke tanker gjør dere når dere spiser rogn/kaviar, egg, kylling og lam, for eksempel? Dette er jo grunnlag for liv, og det er liv som ble alt for korte, da dyra ikke fikk vokse opp til å bli fullvoksne, frie individer. Det er forskjell på dyr og mennesker, ja. Men hvor er det skillet går, der det er galt å "ta" et menneskeliv, men helt ok å ta et dyreliv? Og når vi vet at dyrevelferden er helt forkastelig i store deler av matproduksjonen, hvordan kan dere forfekte menneskeliv, mens dere så lett ignorerer dyras rett til et godt liv? Er dette noe dere har reflektert over og klarer å gi et reflektert svar på? Folk kan ha forskjellige grunner til å mene abort er galt, men jeg har aldri sett noen argumentere mot abort med begrunnelsen at alt liv er uvurderlig. Som regel handler det nok om når man regner fosteret for å være et menneske, eller kanskje rettere sagt en person. De aller fleste er enige i at alle mennesker har rett til å leve, og om du mener mennesket blir til i uke 13, vil du naturlig nok mene at abort er galt, eller i det minste problematisk, fra den datoen. Hvis du mener mennesket blir til i uke 20, vil du ha problemer med abort etter den datoen, osv. Og mener du at mennesket blir til ved unnfangelsen, vil du sette grensen der. Hvilken verdi man skal sette på dyr vs. mennesker er en annen diskusjon. Og der skiller for øvrig ikke abortmostandere (eller tilhengere) seg ut på noen måte så vidt jeg kan se. De fleste av oss mener jo det er greiere å ta livet av en gris enn en hund, uten annen grunn enn at det er slik vi er vant til å tenke i vår kultur. Vi har et rent følelsesmessig forskjellig forhold til de to artene. (Forresten er det ikke nødvendigvis slik at man sparer dyreliv ved å ikke spise dem. Landbruk og åkerdrift tar livet av veldig mange dyr, fra insekter til gnagere, fisk og fugler, ved at de drepes i selve produksjonen, av forgiftning fra sprøytemidler, eller at økosystemet deres ødelegges. Men igjen handler det om vårt følelsesmessige forhold til dem. De fleste synes det er mindre problematisk å ta livet av en rotte enn en katt.) 5
herzeleid Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 Mitt inntrykk er at abortmotstandere er betraktelig mer reflekterte rundt dette temaet enn motparten, og at en del av paradoksene TS tilsynelatende belyser er vel så fremtredende hos "abortaktivister" der en gjerne kombinerer respekt for dyreliv med manglende respekt for (ufødte menneskeliv). Hvordan abortmotstandere differensierer dette tror jeg i stor grad handler om en evne til å vekte menneske- og dyreliv ulikt, som de fleste av oss tross alt gjør, men disse har kanskje et mer reflektert forhold til dette. Jeg ser samtidig ofte en del falske motsetninger konstrueres, som at abortmotstandere ikke bryr seg om det fødte liv, som virker som en urimelig påstand gitt en del slike miljøers engasjement for vanskeligerestilte. Til TS tror jeg mye av svaret ligger i at "abortmotstandere" ofte har reflektert og tvilt seg frem til sitt standpunkt i mye større grad enn oss som har fått det inn gjennom "morsmelken" og at disse vanskelige avveiingene er vell så gjennomtenkte hos dem som hos sine meningsmotstandere. Samtidig bør en nok anerkjenne at en del av dilemmaene er ganske kunstige, og at spørsmål som "hvordan kan du ofre et kyllingliv når du ønsker å beskytte et menneskeliv" i beste fall fremstår ureflekterte. 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 Guppy88 skrev (12 timer siden): Hvis jeg forstår rett, mener de fleste abortmotstandere at abort er drap fordi livet burde reddes for enhver pris; livet skal beskyttes og er uvurdelig. Hvilke tanker gjør dere når dere spiser rogn/kaviar, egg, kylling og lam, for eksempel? Dette er jo grunnlag for liv, og det er liv som ble alt for korte, da dyra ikke fikk vokse opp til å bli fullvoksne, frie individer. Det er forskjell på dyr og mennesker, ja. Men hvor er det skillet går, der det er galt å "ta" et menneskeliv, men helt ok å ta et dyreliv? Og når vi vet at dyrevelferden er helt forkastelig i store deler av matproduksjonen, hvordan kan dere forfekte menneskeliv, mens dere så lett ignorerer dyras rett til et godt liv? Er dette noe dere har reflektert over og klarer å gi et reflektert svar på? Og hva med de som dreper edderkopper, tråkker på maur, dusjer ( du er full av midd, skal de tusenvis bare druknes fordi du vil være ren? ) osv. Vaske sengetøy osv. Alt er liv? Anonymkode: 3bab8...856 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 Jeg ser på et menneskeliv som mer verdt. Mennesket har ånd, sjel og kropp. Språk og bevissthet. Kan ta etiske og moralske avveininger. Gud setter mennesket over dyrene. Anonymkode: e7405...e44 5
herzeleid Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og hva med de som dreper edderkopper, tråkker på maur, dusjer ( du er full av midd, skal de tusenvis bare druknes fordi du vil være ren? ) osv. Vaske sengetøy osv. Alt er liv? Anonymkode: 3bab8...856 Ja hva med dem? 1
Entern Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og hva med de som dreper edderkopper, tråkker på maur, dusjer ( du er full av midd, skal de tusenvis bare druknes fordi du vil være ren? ) osv. Vaske sengetøy osv. Alt er liv? Anonymkode: 3bab8...856 Finnes ytterliggående* buddhister som bryr seg veldig om dette og derfor passer på å ikke tråkke på insekter, lar være å koke maten, osv. *=ikke på noen måte farlige altså da
Nicathv Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Jeg synes abortmotstand er ganske teit, men dette er jo ikke vanskelig å forstå. Mennesker er mer verdt for mennesker enn det andre dyr er. For mange henger abortmotstand sammen med kristen tro, og likeså den førvitenskapelige idéen om en "sjel", som Bibelen sier mennesker har, men ikke andre dyr. Endret 4. desember 2021 av Nicathv
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 De fleste som er motstandere av abort mener at en ikke skal være stygge med dyr, men at det er greit å spise kjøtt eller for den del kaviar/fiske egg. Det er fordi mennesker har en indre eksistens som er mer verdt enn det dyr har.
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Nicathv skrev (3 timer siden): Jeg synes abortmotstand er ganske teit, men dette er jo ikke vanskelig å forstå. Mennesker er mer verdt for mennesker enn det andre dyr er. For mange henger abortmotstand sammen med kristen tro, og likeså den førvitenskapelige idéen om en "sjel", som Bibelen sier mennesker har, men ikke andre dyr. Bibelen sier vel ingen ting om det. Sjelen er vel en ganske enkel observasjon av at mennesket ikke er et tomt skall. At det er noe bakom øynene og ikke tomhet. Ikke som en tom maskin (selv om det virker som enkelte er det). At du er inne i kroppen, sjelen er vel du. Selv om kroppen din forandrer seg og kroppens atomer blir byttet ut, så er en jo den samme. Om en mister beina, hendene eller halve hjernen, er en jo den samme. Selv om en mister et viktig redskap, og for sistenevnte, mister et viktig redskap for å forstå verden rundt. Bibelen sier vel implisitt at livet er en test, av dette som styrer kroppene. Endret 4. desember 2021 av Jaconandersen
Nicathv Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 Jaconandersen skrev (13 minutter siden): Bibelen sier vel ingen ting om det. Sjelen er vel en ganske enkel observasjon av at mennesket ikke er et tomt skall. At det er noe bakom øynene og ikke tomhet. Ikke som en tom maskin (selv om det virker som enkelte er det). At du er inne i kroppen, sjelen er vel du. Selv om kroppen din forandrer seg og kroppens atomer blir byttet ut, så er en jo den samme. Om en mister beina, hendene eller halve hjernen, er en jo den samme. Selv om en mister et viktig redskap, og for sistenevnte, mister et viktig redskap for å forstå verden rundt. Bibelen sier vel implisitt at livet er en test, av dette som styrer kroppene. Jeg antok at det kom fra Bibelen siden så mange kristne bruker dette begrepet. Poenget mitt var at konseptet "sjel" er utdatert, siden vi har i mange mange år visst at all bevissthet kommer fra hjernen. Og nei..om man mister halve hjernen så er man ikke den samme. Man har omtrent samme kropp, ja, men man har ikke samme bevissthet lengre. Strengt tatt så er man ikke den samme i dag som man var i går selv om man ikke blir skadet, men forandringene er så små fra dag til dag at praktisk talt så er man den samme. Men er du den samme som du var for 20 år siden? Egentlig ikke, selv om mye er likt.
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Nicathv skrev (43 minutter siden): Jeg antok at det kom fra Bibelen siden så mange kristne bruker dette begrepet. Poenget mitt var at konseptet "sjel" er utdatert, siden vi har i mange mange år visst at all bevissthet kommer fra hjernen. Og nei..om man mister halve hjernen så er man ikke den samme. Man har omtrent samme kropp, ja, men man har ikke samme bevissthet lengre. Strengt tatt så er man ikke den samme i dag som man var i går selv om man ikke blir skadet, men forandringene er så små fra dag til dag at praktisk talt så er man den samme. Men er du den samme som du var for 20 år siden? Egentlig ikke, selv om mye er likt. Du gadd altså ikke å lese det jeg skrev. Sjel har vært en observasjon eller forståelse mennesket har hatt, sikkert siden det første mennesket. Tenk eksempelvis på en maskin mennesket lager. Det reagerer på lyd, hendelser osv. rundt den og oppfører seg akkurat som et menneske ville gjort. Men vi vet at denne maskinen ikke eksisterer på innsiden slik vi mennesker gjør. Det er ikke noen som er denne maskinen, den er tom. Men den oppfører seg akkurat som et menneske. Så for dem rundt er den helt likt som alle andre. Sjelen er ikke et konsept som kom med kristendommen, men noe som har vært med menneske for alltid. Hvorfor er det slik at inni menneskekroppen så er det noe som har liv og ikke er som en tom maskin. Det er noe vi ikke forstår og som mennesket sannsynligvis aldri vil greie å forstå. Faktisk er det utrolig mye vi mennesker ikke forstår og som vi sjeldent tenker på. Hvorfor oppfører egentlig materie seg som det gjør? Hvorfor eksisterer gravitasjonen? Hvorfor eksisterer fenomenet brann? Vi observerer verden, men vi forstår den egentlig ikke, vi har kanskje ikke muligheten til å forstå den. Mennesket har bare skrapet den første millimenteren, av en hel planet, av hvor kompleks virkeligheten er. Jeg tror ikke en gang mennesket noen gang vil greie å forstå denne verdenen. Endret 4. desember 2021 av Jaconandersen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå