AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Jeg kan utrolig lite om dette emne, om folk som er rusmisbrukere og hvorfor og hva det gjør med de. Jeg har sett noen i gatene i Oslo, og blir alltid litt skremt og "fascinert". Hva er det som får de til å gå så langt at rus er det eneste i livet deres? At mange blir hjemløse? Eller at mange mister personligheten og får den typiske rusmisbruker personligheten. Jeg mener ikke dette frekt, jeg er bare uviten og klarer ikke å beskrive det på en annen måte. Så har jeg vært borti noen rusmisbrukere som virker som genuint gode mennesker, som er snille og virker fantastiske, og tenker alltid på hvor det gikk galt, og hvordan de klarer å være så god. Hva gjør disse på en vanlig hverdag? Hvordan tenker de? Vet de selv at de er på "kjøret", og vil de faktisk bli avholds eller finnes det ikke noe logisk tankegang? Anonymkode: 0e3d5...e32
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Tror det er naturlig at man er nyskjerrig. Det er jo en grunn til at de lager oppslag og program om mennesker som sliter. NRK pleier å ha noen fine programmer om de som kan slite med sånt. Jeg synes det er så vondt å feks se unge mennesker som sitter der med store øyne, og er åpenbart ikke påvirket av livsstilen, da vil jeg stoppe og spørre. Hvorfor er de der, hva gjør de der. Men så vet man jo ikke hva de kommer fra. Kanskje det har kommet fra en familie som har mishandlet dem, eller har hatt foreldre som ikke evner å gi omsorg og kjærlighet. Eller kansej det handler om psykisk sykdom. Jeg ble sammen med en som har et søsken som er rusavhengig. Der var det bipolar sykdom som var grunnen.Det var masse bipolar i deres familie. Anonymkode: 5ccaf...964
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Her er mine 3 onkler og 3 tanter alle alkoholikere. Hverdagen deres går ut på å skaffe alkohol (er de for dårlige ber de barna eller oss andre i slekta kjøpe) , drikke og gå hjemme. Han ene onkelen min er småkriminell og stjeler endel motorer, sykler, båttilbehør osv som han prøver å selge. De har aldri sagt det rett ut, men jeg mistenker at grunnen til at de ble alkoholikere er den traumatiske oppveksten de hadde med en alkoholisert far som drakk og misbrukte tantene mine mens brødrene deres så på og ikke fikk stoppet det. To av onklene mine er også mistenkt for å ha drept faren sin da de var i slutten av tenårene, men ingenting er bekreftet. Alle sammen er uføre og har knapt jobbet en dag i sitt liv, så dagene går på å besøke hverandre iblant og på å drikke og skaffe alkohol. De har alle også hatt barnevernet innblandet når det gjelder omsorgen til egne barn. Anonymkode: dc34a...38e 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 De aller fleste rusmisbrukere er vanlige mennesker som lever vanlige liv med jobb og familie. Rusmisbruket holdes skjult, og ofte vel skjult, selv om man kan være påvirket rundt venner, familie og jobb. Det er kun de hardbarka sprøytenarkomane som du ser på gata. Disse injiserer gjerne heroin. Det er gjerne der det går galt. For dem så er heroin bedre en alt annet. Heroin er ofte noe man introduseres for i fengsel, så det er jo klart at kriminelle har en større sårbarhet. Når det gjelder heroin er det viktigere å få dosen sin enn å ha ly over hodet. Det å spørre hvorfor de ikke bare slutter er et godt spørsmål, men så innlysende. Hvorfor skal de slutte når de får det bedre i det øyeblikket de opplever rusen? For å ikke snakke om en lang periode med avrusning og abstinenser, og for hva? Et liv de ikke engang orker å leve? Det krever et massivt arbeid og en motivasjon uten like å komme seg ut av et liv som knarkenarkoman. Som regel vil jo LAR-behandling være mer aktuelt (da får de rusmiddel som lovlig behandling i kontrollerte omgivelser), men det er diskuterbart det også. Spennende tema, og jeg hadde mange av de samme tankene for 5-10 år siden. Anonymkode: aa846...426
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Kjenner mange rusmisbrukere siden jeg var en selv. Startet med hasj, og sånn begynte snøballen å rulle. Du kan gå på NRK sin nettside og søke opp programmet som heter ikke spør om det. I sesong 4 så er det en episode med narkomane der de svarer på spørsmål om livsstilen sin. Anonymkode: dfcd4...024
Gjest Alterego666 Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 Enkel sannsynlighetsberegning tilsier at vi alle har rusmisbrukere blant både familie, venner og/eller kollegaer. Noen kjenner vi til, andre har vi en vag mistanke om mens andre igjen ville vi aldri drømt om.
CrazyCatLady2500 Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 Ikke som jeg vet om. Men det er sikkert noen.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 Ja kjenner mange Se serien Ikke spør om det på NRK nett tv, de har en ganske ny episode som heter narkoman. Der kan du lære mye Anonymkode: c6940...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 Avhengigheten får deg til å konstant tenke på rus. Du kan prøve å forestille deg at du ikke klarer å slutte å tenke på noe, hvert eneste minutt tenker du på det uten evne til å stoppe eller distrahere deg. Anonymkode: 84ca3...85b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 Stort sett alle jeg kjenner driver med en form for rus, gjør det selv innimellom! Forskjellen mellom meg og de er at jeg har 100% jobb egen bil og bolig, gjør det kun i helgene da jeg gjerne fester å koser meg med god grunn så lenge jeg lever normalt i hverdagen. har en ex som er rusavhengig, måtte til slutt bare kutte han ut, ble for mye for meg.. har også to ganske gode venner som er narkomane, altså sprøyter (ikke heroin) for meg er de verdens beste venner, ser ikke noe annerledes på de enn folk som ikke er narkomane, i mine øyne er de helt normale folk som strever med sitt. Anonymkode: f26fc...88f
AprilLudgate Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 De aller fleste rusavhengige og alkoholikerne bor ikke på gata. Endel av dem er tilsynelatende velfungerende og har en overbevisende fasade. Men ja, sånn omtrent 50% av nabolaget jeg vokste opp i inkludert egne foreldre og flere i familie hadde en aktiv og langvarig avhengighet. Litt varierende hva det var. Alle hadde barn, men lite fungerende fasader der i gården.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Ja. De er et mareritt å forholde seg til. Hjelper ikke at de klarer å fungere i full jobb. Anonymkode: 0259f...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå