Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står i valget mellom to jobber. Har forsøkt begge, men nå må jeg velge:

Jobb 1: Faglig svært relevant, utfordrende og spennende. Fantastiske kollegaer, god leder, jeg får mye ansvar. Hektiske og uforutsigbare dager hvor jeg ikke kan vite helt når jeg er ferdig, men har aldri hatt problemer med å rekke barnehagen. Kortere reisevei enn jobb nr 2. Jobbing jul, påske og fellesferie går på rundgang, men alltid fri på helligdager. 

Jobb 2: Faglig ganske relevant, men mindre enn nr 1. Noen dager hvor det er travelt, men stortsett veldig rolig, nesten litt kjedelig. Hyggelige kollegaer, men ingen jeg har fantastisk god kontakt med. Lang reisevei (ca dobbelte av jobb nr 1), men noe mulighet for hjemmekontor ved behov. Slipper stortsett jobbing i høytider, selv om det ikke er noen garanti for det. 

Lønn er ca lik.

Hva hadde dere valgt?

Anonymkode: 72df7...47c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde valgt jobb 2 om jeg hadde bikket 40 år. Merker at jeg i mye større grad ønsker færre utfordringer, mer forutsigbarhet og roligere dager nå som jeg er eldre. Lange, hektiske dager og flere utfordringer var greit i 20- og 30-årene.

Anonymkode: 62f9b...bc5

Skrevet

Jeg hadde valgt jobb nr 1 med bakgrunn i reisevei, men relativ reisevei er litt vanskelig å vite uten tiden det tar. At jobb nr 2 har dobbelt så lang reisevei kan bety 30min i stedet for 15min. Ellers høres jobb nr 1 mer spennende ut, også mtp sosialt.

Anonymkode: c4784...f76

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde valgt jobb nr 1 med bakgrunn i reisevei, men relativ reisevei er litt vanskelig å vite uten tiden det tar. At jobb nr 2 har dobbelt så lang reisevei kan bety 30min i stedet for 15min. Ellers høres jobb nr 1 mer spennende ut, også mtp sosialt.

Jeg er litt nysgjerrig på hvilken sektor du jobber i hvor to arbeidsplasser har såpass ulikt syn på hjemmekontor under en pandemi. Eller har du en utdanning som gjør at du søker jobber i ulike sektorer som både er kontoryrker og mer praktiskrettet? Jeg har inntrykk av at de føeste kontorjobber i det minste tilbyr muligheten for hjemmekontor innimellom. Hos oss er det 1 kontordag i uka, ellers 100% fritt.

Skrevet

Vil helst ikke si konkret hvilke jobber det er snakk om, men det er ikke mulig med hjemmekontor i jobb nr 1, mens jobb nr 2 kan innebære noe noe mer skriving og derfor mulighet for noe hjemmekontor. 

Reiseveien er 20 min vs 40 min.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil helst ikke si konkret hvilke jobber det er snakk om, men det er ikke mulig med hjemmekontor i jobb nr 1, mens jobb nr 2 kan innebære noe noe mer skriving og derfor mulighet for noe hjemmekontor. 

Reiseveien er 20 min vs 40 min.

Det var ikke lange veien uansett tenker jeg, men synes fremdeles jobb nr 1 har flere positive sider enn jobb nr 2.

Skrevet

Jobb nr 1 høres veldig mye bedre ut enn jobb 2.

Anonymkode: 8d600...714

Skrevet

Høres mye kjekkere ut på jobb nr 1. 

Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt jobb nr. 1 ☺️

Skrevet

Nr 1 uten tvil. Finnes ikke noe kjedeligere enn en jobb hvor man vi kjede seg såpass at en arbeidsdag vil føles som 4.

Skrevet

Jobb nr 1

Anonymkode: 0a7b4...5f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg står i valget mellom to jobber. Har forsøkt begge, men nå må jeg velge:

Jobb 1: Faglig svært relevant, utfordrende og spennende. Fantastiske kollegaer, god leder, jeg får mye ansvar. Hektiske og uforutsigbare dager hvor jeg ikke kan vite helt når jeg er ferdig, men har aldri hatt problemer med å rekke barnehagen. Kortere reisevei enn jobb nr 2. Jobbing jul, påske og fellesferie går på rundgang, men alltid fri på helligdager. 

Jobb 2: Faglig ganske relevant, men mindre enn nr 1. Noen dager hvor det er travelt, men stortsett veldig rolig, nesten litt kjedelig. Hyggelige kollegaer, men ingen jeg har fantastisk god kontakt med. Lang reisevei (ca dobbelte av jobb nr 1), men noe mulighet for hjemmekontor ved behov. Slipper stortsett jobbing i høytider, selv om det ikke er noen garanti for det. 

Lønn er ca lik.

Hva hadde dere valgt?

Jobb nr 1, ingen tvil i min sjel. Fantastiske kolleger og en god leder er ikke for hvermannsen, så det henger høyt. 

Anonymkode: b774f...220

• Liker 1
Skrevet

Ut ifra beskrivelsen så ønsker du jobb nr 1. den har mest fordeler og vet du hva? Trivsel på arbeidsplassen er undervurdert!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er litt nysgjerrig på hvilken sektor du jobber i hvor to arbeidsplasser har såpass ulikt syn på hjemmekontor under en pandemi. Eller har du en utdanning som gjør at du søker jobber i ulike sektorer som både er kontoryrker og mer praktiskrettet? Jeg har inntrykk av at de føeste kontorjobber i det minste tilbyr muligheten for hjemmekontor innimellom. Hos oss er det 1 kontordag i uka, ellers 100% fritt.

Dette kan jo f.eks være en sosionom der den ene arbeidsplassen er en rusinstitusjon der det er mer hektisk, liten sjanse for hjemmekontor, og som byr på turnusarbeid og jobb på helligdager. Den andre kunde vært et nav-kontor som har mulighet for å jobbe hjemme, ha roligere dager, og lite helligdags-arbeid.

Mange yrker som har mye forskjellige muligheter:)

Anonymkode: dc282...163

Skrevet

Tusen takk for svar, dere. Jeg har valgt nr 1, men synes det var greit å høre hva andre tenker. Jeg er overrasket over at enkelte allerede i 40-årene mener at de trenger rolige dager, for jeg føler slettes ikke at jeg allerede nå nærmest har behov for å trappe ned. Det var faglige utfordringer og godt miljø som avgjorde saken for min del. Som en av dere sier: Man skal ikke undervurdere trivsel på arbeidsplassen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...