AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Jeg går ned svangerskapsvekten etter hver fødsel, men jeg går så mye opp i barseltiden! Er det flere som har det slik? Kombinasjonen lite søvn og ulvehunger på grunn av amming gjør at jeg spiser så enormt mye sukker fordi hjernen min bare skriker «karbohydrater!». Ungen er 5 uker gammel og jeg har lagt på meg 3 kilo allerede 😂😭 Anonymkode: 8da33...2e4 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Så du har gått ned all babyvekt allerede også gått opp igjen 3 kg allerede? Det var jo raskt Anonymkode: e37f4...1a1 2
neon_sun Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Slitt med det samme. Pga svangerskapsdiabetes gikk jeg ned 10 kg i svangerskapene (holdt vekten hele graviditeten, men var 10 kg lettere etter fødsel). I permisjonene mine har jeg skutt i været vektmessig. Med første var jeg ikke bevisst på det og havnet midt i den smågodtkrigen og spiste meg opp 15 kg. Med barn nr 2 var jeg veldig bevisst og holdt meg i aktivitet, trente, gikk tur og prøvde spise sunnere. La likevel på meg nesten 20 kg i etterkant. Det er først nå, 3 år etter siste barn jeg har klart å få en viss kontroll på det, lagt om livsstilen og gått ned 22 kg. Har forsatt 10 kg til normalvekt 😓 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg går ned svangerskapsvekten etter hver fødsel, men jeg går så mye opp i barseltiden! Er det flere som har det slik? Kombinasjonen lite søvn og ulvehunger på grunn av amming gjør at jeg spiser så enormt mye sukker fordi hjernen min bare skriker «karbohydrater!». Ungen er 5 uker gammel og jeg har lagt på meg 3 kilo allerede 😂😭 Anonymkode: 8da33...2e4 Sliter alltid i permisjonstiden med vekt pga døgnrytmen. Begge gangene har jeg gått opp igjen 8 kg, men så fort jeg har begynt å jobbe så raser jeg ned igjen. Mangel på søvn og null rutine på søvn gjør meg slik. Det at jeg spiser lite og ofte, sunt og slikt har ingenting å si. Anonymkode: 795d9...0c3 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Gikk ned til pluss to kg pre-svangerskapsvekt de første ukene, men gikk opp 5 kg fram til 8mnd etter fødsel. Har nå tatt tak, og skal ned og få sunne rutiner tilbake. Det er først nå jeg har hatt overskudd til å gjøre noe med det. Men alt i alt, så handler det jo om energi inn og energi ut. Ta smartere valg om man vil gjøre noe med det, eller gjør som meg - vent til du har overskudd og bare godta situasjonen ❤️ Man trenger ikke se smashing ut når det står på med amming og nattevåk! Anonymkode: f0aa5...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du har gått ned all babyvekt allerede også gått opp igjen 3 kg allerede? Det var jo raskt Anonymkode: e37f4...1a1 Thank you, captain obvious! Anonymkode: 8da33...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Gikk ned til pluss to kg pre-svangerskapsvekt de første ukene, men gikk opp 5 kg fram til 8mnd etter fødsel. Har nå tatt tak, og skal ned og få sunne rutiner tilbake. Det er først nå jeg har hatt overskudd til å gjøre noe med det. Men alt i alt, så handler det jo om energi inn og energi ut. Ta smartere valg om man vil gjøre noe med det, eller gjør som meg - vent til du har overskudd og bare godta situasjonen ❤️ Man trenger ikke se smashing ut når det står på med amming og nattevåk! Anonymkode: f0aa5...6b8 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter alltid i permisjonstiden med vekt pga døgnrytmen. Begge gangene har jeg gått opp igjen 8 kg, men så fort jeg har begynt å jobbe så raser jeg ned igjen. Mangel på søvn og null rutine på søvn gjør meg slik. Det at jeg spiser lite og ofte, sunt og slikt har ingenting å si. Anonymkode: 795d9...0c3 neon_sun skrev (2 timer siden): Slitt med det samme. Pga svangerskapsdiabetes gikk jeg ned 10 kg i svangerskapene (holdt vekten hele graviditeten, men var 10 kg lettere etter fødsel). I permisjonene mine har jeg skutt i været vektmessig. Med første var jeg ikke bevisst på det og havnet midt i den smågodtkrigen og spiste meg opp 15 kg. Med barn nr 2 var jeg veldig bevisst og holdt meg i aktivitet, trente, gikk tur og prøvde spise sunnere. La likevel på meg nesten 20 kg i etterkant. Det er først nå, 3 år etter siste barn jeg har klart å få en viss kontroll på det, lagt om livsstilen og gått ned 22 kg. Har forsatt 10 kg til normalvekt 😓 Takk for at dere deler! ❤️ Ts Anonymkode: 8da33...2e4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 Synes du burde være fornøyd med å ha gått ned i det hele tatt. Anonymkode: 9c92b...de3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 Åh jeg trengte denne tråden nå!! Er der selv. Er så trøtt og da spiser jeg som en hest. Og det hjelper ikke å ha mann som er avgårde. Da blir det dårlig søvn over tid 😩 Har tenkt at det får vente til jeg er tilbake i jobb. Da blir det knekkebrød med magert pålegg til lunsj gitt! Ikke brød og ikke kanelboller. Anonymkode: 56b9b...36f 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 Sånn har det vært for meg også, begge gangene. I begge mine svangerskap har jeg gått ned i vekt pga. kvalme og utfordringer med å få i meg mat (ikke spiseforstyrrelser), men så fort ungene har vært ute, har jeg gått raskt opp igjen. For min del har aldri skyldtes godteri, men at jeg er så vanvittig sulten. Yngste er 1,5 nå og jeg ligger på +10 kg, men var heldigvis ikke overvektig fra før, så det er ingen krise. Men utrolig kjedelig. Anonymkode: bb201...b79 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 Spiser også enormt mye i barseltiden. Bor i byen, så går ofte bort på lokale kafeen og kjøper en latte og en bolle 🙈 i tillegg noe godt, som sjokolademelk, godis eller is, hver gang jeg går på butikken.. det som funker for meg når jeg først anstrenger meg litt, er å drikke urte/frukt-te når jeg er fysen, og rå gulrøtter. Spiser havregrøt til frokost hver dag, har på kesam og nøtter så det metter lenge. Spiser også banan når jeg er fysen. Eller kjører banan, havremelk og kakao i stavmikser så det blir en slags sjokoladesmoothie 😅 kjøper tørka aprikoser for å erstatte smågodt. Lager sunne pannekaker av bokhvete, melk og egg. men ja, de tipsene er sånne som funker aller best når man faktisk har noe overskudd da. Det har jeg ikke hver dag. Men hjelper å ha noen løsninger klare når man er litt mottakelig! Anonymkode: 0a916...0c5 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Synes du burde være fornøyd med å ha gått ned i det hele tatt. Anonymkode: 9c92b...de3 Du syns det? Hvorfor syns du det? Anonymkode: a562d...a39 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 Jeg gikk fint ned etter fødsel, men spiste noe sinnsykt med sjokolade og drakk masse cola i gyngestolen ved amming etc, så jeg nådde aldri før-vekten og gikk opp litt etterhvert. Når jeg ble gravid på by veide jeg 10 kg mer enn jeg gjorde på start av første graviditet, og bare ca 4 kg mindre enn da jeg fødte førstemann 🙃 Denne gangen har jeg kun gått opp 7,5 kg innen uke 33, så jeg håper jeg fortsetter slik og klarer å ta mer revv i seilan etter fødsel denne gangen. Veier nå 2-3 kg mer enn da jeg fødte første. Spent på barseltiden. Anonymkode: a562d...a39 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 Jeg gikk ned alt med én gang og holdt meg der. Gikk mye tur da, og siden vi bor på bygda, var det så og si ingen lattér og kaféturer 👍🏼😄 Anonymkode: c7032...8f8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #15 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg gikk ned alt med én gang og holdt meg der. Gikk mye tur da, og siden vi bor på bygda, var det så og si ingen lattér og kaféturer 👍🏼😄 Anonymkode: c7032...8f8 Bor også på bygda, er kun én kafé her, men drasser ikke med ungen inn dit i disse virustider. Har vært over -10 i 3 av disse 5 nyfødt-ukene, så ingen tur heller 😩 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du har gått ned all babyvekt allerede også gått opp igjen 3 kg allerede? Det var jo raskt Anonymkode: e37f4...1a1 For å forklare, siden det ikke var åpenbart; jeg gikk ned graviditetskiloene etter ei uke ja. Det var jo bare det det var: gravidkilo. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes du burde være fornøyd med å ha gått ned i det hele tatt. Anonymkode: 9c92b...de3 Nei, du hadde vært fornøyd med å ha gått ned i det hele tatt. Det betyr ikke at jeg er det. Og permisjonen er lang. ts Anonymkode: 8da33...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor også på bygda, er kun én kafé her, men drasser ikke med ungen inn dit i disse virustider. Har vært over -10 i 3 av disse 5 nyfødt-ukene, så ingen tur heller 😩 ts Anonymkode: 8da33...2e4 Åh, det kan jo være litt kjipt. Prøvd å spise mer proteiner? ei venninne av meg fikk hormonforstyrrelse etter fødsel og la på seg masse, så det er jo mulig. men 3 kg er jo ingenting, må regne med at det blir litt annen enegibehov når man ammer Anonymkode: c7032...8f8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Med første var jeg 5 kg under startvekt etter et par-tre uker. Gikk opp igjen til startvekt i løpet av 6 mnd. Med andre var jeg på startvekt etter et par uker. Gikk så opp 5 kg igjen i løpet av seks måneder. Når jeg startet å jobbe (stillesittende kontorjobb) forsvant 4 av disse kiloene på 1,5 måned. Anonymkode: 00bab...415
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Åh, det kan jo være litt kjipt. Prøvd å spise mer proteiner? ei venninne av meg fikk hormonforstyrrelse etter fødsel og la på seg masse, så det er jo mulig. men 3 kg er jo ingenting, må regne med at det blir litt annen enegibehov når man ammer Anonymkode: c7032...8f8 Har ikke hormonforstyrrelse. Bare spiser masse. Anonymkode: 8da33...2e4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Med første var jeg 5 kg under startvekt etter et par-tre uker. Gikk opp igjen til startvekt i løpet av 6 mnd. Med andre var jeg på startvekt etter et par uker. Gikk så opp 5 kg igjen i løpet av seks måneder. Når jeg startet å jobbe (stillesittende kontorjobb) forsvant 4 av disse kiloene på 1,5 måned. Anonymkode: 00bab...415 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Åh jeg trengte denne tråden nå!! Er der selv. Er så trøtt og da spiser jeg som en hest. Og det hjelper ikke å ha mann som er avgårde. Da blir det dårlig søvn over tid 😩 Har tenkt at det får vente til jeg er tilbake i jobb. Da blir det knekkebrød med magert pålegg til lunsj gitt! Ikke brød og ikke kanelboller. Anonymkode: 56b9b...36f Problemet er at jeg skal ha så lang permisjon, og jeg jobber sannsynligvis hjemmefra når jeg er tilbake i jobb igjen🙈 Er så vanskelig med viljestyrken da. Anonymkode: 8da33...2e4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er at jeg skal ha så lang permisjon, og jeg jobber sannsynligvis hjemmefra når jeg er tilbake i jobb igjen🙈 Er så vanskelig med viljestyrken da. Anonymkode: 8da33...2e4 Ikke kjøp usunne ting for å ha i huset. Utelukkende sunne og/eller kalorifattige ting man kan snackse på. Gjør klar oppkuttede gulrøtter, lag en dip, ha bær klart, små havrekjeks med noe pålegg. Prøv å forutse hva du gjør når du snackser og lager mat, og kom deg selv i forkjøpet. Drikk masse vann som fyller opp, eventuelt vann med sånn sukkerfri saft som smaker litt. Anonymkode: f0aa5...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå