AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Hei. Er litt stresset nå, har fått korona og er dermed i isolasjon og kan ikke jobbe. Er fulltidsansatt I medleverturnus og dermed syk i medeleveruka mi. Vil jeg få sykepenger for denne uka selv om jeg også er registrert som student? Et Google søk sier at studenter ikke har rett på sykepenger, men jeg er helt avhengig av disse pengene. Hvis jeg melder meg av studier nå i dag, vil det hjelpe situasjonen? Anonymkode: b9e9a...07b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Eller gjelder det kanskje bare hvis jeg skal motta sykepenger fra nav? Var hvert fall ikke noe spm på sykemeldingen om jeg var student. Anonymkode: b9e9a...07b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Du får ikke sykepenger fra lånekassen eller nav, liksom. Men som ansatt med lønn skal du ha sykepenger som alle andre, uavhengig av om du studerer ved siden av. Anonymkode: 244a2...710 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 Jeg vet ikke helt hva medleverturnus er men om du er ansatt med lønn så skal du ha sykepenger selv om du er student ved siden av. De første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler ut. Har du rett på feks egenmelding så har du rett på sykepenger ved sykefravær (det er regler om hvor lenge du må jobbe et sted før du får rettighetene) Anonymkode: 449db...0b0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 De første 16 dagene er det arbeidsgiver som er ansvarlig for. Men det er feil det som blir sagt over her at du har rett på det uansett når du tillegg er student. Dette var jo nettopp det mange «brant» seg på under starten av covid, samme regler som med permittering. Jeg er i samme situasjon selv, men da med en lengre sykemelding, og jeg ba om møte med NAV og fikk godkjenning fra de om at studiet av viktig art for jobb/kommune, og at lege også gikk god for studiet, og dermed også NAV godkjente det. Hvis ikke kan man risikere et heftig krav om tilbakebetaling senere, for dette spør NAV spesifikt om når man søker om sykepenger - og svarer man nei på at man studerer men man egentlig gjør det.. men du kan si det slik, de første 16 dagene så kan du si at du har vært syk fra både jobb og studier, og dermed krysse av nei som student - fordi du har korona. Anonymkode: c5fa0...913
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 ja, jeg har fått det. Når de sier at studenter ikke har krav så tenker de på studenter uten jobb. I rollen din som student så har du ikke krav på sykepenger fra lånekassen. Når man har jobb så er man i rollen rom arbeidstaker. Som arbeidstaker har du krav på sykepenger fra arbeidsgiver/nav. Anonymkode: 39a11...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ja, jeg har fått det. Når de sier at studenter ikke har krav så tenker de på studenter uten jobb. I rollen din som student så har du ikke krav på sykepenger fra lånekassen. Når man har jobb så er man i rollen rom arbeidstaker. Som arbeidstaker har du krav på sykepenger fra arbeidsgiver/nav. Anonymkode: 39a11...8fe Ikke hvis du studerer 100%. Da har du kun krav i arbeidsgiverperioden Anonymkode: c1cd5...945
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Ja, du får fra arbeidsgiver. Anonymkode: f77bb...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå