AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Som overskriften sier, hva skjer med disse opptjente pengene? Sluttet i jobben forrige måned og flyttet direkte til utlandet (et land i Skandinavia) etter siste arbeidsdag. Nå skal jeg ordne med ny bank og det hele. Hva blir da gjort med feriepengene mine? Anonymkode: fb510...e0a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 De kommer inn på din norske konto, om du ikke har sagt opp dine konto. Ellers så får du gi arbeidsgiver ditt nye kontonr med IBAN. Anonymkode: 048cd...5ff 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 De skulle egentlig ha blitt utbetalt som sluttoppgjør på siste utbetaling fra din gamle arbeidsgiver. Men siden de tydeligvis ikke er det, så må du informere om nytt kontonummer, så blir de utbetalt senere. Anonymkode: 7d8da...48b 3
stan Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 De betales til den kontoen du fikk lønn på. Hvis den er slettet, så informer om ny konto.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 stan skrev (14 minutter siden): De betales til den kontoen du fikk lønn på. Hvis den er slettet, så informer om ny konto. Når kan jeg forvente at de blir utbetalt? Og er det mulig å be de om å utbetale dem nå? Har fremdeles min norske bank, kanskje jeg skal vente med å avslutte kontoen der til jeg har fått feriepengene Anonymkode: fb510...e0a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når kan jeg forvente at de blir utbetalt? Og er det mulig å be de om å utbetale dem nå? Har fremdeles min norske bank, kanskje jeg skal vente med å avslutte kontoen der til jeg har fått feriepengene Anonymkode: fb510...e0a Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når kan jeg forvente at de blir utbetalt? Og er det mulig å be de om å utbetale dem nå? Har fremdeles min norske bank, kanskje jeg skal vente med å avslutte kontoen der til jeg har fått feriepengene Anonymkode: fb510...e0a Hvorfor vil du avslutte din norske konto?. Jeg flyttet fra Norge for snart 10 år siden men bruker fremdeles min norske konto til mange ting som f.eks. Vipps, betale for min norske telefon og netthandel i Norge. Dessuten er det kjekt med norsk konto hvis jeg skal reise til Norge. Anonymkode: 43cf8...fbf 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor vil du avslutte din norske konto?. Jeg flyttet fra Norge for snart 10 år siden men bruker fremdeles min norske konto til mange ting som f.eks. Vipps, betale for min norske telefon og netthandel i Norge. Dessuten er det kjekt med norsk konto hvis jeg skal reise til Norge. Anonymkode: 43cf8...fbf Tenkte vel egentlig bare det at jeg ikke kommer til å få bruk for en norsk bank når jeg bor i et annet land. Ser du skriver at du fremdeles har din etter 10 år i utlandet, men overfører du da penger du tjener i det landet du bor i over til en norsk bank? Koster det ikke penger å overføre med IBAN ? Anonymkode: fb510...e0a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 Takk for tipset om skatt Anonymkode: fb510...e0a
Wedding Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for tipset om skatt Anonymkode: fb510...e0a Betale skatt på feriepengene må du gjøre uansett når de blir utbetalt, forskjellen er at arbeidsgiver ikke trekker skatt hvis du venter til 2022 med å få de utbetalt. 8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tenkte vel egentlig bare det at jeg ikke kommer til å få bruk for en norsk bank når jeg bor i et annet land. Ser du skriver at du fremdeles har din etter 10 år i utlandet, men overfører du da penger du tjener i det landet du bor i over til en norsk bank? Koster det ikke penger å overføre med IBAN ? Anonymkode: fb510...e0a Koster ikke mer enn 60-70 kr for å overføre, synes det er greit å ha penger stående på den norske kontoen. Anonymkode: 43cf8...fbf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 Man skatter av feriepengene uansett. Anonymkode: ea396...df3 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 Feriepenger er ikke skattefrie, men de er trekkfrie hvis det betales ut året etter at de er opptjent. Skatt på feriepenger må man betale uansett. Anonymkode: 7d8da...48b 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 Dette er feil. Feriepenger er skattepliktige uansett når man får de utbetalt, men de trekkfrie hvis man får de utbetalt i ferieåret og trekkpliktige hvis man for de utbetalt i opptjeningsåret. Anonymkode: 7ccf7...187 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #15 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som overskriften sier, hva skjer med disse opptjente pengene? Sluttet i jobben forrige måned og flyttet direkte til utlandet (et land i Skandinavia) etter siste arbeidsdag. Nå skal jeg ordne med ny bank og det hele. Hva blir da gjort med feriepengene mine? Anonymkode: fb510...e0a Feriepenger SKAL utbetales enten ved siste lønning, eller påfølgende lønnsutbetaling om den må beregnes osv. Kontakt arbeidsgiver og be om at det skal ha det utbetalt. Google ferieloven, du finner det der i klartekst. Behold den norske kontoen, det koster ikke noe så lenge du ikke har et kort knyttet til kontoen. Anonymkode: b840f...963
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Tenkte vel egentlig bare det at jeg ikke kommer til å få bruk for en norsk bank når jeg bor i et annet land. Ser du skriver at du fremdeles har din etter 10 år i utlandet, men overfører du da penger du tjener i det landet du bor i over til en norsk bank? Koster det ikke penger å overføre med IBAN ? Anonymkode: fb510...e0a Du trenger jo ikke bruke kontoen. Det er da gratis ha konto i de fleste bankene. Hvis du får igjen på skatten neste år, hvor skal skatteetaten sende de pengene liksom? Anonymkode: 06058...57f 2
Ny Bruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tror du må skatte av feriepengene dersom de utbetales nå. Venter du til 1.1.2022, er de uten skatt. Anonymkode: 2d8c0...c01 Da betaler du skatt av feriepengene i senere omgang. Man betaler da skatt av feriepengene også. Mange misforstår her.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er feil. Feriepenger er skattepliktige uansett når man får de utbetalt, men de trekkfrie hvis man får de utbetalt i ferieåret og trekkpliktige hvis man for de utbetalt i opptjeningsåret. Anonymkode: 7ccf7...187 Men… Hva betyr det? Hva er forskjellen på trekkfri og trekkpliktig i praksis? Når betales skatten for feriepengene dersom arbeidsgiver ikke trekker skatten ifbm utbetaling? Anonymkode: e4ad8...391
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 Jeg tror det er lurt å be om feriepengene før nyttår, fordi: Når du flytter til et annet land, blir pengene skattepliktige i det landet du bor i, samtidig som her i Norge. Det blir ikke resultatet til slutt, for man skatter ikke dobbelt. Det krever bare litt jobb å ordne det. Da må du kontakte skattemyndighetene i begge land og få dem til å gjøre opp seg imellom, kanskje meddokumentasjon fra deg, og det kan ta lenger tid med skatteoppgjøret i det landet du bosetter deg i. Jeg er ikke sikker på det jeg påstår, men jeg ville krevd pengene i år og undersøkt litt om det. Anonymkode: a656f...98b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er lurt å be om feriepengene før nyttår, fordi: Når du flytter til et annet land, blir pengene skattepliktige i det landet du bor i, samtidig som her i Norge. Det blir ikke resultatet til slutt, for man skatter ikke dobbelt. Det krever bare litt jobb å ordne det. Da må du kontakte skattemyndighetene i begge land og få dem til å gjøre opp seg imellom, kanskje meddokumentasjon fra deg, og det kan ta lenger tid med skatteoppgjøret i det landet du bosetter deg i. Jeg er ikke sikker på det jeg påstår, men jeg ville krevd pengene i år og undersøkt litt om det. Anonymkode: a656f...98b Tips: du kan spørre på facebookgruppen «skatten min». Der kan de svare eller tipse om hvordan fremgangsmåten er. Anonymkode: a656f...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå