Gå til innhold

Barn manipulerer klassevenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter går i 4 klasse. Helt siden bhg har hun hatt ei bestevenninne, noe vi har syntes har vært topp, og vi har gjort vårt ytterste for å støtte oppunder vennskapet. 

For 1 år siden kom det derimot frem at denne jenta kontrollerer hele jentegruppa i klassen, ved å bruke frykt. Om noen sier i mot henne snur hun ryggen til, drar med seg de andre og snakker dritt om den som sa i mot. Det er også mye "blikking". Dette gjør at alle vil gjøre henne til lags, for ingen vil jo bli snakket stygt og eller utstøtt. På den måten blir hun "sjefen" og kan styre jentegruppa som hun vil, til en viss grad. 

Min datter hadde laget armbånd til tre av venninnene sine, og gav de disse. Hun var så stolt og hadde brukt mye tid på det. Da gikk jenta i klassen mellom og sa at hun ikke kunne gi det til "kari", og fikk da min datter til å ta det tilbake. 

Et annet eksempel er at min datter ofte har med middagsrester i mattermos på skolen. Da kommer det kommentarer som "å har du gryterett, liker du det? Det er skikkelig ekkelt, du kan ikke like det". Også blir hun SUR på min datter pga. Det. 

I går hadde min datter fått noen blyanter i gavekalenderen sin, som hun hadde i penalet. Da maste denne jenta om å få en, og gav seg ikke før hun hadde fått den fineste. Min datter turte ikke si i mot, fordi hun er redd for hva hun gjør om hun får nei. 

Når det først kom frem at det var slik fikk ikke jeg min datter på skolen på nesten en uke fordi hun var livredd for reaksjonen til denne jenta. I går turte hun ikke dra på trening etter skolen fordi hun hadde sagt nei først til henne ang. Blyanten. 

Vi hadde en skikkelig runde med både læreren og moren når dette kom frem. Da ble moren sur på meg, hun unngår meg, sier ikke hei til meg, og jeg var problemet fordi jeg ikke hadde irettesatt uønsket oppførsel av hennes datter hjemme hos oss. Problemet er at hun skjuler det, så når vi kommer inn i rommet ser alt fint ut. 

I tilegg er dette en familie som driver "fri" oppdragelse. Om hun gjør noe galt, får hun beskjed om å tenke på hva hun har gjort og det er det. Hun hadde bestilt noe på nett med farens klarnakonto, for oppimot 10 000. Da fikk hu beskjed om å sette seg i trappa og tenke seg om. Hun kjøper filmer osv. På tv selv om hun ikke får lov, ingen konsekvenser. Hun tegner på bilen om den er møkkete, og det er bare gøy. Hun har også gjort det på vår bil, men nekter for det når hun blir konfrontert. Må også legge til at hu. Har vært alene 3-4 timer etter skolen siden 1 klasse, så hun er nok mye overlatt til seg selv. 

Foreldrene gjør også alt for å please henne. Vi hadde en episode hvor min datter skulle være med de et sted, men min datter slo seg helt vrang og som konsekvens (etter flere advarsler)fikk hun da ikke lov til å dra ut. Jeg ringte moren og sa ifra at mitt barn må bli hjemme. Da gikk det 5 minutter så ringer faren meg og trygler fordi datteren deres hadde klikket når ikke mitt barn fikk lov, og da ble det så vanskelig hjemme. 

Jeg skjønner at dette barnet sikkert ikke har det så lett bestandig, og at foreldrene burde hatt veiledning bigtime(men eldste barnet er snart 30, dette er barn nr. 4. Alle barna har hatt samme utfordringer. Dette vet jeg fra sikre kilder) men tviler på at det hjelper. 

Jeg tok selvsagt kontakt med lærer i går etter episoden med blyanten, men vet liksom ikke helt hva vi kan kreve annet enn at det ikke kan være slik. 

Anonymkode: b1d99...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig at det er noen sterkere «ledere» i jentegrupper. Ta en prat med lærer og hør om de er klar over det. De bør følge litt med og bryte inn når det oppstår situasjoner.

Tenker også at dere burde unngått at datteren deres tok med armbånd til tre venninner på skolen. Det bidrar jo ikke akkurat til god stemning mellom dem. Alle eller ingen.

Anonymkode: b86bc...147

• Liker 3
Skrevet

Bruk paragraf 9a og krev handling fra skolens side!

Anonymkode: 02e80...3aa

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruk paragraf 9a og krev handling fra skolens side!

Anonymkode: 02e80...3aa

Dette kan løse problemet på skolen i en kort periode, men de smarteste av disse barna flytter da herskingen av de andre til fritiden. 

Vi hadde en lignende situasjon, det er utrolig vanskelig å få gjort noe med det så lenge foreldrene ikke erkjenner problemet. Jeg ville forsøkt å lede datteren min litt mot andre jenter slik at hun ikke er avhengig av "dronningen". 

• Liker 4
Skrevet

Tegne på biler og dårlig oppførsel hjemme er jo en ting, men synes det er ille at hun driver splitt og hersk på skolen. Det skal skolen ta tak i og følge med på. En lærer må stoppe det. Hvilke andre voksne skal liksom stoppe det? Det er jo bare læreren som ser oppførselen på skolen.

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde også ei slik ei på skolen, jeg var lenge inn hos henne. Helt til jeg begynte å reagere på oppførselen hennes. Jeg begynte å ta igjen, jeg ble tøffere og mer selvstendig. Det hjalp meg veldig på ungdomskolen at jeg allerede hadde blitt kjent med hva jeg godtar av folk. 

Husker hun i klassen min, vi gikk i 7 klasse og hun slo en 5 klassing i ansiktet. Da slo jeg venninnen min i ansiktet tilbake, for man går ikke på folk som er mindre enn seg. Ja, jeg ble utestengt av mye etter det, men jeg ble veldig mye sterkere av det. 

Anonymkode: e9f35...75f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Helt til jeg begynte å reagere på oppførselen hennes. Jeg begynte å ta igjen, jeg ble tøffere og mer selvstendig

Ja, men det er visst en uting blant mange foreldre at deres barn viser litt ryggrad...  🙄

Jeg er helt enig med deg. Barn og ungdom kan være ganske så brutale. De er også så feige at de går etter de som virker veikest. Derfor er det viktig å fremstå som tøff og sterk. 

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke uvanlig at det er noen sterkere «ledere» i jentegrupper. Ta en prat med lærer og hør om de er klar over det. De bør følge litt med og bryte inn når det oppstår situasjoner.

Tenker også at dere burde unngått at datteren deres tok med armbånd til tre venninner på skolen. Det bidrar jo ikke akkurat til god stemning mellom dem. Alle eller ingen.

Anonymkode: b86bc...147

Så utrolig lettkrenket kan man faktisk ikke være. Jeg er med på at alle burde inviteres i bursdag, men det er nå en gang sånn at man blir bedre venner med noen enn med andre. Er det lov til å tegne en tegning til én venninne, eller må man i så fall tegne til alle i hele klassen?

Anonymkode: c0a69...302

• Liker 4
Skrevet

Når foreldrene ikke tar tak hjelper det ikke så mye dessverre 🤷‍♀️

Angående blyanten+armbånd kan du kjøre litt hardt på: «Hei Vilde. Den blyanten du i går vil jeg du leverer tilbake - den er *ditt barns*. 

Så kan ikke du bestemme at Frida ikke får armbånd. Det er utestenging - og det kan vi ikke gjøre. 

Hver gang noe skjer, tar du det direkte men høflig opp med barnet. Og foreldrene. 

Men velg dine kamper, unger må lære seg konfliktløsning selv. 

Og jenta di må lære seg å forsvare seg selv og tøffe seg litt opp. Hun må klare å svare «javel, men da trenger ikke du spise sånn matpakke som jeg spiser / javel, du liker ikke jakka - da vet vi det». 

Anonymkode: de79f...f6a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så utrolig lettkrenket kan man faktisk ikke være. Jeg er med på at alle burde inviteres i bursdag, men det er nå en gang sånn at man blir bedre venner med noen enn med andre. Er det lov til å tegne en tegning til én venninne, eller må man i så fall tegne til alle i hele klassen?

Anonymkode: c0a69...302

Dette ER en uting. Gi det på fritiden.

Dette er i praksis like mye utestenging som denne jenta gjør. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når foreldrene ikke tar tak hjelper det ikke så mye dessverre 🤷‍♀️

Angående blyanten+armbånd kan du kjøre litt hardt på: «Hei Vilde. Den blyanten du i går vil jeg du leverer tilbake - den er *ditt barns*. 

Så kan ikke du bestemme at Frida ikke får armbånd. Det er utestenging - og det kan vi ikke gjøre. 

Hver gang noe skjer, tar du det direkte men høflig opp med barnet. Og foreldrene. 

Men velg dine kamper, unger må lære seg konfliktløsning selv. 

Og jenta di må lære seg å forsvare seg selv og tøffe seg litt opp. Hun må klare å svare «javel, men da trenger ikke du spise sånn matpakke som jeg spiser / javel, du liker ikke jakka - da vet vi det». 

min sønn opplever samme greia i matfri med elever som kommenterer på mat. ÆSJ har du det. ÆSJ liker du sånt. han vil ikke ha med seg visse typer mat fordi barn kommenterer. noen dager spiser han ikke. 

Kan ikke lærer si at noen liker det og andre liker det. Nei det er Vilde sin blyant.  osv. det er så mye lettere at en voksen er i nærheten men jeg kan da ikke stå i vinduet å hjelpe. Lærer må hjelpe.

Anonymkode: 38d2c...fc5

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som en god ide, men kan ikke anbefales og spesielt hvis barna ikke hører etter og foreldrene gir blaffen. Mannen min tok en av disse dronningene i løgn, hun la datteren vår for hat og gjorde hva hun kunne for å gjøre livet hennes surt de neste 8 årene. Foreldrene var opprørte fordi han hadde sagt til datteren at hun løy (noe hun gjorde) og påsto at datteren ble lei seg når andre enn foreldrene  sa slikt til henne. Her fikk barnet støtte og trøst hjemme og kunne som sagt gå enda sterkere ut neste dag... 

Anonymkode: 43448...815

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

min sønn opplever samme greia i matfri med elever som kommenterer på mat. ÆSJ har du det. ÆSJ liker du sånt. han vil ikke ha med seg visse typer mat fordi barn kommenterer. noen dager spiser han ikke. 

Kan ikke lærer si at noen liker det og andre liker det. Nei det er Vilde sin blyant.  osv. det er så mye lettere at en voksen er i nærheten men jeg kan da ikke stå i vinduet å hjelpe. Lærer må hjelpe.

I teorien enig med deg, men vi kan ikke forvente at lærer skal få med seg absolutt alt som skjer i en klasse, hver minste lille kommentar og så videre. Barn er jo eksperter på å få sagt ting uten at lærer får det med seg. Tar for gitt at ingen lærer står å hører på folk kommentere andres mat med «æsj» uten å si noe. Samme hvis lærer fikk med seg at jenta krevde å få en av venninnens nye fine blyant. 

Anonymkode: 3226e...b6b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I teorien enig med deg, men vi kan ikke forvente at lærer skal få med seg absolutt alt som skjer i en klasse, hver minste lille kommentar og så videre. Barn er jo eksperter på å få sagt ting uten at lærer får det med seg. Tar for gitt at ingen lærer står å hører på folk kommentere andres mat med «æsj» uten å si noe. Samme hvis lærer fikk med seg at jenta krevde å få en av venninnens nye fine blyant. 

Anonymkode: 3226e...b6b

Nei, det er ikke så lett. Og det er ingen andre som kan gripe inn der og da. 

Skrevet

Åh, men stereotypisk at nettopp disse foreldrene skulle få fire barn. Ja, de synes jo ikke det er noe vanskelig med mange barn 🤪 Bare kos. Man trenger jo ikke å oppdra barna eller noe. 🤷

Anonymkode: 18bfe...880

• Liker 4
Skrevet

Ungene trenger å lære seg hvordan møte en slik oppførsel. Det er ikke den siste drittsekken hun kommer til å møte i sitt liv. Dere får ikke gjort noe med jenta via foreldrene. Da må andre skyts settes inn. 

Om feks alle jentene hadde snudd seg, og ikke latt seg affisere av denne ‘sjefsjenta’ vil mye snu seg. Lær jentene å stå opp for seg selv. Lær dem å svare tilbake. Hvordan skal en jente, som ikke en gang er likt, styre hva andre gjør? Lær dem at å skulle tilfredsstille alle som ikke liker noe, er helt umulig. Man må gjøre det som er rett for en selv, det være seg mat elle klær elle hår eller hva. 

Neste gang jenta sier noe, svar tilbake: det bryr jeg meg ikke om. Jeg liker det. 
Eller: din mening betyr ikke noe for meg. 

Der er mye man kan si som kan ha en effekt. Noen må starte å stå opp mot denne jenta. Når en først begynner, så gir det også mot til de andre for å gjøre det samme. 

Anonymkode: bf9df...d05

• Liker 4
Skrevet

Jenta får makt fordi andre lar henne få den. Ikke gi etter om hun vil noe, men stå oppfor seg selv.

Om hun ikke liker maten til ditt barn, so what? Det er jo ikke hun som skal spise det.

Hun får lov til å ture frem fordi andre lar henne få fri bane, jentene må tåle å si fra, bli upopulære hos dronningen og stå sammen.

• Liker 4
Skrevet

Ts her. 

Takk for mange gode svar. Det ordnet seg med blyanten på skolen i dag. Datteren min hadde sagt at hun ville ha den tilbake. Skrøyt masse av henne etterpå.

Faktisk hadde faktisk henne og ei annen jente sagt i mot også. De hadde spilt minekraft og da skulle denne jenta bestemme hvordan de skulle spille. Men de to andre ville ikke spille "fritt". Da hadde de vært lure å stemt, og da fikk hun ikke viljen sin. Jeg skrøyt selvsagt av dette også, men sa også at neste gang kan de bare si at "vi skal spille sånn, og om du vil være med er det sånn vi spiller, viss ikke må du spille med noen andre". 

Også har vi snakket masse sammen i dag. Jeg har sagt at dersom hun sier noe stygt eller ekkelt om mat, klær eller andre ting skal hun svare tilbake. Sa hun kan svare f.eks. "javel, da mener du det og jeg noe annet" eller bare "javel", "også", "jeg vil ikke", "nei" eller "det er ikke mitt problem". Rett og slett ta igjen litt. Sa selvsagt at hun skal ikke være slem, men om jenta er frekk mot henne kan hun god svare skarpt og krast tilbake. Var også veldig på å poengtere at hun skal gjøre det som er bra for seg selv, og ikke for denne jenta. 

Om ikke ting går seg til ringer jeg rektor og spør hvordan de har tenkt å løse dette.

Anonymkode: b1d99...83e

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ei voksen datter som alltid har vært lederen gjennom alle årene. Den gangen fikk jeg beskjed fra en lærer at dette kunne utvikle seg positivt eller negativt. Selv brukte han henne for hjelp å motivere klassen. 

En annen lærer fortalte at hun hadde gitt beskjed at min datter ikke fikk bestemme når de skulle danne lag og lagnavn i gymnastikk timen. Hun ville de andre skulle velge for en gangs skyld. Min datter sa at hun da ikke ville være med. Og lærer hadde da sendt henne inn. Datteren min hadde så satt seg synlig i et vindu og latt som om hun hadde det helt supert mens de spilte ute.

Jeg var redd for at det skulle utvikle seg negativt, og fokuserte på å gi gode verdier. En dag kom hun hjem og sa at det hadde begynt en ny jente i klassen. Hun hadde svømmebasseng hjemme og var veldig populær. Min datter ble utestengte og fikk ikke være med.  Jeg husker enda jeg tenkte inni meg "YESSS" og snudde med så hun ikke så det- high five!! dette har hun så godt av å oppleve, hvordan det er å være utestengt. 

Så husker jeg hun sa: Jeg har en plan.  Jeg vet ikke hva den planen var, men det ordnet seg. Uansett så var jeg glad all den tiden hun selv fikk kjenne på kroppen hvordan det føles.

Jeg har 3 barn, og hun har alltid vært en helt spesiell støpning. Hun har alltid hatt en indre styrke og tro på seg selv og har alltid hatt egne meninger, uten å følge strømmen. På foreldremøter var hun velformulerte og kom med nytenkende ideer utdanningen. Det var spesielt å sitte på sidelinjen som mor og nesten føle hun var den voksne. 

På videregående endret det seg helt - til min overraskelse nektet hun å gå med goose jakker som ble populære da. Alle skulle ha de plutselig. Hun sa at den pelsen til pynt var unødvendig og hun vemmes. Hun ønsket heller ikke merkeklær, sa at hun ikke ville fronte noe som kunne være dårlig for andre som ikke hadde råd.  I dag er hun spesielt godt likt, og løfter de som ikke har hatt det så godt. På videregående fortalte hun at hun gråt på bussen av takknemlighet for å ha oss og ha det godt, for hun hadde hørt så mange vonde skjebner og forsto det ikke var en selvfølge. 

I ettertid har hun fortalt at på barneskolen var hun grusom. Hun sier at hun gav poeng til vennene etter hvordan de var mot henne.  I dag er de bestevenner fremdeles. 

Poenget er at det nesten alltid vil finnes en sterk leder som bestemmer og styrer jente- eller guttegjengen og det trenger ikke bety at vedkommende er ond. Barn kan gjøre onde gjerninger uten å være onde. De forstår ikke konsekvensene alltid og må få det lært. Den beste læringen er å oppleve selv. Og å vise gode verdier.  Hvis ikke læringen kommer, vil de etterhvert selv bli utstøtt. Når barn blir større gidder de ikke finne seg i den type oppførsel og tar avstand. 

Anonymkode: 92588...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...