AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Selv er jeg vokst opp med en far på anleggsarbeid, og som i lange perioder var borte på jobb. I disse periodene måtte jo mor fikse alt det praktiske hjemme når ting gikk i stykker. Og hun utførte jo mye av det som blir betegnet som gutteting. Når far kom hjem, skulle han være kar, og snakket til mor som om hun ikke hadde peiling. Så en dag spurte jeg henne om han virkelig ikke trodde hun kunne fikse selv, da bare lo hun. Og sa noe som at det finnes ingen problemer bare gode løsninger. Jeg hadde da forøvrig vokst opp med lite gutteting og jenteting og har lært meg til å være løsningsorientert. Feks når vindus pusser motoren på bilen min røk og jeg ikke hadde så mye penger, så titta jeg bare under panseret fant motoren og så at den trengte tre skruer og to ledninger som måtte av og på. Så dro da til et huggeri, fant lik bil skrudde av motoren og satte på min. Ikke noe hokus pokus jobb akkurat. I min verden så handler det meste om hva du kan og ikke kan, om du har utstyr til å gjennomføre og hvor villig du er til å lære. Evnt tid og kapasitet til det. Har jobbet i noen typiske manne jobber, fordi jeg var arb ledig og fant ut at man tjente bedre ofte på mindre slitsom jobb enn typiske kvinne yrker som ofte var sjukt stressende. Og blir stadig overasket av hvor merkelig det skal være. Jeg kan feks strikke og sy også. Og det er jo mer komplisert å sette seg inn i enn mye av det som går på typiske manne yrker. Dessuten i dag er det krav til max 25kg bæring. Og du skal være bra svak om du ikke klarer det. Av og til må man bære/ løfte tyngre. Men ikke alt går på rå styrke, men også løfte teknikker. Så ikke noe problem å løfte en dunk på 65 kg opp i bryst høyde for å tømme den to ganger ila en dag. Syntes det er flaut og litt bedring å ha menn stående siden av deg å være imponert over at du klarte å skru en skrue i en vegg med drill liksom. Det er jo så sjukt teit. Men å tegne mønster tegninger til plagg, klippe og sy de sammen er liksom ingenting. Har skrudd, min egen bil, lagt om vann og kloakk i hele huset. Pusset opp selv, lagt gulv, montert ovn, sydd og strikket egne klær osv. For meg er det jo ikke noe forskjell. Men syntes vel manne jobber oftest er oppskrytt til å være så mye vanskeligere og tyngre enn typiske kvinnejobber. Og at det hevdes å kreve mer intelligens, noe jeg iallefall ikke er enig i. Litt morsomt med en fyr som fint kunne reparere en vaskemaskin. Men mente han ikke kunne bruke den. Dårlig unnskyldning for å slippe å vaske klær, kaller jeg det. Anonymkode: e416b...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Det har litt med interessen å gjøre også. Uansett kjønn. Når det gjelder biler, så er det ikke mye å skru på i nyere biler. Er ikke slik at hvermannsen kan mekke på i nye biler. Og det er mange menn som har tommelen midt i hånden også, så de gjør ikke det som du kaller «gutteting». Anonymkode: 386c0...8e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå