Gå til innhold

Fordeling av utgifter til oppussing og vedlikehold ved ulik eierandel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig eller fornuftig når man skal gjøre oppussing eller vedlikehold på felles bolig, men det er store forskjeller i eierandel og økonomi? 

Anonymkode: be327...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man fordeler selvfølgelig etter eierandel. Om ene eier 70% betaler også vedkommende 70% av vedlikehold. 

• Liker 3
Skrevet

Alt av oppussing og vedlikehold skal fordeles etter eierbrøk. 

Anonymkode: 22344...891

• Liker 2
Skrevet

Enig, tenker også at det er fornuftig å dele etter eierbrøk. En oppussing vil gi en høyere verdi av boligen, som da vil fordeles etter eierbrøken til den enkelte.

Anonymkode: f4a03...824

• Liker 2
Skrevet

Alternativt, der eierandelen er høyest hos den som har dårligst økonomi, så kan man finne en annen løsning. 

F.eks. at den som i utgangspunktet eier minst, kan kjøpe seg en større eierandel ved å betale en større del av oppussingen. 

Men i utgangspunktet deles utgiftene til oppussing og vedlikehold etter eierandel. 

Anonymkode: 803c2...bb4

• Liker 1
Skrevet

oppussing - etter eierbrøk

vedlikehold - kommer litt an på. ofte er 50/50 % greit her synes jeg. 

Anonymkode: b9a6b...49f

• Liker 1
Skrevet

Vedlikehold er en kostnad med å bo der og bør fordeles på de som bor der. Standardheving er en investering og bør fordeles etter eierandel. Problemet er å definere hva som er hva. 

• Liker 2
Skrevet

Vedlikehold vil jeg si burde være 50/50 så fremt det går til normale ting. Altså om gulvet blir slitt og må oljes så bruker man det jo like mye selv om en eier kun 30%. 

Oppussing burde deles etter eierbrøk, forutsatt at det faktisk gir en økning i verdi. Bor man ett sted hvor det å bygge nytt/pusse opp er ett tapsprosjekt så ville jeg prøvd litt annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (42 minutter siden):

Vedlikehold er en kostnad med å bo der og bør fordeles på de som bor der. Standardheving er en investering og bør fordeles etter eierandel. Problemet er å definere hva som er hva. 

Vedlikehold slik som huseier utfører når man leier bør også følge eiebrøk mener jeg. 

Anonymkode: be39a...1e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...