AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Jeg har møtt på noen som alltid svarer så bra for seg. Hvordan blir jeg en sånn person? Altså, noen er bare veldig flinke til å snakke for seg og formulere seg bra. Man tenker "h*n er så smart" når h*n svarer på noe, eller generelt snakker om noe. Jeg vil være en slik person. Jeg føler mange ganger at jeg ikke tenker når jeg svarer. Hvordan tenker dere som svarer bra for dere? Tips til hvordan jeg kan bli flink med ord, og det å snakke bra for meg selv? Og fremstå smart og interessant? 🥰 Anonymkode: 3c77c...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Dette gjelder også det å kunne skrive bra for seg, formulere seg skriftlig også. Tips?🥰 Eller så er jeg kanskje bare kort tenkt og mindre smart😅Ts Anonymkode: 3c77c...dd4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Jeg vil si at jeg er ganske flink til å formulere meg. Jeg klarer å formulere meg så folk liker det de hører, selv om jeg gir kritikk for eksempel. Jeg er saklig og ærlig, men på en respektfull måte. Det har nok mye med øving å gjøre. Som barn var jeg en luring. Jeg drev med en del sprell, men klarte alltid å juge meg unna. Jeg ble flink til å smiske med folk og si det de ville høre. Å prate meg vekk fra noe, så jeg kom godt ut av det. Jeg spilte også på følelsene til folk. Jeg visse hva jeg måtte si og gjøre for å få andre til å fks synes synd på meg. Nå er jeg ikke så rampete lenger, men er flink til å snakke for meg. Jeg har også alltid vært litt "nerd". Interessert i historie, språk, vitenskap... Jeg er vant til å forholde meg til kilder og å være kildekritisk. Jeg vet også at jeg kan ikke alltid ha rett, og at jeg må være åpen for andre synspunkter på ting. Sånt tror jeg folk liker. At jeg faktisk lytter til hva folk har å si, og ikke alltid bastant mener at jeg har rett. Og hvis jeg mener at jeg har rett, så finner jeg bevis på det. Det er mer troverdig enn en som bare påstår noe uten å ha kilder. Også gidder jeg ikke krangle med folk. Jeg aksepterer bare at de mener noe helt annet enn meg, selv om jeg enten mener eller vet at det er feil. Jeg kan ikke forandre andre folk. Da får de bestemme selv hva som er viktigst. Å overbevise meg om noe, hvorpå jeg ikke gidder å bli med på greia, eller akseptere at vi er uenige og heller gjøre noe hyggelig (hvis det er bekjente irl. Folk på nett som jeg ikke kjenner bryr jeg meg ikke noe om hva gjør) Anonymkode: ad76f...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 Les MANGE bøker. Og skriv mye. Da blir du både kunnskapsrik, får et godt ordforråd og blir flink til å formulere deg. Det kan også være nyttig å ta ex.phil, så får du noe oversikt over vestlig tenkning, logikk og vitenskapelig metode. Jeg har fra jeg gikk i andre eller tredje klasse på barneskolen lest 2-300 bøker i året. Slik fremstår jeg som smart, og som god til å prate for meg. Så les. Det fineste som finnes😊 Anonymkode: da7bf...806 7
President Chimp Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les MANGE bøker. Og skriv mye. Da blir du både kunnskapsrik, får et godt ordforråd og blir flink til å formulere deg. Det kan også være nyttig å ta ex.phil, så får du noe oversikt over vestlig tenkning, logikk og vitenskapelig metode. Jeg har fra jeg gikk i andre eller tredje klasse på barneskolen lest 2-300 bøker i året. Slik fremstår jeg som smart, og som god til å prate for meg. Så les. Det fineste som finnes😊 Anonymkode: da7bf...806 Dette. Er selv flink til å snakke for meg, og er alltid kjapp i replikkene, men ikke fordi jeg tenker før jeg prater. Snarere tvert imot, tenker aldri før jeg prater. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 Jeg får ofte høre at jeg fremstår smart og kan alt. Jeg tenker ikke før jeg snakker, men uttaler meg heller ikke om ting jeg ikke kan noe om. Men jeg er kunnskapshungrig og leser meg stadig opp på ting, eller ser dokumentarer om ulike temaer, så når et tema kommer opp i sosiale lag har jeg ofte noe å bidra med. Er det noe jeg ikke kan noe om lytter jeg og spør istedet for å late som jeg har noe å bidra med. Jeg er ikke så smart, men heller ikke uintelligent. Tror mange ser på meg som smartere enn jeg føler meg. Anonymkode: 30cc9...d85 2
Trolltunge Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 Les mange bøker. Det utvider ordforråd, gir kunnskaper og lærer deg å formulere deg bra. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 Vet ikke om jeg blir sett på som smart, men jeg er veldig kjapp i replikken. Alltid vært sånn. Men ja, les bøker. Jeg har pleid å lese et par hundre bøker i året. Anonymkode: 3fac3...475 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har møtt på noen som alltid svarer så bra for seg. Hvordan blir jeg en sånn person? Altså, noen er bare veldig flinke til å snakke for seg og formulere seg bra. Man tenker "h*n er så smart" når h*n svarer på noe, eller generelt snakker om noe. Jeg vil være en slik person. Jeg føler mange ganger at jeg ikke tenker når jeg svarer. Hvordan tenker dere som svarer bra for dere? Tips til hvordan jeg kan bli flink med ord, og det å snakke bra for meg selv? Og fremstå smart og interessant? 🥰 Anonymkode: 3c77c...dd4 Les bøker. Mange bøker. Kvalitetslitteratur. Anonymkode: b03a4...363 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 Jeg har sosial angst, og har hatt det siden barndommen. Jeg hater med andre ord å måtte forholde meg til folk, og det er utrolig slitsomt for meg. Men så har jeg endt opp med å ha barn med spesielle behov, så jeg er nødt til å delta i en haug med møter, med forskjellig fagpersoner. Og har følt endel på at jeg er ufør og ikke har noe særlig med utdannelse, og innbildt meg selv at jeg er dum som et brød. For jeg hadde jo noen 4ere på vitemålet liksom. Så vannvittig høye krav til meg selv. Men jeg har nå måttet stå i dette i snart 15 år, og jeg får gang på gang høre at jeg er så god til å snakke for meg, ressurssterk og flink til å forumlere meg. Og jeg aner ikke hva som gjør det? Men jeg har alltid lest mye, jeg har skrevet mye, og jeg greier å plukke ut essensen i det som vi snakker om. Jeg blir ikke sint, og greier å holde meg rolig og saklig, uansett hvor uenig jeg er. Og jeg er alltid respektfull, jeg er veldig nøye på å ikke drive med personangrep, eller snakke negativt om enkeltpersoner. Så jeg presierer alltid at det er SYSTEMET jeg snakker om, feks når det gjelder skolen. Jeg er også nøye på at kroppspråket mitt er okay, jeg himler ikke med øynene, jeg passer på at jeg ikke sitter med hendene krysset foran meg, at jeg ikke sitter vendt bort osv. Men jeg tror også det er mye at jeg bare er sånn? Jeg snakket tidlig og har alltid snakket mye, jeg leser mye, jeg elsker å tilegne meg kunnskap, og jeg sjekker opp ting før jeg snakker. Ulempen er at jeg kan fort sitte og høre en diskusjon, finne ut hva jeg mener og hvordan de andre tar feil, også bare slå ned med fasiten, også ferdig snakket. Det blir ikke alltid så godt tatt imot, så jeg prøver å unngå det. Mulig noe henger sammen med at jeg lett leser folk, noe jeg tror kommer av angsten min, og opplevelser i barndom og ungdom, slik at jeg ubevist vet hvordan folk bør takles? Jeg gjennomskuer folk fort, og kan fort tilpasse min oppførsel til hva jeg tror er gunstig. Og jeg treffer som oftest. Anonymkode: 76627...96e 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 Jeg tenker også over hvordan jeg vil fremstå før jeg går inn i feks møter. Jeg er bevist på hvordan jeg møter de andre i rommet, og bevist på hvordan jeg fører meg. Innimellom glipper det, og jeg merker at jeg kommer inn i rommet med piggene ute, og jeg opplever da at de som er profesjonelle ikke greier å forholde seg til det, og får pigger ut selv. Mens hvis de profesjonelle har piggene ute, og jeg greier å puste med magen, greier jeg å glatte over. Så jeg er bevist på at kommunikasjon dessverre er mitt ansvar, for jeg kan ikke forvente at de profesjonelle greier det, selv om jeg egentlig mener at det er de profesjonelle sitt ansvar. Men sånn er det ikke i praksis. Anonymkode: 76627...96e 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Vet ikke om det kan læres. Jeg er sånn 😅 men leser utrolig mye, og tenker mye. Googler mye. Følger med, rett og slett. Da får man et bra ordforråd. Og har replikker «på lager».
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 Jeg er en sånn person som du sikter til. Har hele livet fått høre at jeg er god på å formulere meg, og folk synes som regel det jeg sier høres fornuftig ut 😅 Det er en av de egenskapene jeg er mest takknemlig for å ha fått utdelt. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å bli slik, tror jeg. Selve evnen til å formulere meg tror jeg egentlig kommer mest av at jeg har evnen til å resonnere veldig raskt. Jeg tenker samtidig som jeg snakker, rett og slett. Jeg trenger nesten aldri å kladde noe før jeg skriver det heller, for jeg lager formuleringene automatisk og klarer veldig raskt å sortere det jeg vil si i hodet. Det kommer riktig ut på første forsøk. Jeg er også ganske god på å lese rommet og tilpasse kommunikasjonen min etter det. Folk er jo ulike. Jeg føler meg veldig heldig som har det sånn relativt naturlig. Ellers tror jeg jo det er nyttig å lese mye, som folk her foreslår, for å bli bedre på å formulere, få bedre ordforråd og bredere kunnskaper. Unngå å vær bastant på ting og se ting «svart-hvitt» men prøv å se ting fra ulike sider, og reflekter rundt de. Ikke bus ut med ting du ikke vet om er sant, da er det mye bedre å si «det vet jeg ikke». Vær alltid saklig og behandle folk med respekt. Vær oppriktig interessert i det den andre har å si, og vær åpen for å endre mening selv. … En annen ting som jeg tror er nyttig hvis man synes sånt er vanskelig er å gi seg selv tid til å svare. Når vi er i en samtale og noen spør om noe, føler vi oss forpliktet til å svare umiddelbart. «Det var et godt spørsmål, det tror jeg at jeg må tenke litt på» eller «Nå tenker jeg bare litt høyt her» kan jo være innganger som gir en litt tid. Anonymkode: 1f6a0...be8 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 De som har godt språk er som regel opptatt av språk, og har vokst opp i familier der det er fokus på språk. Begge mine foreldre er "språkmennesker" (mor fra akademia og far fra kulturbransjen). Vi spiste middag sammen hver dag hele oppveksten, og satt ofte et par timer ved bordet. Mesteparten av språkinnlæring kommer hjemmefra. Der ser jeg også forskjell på mine venner. Anonymkode: cce5a...d33 2
KoopaTroopa Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 Jeg har alltid vært forholdsvis god skriftlig, men er litt treig muntlig. Jeg trenger tid til å tenke ordentlig på hvordan jeg bygger opp setningene, så muntlig kan det ofte bli litt rotete under møter og samtaler hvor en må formulere seg spontant. Det går mye bedre hvis jeg får øvd før en presentasjon f.eks. Jeg kunne sikkert øvd på å bli raskere, men er usikker på dette rådet til folk her som går på å lese bøker. Vil tro det trengs mer muntlig øvelse enn kun lesing. Tenker i hvert fall at det sånn for meg, siden jeg alltid har hatt det skriftlige på plass. Kan hende min kløning muntlig delvis kommer av at jeg er litt nervøs sosialt, får ofte høy puls og kan bli rød i ansiktet 😅 1
Gjest AprilRyan Skrevet 3. desember 2021 #17 Skrevet 3. desember 2021 Jeg har fått høre at jeg er flink til å formulere meg skriftlig og at jeg virker reflektert. Muntlig er jeg ikke like sterk, men da er det nok angst og usikkerhet rundt det jeg skal si som hindrer meg. Så det er nok litt både og for min del. Jeg tror ikke at det hjelper å bare lese bøker. Klart det er positivt, men endel av det som gjør folk flinke til å formulere seg handler også om språk og det handler også om rettskriving. Det å ha en tekst full av skrivefeil trekker ned og mange er fæl på det med særskrivingsfeil. Så ville fokusert på det også. Ordforråd er også noe man kan ha fokus på. Ofte synes jeg det hjelper å ta seg tid til å forklare ting og være nøye på det siden man gjennom skriftlig språk oftere kan misforstå hva den andre mener. Ellers så spiller jo erfaringer og observasjoner inn. Jeg er en stille og usynlig person så jeg observerer endel og tenker mye rundt det jeg opplever, ser og hører. Det eneste negative for min del er at jeg virker så utrolig seriøs skriftlig, men jeg har ikke et særlig muntlig språk når jeg skriver og bruker sjeldent emojis.
Kalevala Skrevet 3. desember 2021 #18 Skrevet 3. desember 2021 Jeg tror ikke det kan læres. Noen er rett og slett bare født med raskere tilgang til korttidshukommelse og setningsformulering enn andre. Jeg er ikke en av dem. Jeg har lest mengder av bøker siden jeg var liten, og er nysgjerrig, våken og opptatt av andre - men kløner allikevel nesten alltid veldig muntlig. Unntaket er at jeg godt kan holde en god tale eller presentasjon - for da er jeg ikke avhengig av korttidshukommelsen, men kan forberede meg på hva jeg skal si.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #19 Skrevet 3. desember 2021 AprilRyan skrev (1 time siden): Jeg tror ikke at det hjelper å bare lese bøker. Klart det er positivt, men endel av det som gjør folk flinke til å formulere seg handler også om språk og det handler også om rettskriving. Det å ha en tekst full av skrivefeil trekker ned og mange er fæl på det med særskrivingsfeil. Så ville fokusert på det også. Ordforråd er også noe man kan ha fokus på. Alt du nevner her blir man god på ved å lese mye😊 Anonymkode: 3c5dc...389 1
Gjest AprilRyan Skrevet 3. desember 2021 #20 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alt du nevner her blir man god på ved å lese mye😊 Anonymkode: 3c5dc...389 Nå skrev jeg ikke at man ikke skulle lese, men at man ikke bare skulle gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå