AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Hei kjære trådlesere! jeg er tante til en liten jente på snart 3 år, veldig søt unge. Jeg går ikke in i detalj på hvorfor min søsken ble fratatt omsorgen på barnet (ingen vold). Nå har besteforeldre hatt omsorgen i ca 9 måneder. Jenta har det supert hos besteforeldrene! Masse kjærlighet osv, Eneste problemet, er sukker inntaket.. føler ikke helt de tenker på kosthold. Hun får sukker og kake og så klart brus til vært middag fordi de drikker mye brus selv.. har blitt smålig små irritert på dem. Dette er snakk om et lite barn som ikke engang trenger det.. vis hun vil ha is, så får hun det, vil hun ha kake så får hun det.. ingen grenser på sukker inntaket der.. tenker bare på om hun får hull i tennene.. de pusser bare tennene om natten men aldri om morgningen. Hun får mer knask en frukt. Og får cola og sukker før leggetid i ukedager. Syntes er litt sykt.. hva om dette går til diabetes, overvektig eller andre sykdom, tenker jeg hvorfor skal sukker være en «jeg elsker deg så høyt!!» meining til barna? hva kan jeg gjøre for å få dem til og innse alvoret i det? Og hvordan dette kan faktisk påvirke dette lille barnet ettervert? Anonymkode: c946e...12c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Det er jo bare å si ifra? Og vise til forskning som sier hvor mye sukker barn skal ha? Og påminne dem om at de er ikke besteforeldre nå, men foreldre Anonymkode: f7c6f...eb8 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Så bra at hun får vokse opp hos sine besteforeldre ❤️ Det er vel bare å ta en prat med de og forklare at hun ikke kan få så mye sukker? Kosthold er veldig annerledes fra da vi vokste opp. Man er mer obs på sukkerinntaket til barn nå enn feks på 80-tallet, Anonymkode: 641ce...767 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 Mine foreldre er litt vanskelig å ta opp sånn med, fordi ting blir så stort. Må liksom ta ting litt indirekte. De har ikke omsorgen for barn, men de er barnevakt for barnebarn innimellom. Jeg forteller dem litt skrekkeksempler, feks ved ubegrenset skjermbruk hos barn (det er der vi strever, besteforeldre som lar barna sitte veldig mye med iPad). Det er jo absolutt et problem du beskriver der, selv om barnet har fine tenner nå og er normalvektig, kommer det sikkert ikke til å fortsette. Jeg kjenner et barn som måtte trekke alle 8 (!) fremtennene pga saft og brusinntak, heldigvis «bare» melketennene, men med slike vaner går det nok ikke bedre med voksentennene. Det er litt av noen vaner for et barn å vokse opp med. Kan du spørre om dere fikk så mye brus og godteri når dere var små? Eller snakke litt ydmykt om at det må være litt rart for dem å plutselig være hovedomsorgspersoner, at de mister litt den besteforeldrerollen for barnebarnet? Siden problemer er så stort er det sikkert ikke endring av en liten alvorsprat. Anonymkode: b50ed...356
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Den generasjonen er veldig glad i sukker. Tror mange av oss har samme problem med besteforeldre til barna våre. Hos oss funket det å nevne gang etter gang at barna burde heller få frukt. Det er noe igjen med den generasjonen, at de ikke er vannt ned frukt, var det for dyrt kanskje? Kjøpe inn frukt selv, spørre ungen (foran dem) om hun ønsker banan eller appelsin. Kutte forskjellige frukt i biter og servere i et skål. Våre besteforeldre viset seg å være med fleksible enn vi trodde, nå varter opp svigermor ungene med ferdig kuttet frukt hver kveld de er der. 😎❤️ Anonymkode: ff47c...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei kjære trådlesere! jeg er tante til en liten jente på snart 3 år, veldig søt unge. Jeg går ikke in i detalj på hvorfor min søsken ble fratatt omsorgen på barnet (ingen vold). Nå har besteforeldre hatt omsorgen i ca 9 måneder. Jenta har det supert hos besteforeldrene! Masse kjærlighet osv, Eneste problemet, er sukker inntaket.. føler ikke helt de tenker på kosthold. Hun får sukker og kake og så klart brus til vært middag fordi de drikker mye brus selv.. har blitt smålig små irritert på dem. Dette er snakk om et lite barn som ikke engang trenger det.. vis hun vil ha is, så får hun det, vil hun ha kake så får hun det.. ingen grenser på sukker inntaket der.. tenker bare på om hun får hull i tennene.. de pusser bare tennene om natten men aldri om morgningen. Hun får mer knask en frukt. Og får cola og sukker før leggetid i ukedager. Syntes er litt sykt.. hva om dette går til diabetes, overvektig eller andre sykdom, tenker jeg hvorfor skal sukker være en «jeg elsker deg så høyt!!» meining til barna? hva kan jeg gjøre for å få dem til og innse alvoret i det? Og hvordan dette kan faktisk påvirke dette lille barnet ettervert? Anonymkode: c946e...12c Er dette innvandrere? Ikke fordommer, altså, men i en del andre kulturer har folk et helt annet forhold til sukker enn her i Norge generelt. De gangene jeg har vært i Tyrkia o.l. har folk tilbudt ungen min, da hun var baby til og med, kjærlighet på pinne, og de rareste former for godterier. Virker som om det er, som du sier, liksom en måte og vise kjærlighet og omsorg på. Vi har en del innvandrere i området her fra Midtøsten, og sukkerforbruket til mange av de er helt absurd. De vi kjenner er gode foreldre, men synes synd på ungene pga dette. De ledes jo rett inn i et liv med fedme og diabetes. Bare mener at om det er kulturelt, så må du kanskje ha en litt annen approach. Anonymkode: b3d40...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå