Gå til innhold

Er mobbere i tegneserier realistiske som ordntlige folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lærte at for å være en mobber i amerikansk Tv serie så må du spille på et fotball lag. Se kjekk ut med dårlig personlighet.

Vel det er logikken i en tegneserie. Enn typiske folk med problemer. Lurer på hvor ofte det skjer i virkeligheten? Eneste gangen jeg tenker det ser er om fyren kanskje lider av psykisk utmattelse og slipper det løs på verden eller noe

Anonymkode: 2ab4a...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det er realistisk og noe er ikke det. Hvis jeg husker rett hadde du denne jock- kulturen i USA tidligere, men hvor gjennomsyret det var med mobbing tror jeg jeg må gå tilbake på for jeg har lest at en del er stereotype oppfatninger rundt såkalte jocks/atleter.

Poenget her er at mobbere ofte faller innenfor ganske mange ulike typer grupper. Det har gjerne vært en goe del forskning på dette. Såvidt jeg har lest er noen mobbere populære, men jeg har også lest en rekke studier som peker på at de ofte ikke er de mest populære, men barn som gjerne prøver og å klatre i hierarkiet. Dvs, studien hevder at de på topp vil gjerne ikke ha noe behov for og å markere seg, da de er på topp. Men igjen, studier og forskning fungerer gjerne slik at det må kunne reproduseres gjennom kontroll for at man skal kunne si noe spesifikt. Og man bør vel lese kritikk av de også. 

Det inntrykket jeg gjerne har er at noen skoler i USA har en god del klikker,og at disse klikkene blir såpass ekskluderende at man ikke kan bevege seg fra en sosial krets til en annen. Men jeg fikk inntrykk av at det var det samme for flere grupper og ikke spesielt én. Ikke at jeg vet særlig om det, dog.

I dag er det forsåvidt en del stater som har innført anti- mobbelover. Jeg har enda ikke lest hva en del studier sier om dette, men hadde vært interessant og å vite mer hvilke resultater som har kommet frem. 

Skrevet

De mest populære på min skole var de peneste og snilleste. Alle ville være venn med de fordi de var generelt bra folk.

De som mobbet meg var de feite jentene i klassen, det var flere av de, så de var venninner med hverandre.  Og de mobbet meg fordi jeg var tynn og enkelt bytte. 

Han som var best i sport i klassen vår, var også smartest og snillest. 

Det virkelige verden er nok ikke like full av stereotyper som amerikansk film.

Anonymkode: f0afd...95b

• Liker 1
Skrevet

Så her kommer hun med enkelte påstander som jeg i all hovedsak mener det er verdt det og å være bevisst på, både frem og tilbake. 

'Mean kids, mothers tell their wounded young, behave that way because they have unhappy home lives, or feel inadequate, or don’t have enough friends or because they somehow lack empathy. But a new study suggests some mean kids actually behave that way simply because they can.'

Ifølge det den australske regjeringens nettside er det korrekt at enkelte barn mobber, basert på personlighetstrekk. De trekker frem samtidig at mange mobbere kommer fra vanskeligstilte hjem 

' It should be noted, however, that not all bullies come from broken homes and unhappy families; some bullies come from loving, accepting and nurturing family environments (Ball et al., 2008). There is some evidence that child characteristics make some children more prone to bullying than others. For example, Olweus (1993) suggested that temperament (an inborn personality characteristic) could account for the development of an aggressive reaction pattern in some children. That is, a child who is naturally hot-headed and short-tempered may be more likely to use violence as a way of solving problems if they are not taught otherwise by their parents and teachers. Likewise, the crucial role of peers in bullying should not be overlooked, as peers assume many roles, including being co-bullies, supporting and being an audience to bullies, and also intervening in bullying (see Atlas & Pepler, 1998; Craig, Pepler, & Atlas, 2000; Olweus, 1999; Salmivalli & Voeten, 2004).

A substantial body of research suggests that children who come from families using authoritarian parenting techniques (such as harsh and inconsistent punishment) as opposed to an authoritative (democratic) style of parenting are more likely to bully their peers (Baldry & Farrington, 2000; Espelage, Bosworth, & Simon, 2000; Shields & Cicchetti, 2001). Others report that bullies are more likely to have experienced abusive, neglecting and/or hostile parental discipline techniques while growing up (Pontzer, 2010). Conversely, children who perceive their parents as authoritative, especially supporting their independence and autonomy, are less likely to engage in bullying behaviour at school (Rican, Klicperova, & Koucka, 1993'

Så basert på det de her skriver, så selv om det er korrekt at ikke alle mobbere kommer fra hjem med vold eller omsorgssvikt, er det likevel viktig og å notere seg at det er en god del. 

Skrevet (endret)

Men, ja, det er en interressant studie, likevel. Men ville nok lest flere kontrollerte studier som kan reproduseres. 

Utover det har jeg egentlig ikke noen svar, men Emily Bazelon har jo skrevet en del om mobbing og gitt ut boka 'Sticks and Stones' 

Endret av Mari Y
Skrevet

En annen ting jeg også leser som de skriver her, som jeg finner litt problematisk er at hun hevder de mener at man ikke burde endre atferden til mobberen, men miljøet. Det jeg synes er problematisk med dette er at mobbere ofte ender opp som kriminelle osv senere i livet. Så jeg kan ikke helt se meg enig i dette. Nå har jeg forsåvidt ikke lest studien,men jeg vil tro det er mange grunner til og å ta tak i mobberen såvel som miljøet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...