AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Min nyfødte baby sover godt og mye på dagtid. Han er rolig og bedagelig. Ammer mye. Om kvelden kvikner han til, og endrer atferd. Han skriker av full hals når jeg legger han. Prøver samsoving og egen seng, men han blir illsint. Vil bare ha pupp. Så sovner han der. Jeg legger han i min seng eller i bedsidecrib hvor han våkner umiddelbart og begynner å skrike. Vil ha mer pupp. Dette gjentar seg igjen og igjen. Holder på slik gjerne frem til 05.00 om morgenen før han sovner et annet sted enn ved puppen. Jeg er stuptrøtt, og livredd for å sovne med han ved brystet. Høres dette normalt ut, og blir det bedre snart? Gutten min er fortsatt bare en liten uke, men jeg gruer meg til natten hver dag, og er så redd for at det skal fortsette slik lenge. Jeg er så underernært på søvn. Anonymkode: f27e9...dd5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Er normalt at babyen vil die oftere på kvelden. Virker som om din har forskjøvet dette utover natta. Har du forsøkt å gi smokk? Hvis ikke, ville jeg prøvd dette først. Virker som han bruker puppen mye til kos. Ellers ville jeg forsøkt å sove så mye som mulig på dagen når babyen sover sånn at du får deg litt søvn. Alle babyer er forskjellige. Håper det går seg til for dere snart. Anonymkode: e4f8d...41c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Min kvikner også på kveldstid. Hvis min ikke sovner etter å ha ammet begge bryster + vugging på kropp eller i bedsidecrib, gir jeg litt mme. Jeg gjør dette fordi jeg føler hun ikke alltid blir helt fornøyd etter pupp på kveld/nattestid. Jeg fortalte dette til helsestasjonen som sa at melken blir tynnere på kveld/natt og at de noen ganger trenger mer. Jeg har dog brystimplantater, så er plass til mindre melk har jeg antatt så sikkert derfor hun her ikke blir helt fornøyd alltid, hehe. Har du prøvd å bare ha baby i mageleie på brystet(uten pupp) kun til han sovner(men du må være våken da)? Tenker for å få ut luft og rap/gulp om det skulle plage han? Og svøper du? Anonymkode: af55e...f87
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min nyfødte baby sover godt og mye på dagtid. Han er rolig og bedagelig. Ammer mye. Om kvelden kvikner han til, og endrer atferd. Han skriker av full hals når jeg legger han. Prøver samsoving og egen seng, men han blir illsint. Vil bare ha pupp. Så sovner han der. Jeg legger han i min seng eller i bedsidecrib hvor han våkner umiddelbart og begynner å skrike. Vil ha mer pupp. Dette gjentar seg igjen og igjen. Holder på slik gjerne frem til 05.00 om morgenen før han sovner et annet sted enn ved puppen. Jeg er stuptrøtt, og livredd for å sovne med han ved brystet. Høres dette normalt ut, og blir det bedre snart? Gutten min er fortsatt bare en liten uke, men jeg gruer meg til natten hver dag, og er så redd for at det skal fortsette slik lenge. Jeg er så underernært på søvn. Anonymkode: f27e9...dd5 Smokk! Anonymkode: 00d28...f9d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 Helt normalt, og det går snart over når barnet begynner å forstå forskjellen på dag og natt. (Men det er lenge til nettene blir helt rolige). Hold ut, og få avlastning fra far. Smokk er ikke nødvendig. Anonymkode: ed956...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 Veldig normalt. Derfor jeg samsov så hun fikk pupp som hun ville igjennom natten. Greide ikke å legge henne bort fra meg, da bare våknet hun. Anonymkode: 60f66...2d5 2
Waldfee Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 Minstemann hos meg er straks fire mnd og har vært klistremerkebaby. Måtte bare la han sove oppå meg og på puppen da han var så liten. Det er jo litt risikabelt og ikke så komfortabelt, men det er for en periode og jeg ordnet med senga slik at han ikke kunne falle ut på siden. For meg funket å amme liggende og så la han sove videre ved siden av meg, uten å flytte ham. Kanskje du kan forsøke det? Å flytte baby/legge ned i egen seng/bedside crib har vært helt umulig helt til nå for min del. Lykke til 💗Det hjelper å sove på dagen med babyen om man får til det - det har hjulpet for meg🥰. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min nyfødte baby sover godt og mye på dagtid. Han er rolig og bedagelig. Ammer mye. Om kvelden kvikner han til, og endrer atferd. Han skriker av full hals når jeg legger han. Prøver samsoving og egen seng, men han blir illsint. Vil bare ha pupp. Så sovner han der. Jeg legger han i min seng eller i bedsidecrib hvor han våkner umiddelbart og begynner å skrike. Vil ha mer pupp. Dette gjentar seg igjen og igjen. Holder på slik gjerne frem til 05.00 om morgenen før han sovner et annet sted enn ved puppen. Jeg er stuptrøtt, og livredd for å sovne med han ved brystet. Høres dette normalt ut, og blir det bedre snart? Gutten min er fortsatt bare en liten uke, men jeg gruer meg til natten hver dag, og er så redd for at det skal fortsette slik lenge. Jeg er så underernært på søvn. Anonymkode: f27e9...dd5 Han har bare motsatt døgnrytme. Du får snu om din også. Sov på dagen med han, vær oppe om natta. Sånn er det med nyfødte babyer. Husker mi eldste tok natta fra kl 03. Så sov vi til langt på dag. De får normal døgnrytme en gang før 12 uker normalt sett. Rundt 3 mnds alder. Mi eldste begynte å snu om ved 10 uker. Barn nr to tok kvelden kl 22, passet bedre.. Men det er helt tilfeldig og bare sånn det er. Ikke vits i å prøve å legge en baby som er våken, det er blir bare trøbbel. Google også "kveldsuro", men her høres det nok mest ut som at babyen din bare har motsatt døgnrytme og sover når den sover og er våken når våken. Svært lite man kan få gjort fordi det skyldes at de ikke produserer melatonin (søvnhormonet som styrer døgnrytme) i særlig stor grad før de er rundt 3 mnd. Gjelder alle. Så kommer det bare an på hvilken rytme babyen er født med. Dermed - meget viktig at du også tar din søvn på dagtid, og selv om det er kjedelig og neppe det du så for deg, så MÅ du sove du også. Det er derfor det heter å "få en ny sjef i hus". Man må bare tilpasse seg selv. Vi merket godt når det var tid for tidligere leggetid. Da byttet vi siste duppen i 18 tiden med å begynne å legge i senga, og plutselig sov hun langt strekk på kvelden, våknet for å spise litt innimellom og sov videre til morgen. Sammenfalt med at hun ble mer våken på dagtid og endret rutiner til faste dupper osv. Det bare skjedde når det skjedde liksom. Så slikt merker man. Anonymkode: 9aed3...d24
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt normalt, og det går snart over når barnet begynner å forstå forskjellen på dag og natt. (Men det er lenge til nettene blir helt rolige). Hold ut, og få avlastning fra far. Smokk er ikke nødvendig. Anonymkode: ed956...5bc Men de fleste spedbarn sover jo hele tiden,’så forstår ikke hvorfor noen mener dette er normalt som om de har en døgnrytme? De skal jo uansett ikke være våken flere timer i strekk? Anonymkode: 00d28...f9d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt normalt, og det går snart over når barnet begynner å forstå forskjellen på dag og natt. (Men det er lenge til nettene blir helt rolige). Hold ut, og få avlastning fra far. Smokk er ikke nødvendig. Anonymkode: ed956...5bc Og jo, smokk er nødvendig når man heller tyr til MME for å gi puppene fri. Ved kveldsuro er sugebehovet enormt. Smokk kan hjelpe barnet å dempe denne uroen. Anonymkode: 00d28...f9d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 Smokk! Før du blir utslitt av søvnunderskudd. Ikke hør på de som sier det motsatte. NB! Mitt barn ble gitt smokk allerede på sykehuset etter fødselen av HELSEPERSONELL. Anonymkode: 67603...c22 1
Bacteria Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Dette er vanlig. Smokk bør prøves ut. Svøping også. Med min første trodde jeg(feilaktig) at jeg hadde for lite melk og gikk tidlig over til MME. Du kan si at nettene ordnet seg da. Med sistemann gjorde jeg det annerledes. Samsov, og lot ham sove sammen med meg i senga. Etterhvert oppdaget jeg at han roet seg fortere i egen seng. Men barn er forskjellige! Noen er klistremerker. Det viktigste er at du på en eller annen måte får sovet, og at du forteller deg selv at denne perioden snart er over! 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 Ligner på mine to. Jeg tror man gjør lurt i å lage gode vaner fra tidlig av. Hvis man har fullt fokus på å få baby til å sove i sin egen seng gjør man nok en veldig klok investering. Husker det føltes helt "umulig" med min nr to, og etter masse prøving tok han smokk og roet seg MYE lettere. Jeg syns det er skummelt at noen gir råd om veldig utrygg samsoving, IKKE hør på det! Det er slitsomt å insistere på at barnet skal ligge for seg selv, men jeg tror det er veldig klokt å ta den ,"kampen" og heller hvile godt på dagen nå i starten. Det viktigste jeg lærte fra nr 1 er at babyer kan læres utrolig mye. Anonymkode: 2e193...fdd 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Og jo, smokk er nødvendig når man heller tyr til MME for å gi puppene fri. Ved kveldsuro er sugebehovet enormt. Smokk kan hjelpe barnet å dempe denne uroen. Anonymkode: 00d28...f9d Alle sa det til oss også, men et par uker med heftig amming så var barnet fornøyd. Det er fortsatt mye amming på kveld, men det er jo fordi magen skal fylles før natta og kveldsmelka er feitere og tar lengre tid å få ut. Det er selvfølgelig avhengig av at man ikke har ammeproblemer og/eller smerter, da må det isåfall fikses først. Anonymkode: ed956...5bc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Men de fleste spedbarn sover jo hele tiden,’så forstår ikke hvorfor noen mener dette er normalt som om de har en døgnrytme? De skal jo uansett ikke være våken flere timer i strekk? Anonymkode: 00d28...f9d Men på natten vil de etterhvert lære seg å koble sammen mange søvnsykluser, og sovne igjen etter amming/trøst, mens på dagen har de flere perioder med lengre våkentid. Det kan nok være veldig forskjellig fra barn til barn hvor lang tid dette tar å etablere. Vi insisterte på å holde "normal" natt og dag (natten ble tilbrakt kun på soverommet, lyset av og pysj på - ingen aktivisering av baby utover rolig trøst og mating) allerede på barsel og med en gang vi kom hjem. Det tok ikke to uker en gang før barnet sluttet med lengre våkenperioder på natt. Dette var helt nødvendig for oss, da jeg (mor) ikke har sjans i havet til å sove på dagtid - det er fysiologisk umulig for meg uansett hvor trøtt jeg er. Så var vi sikkert heldige som fikk det til å fungere så raskt, men vissheten om at det var essensielt å få til hjalp nok til å stå i det de første ukene. Det sies jo også at innholdet i melken er med på å justere barnets døgnrytme, så sånn sett tror jeg det er lurere for mor å forsøke å opprettholde sin ønskede døgnrytme enn å snu døgnet etter barnet. Anonymkode: ed956...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 2.03): Min kvikner også på kveldstid. Hvis min ikke sovner etter å ha ammet begge bryster + vugging på kropp eller i bedsidecrib, gir jeg litt mme. Jeg gjør dette fordi jeg føler hun ikke alltid blir helt fornøyd etter pupp på kveld/nattestid. Jeg fortalte dette til helsestasjonen som sa at melken blir tynnere på kveld/natt og at de noen ganger trenger mer. Jeg har dog brystimplantater, så er plass til mindre melk har jeg antatt så sikkert derfor hun her ikke blir helt fornøyd alltid, hehe. Har du prøvd å bare ha baby i mageleie på brystet(uten pupp) kun til han sovner(men du må være våken da)? Tenker for å få ut luft og rap/gulp om det skulle plage han? Og svøper du? Anonymkode: af55e...f87 Må bare kommentere dette, for det er merkelig at helsestasjonen sa at melken blir tynnere på natt, da det er motsatt. På kvelden/natt så blir melken tjukk, nesten som fløte, og det er dette de legger godt på seg av. Den er også derfor mer slitsom å få ut, og mange barn kan sovne mens de ammer fordi de blir slitne, men ikke mett. Derfor våkner de erter litt og vil fortsette å ha mat, med mindre de suger effektivt. Melken blir fetere på kvelden pga barnet da skal ha lengre soveperioder. Det er sånn morsmelk er laget 🙏🏼 Men det kan altså være veldig slitsomt. om det er noen trøst, så var min helt lik. Sov hele dagen, lange strekk, men når natta kom, da våknet hun ofte. Hun sov natta gjennom da hun var 6 uker, så det kan fortsatt snu! Anonymkode: 94376...6d9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ligner på mine to. Jeg tror man gjør lurt i å lage gode vaner fra tidlig av. Hvis man har fullt fokus på å få baby til å sove i sin egen seng gjør man nok en veldig klok investering. Husker det føltes helt "umulig" med min nr to, og etter masse prøving tok han smokk og roet seg MYE lettere. Jeg syns det er skummelt at noen gir råd om veldig utrygg samsoving, IKKE hør på det! Det er slitsomt å insistere på at barnet skal ligge for seg selv, men jeg tror det er veldig klokt å ta den ,"kampen" og heller hvile godt på dagen nå i starten. Det viktigste jeg lærte fra nr 1 er at babyer kan læres utrolig mye. Anonymkode: 2e193...fdd Det viktigste jeg lærte med babyer er at de er EKSTREMT ulike med EKSTREMT ulike behov. Noen sovner fint i egen seng, noen kan lett «læres» dette fordi de har et temparment som tillater det,’mens enkelte babyer er det klin umulig med. Anonymkode: 00d28...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle sa det til oss også, men et par uker med heftig amming så var barnet fornøyd. Det er fortsatt mye amming på kveld, men det er jo fordi magen skal fylles før natta og kveldsmelka er feitere og tar lengre tid å få ut. Det er selvfølgelig avhengig av at man ikke har ammeproblemer og/eller smerter, da må det isåfall fikses først. Anonymkode: ed956...5bc Men den verste uroen gir seg jo etter et par uker da, så... høna eller egget. Anonymkode: 00d28...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det viktigste jeg lærte med babyer er at de er EKSTREMT ulike med EKSTREMT ulike behov. Noen sovner fint i egen seng, noen kan lett «læres» dette fordi de har et temparment som tillater det,’mens enkelte babyer er det klin umulig med. Anonymkode: 00d28...f9d Mener du og at for noen barn er det klin umulig å slutte med nattamning? Foreldrene må selv ta ansvar for sin egen helse. Vårt andre barn var en såkalt "umulig" å få til å sove i sin egen seng, men for oss var det ikke et alternativ å ha han i senga, så vi jobbet med det helt til han aksepterte egen seng. Hvis man gir etter og godtar å ta barnet oppi senga til slutt er det klart det er det de ønsker. Vi bestemte oss tidlig for at uansett hvor mye protester skal barnet aldri vennes til å sove i vår seng. Vi høres kanskje iskalde ut, men det er både for barnets trygghet og for vår egen søvn sin del, og man trenger søvn for å være gode foreldre. Anonymkode: 2e193...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mener du og at for noen barn er det klin umulig å slutte med nattamning? Foreldrene må selv ta ansvar for sin egen helse. Vårt andre barn var en såkalt "umulig" å få til å sove i sin egen seng, men for oss var det ikke et alternativ å ha han i senga, så vi jobbet med det helt til han aksepterte egen seng. Hvis man gir etter og godtar å ta barnet oppi senga til slutt er det klart det er det de ønsker. Vi bestemte oss tidlig for at uansett hvor mye protester skal barnet aldri vennes til å sove i vår seng. Vi høres kanskje iskalde ut, men det er både for barnets trygghet og for vår egen søvn sin del, og man trenger søvn for å være gode foreldre. Anonymkode: 2e193...fdd Hvem snakker om nattamming?? Da er babyen ofte 8 måneder gammel. Du har faktisk ikke hatt et «umulig» barn om du kunne forme det slik. Mange tror det, og tar all æren selv - men så har de faktisk ikke sett de «verste» variantene av babyer. Du feks er et av de eksemplene. Skikkelig tragisk. Anonymkode: 00d28...f9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå