Gå til innhold

Hvorfor ga dere ikke barnet mors etternavn?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Vi har begge to slått sammen navnene våre med bindestrek. Barnet vårt har også det kombinerte navnet.

Hvis vi hadde beholdt hvert vår navn etter vi giftet oss, så hadde barnet fått mitt (mors) etternavn eller en kombinasjon. Det hadde ikke vært aktuelt for meg å droppe mitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vårt barn har mitt etternavn. Det er 140 i landet med det navnet, faren har et vanlig -sen-navn. Ingen diskusjon her.

Anonymkode: d48fb...f7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 23.54):

Mor ønsket at barnet skulle ha mitt etternavn fordi hun er stolt over at det er jeg som er faren til hennes barn.

Anonymkode: 57b4b...346

Er ikke du stolt over at hun er moren til dine barn? 

Anonymkode: 8943e...56a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med bindestrek. Begge ville ha sitt etternavn og ingen av oss ville at etternavnet vårt skulle bli en forkortet bokstav som mellomnavn. 

Anonymkode: 8943e...56a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri noen diskusjon hos oss. For meg var mitt (mor) etternavn en selvfølge. Like selvfølgelig som det kunne vært far sitt. Mitt etternavn er ikke verneverdig, ikke spesielt, men heller ikke et sen-navn. Så da papirene skulle skrives, så skrev jeg ned mitt etternavn. Han sa aldri noe på det, så tenker han synes det var greit. 

Anonymkode: 92dc4...a1b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 3.12.2021 den 0.43):

Vi må ikke gifte oss for at jeg skal bytte, men om jeg skal bytte til hans nå må han gi skriftlig samtykke til at jeg tar hans navn. Om jeg skal bytte etternavn så får han fri først. 😂 Såpass gammeldags er jeg denne gangen. (Jeg er enke og har vært gift tidligere, men har aldri blitt fridd til eller tatt min forrige manns etternavn)

Du kan fritt ta hans etternavn fordi dere har barn sammen. 

Anonymkode: 887ed...0d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du kan fritt ta hans etternavn fordi dere har barn sammen. 

Anonymkode: 887ed...0d8

Nei, det kunne jeg ikke, for han har et sjeldent etternavn som under 200 stk heter. Vi måtte søke og han måtte godkjenne. Nå har jeg hatt hans etternavn i snart to år og vi har vært gift i snart fem måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi valget sto mellom Hansen og Stedsnavnet Som Familiegården tilhører. 

Jeg tok også mannens navn, for å si det sånn. 

Anonymkode: fb06b...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Enkelt valg for oss, da hans navn er sjelden (alle med det navnet er i slekt), mens mitt er på topp 5 i Norge. Hadde vi hatt like sjeldne navn ville det muligens blitt bindestrek med rekkefølgen som klinger best. Men ingen automatikk i at det ble fars etternavn for vår del.

Anonymkode: 01ea6...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebarn med uvanlig etternavn og ville ikke bytte når vi giftet oss. Både min mann og jeg har våre mødres pikenavn som mellomnavn så videreførte mitt etternavn som mellomnavn.   

Vi hadde vært sammen i 8 år når vi giftet oss så for mye styr med navnebytte. 

Anonymkode: ca579...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et dårlig forhold til min far så alle har begge etternavnene til min mann/deres far. 

Anonymkode: cf10e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars navn her, tror egentlig det er fordi det ligger underbevisst at det er «sånn det skal være» og alltid har vært. Er jo selvsagt ikke det, men tror nok det er derfor vi aldri diskuterte det nærmere. Har ingen behov for å finne unnskyldninger, temaet etternavn var aldri oppe til diskusjon. Men vi er fornøyd :)

Anonymkode: 7006b...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig bevisst på å bryte tradisjonen her. Begge har vi vokst opp med etternavn etter far, og med mors etternavn som mellomnavn. Vi beholdt våre egne etternavn av praktiske årsaker (særlig fordi det er de vi har gjort karriere med og er kjent som, alle viktige papirer/artikler/oppgaver står i de navnene, m.m.)  

Barna har fått min mormots etternavn og farmors etternavn som mellomnavn, for å unngå at de navnene blir borte i en patriarkalsk tradisjon. Selv om farmors navn er hakket mer sjeldent, hadde mannen rett i at graviditet og fødsel var min tunge jobb, og derfor var det naturlig å sende "mitt" (altså barnas mormors) navn videre.

Anonymkode: 84022...7d9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet har fars etternavn og mitt som mellomnavn fordi mitt etternavn er utenlandsk, og jeg ville ikke at barnet skulle måtte stave navnet sitt til det kjedsommelige hver gang h*n skulle oppgi det til noen nye, slik jeg har måttet. Fars etternavn er beskyttet.

Anonymkode: 47f8e...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (På 3.12.2021 den 7.00):

Kor ujamt fordelt er det?

Basert på klasselistene i tilfeldige 4 klassetrinn her i byen, totalt 314 barn:

Mors etternavn som siste navn: 71

Fars etternavn som siste navn: 198

Begges, med bindestrek: 32

Ingen av foreldrenes: 13

(Ja, jeg har telt meg gjennom dem. Jobber på skolen, og har tilgang til klasselister der.)

Anonymkode: 90c6a...df1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (På 2.12.2021 den 23.52):

Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet?

Jeg har gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnet mitt etternavn som mellomnavn, og fars som etternavn (eller "hovedetternavn"). Vi gjorde det sånn fordi jeg har et vanlig sen-navn, og far har et sjeldent etternavn som kun finnes i slekten. Litt mer shwung over det. 

Anonymkode: 2a1be...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars etternavn, jeg tok også det da jeg gifta meg, pga det var mer sjeldent enn mitt.

Anonymkode: 910bb...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tilknytning til stedsnavnet fr meg, men vi begge har tilknytning til fars stedsnavn som i tillegg er et sjeldent etternavn. For oss var valget enkelt av disse grunnene. Nå heter vi alle det samme , kun et etternavn. 

Anonymkode: 5e182...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...