AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #121 Del Skrevet 6. oktober 2024 Barna våre har pappa'n sitt etternavn. Fordi det er finere og mer sjeldent enn mitt kjedelige "sen" etternavn.. Og som lei bærer av altfor langt navn sjæl, så ville jeg ikke at barna mine skulle stri med det samme. Så kun fornavn og fars etternavn her. Anonymkode: 63766...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 6. oktober 2024 #122 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi venter barn og har blitt enige om å bruke hans etternavn. Fordi vi bor på gård, og gården heter det samme som etternavnet hans. (Han er odel) Jeg har et veldig vanlig etternavn, så det er liksom ikke noe spesielt. Men vi har vurdert å ta mellom navnet mitt (min mors etternavn) med pga det er under 50 stykker som har det og ingen fører det videre. Men min søster har sakt at hun ønsker å føre det videre så da droppet vi det. Så hun slepper å få et ekstremt langt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #123 Del Skrevet 6. oktober 2024 Barna har mitt som mellomnavn og mannen sitt som etternavn. Det var en lang og hard kamp hvor jeg til slutt ga meg fordi mitt navn blir ført videre av min brors barn, mens mannen min ikke har søsken som kan gi hans navn videre. Begge navnene er sjeldne gårdsnavn. Egentlig angrer jeg litt på at jeg ga meg. Mannen min er feminist men trakk seg på en måte litt på det når det ble satt på spissen. Rasjonelt sett er han enig i at det hadde vært fint om mitt navn ble etternavnet, men emosjonelt sett klarte han ikke å gi slipp på sitt. Så da ble det slik. Anonymkode: 0c67d...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #124 Del Skrevet 6. oktober 2024 Har egentlig ikke inntrykk av at det er så uvanlig å få mors navn som du skriver. Mange får navnet til mor også, tror det går mere på hva som passer,er praktisk mtp reising,om et av navnene er mere sjeldent,enkelt å skrive osv. Eller så gjør man som min søster og mannen: skrev begge navnene på lapper,og trakk en. Anonymkode: a6472...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #125 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi gjorde det. Anonymkode: ce541...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #126 Del Skrevet 6. oktober 2024 Her har ungene begge. Men bruker kun far sitt. Men har mitt og, slik at hvis de ønsker å bruke det seinere kan det. Er knapt 100 som har det jeg og unga har Anonymkode: 04e38...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #127 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her har ungene begge. Men bruker kun far sitt. Men har mitt og, slik at hvis de ønsker å bruke det seinere kan det. Er knapt 100 som har det jeg og unga har Anonymkode: 04e38...c4a Man kan bare ha ett etternavn. Anonymkode: 20444...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #128 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man kan bare ha ett etternavn. Anonymkode: 20444...394 Kan ha 2 med bindestrek. Er det vi har og ble nå godkjent. Men som oftest bruker vi kun det ene Anonymkode: 04e38...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #129 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg valgte å ta mannen sitt etternavn, så vi heter fornavn etternavn hele gjengen. Er meget fornøyd med den avgjørelsen da vi er familien etternavn. Min mor valgte å gi alle sine 3 barn med flere fedre sitt navn, sp jeg har het morslekt frem til jeg giftet meg. Jeg har også venninner som har valgt å bare gi barna sitt etternavn og tenker at det funker for de. Legger meg ikke så mye borti hva andre velger. Jeg ser alle varianter i nær omgangskrets. Anonymkode: b559a...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #130 Del Skrevet 6. oktober 2024 Barnet vårt har mitt etternavn og farmors etternavn. Ikke fars etternavn. Anonymkode: 4f610...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #131 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi har begge skjeldne, stedsbundne etternavn. Men min side har flere barn ned ert navnet og vil ta navnet videre. På hans side er de få, så det var mitt forslag at de skulle ha hans navn. Vi bor i tillegg på min kant av landet. Å ha flere for- og etternavn er jeg motstander av så det ble ett fornavn, og fars etternavn. Jeg derimot har mitt eget navn og ville aldri tatt mannens. Anonymkode: 157e2...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #132 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi har brukt mitt etternavn. Fordi: Jeg liker å utfordre kjønnsrollene. Spesielt svigers er litt gammeldagse, så er gøy å gi litt faen i de rollene. Mitt navn er mye finere Mitt navn er sjeldnere Mitt navn er eldre Anonymkode: dabc4...47e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #133 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi er samboere på 8 året og barna har begge sitt navn med bindestrek. Hans på slutten fordi hans navn er mer unikt og jeg liker hans navn. Jeg tar også hans navn dersom vi gifter oss. Mitt navn har sikkert 5000 andre i Norge, mens han kan du ikke Google opp. Anonymkode: 28ffa...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #134 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg har min mors etternavn. Barnet mitt har sitt fars etternavn fordi det var viktigere for ham enn for meg. Anonymkode: 71924...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #135 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har egentlig ikke inntrykk av at det er så uvanlig å få mors navn som du skriver. Mange får navnet til mor også, tror det går mere på hva som passer,er praktisk mtp reising,om et av navnene er mere sjeldent,enkelt å skrive osv. Eller så gjør man som min søster og mannen: skrev begge navnene på lapper,og trakk en. Anonymkode: a6472...2d7 På trinnet hos oss er det 3 av 40 som har mors etternavn. Og noen har begge med bindestrek, da med fars sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #136 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ha 2 med bindestrek. Er det vi har og ble nå godkjent. Men som oftest bruker vi kun det ene Anonymkode: 04e38...c4a Bruker dere da fars eller mors? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #137 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her har ungene begge. Men bruker kun far sitt. Men har mitt og, slik at hvis de ønsker å bruke det seinere kan det. Er knapt 100 som har det jeg og unga har Anonymkode: 04e38...c4a Dette føler jeg er et ganske typisk eksempel. Det er mange som sier de har valgt fars da dette er mest sjeldent. Men der mors er mest sjeldent blir det heller ikke valgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #138 Del Skrevet 6. oktober 2024 Våre har mitt etternavn. Det er rundt 70 personer som har det. Faren har et -sen-navn som over 25000 har. Valget var enkelt. Anonymkode: aa771...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #139 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vi begge hadde to etternavn,vi valgte å bruke både mor og far sitt etternavn da vi begge har en lang historisk bakrunn fra Gudbrandsdalen på vårt barn. Slaget i Kringen. Lars Hågå 5-6 oldefar som fikk kongsgård etter han slo øksa i gulvet i kjærka og samlet en hær og slaktet "skotter som skulle invnadere det som da var Sverige" Min onkel solgte gården på 80 tallet, min far syntes det var VELDIG trist. Travhesten Lannemsvarten var der i fra. Forøvrig bruker jeg morsetteravnet da det er gårdsnavnet der jeg vokste opp samt tipp tipp oldefar kjøpte i 1841. Anonymkode: 51ed7...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #140 Del Skrevet 6. oktober 2024 Fordi jeg ville gjøre det klinkende klart hvem som var faren. Ikke at noen andre var i bildet, men at jeg er moren er jo åpenbart. Utover det har vi alltid hatt en plan om å gifte oss og da bytter jeg navn. Da synes jeg det er like greit å gjøre det enkelt allerede nå. Kombinasjonen av mitt og fars navn er ikke spesielt pent, og jeg har aldri vært i tvil om at jeg ønsker å ta mannens navn♥️ Anonymkode: 80cf8...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå