Gå til innhold

Hvorfor ga dere ikke barnet mors etternavn?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Her tok vi mitt siden mitt etter navn er sjeldent, mens hans er type Olsen, Larsen, Andersen. 

Men ellers er det vel egt mest pga tradisjon og kultur

Anonymkode: e48ea...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Dartle skrev (På 2.12.2021 den 23.52):

Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet?

barna har kun mitt, fordi far synes sitt er så vanlig, han har et sen navn, så han sa at mine skulle ha mitt etternavn

Anonymkode: 1e5b7...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn enda men når vi får det (planlegger i løpet av neste år) så blir det mannens. Rett og slett fordi jeg har et utenlands etternavn, og vi later ikke som rasisme ikke finnes..

Anonymkode: 56c38...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte det etternavnet som var minst vanlig. Ingen av oss ønsket masse navn på barna. Kun et fornavn og ett etternavn. 

Tenk barna om en generasjon med fire etternavn...... 

Anonymkode: 349e3...a76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (23 timer siden):

Tradisjon , og det at jeg synes det et stad at barna har min manns navn når han er faren og inni bildet. Kall meg gjerne gammeldags. Men slik har det vært i hundrevis av år. Hvorfor skal vi mødre bestemme alt om våre barn? Er det plutselig galt i krenka2021 at barn fortsatt har far sitt etternavn?

Hvem har sagt noe om å være krenka? Har derimot skrevet at det er et problem når det å gi mors etternavn ikke er et reelt valg for alle mødre, all tid det kun er en liten andel fedre som godtar det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja fordi jeg også tok mannens etternavn da vi giftet oss, så barnet harsitt navn , mitt mellomnavn og så felles etternavn

Anonymkode: 3a9f2...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi han har gårdsnavn, og vi bor på gården. Jeg bytta, fordi jeg ville hete det samme som ungene. Jeg angrer, å bytte navn er vanskeligere enn jeg så for meg. Det har gått mange år, men er fremdeles ikke meg.

Anonymkode: 8b2f5...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet?

Alle mine har mitt etternavn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt mannens etternavn, og det vil barna våre få også. Det handler rett og slett om tilhørighet. Han har et sjeldent og fint etternavn som vi håper å bevare. Mitt pikenavn er ikke sjeldent eller spesielt pent. Det er ikke et navn jeg har tilhørighet til.

Hadde jeg hatt et annet og mer sjeldent etternavn er vi enige om at vi hadde tatt begge navn begge to, med bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare ha ett etternavn. Barnet skal ha fars etternavn, det er han som «eier» familien.

Anonymkode: 20444...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo være helt unormalt, med mindre far heter Larsen og moren har et mer spennende etternavn. Men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke folk som har etternavn som slutter på -sen bytter navn. De har jo bare etternavn etter en oldefar som het Lars-, Nils, Johan osv. Det er en fyr de ikke lenger engang vet hvem var. Burde heller finne på et annet navn.

Anonymkode: cf90e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For egen del fordi jeg ikke liker pikenavnet mitt overhode, kunne ikke falle meg inn å ønske det for barna mine heller når jeg ikke ønsker det selv. 

Anonymkode: b1f11...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre har mitt navn som etternavn og fars som mellomnavn. Begge har uvanlige etternavn så det var naturlig at ingen ville gi opp sitt og det var den sammensetningen som hørtes best ut. Jeg stusser også over at de fleste gir fars navn som etternavn. Selv i de tilfellene hvor mor selv ikke bytter etternavn er det likevel 80% av barna som får fars etternavn. Akkurat når det gjelder bryllup er det tydelig at tradisjon overgår likestilling. Selv sånne mannssjåvinistiske tradisjoner som at far gir bort bruden til sin ektemann (og som mange av en eller annen grunn ser på som romantisk) lever merkelig nok i beste velgående.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot barnet få fars etternavn fordi jeg trodde jeg kom til å ta det. Men jeg gjorde aldri det. Derimot har jeg bytta til et helt nytt etternavn. Barnet bytter til mitt etternavn ved 16 år. Jeg hadde et -sen navn, far har et som er definert som sjeldent. 

Anonymkode: 3adfd...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi mitt er forferdelig stygt. Datteren min har kun faren sitt navn 

Anonymkode: a1488...707

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok mannen mitt etternavn da vi giftet oss og barna har også dette etternavnet. Svigerfar gråt da han fant det ut, han hadde nok tatt som en selvfølge at jeg skulle ta min mann sitt etternavn, akkurat som på -50 tallet😅. Jeg ser ingen grunn til det, og min mann var ikke så opptatt av dette etternavnet heller. Var faktisk hans forslag å bytte til mitt etternavn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt (mor) etternavn er langt og kronglete, og tysk. Far har kort og fint navn med skandinavisk opphav. Syntes det flyter finest med fornavnet vi valgte. Derfor ble det slik. 

Anonymkode: 6181d...d4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...