Gå til innhold

Hvorfor ga dere ikke barnet mors etternavn?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Det ble fars etternavn rett og slett fordi det var viktigere for han enn for meg.

Om vi en dag skal gifte oss, så skal jeg ta hand etternavn uansett.

Anonymkode: d9216...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk begges med bindestrek. Mitt først pappans sist. Fordi der klinger best. 

Anonymkode: e056b...812

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har begges etternavn med bindestrek mellom, fordi vi begge er like viktige. Glad for det etter at faren hans døde i fjor. Hans først da, fordi da slapp poden å havne sist på klasselista, noe jeg hata selv som barn 🙈😅

Anonymkode: fe1d4...6fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har mitt etternavn sist. Egentlig var det ikke så viktig for meg, men da mannen valgte å gi sitt mellomnavn(og ikke etternavnet) videre, så ble det litt viktig likevel. Ønsker at de dkal ha samme etternavn som hvertfall en av oss. 

Anonymkode: 3c7af...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte mitt (mors) etternavn fordi det var mest sjeldent av de to. Hans ble mellomnavn.

Anonymkode: 0c5c3...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig så er hans etternavn litt enklere å leve med enn mitt. 🤣 Mitt etternavn er litt spesielt og man kan få noen reaksjoner. Barna har det som mellomnavn. Vi vurderte bindestrek, men det ville fungert veldig dårlig pga at navnet mitt er litt spesielt. Hans navn ville heller ikke fungert først i en dobbeltnavn-kombo.

Anonymkode: 9bd4a...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ikke viktig hva barna het til etternavn, jeg var mye mer opptatt av hva de skulle hete til fornavn. For ham var det motsatt. Dermed bestemte jeg barnas fornavn og så fikk de hans etternavn.

Anonymkode: 210c1...da9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gi de fars etternavn. Han har ett stedsnavn til etternavn med tilknytning plassen vi bor. Jeg har ett vanlig kjedelig -sen navn. Jeg bor i en liten by der det er minst 7 andre med samme fornavn og etternavn. Jeg visste at jeg skulle ha mannens etternavn etterhvert. Det hadde blitt for langt og tungvint med begge navnene. 

Trude Andersen Dalsvikbygrendagård (fake navn, men dere skjønner greia) 

Anonymkode: db7e1...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg syns fars etternavn er finere enn mitt. Barna har mitt mellomnavn og fars etternavn. Mellomnavnet ble med fordi jeg var relativt hormonell fortsatt da vi skulle sende inn navnemelding på for den førstefødte, og plutselig kjentes det uaktuelt å ikke hete det samme som henne. Men nå i ettertid tenker jeg navnet ble langt og kronglete, og det hadde holdt med mannens etternavn. 

Anonymkode: 3b5b8...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bindestrek mellom etternavnene på hele familien. Hadde aldri ikke gitt barnet mitt etternavn. 

Anonymkode: a303b...50e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har kun farens etternavn. Det gir en maskulinitet som jeg liker, og det er finest med et etternavn. Det var jeg som ville det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han hadde nettopp gått med på at vi bosatte oss her hvor jeg kommer fra (etter en lengre «drakamp»). Da ønsket han at barnet fikk hans etternavn for å ha en tilknytning til hans familie på hans hjemsted (som er langt unna). Jeg syntes det var fair, samtidig er jeg litt i en skvis nå: jeg vil jo gjerne hete det samme som barna våre, men mitt fornavn passer ikke sammen med hans etternavn 😆

Anonymkode: d0a72...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor fikk bestemme fornavn, far fikk bestemme etternavn 😉

Anonymkode: 2eb8a...ccd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har et av de mest vanlige etternavnene i Norge (og ikke liker jeg dette etternavnet heller), mens far har et beskyttet etternavn hvor det kun er noen få i Norge som har det. Fars etternavn har en litt spesiell historie, så derfor ønsket jeg at barna skal ha hans etternavn.

Anonymkode: 97160...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg har et av de mest vanlige etternavnene i Norge (og ikke liker jeg dette etternavnet heller), mens far har et beskyttet etternavn hvor det kun er noen få i Norge som har det. Fars etternavn har en litt spesiell historie, så derfor ønsket jeg at barna skal ha hans etternavn.

Oi, ble mye *etternavn* her nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet vårt har faren sitt etternavn. Det bestemte vi sammen fordi det er ett sjeldent navn å vi ønsker at det skal føres videre i flere generasjoner. Forhåpentligvis. Mannen har veldig liten familie så få som heter det. Med mitt etternavn er ikke det så viktig fordi det er mange i min familie som heter det. Vi har begge veldig lange etternavn så det hadde blitt alt for langt hvis barnet skulle hatt begge 2. 

Anonymkode: 8d17f...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon , og det at jeg synes det et stad at barna har min manns navn når han er faren og inni bildet. Kall meg gjerne gammeldags. Men slik har det vært i hundrevis av år. Hvorfor skal vi mødre bestemme alt om våre barn? Er det plutselig galt i krenka2021 at barn fortsatt har far sitt etternavn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har jentene mitt etternavn. Jeg ville helst det, og det ble ingen diskusjon for far har skilte foreldre og med begge dems etternavn så han syns det var vanskelig å velge et av dem. Hadde blitt litt voldsomt om ungene våre skulle hatt tre etternavn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...