AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #61 Del Skrevet 3. desember 2021 Våre sønner har mitt etternavn som mellomnavn og fars etter navn som hovedetternavn. Grunnen er mest at vi bor på slektsgård og vil føre tradisjonene og familienavnet fra gården videre da. Jeg har også mannens etternavn som hovedetternavn. Anonymkode: 92983...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #62 Del Skrevet 3. desember 2021 Både jeg og min samboer har vernede etternavn, mitt er mest sjelden med under 30 som har det etternavnet i Norge. Døtrene våre har allikevel hans navn som sitt etternavn, mitt som mellomnavn - og det er fordi hans eldste datter har etternavnet hans. Vi ville at disse tre søstrene skulle ha det samme etternavnet, og da ble det slik. Vurderer dog om vi skal sette en bindestrek mellom mitt og hans navn, men det får evt bli den dagen vi gifter oss. Anonymkode: 84660...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #63 Del Skrevet 3. desember 2021 Lorieen skrev (2 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Siden vi har felles barn og lever i et ekteskapsliknende forhold, trenger jeg kun hans godkjenning. Har nylig sjekket dette med folkeregisteret, faktisk. Ja, så det etterpå at det er blitt endret. Anonymkode: 47f8e...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #64 Del Skrevet 3. desember 2021 Rosa Dartle skrev (29 minutter siden): Skjønte ikke dette. Ditt er sjeldent og du ville ikke bytte det bort, men de fikk likevel fars? Fordi det var viktig for meg selv å beholde det fordi det var meg, nyfødte barn tenker ikke sånn. Selv om jeg har tilknytning til mitt navn så må ikke mine unger få det. Ja, det er sjeldent, men jeg har ikke sagt det er fint. Anonymkode: 17995...58e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #65 Del Skrevet 3. desember 2021 Rosa Dartle skrev (10 timer siden): Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet? Pga omsorgsvikt der jeg kom fra byttet navn til hans og barna våre fikk det og. Anonymkode: 28371...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #66 Del Skrevet 3. desember 2021 Hun fikk fars etternavn pga hans barn fra før - jeg ville søsknene skulle ha samme etternavn. Hun har mitt som mellomnavn, og den rekkefølgen klinger også best. Min bror tok konas etternavn da han giftet seg og beholdt sitt som mellomnavn mens hun tok hans som mellomnavn - det klinger best. Vi fikk vår mors etternavn da vi var født - foreldrene våre gav blaffen i hvilket etternavn vi hadde, og fordi de ikke var gift ble vi automatisk folkeregistrert med hennes etternavn. Ingen av dem byttet etternavn da de senere giftet seg. Anonymkode: b8ab6...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #67 Del Skrevet 3. desember 2021 Fordi jeg har ett av Norges mest brukte etternavn. Mannen sitt etternavn er fra plassen han kommer fra,så vi ville føre det navnet videre. Anonymkode: 77f25...c55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 3. desember 2021 #68 Del Skrevet 3. desember 2021 Rosa Dartle skrev (1 time siden): Det er lenge siden jeg så ny forskning på det, men siste undersøkelse viste at ca 72 % ønsket å gi farens etternavn. Blant menn var det egentlig bare 1 % som ønsket at barnet fikk morens etternavn. Mulig det har økt til 2 % av fedrene synes de bør få mors etternavn. Ved giftermål tar 4 % av mennene kvinnens etternavn, mens 42 % tar mannens. Ja, det var ganske skeivt. Det som er trist er at om eit barn får mor sitt etternamn, vil det mest truleg vere morFAR sitt etternamn. I alle fall ein oldeFAR sitt etternamn. Så i realiteten er det 100% mot 0% i all framtid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #69 Del Skrevet 3. desember 2021 Rosa Dartle skrev (1 time siden): Hos de jeg kjenner med -sen-navn, så har de fått dette uansett så lenge det er far som har det. Ikke sett noen som har gitt mors etternavn likevel. Kjenner faktisk bare to som har gitt mors etternavn til barna sine, uavhengig av om de har -sen navn eller ikke. Vi har begge -sen-navn, og synes begge er fine, men sammen blir de krøkkete. Da vi fikk barn brukte vi lang tid på barnets fornavn, og så valgte vi ganske raskt mitt etternavn (mor), fordi det klinger best. Vi er ikke spesielt kjønnstradisjonelle på andre områder heller. Anonymkode: fcbd2...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BunnyChester Skrevet 3. desember 2021 #70 Del Skrevet 3. desember 2021 Vi er ikke gift, samboer har et av de aller vanligste etternavnene i Norge, likevel fikk jeg ikke trumfet gjennom litt etternavn. Jeg bestemte fornavnet, så jeg følte det var feil å kreve mitt etternavn på barnet. Samboer føler at det er tradisjon, at det skal være mannens navn, noe jeg syns er litt patetisk. Men han er litt gammeldags sådan, jeg kan ikke gjøre noe med det 🙃 Jeg har for øvrig et helt normalt etternavn, ikke veldig vanlig men langt fra uvanlig. Enkelt å uttale osv. Jeg hadde ikke tatt samboers navn hadde vi giftet oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #71 Del Skrevet 3. desember 2021 Ett barn har mitt etternavn og ett barn har hans etternavn. 😂 Alle har "det andre" etternavnet som mellomnavn. Anonymkode: d86f7...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3. desember 2021 #72 Del Skrevet 3. desember 2021 Likestilling betyr ikke at alt må være 50-50 - men at alle har et reelt valg i hva de ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #73 Del Skrevet 3. desember 2021 Vi har omtrent like sjeldne etternavn, men mitt er vanskeligere å stave (blir sjelden riktig), og jeg liker hans godt, så det var egentlig ikke så mye diskusjon rundt at barna fikk hans navn. Jeg har beholdt mitt eget grunnet at det er etablert i min jobb og ville vært forvirrende dersom det ble byttet. Barna har mitt etternavn som mellomnavn da. Anonymkode: 8a9f1...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #74 Del Skrevet 3. desember 2021 Fordi jeg var ung og dum. Anonymkode: 41665...8ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #75 Del Skrevet 3. desember 2021 Fordi de eneste igjen som jeg deler etternavn med er to stk jeg ikke har kontakt med og som jeg aldri kommer til å ha kontakt med. Syns det derfor er koseligere at ungene deler etternavn med pappaen og hans familie Så får vi se på sikt om jeg bytter etternavn.. Anonymkode: 149a4...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #76 Del Skrevet 3. desember 2021 Barna har mitt mellomnavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn. Det har ingenting med gamle tradisjoner å gjøre, men ble valgt fordi det klinger best og fordi jeg ikke hadde noe spesielt forhold til mitt etternavn (typisk sen-navn). Jeg har samme navn som barna mine. Anonymkode: 2b597...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #77 Del Skrevet 3. desember 2021 I prinsippet kunne godt vårt barn ha hatt mitt etternavn, jeg syns absolutt ikke det skal være noe automatikk i at barnet får fars etternavn, som enten eneste eller siste etternavn. I vårt tilfelle ble det fars etternavn fordi han har et finere og mer sjeldent etternavn enn meg. Jeg har også tatt hans etternavn av samme grunn. Anonymkode: b0730...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chiroptera. Skrevet 3. desember 2021 #78 Del Skrevet 3. desember 2021 Fordi faren min og slekta er fra stedet vi bor på og foreldrene mine ville at jeg (og søsknene mine) skulle ha det etternavnet for å vise tilhørighet, hvis det gir mening. Mamma har ikke tatt etternavnet til pappa og vi har ikke hennes i tillegg fordi både det og faren min sitt er relativt langt og vi har to fornavn i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 3. desember 2021 #79 Del Skrevet 3. desember 2021 Hans etternavn er sjeldent, mitt er mer vanlig (men ikke veldig vanlig). Begge navnene må ofte staves fordi folk ikke har hørt dem før eller er usikre på skrivemåten, så jeg ville ikke at barna skulle belemres med begge. Jeg er heller ikke så glad i den nye "standarden" der nesten alle har mellomnavn. Noen foreldre utstyrer ungene sine med så lange navn at det etter min mening ikke likner noe som helst, men hver sin smak. Jeg har ikke tatt mannens etternavn, heller ikke som mellomnavn. Så det er veldig enkelt for ungene å bytte eller legge til mitt, hvis de av en eller annen grunn skulle ønske det senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #80 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg har gjort det, på begge barna! Av flere grunner. Jeg slet gjennom to svangerskap, og så skal man føde barna. Da tenkte jeg: her har jeg gjort en slik hard jobb, og så skulle pappaen bare komme og ta etternavnet? Vi er ikke gift, så har hvert vårt eget etternavn. Han har ett typisk norsk etternavn som Olsen, Hansen etc... Jeg ville ikke at barna skulle hete det. Anonymkode: 9acc4...a12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå