Gå til innhold

Hvorfor ga dere ikke barnet mors etternavn?


Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Her har hun  farens etternavn som mellomnavn og mitt som hovedetternavn.

Anonymkode: 9c007...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han hadde sterkere tilknytning til sitt og den familien har en veldig artig historie. Det er sjeldnere og fungerer bedre internasjonalt. Liker egentlig mitt også, men det er -sen navn. Mannen synes egentlig det er «eksotisk» med «scandi»-etternavn (han er fra usa), og når vi reiser er det jo litt gøy med veldig tydelig norsk navn, men som likevel kan skjønnes lett. 

Så vi tok begge mitt som mellomnavn og hans som siste da vi giftet oss. Så da fikk barna det samme. 
 

Kunne lett ha gjort motsatt om forutsetningene var omvendt.

Anonymkode: 77771...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han har to barn fra før. Og jeg ønsket at datteren min skal ha samme navn som sine halvsøsken.
 

I tillegg er det et navn med lang familietradisjon og det klinger bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vi bor i England, og mitt etternavn er for vanskelig å uttale på engelsk. Hadde vi hatt planer om å bo i Norge hadde vi kanskje vurdert det.

Anonymkode: be63a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte mitt etternavn. Mannen min har et mer vanlig navn, så for oss var det helt naturlig. 

Anonymkode: 42fb6...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke barn enda, men de framtidige får nok fars etternavn. Vi har like sjeldne navn (under femti), men føler han har mer tilknytning til det i tillegg til tradisjon.

Jeg tenker derimot å ikke endre mitt navn hvis jeg gifter meg. Navnene klinger litt dårlig sammen, og blir for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner velger etternavn eller rekkefølgen etter hva som klinger best. Om det er mors eller fars er underordnet. 

Anonymkode: a4621...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (8 timer siden):

Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet?

Det var fordi hans navn er penere. Han tilbød seg å ta mitt da vi giftet oss, og ville gjerne at ungen skulle hete det, men hans navn er bare et mye finere navn. Hadde han het typ Olsen eller Fet eller Skjeggstad eller Bollerud hadde vi heller tatt mitt navn.

Anonymkode: 44d99...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg likte ikke mitt etternavn, og før jeg møtte mannen min var det snakk om at jeg skulle bytte til min mors pikenavn. 
Slik ble det ikke, jeg valgte i stedet å ta hans navn da vi giftet oss, og da ble det naturlig at barna skulle ha samme etternavn som oss begge.
 

 

Anonymkode: b04a8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (1 time siden):

Kor ujamt fordelt er det?

 

Det er lenge siden jeg så ny forskning på det, men siste undersøkelse viste at ca 72 % ønsket å gi farens etternavn. Blant menn var det egentlig bare 1 % som ønsket at barnet fikk morens etternavn. Mulig det har økt til 2 % av fedrene synes de bør få mors etternavn.

Ved giftermål tar 4 % av mennene kvinnens etternavn, mens 42 % tar mannens.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt er sjeldent så ungene fikk det som mellomnavn, min manns er heller ikke vanlig, men ungene skulle gjerne hatt min manns mellomnavn også (deres farmors etternavn).  De har to fornavn også - et kort og et langt) bruker bare det korte til vanlig), så det hadde ellers blitt lange navn.  For meg var det helt uaktuelt å bytte bort etternavnet mitt som kun mine foreldre og jeg har. 

Anonymkode: 17995...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare min mors etternavn og mitt barn har bare mitt etternavn. Det var farens ønske og at han skulle ha mitt for det passet best, enkelt og greit.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gi mitt etternavn, men pappaen er siste sønn i familien, så det var liksom han som kunne bringe etternavnet videre. Så han fikk etternavnet. Irriterer meg nå når vi ikke lenger er sammen 😄 Barnet har mitt som mellomnavn da, men det betyr jo ingenting.

Anonymkode: 407ed...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tatt mannens navn, og barnet vårt har hans. For min del ønsket jeg egentlig ikke ha min mors etternavn fordi eneste jeg har kontakt med i den slekta er min mor. Resten av slekta tok min stefars parti, selv etter han ble dømt for misbruk av barn. Visstnok skal slikt holdes i familien. Kunne hatt min fars navn, men det er ett sen navn som jeg egentlig ikke har noe forbindelse til… mannens er sjeldent, så da ble det det. 
 

Sånn blant de jeg kjenner virker det som de går for navnet som er mest sjeldent. Omtrent alle mer sen navn har byttet.

Anonymkode: fc13b...4e4

Hos de jeg kjenner med -sen-navn, så har de fått dette uansett så lenge det er far som har det. Ikke sett noen som har gitt mors etternavn likevel. Kjenner faktisk bare to som har gitt mors etternavn til barna sine, uavhengig av om de har -sen navn eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har et sjeldent etternavn, jeg har et vanlig -sen navn. Det ville blitt enten begges navn eller bare hans. Jeg føler ingen tilhørighet til mitt navn, så jeg hadde null behov for å gi det til barna. 

Anonymkode: b364d...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt er sjeldent så ungene fikk det som mellomnavn, min manns er heller ikke vanlig, men ungene skulle gjerne hatt min manns mellomnavn også (deres farmors etternavn).  De har to fornavn også - et kort og et langt) bruker bare det korte til vanlig), så det hadde ellers blitt lange navn.  For meg var det helt uaktuelt å bytte bort etternavnet mitt som kun mine foreldre og jeg har. 

Anonymkode: 17995...58e

Skjønte ikke dette. Ditt er sjeldent og du ville ikke bytte det bort, men de fikk likevel fars? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk pappa'ns etternavn, vi har begge beskyttede navn, men hans navn er likevel mer skjeldent (under 20 i Norge). Det som var avgjørende var at hans navn er sterkt knyttet til det stedet barna vokser opp.

Jeg har ikke byttet etternavn og dobbelt etternavn var uaktuelt da vi begge har lange og litt kronglete etternavn i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...