Gå til innhold

Hvorfor ga dere ikke barnet mors etternavn?


Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor ønsket at barnet skulle ha mitt etternavn fordi hun er stolt over at det er jeg som er faren til hennes barn.

Anonymkode: 57b4b...346

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det absolutt være mor som får etternavnet? Det er jo allerede kvinnen som sitter med all makten. Her brukte vi bindestrek.

Anonymkode: a3f51...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har mitt. Han heter Olsen, mitt etternavn er det kun min familie som heter...

Det var aldri en diskusjon hos oss da mannen selv ønsket å få mitt navn (i tillegg til sitt) da vi giftet oss. 

Anonymkode: fa9fb...930

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal det absolutt være mor som får etternavnet? Det er jo allerede kvinnen som sitter med all makten. Her brukte vi bindestrek.

Anonymkode: a3f51...102

Jeg synes ikke det skal være slik at det alltid er mor som får etternavnet. Jeg lurer derimot på hvorfor det ikke er mer jevnt fordelt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer å la barnet få hans etternavn.. er egentlig prinsipielt imot det men samtidig har jeg ikke noen ekstrem kjærlighet for eget etternavn og synes hans er helt greit og praktisk, fint nok liksom, så om det er viktig for ham så kan det være jeg bare lar ham få den. Våre to navn funker ikke med bindestrek synes jeg. Jeg har selv ikke så lyst til å bytte eget navn. 

Anonymkode: 38bee...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (4 minutter siden):

Vi valgte det som klinget best, derfor er mitt etternavn mellomnavn hos barna. 

Jeg har ikke barn enda, men det er dette vi også planlegger å gjøre når den dagen kommer. Det høres helt feil ut å ha navnene i motsatt rekkefølge :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet etternavn da vi giftet oss, før vi fikk barn, så da barnet kom var det jo egentlig ikke noe tema.

Jeg gjorde det fordi jeg ønsket at vi skulle ha samme navn. For mannen var ikke det like viktig, og han var sterkt knyttet til navnet sitt og ville ikke bytte. For meg var ikke mitt gamle etternavn så viktig.

Men jeg skal ikke benekte at det var pga kjønn og tradisjoner at vi følte det sånn. Det er godt mulig.

Forresten, hvis vi hadde beholdt hvert vårt etternavn, så hadde nok barnet likevel fått hans. For ingen av de navnene vi vurderte til barnet hadde passet sammen med mitt gamle etternavn. Og hvis vi skulle hatt et som mellomnavn så måtte uansett mitt vært først for at det skulle passe. Bindestrek var ikke aktuelt for noen av oss. 😛

Anonymkode: cfd6f...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg byttet etternavn da vi giftet oss, før vi fikk barn, så da barnet kom var det jo egentlig ikke noe tema.

Jeg gjorde det fordi jeg ønsket at vi skulle ha samme navn. For mannen var ikke det like viktig, og han var sterkt knyttet til navnet sitt og ville ikke bytte. For meg var ikke mitt gamle etternavn så viktig.

Men jeg skal ikke benekte at det var pga kjønn og tradisjoner at vi følte det sånn. Det er godt mulig.

Forresten, hvis vi hadde beholdt hvert vårt etternavn, så hadde nok barnet likevel fått hans. For ingen av de navnene vi vurderte til barnet hadde passet sammen med mitt gamle etternavn. Og hvis vi skulle hatt et som mellomnavn så måtte uansett mitt vært først for at det skulle passe. Bindestrek var ikke aktuelt for noen av oss. 😛

Anonymkode: cfd6f...b4f

Tror det ofte er sånn at det indirekte er gamle tradisjoner som er styrende ja. Mor er ikke så knyttet til navnet sitt, men det er far, og det bare klinger naturlig best med navnet til far. Kunne vært et interessant eksperiment å se navnene uten å kjenne til om det var mors eller fars, og hva man da syntes klinger best 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboer har sjeldne etternavn (vernede, under 200 personer som heter det). Samboer er enebarn, så for ham var det viktig å føre navnet videre. Sønnene våre har derfor hans navn som etternavn, og mitt som mellomnavn. Om vi gifter oss kommer jeg til å gjøre det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosa Dartle said:

Tror det ofte er sånn at det indirekte er gamle tradisjoner som er styrende ja. Mor er ikke så knyttet til navnet sitt, men det er far, og det bare klinger naturlig best med navnet til far. Kunne vært et interessant eksperiment å se navnene uten å kjenne til om det var mors eller fars, og hva man da syntes klinger best 😊

Kommer ikke til å oppgi fulle navn her altså. :P Men kan si at alle navnene vi vurderte til barnet slutter på samme bokstav som mitt gamle etternavn begynner på, så det hadde blitt litt tungt å si. 😛 Mannens etternavn slutter også på den samme bokstaven, så føler det hadde fungert dårlig å ha det før mitt.

Men det var som sagt ikke noe vi tenkte på da vi bestemte navn, for da hadde jeg jo allerede byttet for noen år siden. Jeg bare kom på det nå når jeg tenkte over det. :)

Anonymkode: cfd6f...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mor ønsket at barnet skulle ha mitt etternavn fordi hun er stolt over at det er jeg som er faren til hennes barn.

Anonymkode: 57b4b...346

Er ikke du like stolt over at hun er mor til ditt barn?

Anonymkode: bb70b...dc0

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mammas etternavn og synes det var fint at foreldrene mine brøt ut av tradisjonen. Men jeg har et veldig vanlig etternavn (ala Olsen eller Jensen), mens partneren min har et sjeldent ett fra et sted han har tilknytning til. Derfor blir nok våre fremtidige barn å få hans fremfor mitt. :)  Hadde han også hatt et vanlig ett hadde det vært en annen diskusjon, da vet jeg ikke helt hva vi hadde valgt (eventuelt hadde barnet fått begge).

Anonymkode: 73a38...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg heter Hansen og mannen min har et sjeldent etternavn. 

Anonymkode: 7e9e0...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er vel av gammel tradisjon, og mener at barnet skal ha fars etternavn så lenge det er en far inne i bildet.  I vårt tilfelle er vi jo gift også, og jeg tok mannen sin etternavn da vi giftet sitt. Jeg beholdt mellomnavnet mitt da, men etternavnet som ugift er borte.

Barnet vårt har fått mitt mellomnavn og fars etternavn. Så fornavn- mitt mellomnavn- felles etternavn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...