AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Sikkert et dumt spørsmål, men. På en sparekonto får du rente og rentes rente. Det som står på kontoen kapitaliseres, som det heter, og antall faktiske kroner stiger. Når jeg ser på fondene mine ser jeg at renta er slik og slik, fortjenesten er slik og slik, men "innskuddet" eller saldoen om du vil, er lik. Jeg vet at jeg ikke rent faktisk har tjent noe før jeg selger fondsandeler for mer enn jeg kjøpte dem for, men la oss si at jeg setter 100 kroner på en konto og lar det stå i x antall år. Vil det bli noen slags rentes rente-effekt som på en sparekonto? Altså, vil den faktiske beholdningen øke, eller er det bare at når jeg skal selge, så får jeg ut det jeg har satt inn, pluss den renta som gjelder akkurat da? Med andre ord, 100 kr på en sparekonto kan bli en million om det står lenge nok, mens i et fond må fortsette å kjøpe for småbeløp, evt kjøpe for ett stort beløp, og så selge det en gang verdien har økt? Anonymkode: fb551...893
stan Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Når du setter penger i et fond, kjøper du egentlig en eiendel. Når denne eiendelen stiger i verdi kan du tjene penger ved å selge. Mekanismene for hvorfor verdien stiger varierer, men er stort sett det samme som for verdistigning på børsen.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 16 minutter siden, stan said: Når du setter penger i et fond, kjøper du egentlig en eiendel. Når denne eiendelen stiger i verdi kan du tjene penger ved å selge. Mekanismene for hvorfor verdien stiger varierer, men er stort sett det samme som for verdistigning på børsen. Ja, jeg har en grunnleggende forståelse for hvordan aksjer fungerer. Men la oss si at jeg setter 100 kr på en sparekonto med 2% rente, og 100 kr i et fond med gjennomsnittlig rente på 20%. Det som står på sparekontoen vil øke hele tiden, og raskere og raskere. Mens det i jeg kan ta ut av fondet vil aldri bli mer enn 120 kr? Eller er det slik at "fortjenesten" på det som står i fondet blir lagt til, slik at jeg etter ett år har tjent f.eks 20 kr, og så regnes det rente av de 120 kr neste år osv? Anonymkode: fb551...893 1
Loff77 Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg har en grunnleggende forståelse for hvordan aksjer fungerer. Men la oss si at jeg setter 100 kr på en sparekonto med 2% rente, og 100 kr i et fond med gjennomsnittlig rente på 20%. Det som står på sparekontoen vil øke hele tiden, og raskere og raskere. Mens det i jeg kan ta ut av fondet vil aldri bli mer enn 120 kr? Eller er det slik at "fortjenesten" på det som står i fondet blir lagt til, slik at jeg etter ett år har tjent f.eks 20 kr, og så regnes det rente av de 120 kr neste år osv? Anonymkode: fb551...893 Det er jo ikke rente på et fond, fondsandelen din stiger eller synker i verdi og er verdt det den er verdt på tidspunktet du selger den 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 7 minutter siden, Loff77 said: Det er jo ikke rente på et fond, fondsandelen din stiger eller synker i verdi og er verdt det den er verdt på tidspunktet du selger den Jeg formulerer meg nok litt krøkkete. På konto får du rente og rentes rente. Blir det en rentes rente-effekt av å la penger stå i fond? Hvordan fungerer i så fall det? Fondsandelen jeg har kjøpt er vel konstant? Anonymkode: fb551...893
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har en grunnleggende forståelse for hvordan aksjer fungerer. Men la oss si at jeg setter 100 kr på en sparekonto med 2% rente, og 100 kr i et fond med gjennomsnittlig rente på 20%. Det som står på sparekontoen vil øke hele tiden, og raskere og raskere. Mens det i jeg kan ta ut av fondet vil aldri bli mer enn 120 kr? Eller er det slik at "fortjenesten" på det som står i fondet blir lagt til, slik at jeg etter ett år har tjent f.eks 20 kr, og så regnes det rente av de 120 kr neste år osv? Anonymkode: fb551...893 Fond har ikke renter, og i det hypotetiske eksempelet ditt blir beløpet selvfølgelig høyere enn 120 kr. Hvis du ser på et fond som har hatt historisk årlig avkastning på 20% siste 10 år og en bankkonto som har hatt 2% jevnt siste 10 år, vil du ha saldo på ca 600 kr i fondet og 120 kr på sparekonto. .. men bare vær klar over at 20% årlig er langt utenfor det en kan forvente. Finans Norge forventer noe som 3% realavkastning for det globale aksjemarkedet. Anonymkode: 6e04d...47b
Loff77 Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg formulerer meg nok litt krøkkete. På konto får du rente og rentes rente. Blir det en rentes rente-effekt av å la penger stå i fond? Hvordan fungerer i så fall det? Fondsandelen jeg har kjøpt er vel konstant? Anonymkode: fb551...893 Fondet har feks x antall aksjer i div bedrifter. Du kjøper en andel for 100kr etter 10 år er den hvis aksjene har gått bra verdt 10 000kr eller 0.- hvis det gikk i dass.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Fond har ikke renter, og i det hypotetiske eksempelet ditt blir beløpet selvfølgelig høyere enn 120 kr. Hvis du ser på et fond som har hatt historisk årlig avkastning på 20% siste 10 år og en bankkonto som har hatt 2% jevnt siste 10 år, vil du ha saldo på ca 600 kr i fondet og 120 kr på sparekonto. .. men bare vær klar over at 20% årlig er langt utenfor det en kan forvente. Finans Norge forventer noe som 3% realavkastning for det globale aksjemarkedet. Anonymkode: 6e04d...47b Jeg forstår at fond ikke har renter i den forstand, men det er altså likevel en rentes rente-effekt om jeg forstår det rett. Jeg kjøper en fondsandel. Den blir forhåpentligvis mer verdt senere og jeg kan selge med fortjeneste. Men hva er mekanismen som gir rentes rente-effekten i fondet? Jeg får jo ikke flere andeler i fondet med mindre jeg selv setter inn mer penger? Anonymkode: fb551...893
likestilling Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg forstår at fond ikke har renter i den forstand, men det er altså likevel en rentes rente-effekt om jeg forstår det rett. Jeg kjøper en fondsandel. Den blir forhåpentligvis mer verdt senere og jeg kan selge med fortjeneste. Men hva er mekanismen som gir rentes rente-effekten i fondet? Jeg får jo ikke flere andeler i fondet med mindre jeg selv setter inn mer penger? Anonymkode: fb551...893 Ja, et fond har f.eks. årlig vekst på 20%, for å ta et enkelt tall. Akkurat som med bankinnskudd blir da nåverdien av det du setter inn startverdi*(1+vekst)^n, så 1000 kr etter 10 år blir 100 * 1.2^10 = 6192 kr. Dette er et eksempel med årlig vekst på 20%. I realiteten har du ikke så jevn stigning, og i motsetning til renter kan du fort få et år med fall. Edit: Her er DNB Global Indeks siste 10 år. Hadde du puttet inn 1000 kroner for 10 år siden hadde du hatt 4384 kroner nå. Endret 3. desember 2021 av likestilling
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår at fond ikke har renter i den forstand, men det er altså likevel en rentes rente-effekt om jeg forstår det rett. Jeg kjøper en fondsandel. Den blir forhåpentligvis mer verdt senere og jeg kan selge med fortjeneste. Men hva er mekanismen som gir rentes rente-effekten i fondet? Jeg får jo ikke flere andeler i fondet med mindre jeg selv setter inn mer penger? Anonymkode: fb551...893 Du eier 100 andeler i 2021 og 100 andeler i f.eks. 2030. Antall andeler øker ikke. Hver andel øker potensielt i verdi som følge av at aksjene fondet investerer i stiger i verdi eller deler ut utbytte. Aksjer øker i verdi ettersom selskapene tjener penger over tid, eller at noen er villig til å betale mer for inntjeningen. Altså for å gjøre det enkelt. Et aksjefond eier kun 1 selskap som er et bakeri og fondet eier 100% av selskapet (ikke realistisk, men for å gjøre det enkelt). Bakeriet og aksjen er verdt 10 millioner. Hvert år har selskapet overskudd på 500 000 kr. Altså 5% av markedsverdien. Selskapet deler ut hele overskuddet på 500 000 kr til fondet som tar pengene og kjøper 5% av et annet bakeri som også koster 10 millioner og tjener 500 000. Neste år får de 500 000 kr fra det første bakeriet og 5% av overskuddet til bakeri 2 (25 000 kr). De tar disse 525 000 kr og kjøper nye 5,25% av bakeri nummer 2 og eier nå 10,25% av bakeri 2. Året etter igjen får fondet de opprinnelige 500 000 + 25 000 kr (for de 5% kjøpt etter første år) + 26 500 kr (for de 5,25% kjøpt etter andre år). Videre og videre vokser det. Så på en måte virker det tilsvarende rentes rente. Alternativt kunne et selskap valgt å ikke dele ut utbytte, og heler selv kjøpt seg opp i et annet bakeri selv. Da blir matematikken stort sett helt lik. Usikkerheten og hvorfor aksjene går opp og ned, er langsiktig hovedsakelig med inntjening å gjøre. Altså klarer bakeriet å tjene det samme i lengden? Mindre? Mer? I det korte bildet er svingninger hovedsakelig relatert til hvor mye noen er villige til å betale for inntjeningen. I eksempelet over forutsatte jeg at markedsverdien til et bakeri som tjener 500 000 kr er 10 millioner, men fra dag til dag kan det svinge hva markedet er villig til å betale for et bakeri som tjener 500 000 kr. Anonymkode: 6e04d...47b 1
stan Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg har en grunnleggende forståelse for hvordan aksjer fungerer. Men la oss si at jeg setter 100 kr på en sparekonto med 2% rente, og 100 kr i et fond med gjennomsnittlig rente på 20%. Det som står på sparekontoen vil øke hele tiden, og raskere og raskere. Mens det i jeg kan ta ut av fondet vil aldri bli mer enn 120 kr? Eller er det slik at "fortjenesten" på det som står i fondet blir lagt til, slik at jeg etter ett år har tjent f.eks 20 kr, og så regnes det rente av de 120 kr neste år osv? Anonymkode: fb551...893 Nei, det er ikke rente og rentes rente på fond og aksjer. Renter er betaling for å disponere andres penger. Slik som ved lån og innskudd. En slik vekst er eksponentiell, og vil bli raskere og raskere. I et evighets perspektiv vil eksponentiell vekst bestandig vinne.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg formulerer meg nok litt krøkkete. På konto får du rente og rentes rente. Blir det en rentes rente-effekt av å la penger stå i fond? Hvordan fungerer i så fall det? Fondsandelen jeg har kjøpt er vel konstant? Anonymkode: fb551...893 Ja du har tilsvarende renters rente-effekt i fond slik du tenker. Hvis du har 1000 kr I et fond som stiger 20% det ene året så vil de neste 20% øke ut ifra den beholdningen du faktisk sitter på, altså verdien av de andelene du eier. Et fond vil gå opp og ned i løpet av året og det går begge veier, men en økning tar alltid utgangspunkt i verdien på det du eier. Er det 1200 kr fordi du har hatt 20% økning på den tusenlappen så øker det prosentvis ut ifra det og samme ved nedgang. Det er ikke renter, men måten du tenker på er riktig. Det er ikke noe max tak på hvor mye du sitter igjen med. Anonymkode: f2d89...544 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg forstår at fond ikke har renter i den forstand, men det er altså likevel en rentes rente-effekt om jeg forstår det rett. Jeg kjøper en fondsandel. Den blir forhåpentligvis mer verdt senere og jeg kan selge med fortjeneste. Men hva er mekanismen som gir rentes rente-effekten i fondet? Jeg får jo ikke flere andeler i fondet med mindre jeg selv setter inn mer penger? Anonymkode: fb551...893 Nei du får ikke flere andeler, men hver andel er mer verdt og en prosent vil altså øke ut ifra verdien på det du eier. Anonymkode: f2d89...544
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg har en grunnleggende forståelse for hvordan aksjer fungerer. Anonymkode: fb551...893 Åpenbart ikke. Anonymkode: e209d...e13 2
A-hunter Skrevet 3. desember 2021 #15 Skrevet 3. desember 2021 Det er selvsagt ikke en rentes rente-effekt på fond. For å oppnå det må man selge fondet og kjøpe det på nytt med alle pengene salget ga en gang i året. Her vil kostnadene til transaksjonene (salg - kjøp) påvirke effekten i stor grad, siden disse må dekkes av fortjenesten. Fond er ikke sammenlignbart med sparing i bank.
Håkon 1970 Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 25 minutter siden, A-hunter said: Det er selvsagt ikke en rentes rente-effekt på fond. For å oppnå det må man selge fondet og kjøpe det på nytt med alle pengene salget ga en gang i året. Her vil kostnadene til transaksjonene (salg - kjøp) påvirke effekten i stor grad, siden disse må dekkes av fortjenesten. Fond er ikke sammenlignbart med sparing i bank. Selvsagt er det rentes renteeffekt ved investering i fond. Si du investerer 100 i et fond som to år på rad oppnår 10% avkastning/verdiøkning. Da vil du første året få 100*0,1= 10 i avkastning. Du vil sitte med fond verdt 110 ved årets utløp. Året etterpå vil du også få 10% avkastning på det opprinnelige innskudddet, 10. I tillegg vil du oppnå 10% avkastning på fjorårets avkastning på 10, altså 1. Ved årets utgang vil du derfor ha fondsverdier for 100+10+10+1 = 121. Du kan også regne dette ut slik: 100*1,1^2 = 121. Resultatet blir nøyaktig det samme som om du setter inn kr 100 på en bankkonto med 10% årlig rente. 3
A-hunter Skrevet 3. desember 2021 #17 Skrevet 3. desember 2021 Håkon 1970 skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det rentes renteeffekt ved investering i fond. Si du investerer 100 i et fond som to år på rad oppnår 10% avkastning/verdiøkning. Da vil du første året få 100*0,1= 10 i avkastning. Du vil sitte med fond verdt 110 ved årets utløp. Året etterpå vil du også få 10% avkastning på det opprinnelige innskudddet, 10. I tillegg vil du oppnå 10% avkastning på fjorårets avkastning på 10, altså 1. Ved årets utgang vil du derfor ha fondsverdier for 100+10+10+1 = 121. Du kan også regne dette ut slik: 100*1,1^2 = 121. Resultatet blir nøyaktig det samme som om du setter inn kr 100 på en bankkonto med 10% årlig rente. Nei. Du får ikke flere andeler selv om verdien av andelene øker. Du får derfor ingen økt effekt av akkumulert fortjeneste (rente). Fond utbetaler ikke renter fordi de ikke gir renter. Å hente en effekt av en faktor som ikke finnes er fullstendig umulig. Altså, ingen rentes rente-effekt på fond.
Håkon 1970 Skrevet 3. desember 2021 #18 Skrevet 3. desember 2021 Just now, A-hunter said: Nei. Du får ikke flere andeler selv om verdien av andelene øker. Du får derfor ingen økt effekt av akkumulert fortjeneste (rente). Fond utbetaler ikke renter fordi de ikke gir renter. Å hente en effekt av en faktor som ikke finnes er fullstendig umulig. Altså, ingen rentes rente-effekt på fond. Du har ikke peiling på det du prater om. Du får ikke flere fondsandeler, men de fondsandelene du har øker i verdi. Finn den påståtte feilen i regnestykket mitt over istedenfor å repetere feilaktige påstander. 1
A-hunter Skrevet 3. desember 2021 #20 Skrevet 3. desember 2021 Håkon 1970 skrev (Akkurat nå): Du har ikke peiling på det du prater om. Du får ikke flere fondsandeler, men de fondsandelene du har øker i verdi. Finn den påståtte feilen i regnestykket mitt over istedenfor å repetere feilaktige påstander. Dette er feil: Året etterpå vil du også få 10% avkastning på det opprinnelige innskudddet, 10. I tillegg vil du oppnå 10% avkastning på fjorårets avkastning på 10, altså 1. Ved årets utgang vil du derfor ha fondsverdier for 100+10+10+1 = 121. I et fond med et kjøp vil du ikke få noen avkastning på fjorårets avkastning. Avkastning i fond regnes fra kjøp til salg. Det gjøres ikke opp ved årsskiftet. Jeg ville muligens roet ned påstandene om at andre ikke har peiling hvis jeg var deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå