Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen rekker å se denne raskt. Jeg brant nettopp ansiktet mitt med AHA syre. Pleier å bruke den kremen (10%) men var dum å smurte den oppå et Niacinamide serum og fikk erfare at de ikke skal kombineres! Ansiktet brant men jeg tenkte det ville gå over men etter 15 minutter gikk jeg til speilet og var HELT rød som en hummer!!! Aldri sett maken!! . Skylte av godt med kaldt vann men ansiktet mitt er BRENT og man kan se spor i huden av "smøre strekene" fra når jeg påførte. 

Er det noen som vet om det er noe jeg bør påføre huden nå for å hindre mer syreskade og rødhet? Bør jeg ha en kald klut på ansiktet resten av kvelden for å kjøle ned eller burde jeg la huden være helt i fred nå? 

Anonymkode: a053d...288

Skrevet

Lunkent vann, ikke kaldt er det du skal bruke for å kjøle i akuttfasen (1 time). Deretter kan du smøre ren aloe vera krem om du har?

Anonymkode: f57a1...65f

• Liker 3
Skrevet

Ring 116117….. de hjelper deg! 

Anonymkode: fd65e...2be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring 116117….. de hjelper deg! 

Anonymkode: fd65e...2be

Tror ikke det er så alvorlig at legevakta kan gjøre noe. Ikke andregradsforbrenning med blemmer, men helt sykt rød og ansiktet mitt ser ut som en knallrød maske siden man ser sporene så godt der det var krem og der det ikke var krem! Også svir det veldig men ikke direkte smertefullt heldigvis! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lunkent vann, ikke kaldt er det du skal bruke for å kjøle i akuttfasen (1 time). Deretter kan du smøre ren aloe vera krem om du har?

Anonymkode: f57a1...65f

Jeg har Aloe Vera og Centella Asiatica og har smurt på begge nå. Sviingen er betraktelig mindre hverfall men håper ansiktet blir normalt igjen til mandag og at ikke huden har tatt permanent skade 😬

Skrevet

Aloe vera og la Roche Posay cicaplast. Nå som huden din er veldig sår så er den ekstra mottakelig for bakterier og irritasjon. Bruk helst bare vann når du vasker deg, ingen sterke renseprodukter, serumer eller kremer med parfyme. Unngå sminke.

Nå må du fokusere på å pleie huden som en baby de neste ukene. Cerave har en fin fuktighetskrem du kan kjøpe på apoteket, med ceramider, som kan bidra til at huden din reparerer seg raskere.

Anonymkode: a96d1...f45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aloe vera og la Roche Posay cicaplast. Nå som huden din er veldig sår så er den ekstra mottakelig for bakterier og irritasjon. Bruk helst bare vann når du vasker deg, ingen sterke renseprodukter, serumer eller kremer med parfyme. Unngå sminke.

Nå må du fokusere på å pleie huden som en baby de neste ukene. Cerave har en fin fuktighetskrem du kan kjøpe på apoteket, med ceramider, som kan bidra til at huden din reparerer seg raskere.

Anonymkode: a96d1...f45

Ja, bruk helt enkle basis produkter uten parfyme. Og som ikke har aktive ingredienser. Og det tar noen måneder før huden fornyer seg. Så bruk kun en slik krem denne tiden. 

Aktive ingredienser er ingen spøk. Viktig å være forsiktig 🙂 Håper det går bra med deg🙂

Anonymkode: 9b429...b26

• Liker 1
Skrevet

Hei, huden min er mye mindre rød i dag heldigvis! Så tror dette skal gå bra! Den er fortsatt preget men ikke knallrød som den var i går herregud 

Men kan jeg ha ødelagt hudcellene langvarig selvom hudoverflaten begynner å se normal ut? Sånn at jeg bør unngå å ha produkter på huden på mange uker uansett? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, huden min er mye mindre rød i dag heldigvis! Så tror dette skal gå bra! Den er fortsatt preget men ikke knallrød som den var i går herregud 

Men kan jeg ha ødelagt hudcellene langvarig selvom hudoverflaten begynner å se normal ut? Sånn at jeg bør unngå å ha produkter på huden på mange uker uansett? 

Hudcellene fornyes jo, hudceller er bare døde celler som dukker opp hele tiden på nytt. Men det tar jo 2-4 uker , det er da "fornyelsesprosessen" skjer. I dette tilfelle er det nok viktig å holde huden fuktig , anse huden som en vanlig brannskade. Og brannskader skal aldri bli tørt, for da healer det ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har Aloe Vera og Centella Asiatica og har smurt på begge nå. Sviingen er betraktelig mindre hverfall men håper ansiktet blir normalt igjen til mandag og at ikke huden har tatt permanent skade 😬

Cicaplast som nevnt, og høy spf over en god stund i ettertid :) 

Anonymkode: 132f8...de1

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, bruk helt enkle basis produkter uten parfyme. Og som ikke har aktive ingredienser. Og det tar noen måneder før huden fornyer seg. Så bruk kun en slik krem denne tiden. 

Aktive ingredienser er ingen spøk. Viktig å være forsiktig 🙂 Håper det går bra med deg🙂

Anonymkode: 9b429...b26

Dette! Selv om huden ser normal ut, så har den fått en real støkk. Bedre å la den roe seg helt i noen måneder. 

Tips til senere, eller til andre med samme problem: husk på å aldri skulle med kaldt vann når man brenner seg, enten med flammer eller med produkter. Det kan gjøre vondt verre. Lunkent vann er det beste!

Anonymkode: 54581...cdc

• Liker 1
Skrevet
Rosatoast skrev (På 3.12.2021 den 17.18):

Hudcellene fornyes jo, hudceller er bare døde celler som dukker opp hele tiden på nytt. Men det tar jo 2-4 uker , det er da "fornyelsesprosessen" skjer. I dette tilfelle er det nok viktig å holde huden fuktig , anse huden som en vanlig brannskade. Og brannskader skal aldri bli tørt, for da healer det ikke. 

Det er jo definitivt ikke lurt å løpe rundt med fuktig hud ute i minusgrader, da får man frostskader i tillegg. 
Det stemmer ikke at brannskader aldri skal bli tørre, i hvert fall ikke førstegradsforbrenninger som dette. 

Anonymkode: 2c27c...f3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er jo definitivt ikke lurt å løpe rundt med fuktig hud ute i minusgrader, da får man frostskader i tillegg. 
Det stemmer ikke at brannskader aldri skal bli tørre, i hvert fall ikke førstegradsforbrenninger som dette. 

Om det er endel vann i produktet ja :)

Fett/barrierekremer er jo noe annet.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 21.53):

Jeg fikk en først grads forbrenning, og legen sa strengt til meg at disse skadene skal ikke bli tørre fordi da helbreder dem ikke ordentlig. Så må smøre med evt salve med bind over, i dette tilfelle krem. 

Jeg hadde holdt det tørt under plaster i 1 uke, det gjorde vondt og ville ikke helbrede. Så det du sier er ikke sant :)

Endret av Rosatoast

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...