Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke ble jeg spurt av noen venner om å være nisse for deres barn på julaften, og det har jeg sagt ja til. Det slo meg at akkurat det å være en sånn passelig troverdig nisse er noe bare menn kan gjøre, akkurat der er det ikke mye likestilling i gården.

Jeg husker en julefeiring fra barnehagen jeg gikk i, med kun kvinnelige ansatte. Det var en av dem som hadde kledd seg ut som nisse, og jeg skjønte umiddelbart hvem det var. Som fireåring har man jo ikke all verdens sosiale antenner, så jeg sa høyt og tydelig: "Det er Solveig!", og hvis noen av de andre barna hadde vært under illusjonen av at det var den ekte julenissen, ble den umiddelbart brutt. 😄

Er det noen kvinner som synes dette monopolet bør brytes? Hvordan skal vi i så fall klare det? Klage det inn for Likestillingsombudet? 🤪

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min farmor var alltid nisse hos oss. Hun steppa! 

Anonymkode: 76fc1...80a

• Liker 4
Skrevet

Vel, du har tydeligvis ikke forstått begrepet likestilling. Det har ikke noe med at menn og kvinner skal være like mennesker og gjøre absolutt alt likt, men at vi skal ha samme rettigheter, muligheter og verdi :)

Vi kvinner har mulighet til å være nisse hvis vi vil og det trengs. Jeg har vært nisse mange ganger for barna til broren min, og når jeg selv var liten så pleide mamma og pappa å bytte på å være nisse hjemme hos oss annenhver jul :)

Istedet for å tulle om likestilling kan du jo engasjere deg i ting som trafficking, overgrep, seksuell trakassering, utnytting av prostituerte, likelønn, abortrettigheter og sånn om du bryr deg :)

Anonymkode: fb177...d4f

• Liker 6
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, du har tydeligvis ikke forstått begrepet likestilling. Det har ikke noe med at menn og kvinner skal være like mennesker og gjøre absolutt alt likt, men at vi skal ha samme rettigheter, muligheter og verdi :)

Vi kvinner har mulighet til å være nisse hvis vi vil og det trengs. Jeg har vært nisse mange ganger for barna til broren min, og når jeg selv var liten så pleide mamma og pappa å bytte på å være nisse hjemme hos oss annenhver jul :)

Istedet for å tulle om likestilling kan du jo engasjere deg i ting som trafficking, overgrep, seksuell trakassering, utnytting av prostituerte, likelønn, abortrettigheter og sånn om du bryr deg :)

Dette rommet kalles skråblikk. Innlegget mitt var fleipete ment, jeg vet utmerket godt hva likestilling dreier seg om. Har du humoristisk sans?

• Liker 5
Skrevet

Søstra mi «naila» julenisserollen i fjor, barna ante faktisk ingenting.

Anonymkode: 5a1c2...3fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 0.05):

Akkurat det avhenger nok av hvem du spør. Mange av de som "kjemper" for mer "likestilling" er ikke fornøyd med like rettigheter, muligheter og verdi men krever også resultatlikhet, som ved lik lønn for ulikt arbeid. 

Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Akkurat det avhenger nok av hvem du spør. Mange av de som "kjemper" for mer "likestilling" er ikke fornøyd med like rettigheter, muligheter og verdi men krever også resultatlikhet, som ved lik lønn for ulikt arbeid. 

Kvinner har vært slaver underlagt menn siden før-paleolittisk tid. Så det er rett å rimelig at likestillingen legger opp til en viss kompensasjon for dette 🙂 

Anonymkode: 50419...cb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinner har vært slaver underlagt menn siden før-paleolittisk tid. Så det er rett å rimelig at likestillingen legger opp til en viss kompensasjon for dette 🙂 

Strengt tatt ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig du tuller litt her, men det er en tankegang jeg tror mange har. At hvite menn skal på en eller annen måte straffes for fordeler de har hatt i fortiden. At hvite menn også er individer legges ikke så mye vekt på.

Anonymkode: 2a58a...cd4

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig du tuller litt her, men det er en tankegang jeg tror mange har. At hvite menn skal på en eller annen måte straffes for fordeler de har hatt i fortiden. At hvite menn også er individer legges ikke så mye vekt på.

Hvite menn er visst det verste i hele verden, vår "tur" til å bli diskriminert for noe forfedrene våre gjorde. Hurra!

Anonymkode: 58855...3f0

Skrevet
herzeleid skrev (10 timer siden):

Strengt tatt ikke.

Så klart blir det kvalifisert gjetning basert på arkeologi når det gjelder pre-historisk tid. Men her tyder alt på et betydelig misforhold mellom menn og kvinner.

Etter oppkomsten av sivilisasjon, så VET vi at dette var tilfelle. Med noen få unntak - som er irrelevante i vestlig historisk sammenheng, hvor kvinner alltid har vært underlagt menn.

Dette er det ingen vits i å kverulere på 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvite menn er visst det verste i hele verden, vår "tur" til å bli diskriminert for noe forfedrene våre gjorde. Hurra!

Wow, dere er så sarte 🙂 Det er ikke sånn av vi feminister vil ha et matriarkalsk samfunn som undertrykker menn med vold (på samme måte som det patriarkalske er/var). Vær glad for det 😉 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så klart blir det kvalifisert gjetning basert på arkeologi når det gjelder pre-historisk tid. Men her tyder alt på et betydelig misforhold mellom menn og kvinner.

Etter oppkomsten av sivilisasjon, så VET vi at dette var tilfelle. Med noen få unntak - som er irrelevante i vestlig historisk sammenheng, hvor kvinner alltid har vært underlagt menn.

Dette er det ingen vits i å kverulere på 🙂 

Du har et ganske mørkt menneskesyn om du tror kvinner alltid har vært slaver for menn. Utrolig nok har nok de fleste kvinner og menn gjennom historien prøvd sitt beste for å komme seg gjennom livet sammen og gjerne elsket og satt pris på hverandre. Slaver vil du finne blant begge kjønn, men slikt går gjerne tapt om en forsvinner for dypt inn i "kjønnskampen". 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Wow, dere er så sarte 🙂 Det er ikke sånn av vi feminister vil ha et matriarkalsk samfunn som undertrykker menn med vold (på samme måte som det patriarkalske er/var). Vær glad for det 😉 

Ja veldig sart å si i fra om undertrykking 😂 Igjen, det var våre forfedre, vi som lever nå har ingenting med dritten som ble gjort før å gjøre. Dessuten er det ikke good times å undertrykke bare fordi det er fravær av vold... Folk med slik tankegang har som regel ikke lyset på i toppetasjen.

Jeg nevnte ikke feminisme med ett eneste ord forresten, men det er kjent sak at feminister har mastergrad i lettkrenkelighet (av til på vegne av andre, den beste måten å være krenket på).

Skrevet
herzeleid skrev (16 timer siden):

Du har et ganske mørkt menneskesyn om du tror kvinner alltid har vært slaver for menn. Utrolig nok har nok de fleste kvinner og menn gjennom historien prøvd sitt beste for å komme seg gjennom livet sammen og gjerne elsket og satt pris på hverandre. Slaver vil du finne blant begge kjønn, men slikt går gjerne tapt om en forsvinner for dypt inn i "kjønnskampen". 

Kanskje ikke alltid slaver for menn, men kvinner har da virkelig ikke hatt så mye de skulle ha sagt eller noe særlig med rettigheter. Det er ikke såå lenge siden at kvinner ikke fikk eie eiendom, ha egen bankkonto, stemmerett, råderett over egne barn, ta utdanning, mv. Og lenge var det for eksempel ikke regnet som voldtekt om det skjedde i et ekteskap. Så om ikke direkte slaver så kanskje ikke så forferdelig langt unna sånn strengt tatt?

Anonymkode: 15614...65f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja veldig sart å si i fra om undertrykking 😂 Igjen, det var våre forfedre, vi som lever nå har ingenting med dritten som ble gjort før å gjøre. Dessuten er det ikke good times å undertrykke bare fordi det er fravær av vold... Folk med slik tankegang har som regel ikke lyset på i toppetasjen.

Jeg nevnte ikke feminisme med ett eneste ord forresten, men det er kjent sak at feminister har mastergrad i lettkrenkelighet (av til på vegne av andre, den beste måten å være krenket på).

Men mener du helt ærlig at hvite menn blir undertrykket?

Anonymkode: 89d8d...a01

Skrevet

Ikke noe problem.

Selve Julenissen er en mannlig karakter med ikonisk, hvitt skjegg.  Akkurat som Pippi er jente og Rudolf er et reinsdyr. 

Hvis du fremstår som dame vil kansje ikke barna se deg som Selveste Julenissen. Da kan du være Nissemor eller noe.

Du kan ta på skjegg og ikke snakke så mye. Det funker også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje ikke alltid slaver for menn, men kvinner har da virkelig ikke hatt så mye de skulle ha sagt eller noe særlig med rettigheter. Det er ikke såå lenge siden at kvinner ikke fikk eie eiendom, ha egen bankkonto, stemmerett, råderett over egne barn, ta utdanning, mv. Og lenge var det for eksempel ikke regnet som voldtekt om det skjedde i et ekteskap. Så om ikke direkte slaver så kanskje ikke så forferdelig langt unna sånn strengt tatt?

Anonymkode: 15614...65f

I likhet med menn med andre ord. Det er en ganske utbredt feministisk dødsone at en blir i overkant navlebeskuende hva gjelder ulemper for eget kjønn, og tilsvarende blind for at manglende rettigheter og grusomheter så langt fra var forbeholdt kvinner. 

Skrevet

De fleste prøver å unngå å være nisse. Litt påfallende at det kun kjempes for likestilling på områder hvor det gavner kvinner 😏

Ja til kvinnelige nisser og fotballtrenere etc 

Anonymkode: 92581...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men dere menn blir jo ikke undertrykket 🙂 Derimot finnes det fortsatt en skjevfordeling i samfunnet, som er et resultat av historisk undertrykking. Alt vi ønsker er at kvinner blir løftet opp for å utjevne denne forskjellen. Og under denne prosessen må det nødvendigvis være en viss forskjellsbehandling, ellers forblir det status quo med et forskjellssamfunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...