Gå til innhold

Neglene mine er lilla! Hjelp, hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Googlet, og ble vettskremt. 

Så plutselig i dag at nederst på neglene (altså fra midten og ned) er det en lillafarge. Tomlene det vises på, men ser kanskje en antydning på noen av de andre. 

Hva betyr dette da? 😱 Leser på Google at det kan tyde på for lite oksygen? Stemmer det? 

Aldri tenkt på fargen før, men har ikke hatt lilla negler før.... Hjelp! 

Anonymkode: e2bc6...40d

• Liker 1
Skrevet

Silver Poisoning

One cause of blue nails is silver poisoning (argyria). Because your nailbeds have no skin pigment, they can be one of the first places to show signs of silver deposits. This irreversible condition can become worse with increased exposure to silver, and may eventually appear across sun-exposed skin areas. People who work with silver, including silver miners and silverware manufacturers, are at risk of argyria. So too are people who take silver (possibly as silver salts) as an alternative medicine.

Medications

Some medications may leave your nail beds blue. These include drugs used to fight malaria (antimalarials), drugs used to fight psychosis (phenothiazines), and a drug used to regulate heartbeat (amiodarone). At least one case of blue fingernails seemed to result from the rosacea fighting medication minocycline.

Occupational Hazards

Some jobs can leave fingernails blue. Mechanics sometimes get them because of the oxalic acid sometimes used to clean radiators. People who use metal cleaners, paint removers, or who manufacture inks or dyes may also develop blue nails.

HIV Infection

People infected with HIV may develop blue nails in two ways. First, the infection itself seems to cause this distinct sign. Second, some antiretroviral medicine has also been associated with blue nails.

Cyanosis

Cyanosis is a low or lack of oxygen in your red blood cells that may result in the skin underneath your nails and elsewhere like the feet, lips and/or mucous membranes to be a bluish-purple color. Cold temperature exposure or abnormally high hemoglobin levels may cause cyanosis. Cyanosis also may result from an underlying chronic disease like COPD or asthma or occur acutely from an inability of the body to deliver oxygenated red blood cells (pneumonia or pulmonary embolism, for example). Acute cyanosis can be a sign of a medical emergency.
https://www.onhealth.com/content/1/nail_health

Lege med andre ord. 

Anonymkode: be4db...68e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Silver Poisoning

One cause of blue nails is silver poisoning (argyria). Because your nailbeds have no skin pigment, they can be one of the first places to show signs of silver deposits. This irreversible condition can become worse with increased exposure to silver, and may eventually appear across sun-exposed skin areas. People who work with silver, including silver miners and silverware manufacturers, are at risk of argyria. So too are people who take silver (possibly as silver salts) as an alternative medicine.

Medications

Some medications may leave your nail beds blue. These include drugs used to fight malaria (antimalarials), drugs used to fight psychosis (phenothiazines), and a drug used to regulate heartbeat (amiodarone). At least one case of blue fingernails seemed to result from the rosacea fighting medication minocycline.

Occupational Hazards

Some jobs can leave fingernails blue. Mechanics sometimes get them because of the oxalic acid sometimes used to clean radiators. People who use metal cleaners, paint removers, or who manufacture inks or dyes may also develop blue nails.

HIV Infection

People infected with HIV may develop blue nails in two ways. First, the infection itself seems to cause this distinct sign. Second, some antiretroviral medicine has also been associated with blue nails.

Cyanosis

Cyanosis is a low or lack of oxygen in your red blood cells that may result in the skin underneath your nails and elsewhere like the feet, lips and/or mucous membranes to be a bluish-purple color. Cold temperature exposure or abnormally high hemoglobin levels may cause cyanosis. Cyanosis also may result from an underlying chronic disease like COPD or asthma or occur acutely from an inability of the body to deliver oxygenated red blood cells (pneumonia or pulmonary embolism, for example). Acute cyanosis can be a sign of a medical emergency.
https://www.onhealth.com/content/1/nail_health

Lege med andre ord. 

Anonymkode: be4db...68e

De er ikke blå, men mer lilla. Forstod jeg det du linket til at det kan komme av kulde også? Bør jeg ikke føle meg syk om det gjelder noe annet? 

Skal selvfølgelig kontakte lege, for dette var ekkelt.... 

Skrevet (endret)

På toppen av det som er nevt over, samt lavt oksygennivå i blodet, kan du også få blå/lilla neglerøtter hvis du har veldig lav kroppstemperatur. Fryser du mye eller er veldig kald på hendene, er det ganske vanlig og kan løses ved å få varmen i kroppen. Jeg får det ofte hvis jeg blir kald, fordi jeg har elendig blodsirkulasjon i hendene, men det går over så snart jeg får varmet opp hendene.

Kontakt lege i morgen tidlig hvis det ikke går over når du tar på deg varmere klær (helst ull og helst inntil kroppen) eller drikker varm te eller kakao.

Edit; Hansker hjelper også. Jeg har fingerløse hansker som går helt opp til albuen, det hjelper veldig i vinterhalvåret.

Endret av Minya
Skrevet

Jeg får det  av og til. 

Har sjøgrens syndrom og betente ledd.. 

Anonymkode: 48c3e...103

Skrevet
Minya skrev (7 timer siden):

På toppen av det som er nevt over, samt lavt oksygennivå i blodet, kan du også få blå/lilla neglerøtter hvis du har veldig lav kroppstemperatur. Fryser du mye eller er veldig kald på hendene, er det ganske vanlig og kan løses ved å få varmen i kroppen. Jeg får det ofte hvis jeg blir kald, fordi jeg har elendig blodsirkulasjon i hendene, men det går over så snart jeg får varmet opp hendene.

Kontakt lege i morgen tidlig hvis det ikke går over når du tar på deg varmere klær (helst ull og helst inntil kroppen) eller drikker varm te eller kakao.

Edit; Hansker hjelper også. Jeg har fingerløse hansker som går helt opp til albuen, det hjelper veldig i vinterhalvåret.

Har nå vært varm / varmet hendene i hele natt, men fargen er der fortsatt. Har en forkjølelse nå, det glemte jeg å skrive. Kan det ha noe med dette å gjøre? 

Spurte mannen min hvilken farge jeg har på fingeren, og han syns det kanskje var litt rosa/rødt. Ikke lilla? Spurte jeg. Jo, kanskje litt? Sa han. Så det må jo synes og ikke noe jeg bare innbiller meg. 

Legen er selvfølgelig ikke på kontoret i dag, men de har vel en hastetime der hos en av de andre likevel. For dette bør sjekkes i dag sant, og ikke på mandag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg får det  av og til. 

Har sjøgrens syndrom og betente ledd.. 

Anonymkode: 48c3e...103

Bare nysgjerrig... Har du sjekka D-vitaminnivået ditt i det siste?

D-vitaminmangel er kobla på som en nøkkelfaktor, spesielt i forhold til Sjøgrens, men også leddbetennelser (artritt) ser i vitenskapelige studier ut til å være forbeholdt folk som har gått lenge med D-vitaminmangel.

Sammenhengen er visst at D-vitamintilskudd er råvaren som kroppen bruker til å lage et hormon som styrer celledelinga i immunforsvaret. D-vitaminmangel gir en hormonmangel som gjør at immunforsvaret ikke greier å begrense produksjonen av betennelsesfremmende kjemikalier.

Forskere som har studert fenomenet, mener at immunforsvaret ikke greier å starte uten hormonet som kroppen produserer av vitamin D.

Om vitamin D kan gjøre noe med Sjøgrens eller artritt er et ingen som har sjekka, men det er uansett ikke lurt å virre rundt for lenge med hormonforstyrrelsa som skyldes D-vitaminmangel. Det blir i allfall ikke bedre av det.

Skrevet (endret)
Lonehill skrev (7 minutter siden):

Bare nysgjerrig... Har du sjekka D-vitaminnivået ditt i det siste?

D-vitaminmangel er kobla på som en nøkkelfaktor, spesielt i forhold til Sjøgrens, men også leddbetennelser (artritt) ser i vitenskapelige studier ut til å være forbeholdt folk som har gått lenge med D-vitaminmangel.

Sammenhengen er visst at D-vitamintilskudd er råvaren som kroppen bruker til å lage et hormon som styrer celledelinga i immunforsvaret. D-vitaminmangel gir en hormonmangel som gjør at immunforsvaret ikke greier å begrense produksjonen av betennelsesfremmende kjemikalier.

Forskere som har studert fenomenet, mener at immunforsvaret ikke greier å starte uten hormonet som kroppen produserer av vitamin D.

Om vitamin D kan gjøre noe med Sjøgrens eller artritt er et ingen som har sjekka, men det er uansett ikke lurt å virre rundt for lenge med hormonforstyrrelsa som skyldes D-vitaminmangel. Det blir i allfall ikke bedre av det.

Det er også helt normalt at store deler av befolkningen her i nord har underskudd på D-vitamin i vinterhalvåret – så ta deg en tur til legen (eller legevakten hvis du ikke vil vente) og få tatt en blodprøve. Da får du sjekket hva du eventuelt har av mangler i vitamin-alfabetet, så får du resept på det du trenger :)

Endret av seda
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Har nå vært varm / varmet hendene i hele natt, men fargen er der fortsatt. Har en forkjølelse nå, det glemte jeg å skrive. Kan det ha noe med dette å gjøre? 

Spurte mannen min hvilken farge jeg har på fingeren, og han syns det kanskje var litt rosa/rødt. Ikke lilla? Spurte jeg. Jo, kanskje litt? Sa han. Så det må jo synes og ikke noe jeg bare innbiller meg. 

Legen er selvfølgelig ikke på kontoret i dag, men de har vel en hastetime der hos en av de andre likevel. For dette bør sjekkes i dag sant, og ikke på mandag? 

Basert på mannens svar så høres det ikke ut som det er veldig tydelig farge? Jeg ville nok tenkt at det går bra å vente til mandag om du ikke ellers føler deg dårlig. 

Anonymkode: 905a2...c16

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar alle sammen. 

Har ringt legen i dag, og forklart situasjonen. Føler meg litt dum som ringer å sier at jeg har lilla negler og redd for å ha for lite oksygen i blodet 😅 men hun tok det på alvor, men det var ingen hast med å sjekke før mandag sa hun. Skal ta masse blodprøver på mandag sa hun. 

Så godt å få sjekket opp i det. I dag er det ikke så lilla. Leser også at det kan komme av astma, og jeg har astma, mild grad. Tenkte ikke tanken på at det hadde noe sammenheng heller... 

Uansett så blir det fint å få sjekket ut dette! ❤️

Skrevet
seda skrev (3 minutter siden):

Det er også helt normalt at store deler av befolkningen her i nord har underskudd på D-vitamin i vinterhalvåret – så ta deg en tur til legen (eller legevakten hvis du ikke vil vente) og få tatt en blodprøve. Da får du sjekket hva du eventuelt har av mangler i vitamin-alfabetet, så får du resept på det du trenger :)

Kan grunnen til at det er normalt at at store deler av befolkningen her i nord har underskudd på D-vitamin i vinterhalvåret være at vi får i oss for lite D-vitamtilskudd?

Kroppen produserer normalt det den trenger av D-vitamintilskudd i huden når det er sol, men produksjonen hos oss stopper i september og starter ikke igjen før i april, fordi sola her i Norge står for lavt.

I motsetning til andre vitaminer dekker D-vitamintilskuddet vi får i oss gjennom maten bare 10% av behovet. Det blir en ganske stor manko i løpet av åtte måneder uten produksjon.

Hva vil skje hvis vi lager sommer om vinteren ved å spise D-vitamintilskudd for å erstatte tilskuddet vi ikke får produsert i huden?

• Liker 1
Skrevet

Hva er dette maset om D-vitaminer de siste årene?

Anonymkode: eb18f...6d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er dette maset om D-vitaminer de siste årene?

Anonymkode: eb18f...6d0

Jeg tror maset om D-vitamin starta for alvor da ei dansk forskergruppe i 2010 slo fast at immunforsvaret ikke fungerer uten D-vitamin.

Norsk Helseinformatikk omtalte saken den gang og siterte en av forskerne:

Sitat

- Vi har oppdaget at immunforsvarets T-celler er like avhengige av D-vitaminer som en bil er avhengig av bilbatteri for å starte. Med andre ord: Uten D-vitaminer kan ikke T-cellene komme i gang med arbeidet sitt.

For legemiddelindustrien vil det være katastrofe hvis helsemyndighetene setter fokus på denne forskningen og folk skjønner at de blir syke av D-vitaminmangel.

Derfor lager legemiddelindustrien mye støy for å overdøve hver gang det kommer en ny forskningsstudie som viser at det er lurt å ta D-vitamintilskudd for å holde immunforsvaret i drift.

Det lykkes de stort sett med. Og, som du sier, det blir mye mas av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...