Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å skatte når jeg tjener 75 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har deltidsjobb/sommerjobb og har tjent 75 000 ca i år. Hvor mye vil jeg skatte i prosent, hva er vanlig?

Så langt skatter jeg 15%. Ser at prosenten endres til 5% når jeg endrer det jeg tror jeg vil tjene.... Hva betyr det?

Anonymkode: 29833...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev inn 75000 på https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/ og fikk til svar at du skal betale 3838kr i skatt. Altså 5%. Hvis du blir trukket 15% (som da er 10% for mye) vil du få tilbake dette året etter rundt sommerstider. Dvs du får tilbakebetalt ca kr 7500.

Anonymkode: ae5e6...d3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg skrev inn 75000 på https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/ og fikk til svar at du skal betale 3838kr i skatt. Altså 5%. Hvis du blir trukket 15% (som da er 10% for mye) vil du få tilbake dette året etter rundt sommerstider. Dvs du får tilbakebetalt ca kr 7500.

Anonymkode: ae5e6...d3a

Skjønner ingenting av regnestykket. Man har jo skattefri inntekt opp til 60 000. Alt etter må jeg betale skatt etter, dvs ca. 15 000 da. 15% av 15000 er 2250. Jeg har allerede betalt 3700 kr i skatt. Det er mer enn 15%. Og når jeg besøker skattetaten, står dette:

image.png.36d2435bbd54c4cb6ac4bcdc94007ebf.png

Skjønner ingenting jeg. Hvorfor mener de at jeg har betalt så lite i skatt, når jeg har blitt trukket mer i lønnsslipp. Også plutselig står det 5% der, når jeg egentlig har hatt 15%... I tillegg så står det at jeg har tjent mer enn jeg egentlig har:

image.png.49b5151537ef2d9898461be2e212854e.png

Skrevet

Du skal kunne finne akkurat hva du har tjent på NAV sine sider. Logg i n der og sjekk.

Kan du ha fått feriepenger fra en annen arbeidsgiver f. Eks? 

Skrevet
smilo skrev (1 time siden):

Du skal kunne finne akkurat hva du har tjent på NAV sine sider. Logg i n der og sjekk.

Kan du ha fått feriepenger fra en annen arbeidsgiver f. Eks? 

Hæ? Hva har NAV med folks jobbinntekter å gjøre? TS skriver ingenting om at hun/han har noe med NAV å gjøre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Million skrev (2 timer siden):

Hæ? Hva har NAV med folks jobbinntekter å gjøre? TS skriver ingenting om at hun/han har noe med NAV å gjøre.

Du kan logge inn på Nav.no, og gå på Min side,  trykk" hentet skattekort" og etterpå trykke  "Be om oppkysninger de har sendt oss om inntelten din" Der kommer all inntekt som er send  til skatteetaten via a-oppgaven i 2021 opp. 

Alle har en egen side på nav.no 

Endret av smilo
la til noe
  • Liker 1
Skrevet
smilo skrev (3 timer siden):

Du kan logge inn på Nav.no, og gå på Min side,  trykk" hentet skattekort" og etterpå trykke  "Be om oppkysninger de har sendt oss om inntelten din" Der kommer all inntekt som er send  til skatteetaten via a-oppgaven i 2021 opp. 

Alle har en egen side på nav.no 

Hvor på min side finner man dette?

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Jeg finner det ikke. Jeg vil tro det har sammenheng med at det ikke er noen grunn til at NAV skulle hentet mitt skattekort i år.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjønner ingenting av regnestykket. Man har jo skattefri inntekt opp til 60 000. Alt etter må jeg betale skatt etter, dvs ca. 15 000 da. 15% av 15000 er 2250. Jeg har allerede betalt 3700 kr i skatt. Det er mer enn 15%. Og når jeg besøker skattetaten, står dette:

Skjønner ingenting jeg. Hvorfor mener de at jeg har betalt så lite i skatt, når jeg har blitt trukket mer i lønnsslipp. Også plutselig står det 5% der, når jeg egentlig har hatt 15%... I tillegg så står det at jeg har tjent mer enn jeg egentlig har:

image.png.49b5151537ef2d9898461be2e212854e.png

Du må betale skatt (trygdeavgift) av kr du tjener over fribeløpet, derfor gir det slike utslag. Det står jo også at du er trukket 3848 i skatt kr så langt i år, ikke at du skal betale dette i skatt.

Endret av PetterKanin
Skrevet

Man må betale skatt av hele beløpet når man går over summen for fribeløp, altså må du skatte av de 60 000 kr også. 5% av 75 000kr er 3750kr. Hvis du ikke har betalt skatt tidligere i år blir prosenten høyere på de månedene du betaler skatt for, for å dekke opp for de skattefrie månedene.

Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Hvor på min side finner man dette?

Beklager min feil. Det er på skatteetaten.no, ikke NAV. 

Jeg hadde ikke fulgt med at det var skiftet side i nettleseren. 

Skrevet
Diverse skrev (9 timer siden):

Man må betale skatt av hele beløpet når man går over summen for fribeløp, altså må du skatte av de 60 000 kr også. 5% av 75 000kr er 3750kr. Hvis du ikke har betalt skatt tidligere i år blir prosenten høyere på de månedene du betaler skatt for, for å dekke opp for de skattefrie månedene.

Ts her, og jeg er ung, men ikke dum. Det er noe som kalles fribeløp, og det er de første 60 000 kronene, de er skattefrie. Alt over det skal skattes, altså for meg ca. 15 000. Men stemmer det at jeg ikke har betalt skatt tidligere i år, har bare skattet i 2 måneder til nå. Men mener jeg har skattet for mye.

PetterKanin skrev (9 timer siden):

Du må betale skatt (trygdeavgift) av kr du tjener over fribeløpet, derfor gir det slike utslag. Det står jo også at du er trukket 3848 i skatt kr så langt i år, ikke at du skal betale dette i skatt.

Det er sant. Det har jeg gjort. Men hva betyr dette da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her, og jeg er ung, men ikke dum. Det er noe som kalles fribeløp, og det er de første 60 000 kronene, de er skattefrie. Alt over det skal skattes, altså for meg ca. 15 000. Men stemmer det at jeg ikke har betalt skatt tidligere i år, har bare skattet i 2 måneder til nå. Men mener jeg har skattet for mye.

Hvor har du funnet disse tallene?

Anonymkode: 0a431...66b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor har du funnet disse tallene?

De er på bunnen av skattekort-sida der man rapporterer hvor mye man tror man vil tjene

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ingen har sagt at du er ung og dum, dog et det som ble påpekt riktig. Skatteetaten skriver dette:

"Det beløpet du allerede har tjent uten å trekke skatt, tas med i grunnlaget for beregningen av nytt skattekort. Uansett om du først har hatt frikort eller ikke, vil den totale skatten du betaler bli den samme." https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/

Hvis man kun legger til grunn 15 000, får man jo ikke skattekort, ettersom man er langt under frikortgrensa. At det er med i beregningen betyr imidlertid ikke noe for sluttresultatet. 

Som noen skrev over, hvis du har betalt mer skatt enn det som er beregnet, får du det tilbake. Ifølge skattekalkulatoren skal du skatte drøyt 3800 av 75000, men formue, gjeld etc. spiller også inn på regnestykket. Det er mulig at det er årsaken til det andre tallet du får opp. 

Skrevet

Hva står når du klikker på "Se skatteberegning"? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De er på bunnen av skattekort-sida der man rapporterer hvor mye man tror man vil tjene

Bak spørsmålstegnet står følgende kommentar:

Screenshot_20211204-233802_Chrome.thumb.jpg.7c7fffc48fe83bf6d4dca75737296291.jpg

Skrevet
nordlending skrev (27 minutter siden):

Ingen har sagt at du er ung og dum, dog et det som ble påpekt riktig. Skatteetaten skriver dette:

"Det beløpet du allerede har tjent uten å trekke skatt, tas med i grunnlaget for beregningen av nytt skattekort. Uansett om du først har hatt frikort eller ikke, vil den totale skatten du betaler bli den samme." https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/

Hvis man kun legger til grunn 15 000, får man jo ikke skattekort, ettersom man er langt under frikortgrensa. At det er med i beregningen betyr imidlertid ikke noe for sluttresultatet. 

Som noen skrev over, hvis du har betalt mer skatt enn det som er beregnet, får du det tilbake. Ifølge skattekalkulatoren skal du skatte drøyt 3800 av 75000, men formue, gjeld etc. spiller også inn på regnestykket. Det er mulig at det er årsaken til det andre tallet du får opp. 

image.png.e891226648aec036d2ac740b24879338.png

Skrevet

Det er to viktige tall:

Hva er du blitt trukket i skatt av arbeidsgiver (står på lønnsslippen) og hva blir din utlignede skatt.

Utlignet skatt er ikke klart før du får skattemeldingen neste år. Hvis du er trukket mer i skatt enn den utlignede skatten har du skatt til gode som du får utbetalt etter at skatteoppgjøret er klart.

Skrevet

Jeg logget inn og fant et sted hvor man kunne se hva arbeidsgiver har innrapportert til skatteetaten. Der var desember rapportert inn, selv om vi ikke har fått lønn enda, og der sto det hvor mye arbeidsgiver har trukket i skatt. Det var andre beløp enn hva jeg akkurat nå får opp om jeg går på endre skattekort. 

Du sier du har tjent 75000, mens beregningen viser 67000. Skal du få lønn i desember? Isåfall kan det være skattetrekket på den lønna som totalt gjør at du har skattet mer enn det siste bildet viser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...