Gå til innhold

Sjekkes alle kilder i masteroppgaven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liksom alle små henvisninger i teksten? 

Anonymkode: 9d22c...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler. Men dersom du kommer med utsagn er det viktig å vise hvor påstanden kommer fra. Kildene dine blir sjekket for å se både om du har gjort kildekritikk og gjort deg kjent med de viktigste og mest anerkjente publikasjonene innenfor ditt område. Og hele oppgaven blir jo lest, liksom, av noen som kan faget veldig, veldig godt.

Anonymkode: 50c22...da0

Skrevet

Det må du regne med. Sensorene dine er eksperter på ditt felt. Og vil mest sannsynlig kjenne mange av kildene svært godt. Har du nye kilder vil det være interessant for de å se på de, med tanke på egne publikasjoner senere...

Anonymkode: 057a9...296

• Liker 2
Skrevet

Nei, kildene sjekkes ikke. Bare de viktigste kildene vil sjekkes.

Selv viste jeg til kilder og hevdet noe som ikke var sant. Endte med å få B på masteroppgaven. Det gjelder bare noen få kilder.

Anonymkode: 5dce4...beb

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det må du regne med. Sensorene dine er eksperter på ditt felt. Og vil mest sannsynlig kjenne mange av kildene svært godt. Har du nye kilder vil det være interessant for de å se på de, med tanke på egne publikasjoner senere...

Anonymkode: 057a9...296

Nei og nei... 🙈

En masteroppgave kan inneholde hundrevis av kilder, sensor kjenner sannsynligvis absolutt ikke til alle, og har ikke tid eller interesse av å sjekke alle "nye". En masteroppgave består av mye mer "blabla" enn vitenskapelige artikler, med kilder som sensor egentlig gir blaffen i. Mange masteroppgaver omhandler dessuten tema som ikke er godt utforsket ennå, eller der sensor ikke har stålkontroll på temaet, og er langt fra en ekspert. Ved en god masteroppgave vil studenten kunne være en større ekspert enn sensor. 

Andre masteroppgaver igjen er dørgende kjedelige selv om oppgave er god. Type oppgaver mange studenter skriver, men en liiitt annerledes vinkling. Sensor gidder ikke da nødvendigvis å sjekke alskens kilder, fordi temaet egentlig er helt irrelevant for sensor, det er ferdigforsket på det nivået sensor jobber på. 

Her er det altså store variasjoner. Men sensor har flere oppgaver å gå gjennom, og kan ikke grave seg ned i detaljer. Om man lyver på seg kilder gjennom hele oppgaven kan det nok oppdages, og lyver man på et oppsiktsvekkende funn kan det også raskt bli oppdaget. Så det man slipper unna med er jo uansett stort sett småtteri, typ du bruker feil kilde men påstanden er fortsatt rett. 🤷‍♀️

Anonymkode: e37c6...d1e

• Liker 2
Skrevet

Vanligvis sjekker de nok ikke kildene dine, men er du uheldig og får en nazi sensor som lar sine personlige preferanser telle mye…..da blir alt sjekket og kritisert🙈

Anonymkode: c6525...61f

Skrevet

Alt blir sjekket digitalt, altså i plagiatkontrollen. Jeg kjenner de fleste kildene i de masteroppgavene jeg sensurerer selv om det ikke er ordrett. I tillegg er skrivemåte svært avslørende.

Anonymkode: 4987c...db0

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å sjekke der skrivemåten i oppgaven skiller seg ut, der påstandene fra kildene er oppsiktsvekkende eller spesielt interessante for meg eller andre av mine studenter, og jeg sjekker om kilder i lista er med i teksten og at kilder i teksten er med i lista. En del av kildene kjenner jeg så godt at jeg ikke trenger å sjekke.

Anonymkode: 4987c...db0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...