AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Når vil du anbefale å få barn nr. 2, når man får barn nr. 1 som 36-åring? Bør man bare la være å begynne på prevensjon etter nr 1, siden det kan ta tid når man er 35+. Og jo raskere man får barn, altså jo yngre man er, jo mindre sjanse er det for sykdommer og komplikasjoner. Eller.. To tette er svært travelt, og i tillegg en belastning på kroppen, og man bør ha noen års pause i mellom, særlig om man er "gammel". Anonymkode: 3ce09...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Jeg lurer på det samme, håper noen kan dele erfaringene sine😊 Anonymkode: 4b463...b93
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 Jeg tror nok erfaringene her er varierte. Og det viktigste er nok hva som føles best for akkurat dere. Hvordan kjennes tanken på et nytt svangerskap relativt snart etter første fødsel. Hvordan var første svangerskap og fødsel? Har dere hatt noe problemer med fertilitet eller noe annet som skulle tilsi at dere har det ekstra travelt? Hvor viktig kjennes det å få en til, hvis det nå skulle bli problemer med å få det til av å vente? Vi begynte ikke på prevensjon etter første fødsel. Men jeg sa alt på barsel at dette håper jeg at vi får oppleve én gang til (hardt svangerskap, men grei fødsel og svært etterlengtet baby som selvfølgelig var verdens nydeligste). Første baby var ganske rolig og sov godt til å være en baby. Vi hadde problemer med infertilitet, og det tok to år før vi fikk den første. Jeg fikk syklusen tilbake 9 mnd. etter fødsel, og ble overraskende gravid to mnd. senere. Her var svangerskap nr. to i det store og hele lettere enn nr. en. Det var ikke bare enkelt med en liten å ta seg av i tillegg, og det var ordentlig tungt siste måneden, men jeg hadde færre plager. Baby nr. to skrek mer og sov mindre enn nr. en. Men vi er enige om at for oss ble det topp med to relativt tette. Jeg tror tettere enn 1,5 år hadde blitt hardt for oss, så hvis det ikke var for infertilitetsproblemene vi hadde, hadde vi nok brukt prevensjon helt i starten. Barna er 2 og 3,5 år nå, og veldig gode venner. Jeg har ikke opplevd det som svært travelt eller en belastning på kroppen. Men dette er jo sånt man ikke vet helt på forhånd. Det man vet er hvordan man opplever det etter at første barn er født, og selv om man ikke hvordan det blir med nr. to, har man i hvert fall litt informasjon og kjenne på og ta valget ut i fra da. Det vanskeligste her har vært søskensjalusi, og det at to små trenger mye samtidig. Ideelt sett hadde jeg nok ønsket meg 3-4 år mellom barna. Men da hadde vi kanskje aldri fått en til. Så vi angrer på ingen måte. Anonymkode: 4c4b3...38f 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 Hadde sett an formen din. Jeg er 30, men kroppen er fortsatt ikke i lage igjen. Svak kjerne og bekkenbunn, vondt i rygg og hofter. Så jeg tror vi må vente en stund, så jeg kan bli sterkere først. Anonymkode: e8731...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 Jeg var 32 med første og 34 med andre, er nesten 3år mellom de. Det er egentlig en kjempegrei aldersforskjell, vi siktet på 2,5år forskjell. Eldste er i full trass, vil ikke legge seg og bruker fremdeles bleier, men allikevel ellers veldig grei, leker fint alene, er snill med minst og klarer det meste selv. Ville ikke ha kortere enn 2år, for jeg syntes det er krise utmattende med babyer og hadde ikke orka to som må bæres og få hjelp til alt. (Og ikke lenger enn 3,5 år for å ikke dra ut de utmattende perioden for lenge og fordi jeg ikke blir yngre) Anonymkode: 02666...d9e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 Jeg har en på 17 mnd, og skal ha en til om to mnd. Vi var bevisste fra første graviditet at vi skulle droppe start av prevensjon etter fødsel, fordi vi begge er to irriterende attpåklatter - og syntes det er kjipt både med aldersforskjellen og at de andre søsknene våres er relativt tettere og har ekstremt tette bånd. svangerskapet mitt nå er mye mer krevende. Forrige svangerskap var aldri noe problem, jeg hadde ingen mangler eller noe - men etter amming og rett på ny graviditet så krever det mye mer av kroppen min. Har vondere bekken, anemi(?), totalt utslitt hele tiden og må sove på dagen når barnet mitt sover, og er «litt» laber til sinns. Dette var ting jeg ikke helt var forberedt på, men det løser seg og det er jo forbigående. Vet ikke om det er relevant, men flere her skriver jo alderen sin de også, så jeg er 21:) Aner ikke hvordan det blir med to barn, men jeg regner selvsagt med at det blir hektisk med en snupp som er alle steder til enhver tid og får oppmerksomheten til mamma og pappa så fort han gir lyd - og en liten baby som gjør at vi ikke får fulgt han på samme måte mer. Samtidig som at han er i den alderen, hvor de fleste på HS har fortalt meg at det egentlig er veldig fin alder å få et søsken på siden han er såpass liten og fort vil glemme tiden han var alenebarn. Ergo, mest sannsynlig vil han venne seg fort til det - sier de! Dette må du selvsagt kjenne på selv, men hadde jeg vært deg, og hadde hatt et ønske om å få flere barn - så hadde jeg nok ikke venta så alt for lenge. Ikke nødvendigvis bare pga egen alder og fare for sykdommer, men også for barna sin tilknytning. Anonymkode: 05831...07a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når vil du anbefale å få barn nr. 2, når man får barn nr. 1 som 36-åring? Bør man bare la være å begynne på prevensjon etter nr 1, siden det kan ta tid når man er 35+. Og jo raskere man får barn, altså jo yngre man er, jo mindre sjanse er det for sykdommer og komplikasjoner. Eller.. To tette er svært travelt, og i tillegg en belastning på kroppen, og man bør ha noen års pause i mellom, særlig om man er "gammel". Anonymkode: 3ce09...b7a Jeg fikk første 34 år gammel, og nr to 36 år gammel. 25 mnd mellom barna. Prøvde tettere, men det gikk ikke. Det har gått superfint egentlig. Fortsatt lei meg for at de ikke er enda tettere. Men men. Slitsomt...ja kanskje... de første 2-3 årene. Men så løsner det sånn skikkelig, og da har jo jeg blitt eldre og det passer ypperlig at ungene begynner å klare seg mye selv, ferdig med bæring og trilling og styr. Tar heller en joggetur med 5-åringen på sykkel liksom, enn å bruke energien på å bære rundt på baby osv. Ser fra de som har større aldersforskjell...at man egentlig ender opp med to enebarn. Selv med 3-4 år mellom er de på veldig ulike nivåer gjennom barndommen. Betyr ikke at de ikke kan leke sammen, men de krever nok mye mer egne tilpassede opplevelser. Vi har det knall, to jenter med to år mellom, ganske på nivå med hverandre i lek og ferdigheter nå som de nærmer seg 4 og 6 år. Så uansett hva vi finner på så passer det for begge, og det er gull og verdt hver ekstra lille innsats i årene hittil De har masse glede av hverandre og er gode venner det meste av tiden. Anbefaler sterkt å ikke vente for lenge om man vet det skal bli fler. Med mindre...man faktisk ønsker det livet der de er på ulike nivåer så man tilpasser mer for et og et barn. Går jo an det også. Så absolutt. Verdt å tenke over hva man ser for seg iaf Anonymkode: 2e628...854 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Er 32 år og venter barn nummer to. Det blir 2 års aldersforskjell mellom dem. Vokste selv opp med to søsken tett i alder og syntes det var fint. Det er mye mer slitsomt å være gravid når man har et lite barn fra før å ta vare på. Om vi velger å få en tredje vil vi nok vente et år lenger enn denne gangen. Satser uansett på at at det er verdt det å få barn tett i alder når de blir gamle nok til å kunne underholde hverandre. Anonymkode: f33fc...c26
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Her blir det 3 år og 1 mnd mellom de. Anonymkode: 729ff...28b
Gjest Anonym373 Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Etter barn nummer 1 og før nummer 3.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Beste er 1 år imellom , jeg broren min hadde samme venner , og gikk igjennom de ulike fasene likt. Anonymkode: 9785e...609
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 3 år om man tenker på seg selv 1 år om man tenker på barnet Anonymkode: 9785e...609
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): 3 år om man tenker på seg selv 1 år om man tenker på barnet Anonymkode: 9785e...609 Jeg tenker motsatt, i hvert fall for barnas del. En treåring er mer rettet utover og selvstendig, og litt mer klar for å dele oppmerksomheten. Og for en baby er det også litt lettere å dele oppmerksomhet med en treåring enn en ettåring som krever mye nærhet av foreldrene. I de to søskenparene jeg kjenner godt med rundt 12 mnd. mellom, sier de eldste at de følte at foreldrene prioriterte de yngste, og at det ble sett på som store, men følte seg små opp gjennom barndommen. Men ingen av oss har rett. Det varierer. Jeg syns det er topp med 1,5 år mellom, og håper inderlig ikke våre vil føle at vi prioriterte den ene mer enn den andre. Anonymkode: 4c4b3...38f 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Har 2 år og 9 mnd mellom nr 1 og 2 og akkurat 2 år mellom nr 2 og 3. syns det har vært lettere å ha to sammen fordi 2 åringen fortsatt er roligere enn de nr 1 utviklet seg til da han nærmet seg 3 år. For oss har derfor 2 års mellomrom vært ideelt. Anonymkode: cf50a...354
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 TS her. Tusen takk for alle svar. Interessant at det er litt ulike synspunkter. Jeg kjenner at for min del er det nok den biologiske klokken som bekymrer meg. I Else Kåss Furuseth sin serie om å få barn, får hun beskjed om at hun kun har 2 år igjen på seg til å bli gravid. Hva er det de sjekker da? Hvor mange egg man har igjen? Jeg har også hørt om AMH-verdi, går det ut på det samme? Kan jeg kontakte en gynekolog for å finne ut hvor god tid jeg har på å få barn nr. 2? Anonymkode: 3ce09...b7a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 3 år om man tenker på seg selv 1 år om man tenker på barnet Anonymkode: 9785e...609 Det er mange fagfolk som anbefaler ca.3 års aldersforskjell mellom søsken. Det er ikke nødvendigvis lykken i livet å ha et søsken som nesten er jevngammelt. Det blir ofte mer sjalusi og man sammenligner seg mer med hverandre - på godt og vondt. Anonymkode: e660c...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Tusen takk for alle svar. Interessant at det er litt ulike synspunkter. Jeg kjenner at for min del er det nok den biologiske klokken som bekymrer meg. I Else Kåss Furuseth sin serie om å få barn, får hun beskjed om at hun kun har 2 år igjen på seg til å bli gravid. Hva er det de sjekker da? Hvor mange egg man har igjen? Jeg har også hørt om AMH-verdi, går det ut på det samme? Kan jeg kontakte en gynekolog for å finne ut hvor god tid jeg har på å få barn nr. 2? Anonymkode: 3ce09...b7a Men hun var vel 38 da, normalt at man ge sliter etter fylte 40. Anonymkode: 4b463...b93
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 Jeg ville bare hoppet i det og satset på å få nr 2 såfort syklusen er igang igjen. Her er det 2 år mellom mine der eldste er i full trass og minste ikke er sove baby. Det er utrolig slitsomt til tider, men vi er to stk om det og det gjør det enklere. Det er uansett enklere med barn nr 2 enn nr 1. Dersom du venter for lenge og plutselig finner ut at det har gått for lang tid før du blir gravid igjen så tror jeg du vil angre. Husk at det vanskelige tiden med små barn er utrolig kort iforhold til den tiden dere har der de er selvstendige. Anonymkode: 175a5...8aa
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Har 2,5 år mellom mine. Det er ganske bra, eldste er opptatt av å ta vare på og hjelpe til. Blitt veldig stolt av å ha lillesøsken. Litt vanskelig når mamma ikke strekker helt til. Lillesøskenet gråter mye mer og sover mindre, så sånn sett er det tungt fordi man fortsatt må leke med eldste og hente i barnehagen osv. Synes det var litt tungt i graviditeten, da eldste begynte med trass, stakk av fra meg på lekeplassen, slo seg vrang på butikken osv og jeg ikke klarte å henge med helt fysisk 😅 måtte bare endre noen rutiner, la pappaen ta sparkesykkelturene og andre mer fysisk krevende ting. Lekte ikke så mye ute alene bare vi to på slutten annet enn i hagen. Anonymkode: 0b920...6a2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hun var vel 38 da, normalt at man ge sliter etter fylte 40. Anonymkode: 4b463...b93 Jeg vil være rundt 38 når det er klart for nr. 2 (hvis jeg ikke venter litt), så akkurat dette er veldig relevant for meg. Ts. Anonymkode: 3ce09...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå