kikkana Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Er litt lei av å se og høre, alle som klager på alt de uføre får og at de snylter. Etc etc etc. Men hva er det dere/ dem ønsker? Det er egentlig generelt ganske tungt å jobbe i dag og tror ikke alle klarer det moderne arbeidsliv kjøret. Er ingen som klarer det hos oss i alle fall. Så alternativet vil jo være skyhøy arbeidsledighet og fattigdom deluxe. Nå sikter jeg ikke til dere som tror og mener at vi ikke skal ha noe velferdsnett og tror at markedet kan fikse alt. Får dere er ute å kjøre. Markedet fikse lite til ingenting når det gjelder de svake i samfunnet. Med mindre man synes at det er ok å ha hundretusen gateliggere rundt om kring da. 9
I Grosny Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Markedet fungerer slik at dersom noe er veldig godt betalt så trekkes folk mot den typen inntekt. Dersom uføretrygden blir for høy så vil folk kaste seg foran trikken og hoppe ut fra Plaza for å brekke noe og bli ufør. Drømmen er jo fet inntekt. Jeg for min del ønsker ikke å bli ufør om jeg så skulle få 100 millioner i trygd. Det er mye verdt å ha førligheten. Uføre trenger en solid trygd, for de har jo ikke mulighet til to jobber og overtid sånn som oss andre. Sitter du i rullestol får du heller ikke plukket bær eller jobbet noe særlig med hagebruk. 5
kikkana Skrevet 2. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2021 I Grosny skrev (5 minutter siden): Markedet fungerer slik at dersom noe er veldig godt betalt så trekkes folk mot den typen inntekt. Dersom uføretrygden blir for høy så vil folk kaste seg foran trikken og hoppe ut fra Plaza for å brekke noe og bli ufør. Drømmen er jo fet inntekt. Jeg for min del ønsker ikke å bli ufør om jeg så skulle få 100 millioner i trygd. Det er mye verdt å ha førligheten. Uføre trenger en solid trygd, for de har jo ikke mulighet til to jobber og overtid sånn som oss andre. Sitter du i rullestol får du heller ikke plukket bær eller jobbet noe særlig med hagebruk. Det er da vel ingen som hopper ut fra plaza for å få 15k i mnd uten å være totalt ute å kjøre mentalt. Kan ikke tenke meg til at de som tjener greit ønsker å gå ned i lønn for å få maks takst heller. 12
Gjest Adobyen Skrevet 3. desember 2021 #4 Skrevet 3. desember 2021 (endret) Neh.. behovet for å finne noen å stikke i for å hevde seg selv. Jeg har aldri skjønt vitsen med det. Endret 3. desember 2021 av Adobyen
I Grosny Skrevet 3. desember 2021 #5 Skrevet 3. desember 2021 (endret) kikkana skrev (13 timer siden): Det er da vel ingen som hopper ut fra plaza for å få 15k i mnd uten å være totalt ute å kjøre mentalt. Kan ikke tenke meg til at de som tjener greit ønsker å gå ned i lønn for å få maks takst heller. Hvilket beviser at det ikke er så innmari attraktivt å bli ufør. Jeg er veldig glad for at jeg fungerer, er frisk og arbeidsfør. Min spissformulering forsøkte å understreke poenget med at det å være ufør ikke er noe å trakte etter og at å misunne uføre for at de får sin trygd er dumt. De som er uføre har alvorlige hemmende skader, enten fysisk eller psykisk. Misunnelse blir bare for dumt. Endret 3. desember 2021 av I Grosny 15
Drizzt Skrevet 3. desember 2021 #6 Skrevet 3. desember 2021 Det problematiske er når unge og folk som kan jobbe sykeliggjør seg selv for å unngå ansvaret og ''belastningen'' det er å ha en jobb. Det er folk uten utdanning som kan gi høy nok inntekt og valget mellom lav lønn og jobb hver dag og ca samme beløp i uføretrygd uten jobb, men med masse fri tid å gjøre det man vil, er ikke vanskelig når det mangler moralske sperringer. Jeg forsvarer uføretrygd kun for de som virkelig ikke er i stand til å jobbe og forsørge seg selv. For eksempel personer med såpass dårlig helse på grunn av sykdom at de mangler energien som trengs for å jobbe, for eksempel sykdommer og tilstander hvor helsen forverrer seg med tiden og funksjonsnivået blir dårligere. Eller personer med en grad av utviklingshemning som hindrer dem i å ha jobb og leve en A4 liv. Unge, friske (ja, friske), mennesker som ikke gidder ta utdanning og ha en jobb, men vil heller mekke en gammel bil de etterpå vil råkjøre på bygda og ikke gjøre noe annet nevneverdig og samfunnsnyttig ellers, bør automatisk diskvalifiseres - uansett hvor deprimerte de fremstiller seg selv overfor fastlegen. Er de deprimerte nok for å ikke orke utdanning eller jobb, er det mildt sagt merkelig at de orker mekke bilen og råkjøre på bygda mens de går fra fest til fest med andre unge fra området. (dette er tilfeller jeg har blitt fortalt om) 15
kri.star Skrevet 3. desember 2021 #7 Skrevet 3. desember 2021 Kan bare snakke for meg selv, men det jeg ønsker er at man tar en skikkelig gjennomgang av hele trygdesystemet. Det er noe alvorlig galt når 10,5% av befaolkningen i arbeidsfør alder (18-67) er uføre. Varig ute av stand til å utføre arbeid. Jeg blir provosert, ja provosert, når unge mennesker med psykiske problemer får uføretrygd. Uføretyrgd skal være absolutt aller siste utvei, når helsevesnet tror at det virkelig ikke er mulig for deg å noen gang komme deg i arbeid. Hvordan kan man si det om en 25 år gammel jente som sliter psykisk? Vil ikke det gi ganske kraftige signaler til denne personene at det ikke er noe vits å jobbe med problemene sine, for det er ikke mulig å bli frisk? 23
Carrot Skrevet 3. desember 2021 #8 Skrevet 3. desember 2021 ikke vet jeg hva som feiler folk men en ting er jeg ganske sikker på, ingen av dem ville klart ei uke i den andres sko... 9
Loff77 Skrevet 3. desember 2021 #9 Skrevet 3. desember 2021 kikkana skrev (14 timer siden): Er litt lei av å se og høre, alle som klager på alt de uføre får og at de snylter. Etc etc etc. Men hva er det dere/ dem ønsker? Det er egentlig generelt ganske tungt å jobbe i dag og tror ikke alle klarer det moderne arbeidsliv kjøret. Er ingen som klarer det hos oss i alle fall. Så alternativet vil jo være skyhøy arbeidsledighet og fattigdom deluxe. Nå sikter jeg ikke til dere som tror og mener at vi ikke skal ha noe velferdsnett og tror at markedet kan fikse alt. Får dere er ute å kjøre. Markedet fikse lite til ingenting når det gjelder de svake i samfunnet. Med mindre man synes at det er ok å ha hundretusen gateliggere rundt om kring da. Ingen som klarer hos oss hva betyr det? 1
Loff77 Skrevet 3. desember 2021 #10 Skrevet 3. desember 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Det problematiske er når unge og folk som kan jobbe sykeliggjør seg selv for å unngå ansvaret og ''belastningen'' det er å ha en jobb. Det er folk uten utdanning som kan gi høy nok inntekt og valget mellom lav lønn og jobb hver dag og ca samme beløp i uføretrygd uten jobb, men med masse fri tid å gjøre det man vil, er ikke vanskelig når det mangler moralske sperringer. Jeg forsvarer uføretrygd kun for de som virkelig ikke er i stand til å jobbe og forsørge seg selv. For eksempel personer med såpass dårlig helse på grunn av sykdom at de mangler energien som trengs for å jobbe, for eksempel sykdommer og tilstander hvor helsen forverrer seg med tiden og funksjonsnivået blir dårligere. Eller personer med en grad av utviklingshemning som hindrer dem i å ha jobb og leve en A4 liv. Unge, friske (ja, friske), mennesker som ikke gidder ta utdanning og ha en jobb, men vil heller mekke en gammel bil de etterpå vil råkjøre på bygda og ikke gjøre noe annet nevneverdig og samfunnsnyttig ellers, bør automatisk diskvalifiseres - uansett hvor deprimerte de fremstiller seg selv overfor fastlegen. Er de deprimerte nok for å ikke orke utdanning eller jobb, er det mildt sagt merkelig at de orker mekke bilen og råkjøre på bygda mens de går fra fest til fest med andre unge fra området. (dette er tilfeller jeg har blitt fortalt om) 👏 4
Loff77 Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 Frk.fri skrev (7 minutter siden): Kan bare snakke for meg selv, men det jeg ønsker er at man tar en skikkelig gjennomgang av hele trygdesystemet. Det er noe alvorlig galt når 10,5% av befaolkningen i arbeidsfør alder (18-67) er uføre. Varig ute av stand til å utføre arbeid. Jeg blir provosert, ja provosert, når unge mennesker med psykiske problemer får uføretrygd. Uføretyrgd skal være absolutt aller siste utvei, når helsevesnet tror at det virkelig ikke er mulig for deg å noen gang komme deg i arbeid. Hvordan kan man si det om en 25 år gammel jente som sliter psykisk? Vil ikke det gi ganske kraftige signaler til denne personene at det ikke er noe vits å jobbe med problemene sine, for det er ikke mulig å bli frisk? 👏 4
Vhgj Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Har lite imot uføre personlig, men vi har vanvittig mange uføre i forhold til mange land (det er ingen grunn til at vi skal ha dobbelt så mange som Sverige). Det burde virkelig ikke være 10% uføre. Derfor er jeg for strengere tiltak for at man skal få støtte fra NAV. 9
Duff Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 (endret) Det er imot det fordi de ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nese. Vi har utad ett godt helsesystem. Behandling koster kun en egenandel og det er tak på egenandel. Men, helsesystemet er ikke bygget for å gi alle behandling. Uføre blir uføre fordi det ikke gis nok behandling eller ingen behandling i det hele tatt. Mange får kun diagnose, thats it. Hvis alle kunne fått riktig og nok behandling kunne man fått ned antall uføre men det betinger politisk vilje og mere penger inn, det finnes ikke. Endret 3. desember 2021 av Duff 11
CrazyCatLady2500 Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 Jeg går på aap nå og blir antagelig ufør. Selvfølgelig ville jeg heller hatt tilbake mitt gamle liv - da jeg jobbet mye, hadde x antall frivillige verv og var ute på noe hver kveld. Det er ikke morsomt å være syk 24/7. Sykdommen tar heller ikke juleferie eller helg - man vet aldri om man er frisk nok til å være med på avtalte ting. 14
Vhgj Skrevet 3. desember 2021 #15 Skrevet 3. desember 2021 Duff skrev (34 minutter siden): Det er imot det fordi de ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nese. Vi har utad ett godt helsesystem. Behandling koster kun en egenandel og det er tak på egenandel. Men, helsesystemet er ikke bygget for å gi alle behandling. Uføre blir uføre fordi det ikke gis nok behandling eller ingen behandling i det hele tatt. Mange får kun diagnose, thats it. Hvis alle kunne fått riktig og nok behandling kunne man fått ned antall uføre men det betinger politisk vilje og mere penger inn, det finnes ikke. Så i Sverige får de riktig behandling, og dermed har de halvparten av antallet uføre? Tviler sterkt på det. 10
Duff Skrevet 3. desember 2021 #16 Skrevet 3. desember 2021 Vhgj skrev (1 minutt siden): Så i Sverige får de riktig behandling, og dermed har de halvparten av antallet uføre? Tviler sterkt på det. Jeg forholder meg ikke til Sverige, vi som bor i Norge må forholde oss til det norske helsevesenet. 6
Entern Skrevet 3. desember 2021 #17 Skrevet 3. desember 2021 Sverige er dårligere enn Norge til så mange ting, er de bedre enn oss i behandling av uføre så får de være det... Men tviler på at det er halvparten så mange som trenger uføretrygd der enn her. Tviler meget, meget sterkt. Det er vel heller det at den svenske staten prioriterer å bruke pengene sine på...andre ting. Vi snakker om en stat som synes det er greit at minstepensjonister lever sine siste år på gata... Sverige er ikke langt unna å være en failed state. Sverige er en failed state i visse områder. Ikke sammenlign Norge og Sverige 16
Vhgj Skrevet 3. desember 2021 #18 Skrevet 3. desember 2021 laPistola skrev (Akkurat nå): Man må ikke vite alt om andre land for og skjønne at færre hadde blitt uføre om de hadde fått behandling istedenfor « straff». Helse Norge er bare kø på kø på kø. Psykiatrien er verst. Det at 25 åringer blir uføre for psykisk sykdom er jævla trist, men hvilke tilbud om hjelp fikk de i forkant? Norge sparer seg ihjel. Det gjelder sikkert noen, men tviler på at 14% av Agder befolkning ble uføre fordi de ikke fikk hjelp i tide. Er nok norske holdninger det er noe feil med. Alt for gode ordninger som gjør at Norge har flest uføre i Europa. 1/10 skal ikke bli uføretrygdede, uansett hvor dårlig eller bra norsk helsevesen er. Det sier seg selv. 10
Fru Solsikke Skrevet 3. desember 2021 #19 Skrevet 3. desember 2021 Tror nok det er nettopp fordi folk vil opprettholde velferden. Vi har enorme utgifter. Samfunnet beveger seg mer og mer mot en amerikansk versjon. Det eneste som gjør at vi klarer å holde tritt med utgiftene er oljen. Og den skal fases bort. Hva tror du skjer da? 4
kikkana Skrevet 3. desember 2021 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2021 Vhgj skrev (1 time siden): Har lite imot uføre personlig, men vi har vanvittig mange uføre i forhold til mange land (det er ingen grunn til at vi skal ha dobbelt så mange som Sverige). Det burde virkelig ikke være 10% uføre. Derfor er jeg for strengere tiltak for at man skal få støtte fra NAV. Da må vi også se noe på arbeidslivet, den blir bare mer og mer effektivisert og automatisert. Mennesket må da jobbe i tritt med effektivisering og automatisering. Vi kommer til et punkt om ikke mange år, hvor det neppe er jobb til ganske mange uansett. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå