Gå til innhold

Tibber! Er det noe å spare der, nå i denne kostbare tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns vi betaler mye, enda vi fikk en "bra" avtale. Ble i dag tipset om Tibber. Noen med erfaring? Blir det billigere ved å bruke de? 

Anonymkode: 4250c...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tibber må også betale det strømmen koster fra leverandør. De skal også tjene på det de selger, ergo kan man umulig "spare" noe på å bruke de som roper høyest om billig strøm. Selv inngikk jeg en fastpris avtale med min strømleverandør, det var det dyreste strømmen jeg noen gang betalte. Er ikke før nå, at jeg er på samme og litt mer pr.mnd i strømutgift. Har kun brukt spotpris, og er med på opp og ned prisene. Det blir som å binde renta, du får ikke lavere pris enn det er pr. i dag. Men kan muligens spare en del på de dyreste dagene. Det blir kort og godt et sjansespill.

Anonymkode: a51d4...171

• Liker 1
Skrevet

Betale mye må du uansett, men Tibber er konge det ;) 

Er du interessert i å bruke appen for å muligens spare litt strøm eller iallfall følge litt med på forbruk og priser så er det absolutt å anbefale.

• Liker 4
Skrevet

De tar ikke fortjeneste på strømprisen.  Jeg har også fått betydelig bedre oversikt over strømforbruket mitt etter jeg byttet til Tibber for noen år siden. 

Anonymkode: 23fd9...89c

• Liker 2
Skrevet

Også veldig fornøyd med Tibber. Spotprisrn er som den er. Jeg får vite spotpris det neste døgnet og kan handle deretter. Dette er for i dag. 

Screenshot_20211202-203517_Tibber.jpg

Anonymkode: 818be...123

• Liker 1
Skrevet

Tibber kjører hardt med reklamekampanjer på radio for tiden, gitt.

Anonymkode: e54a0...3e3

Skrevet

Ts her. 

Jeg vil ha mer kontroll, noe jeg har fått beskjed om at man får på appen til Tibber? 

Jeg ønsker å spare der det spares kan, ligger visst 10 % billigere an enn det strømselskapet jeg har nå. Kan jo bare prøve da 😊

Skrevet

Prismatcher du så kan du være heldig å

få en avtale som er billigere enn Tibber. Men det krever at du er på utkikk etter en ny avtale hver eneste måned. Dette er som regel lokketilbud også. Jeg orker ikke det. 

Tibber, Motkraft og Vibb er nok de billigste strømleverandørene vi har. De tilbyr kun en type abonnement, spottpris med 1 øre påslag (fjordkraft har gjerne 6-7 øre påslag). Du blir med andre ord ikke lurt inn i et annet abonnement som er dyrere, eller lurt på deg masse ekstra tilleggstjenester som er unødvendig. Det abonnementet du har er det alle har. 

I Tibber får du oversikt over hva strømprisen til en hver tid er (alle strømleverandører har timespris med mindre du har fastpris, men de oppgir sjeldent hva prisen er time for time, kun gjennomsnittspris for den dagen). Kjøper du deg Tibber puls får du også oversikt over hvor mye strøm huset bruker til en hver tid. Med å kikke litt i den delen av appen vil du finne ut hva som trekker mye strøm, og kjenne igjen når varmekablene, varmtvannstanken, varmepumpen, panelovn kobler seg inn. 

Selve ideen med Tibber er at du skal bruke så lite strøm som mulig når strømmen er dyr, og heller bruke litt mer når strømmen er billig. Feks så er det billigere for deg å kutte varmekablene/varmtvannstank når strømmen kostet 431,3 øre kl 17 i dag, for så å bruke noen få ekstra kw på å varme opp igjen kl 22 i kveld når prisen er 178 øre. 

Dette kan du gjøre manuelt, altså skru av varmekabler, ikke dusje, lade elbil etc når du vet at strømmen er dyr. Men du kan også automatisere dette, og det er her Tibber er genialt. Tibber kan snakke med smarthusutstyr, og styre strømforbruket etter strømprisen. Og det er gjerne her de tjener penger, at folk kjøper smarthusutstyr fra dem (pluss at de er sikkert sponset av feks Easee og Zaptec som de har samarbeid med). 

Jeg er sabla fornøyd med Tibber, men så er jeg litt over gjennomsnittet interessert i strøm også. 

Blir du vervet, så får du og vedkommende som verver 500kr til å handle i nettbutikken deres (smart trekk, slik slipper de telefonselgere). Og med det må jeg si - si ifra hvis du vil ha en vervekode. 😅

Anonymkode: bbfa4...1f9

Skrevet

Som andre sier, med tibber betaler du spotpris som andre avtaler, hverken mer eller mindre. En dårlig deal kontra fastprisavtalene som ble inngått i høst, men de får du jo ikke nå ...

Men tibber har en fantastisk app og mange gode integrasjoner.

* De har tibber pulse, en dings du kobler til strømskapet og routeren din der du kan se i real-time hvor mye strøm du bruker. Vil du finne ut hvor mye varmekablene ute f.eks. drar? Skru de på og se på grafen, se på hvor stort "hoppet" er, og få en pekepinn (var 5 kW for meg da jeg sjekket, skal finne fram strøsaltet i vinter)

* Veldig bra for elbilladere, der du kan lade bilen automatisk når strømmen er billig, via en smart billader som "snakker" med tibber API

* tror man også kan styre varmekilder som varmepumpe og varmtvannsberedere på en smart måte, men dette har jeg ikke testet eksplisitt.

* pluss sikkert mye jeg ikke kjenner til. Jeg bytta til tibber fra rauma energi web spot. tibber er egentlig en dyrere avtale pga månedspris, men det er det verdt! (for meg)

Anonymkode: 47625...c82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. 

Jeg vil ha mer kontroll, noe jeg har fått beskjed om at man får på appen til Tibber? 

Jeg ønsker å spare der det spares kan, ligger visst 10 % billigere an enn det strømselskapet jeg har nå. Kan jo bare prøve da 😊

Har du prøvd appen til det strømselskapet du har i dag? App med oversikt over forbruket dag til dag. 

Anonymkode: 1cf09...1f1

Skrevet

Tibber er billigst, og har best app - enklest å følge med på strømprisene og forbruke i nåtid (dvs, en times forsinkelse). Men vi med tibber betaler også mer for strøm i år, enn ifjor. 

Anonymkode: 58a1e...899

Skrevet

Tibber er absolutt ikke billigst for alle, de har en månedskostnad som fort spiser opp en del av gevinsten. Har man El bil kan det nok være lurt, men de fleste ting som for eksempel varmepumpe lønner seg ikke å senke temperatur på når strømmen er dyr fordi energien den bruker på å få temperaturen opp igjen er mer enn å holde konstant varme. 

Anonymkode: ee653...9c6

Skrevet

tibber er for meg dyrere enn Norges energi, men tibber har en app som fungerer veldig fint. Likevel får jeg samme oversikt som denne appen gir gjennom norpol og norgesenergi sine sider, men jeg skulle ønske jeg hadde en app som tibber har. 

Anonymkode: aaa16...215

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 22.26):

Tibber er absolutt ikke billigst for alle, de har en månedskostnad som fort spiser opp en del av gevinsten. Har man El bil kan det nok være lurt, men de fleste ting som for eksempel varmepumpe lønner seg ikke å senke temperatur på når strømmen er dyr fordi energien den bruker på å få temperaturen opp igjen er mer enn å holde konstant varme. 

Anonymkode: ee653...9c6

Her tror jeg smart varmestyrings-funksjonen gjør beregninger på når det lønner seg å senke strømmen eller ikke. Den vet hvor mye lavere strømprisen er om 1 time kontra hvor mye mer energi den må bruke for å ta igjen det tapte feks. 

Jeg er også litt skeptisk til om dette med at å senke temperaturen ikke lønner seg fordi man må bruke mer energi på å varme opp senere faktisk stemmer. Jeg mener bestemt at jeg har lavere strømforbruk når jeg aktiverer nattsenking feks enn når jeg ikke har det. 

Skrevet
Lass4r skrev (16 timer siden):Jeg er også litt skeptisk til om dette med at å senke temperaturen ikke lønner seg fordi man må bruke mer energi på å varme opp senere faktisk stemmer. Jeg mener bestemt at jeg har lavere strømforbruk når jeg aktiverer nattsenking feks enn når jeg ikke har det. 

Lavere strømforbruk har du nok, men i det kan lønne seg uansett å senke når strømmen er fem ganger dyrere i enkelte timer. 

Anonymkode: bbfa4...1f9

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 19.42):

Syns vi betaler mye, enda vi fikk en "bra" avtale. Ble i dag tipset om Tibber. Noen med erfaring? Blir det billigere ved å bruke de? 

Trenger du vervekode funker denne for alle som ble medlem etter midten av oktober: Vervekode: 6874769f

Anonymkode: f1a0c...c8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...